hoe belangrijk is een ruiterbewijs nou eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiiRowiej

Re: hoe belangrijk is een ruiterbewijs nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 21:18

hmm.. ik baal er echt van! dat dus precies in de bossen waar ik dagelijks wil gaan rijden het bewijs wel verplicht is wat dus eigenlijk onzin/geldklopperij is.

hoe zou de boswachter reageren op de smoes 'oh sorry.. ik wist niet dat ik een ruiterbewijs nodig had hier, ik ben nieuw' :P

heb ik dan een boete aan mijn broek of zijn ze daar strenger mee?

Yolanda77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:59

Van de site van SRR-Nederland: Waar is het Ruiter- en Menbewijs verplicht?
Het Ruiter- en Menbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem (tenminste de begeleider), de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

(de Amsterdamse Waterleidingbossen zijn de Amsterdamse waterleidingduinen; het gebied aan zee ten zuiden van Zandvoort en ten noorden van Langevelderslag, dus NIET het Amsterdamse Bos)

Ik heb ook wel op andere sites gezien dat het ruiterbewijs verplicht is, maar dit is dus door lokale beheerders zelf verzonnen en ik denk dan ook niet dat ze hier voor kunnen beboeten als ze zich zelf niet aanmelden bij de SRR.

Hoewel de Waterleidingduinen en Soest voor mij best in de buurt zijn, heb ik genoeg andere gebieden om uit te kiezen en vind ik het de investering niet waard.

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:14

ikke schreef:
EmMetjes schreef:
Totaal onbelangrijk, tenzij het verplicht is in een gebied om er te mogen rijden.

Ik heb mijn ruiterbewijs recent opgezegd nu de WA verzekering eraf gehaald is.
Heb een privé WA als alternatief afgesloten die ook schade dekt veroorzaakt door mijn paard (helaas wel duurder dan het ruiterbewijs zelf waar toen de WA verzekering bij in zat). Overigens viel mij op dat lang niet alle verzekeraars paarden onder huisdieren vinden vallen.

Voor mij was het ruiterbewijs met de daaraan gekoppelde WA verzekering dus een goedkopere oplossing maar dat is dus afgeschaft dus voordeel om dat ruiterbewijs aan te houden weg voor mij.

Jouw paard was niet standaard verzekerd als huisdier? Zou ik de rest van de voorwaarden er ook maar eens heel kritisch op nalezen!

Mijn paard is wel degelijk verzekerd als huisdier!

Bij mini-onderzoek door mij om te kijken waar ik mijn WA wilde nemen bleken diverse verzekeringen het paard niet te dekken, dan staat er in de voorwaarden 'huisdieren' maar daar vallen paarden dan weer niet onder als je ze vraagt wat dan onder huisdier valt. Vond dit wel een aandachtspuntje voor andere aangezien niet iedereen daar op let, vandaar de opmerking.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:51

EmMetjes schreef:
ikke schreef:
Jouw paard was niet standaard verzekerd als huisdier? Zou ik de rest van de voorwaarden er ook maar eens heel kritisch op nalezen!

Mijn paard is wel degelijk verzekerd als huisdier!

Bij mini-onderzoek door mij om te kijken waar ik mijn WA wilde nemen bleken diverse verzekeringen het paard niet te dekken, dan staat er in de voorwaarden 'huisdieren' maar daar vallen paarden dan weer niet onder als je ze vraagt wat dan onder huisdier valt. Vond dit wel een aandachtspuntje voor andere aangezien niet iedereen daar op let, vandaar de opmerking.

Ah, op die fiets. Dan heb ik je bericht verkeerd begrepen.

Het klopt inderdaad dat sommige verzekeraars paarden niet als huisdier zien, al vraag ik me af hoe goed ze dat overeind houden als ze voor het hekje staan.

cmgxlvhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:43

bij ons op de manege, gaat iedereen vanaf het voorjaar in elke les naar buiten, de bossen in.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:52

Ook ik ben van mening dat een ruiterbewijs geen toegevoegde waarde heeft, zeker niet voor mensen die voldoende aantoonbare ervaring hebben. Om mezelf als voorbeeld te nemen: ik ben in het bezit van ORUN-4 diploma, maar om het bos in te mogen met een groep manegekinderen zou ik dat papiertje alsnog moeten halen. Belachelijk en geldklopperij. Makkelijk verdienen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:02

kleinvosje schreef:
Ook ik ben van mening dat een ruiterbewijs geen toegevoegde waarde heeft, zeker niet voor mensen die voldoende aantoonbare ervaring hebben. Om mezelf als voorbeeld te nemen: ik ben in het bezit van ORUN-4 diploma, maar om het bos in te mogen met een groep manegekinderen zou ik dat papiertje alsnog moeten halen. Belachelijk en geldklopperij. Makkelijk verdienen...

Oh? En op basis van welke regel dan??

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:03

Wat bedoel je?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:07

Yolanda77 schreef:
Het Ruiter- en Menbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem (tenminste de begeleider), de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

Precies dat dus. Ik ontkom er niet aan, mijn paard staat praktisch midden in het Goois Natuurreservaat. Toen ik hier naartoe verhuisde was ik blij dat ik een jaar eerder mijn ruiterbewijs niet had opgezegd na het twintig jaar nauwelijks nodig te hebben gehad. Anders had ik weer opnieuw examen kunnen doen om hier een (verplichte) rijvergunning te kunnen aanvragen. Maar als je nooit in de genoemde gebieden rijdt, dan heb je uiteraard ook geen ruiterbewijs nodig.

Zie ook dit topic: [BRT] Ruiterbewijs verlengen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:35

kleinvosje schreef:
Wat bedoel je?

dit:
kleinvosje schreef:

Waarom zou je daarvoor je ruiterbewijs nodig hebben?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:39

Omdat je voor veel gebieden een penning moet hebben, en om een penning te kunnen aanvragen moet je een ruiterbewijs hebben. Bijvoorbeeld hier vlakbij, Soest en de Soesterduinen. Prachtig gebied, maar ik rij er nooit omdat ik geen ruiterbewijs heb om de penning aan te vragen. En ik vertik het om dat ruiterbewijs te gaan halen om eerder genoemde redenen..

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:55

Ik heb m'n ruiterbewijs ook al meer dan 10 jaar. En elke 2 jaar zucht ik eens en verleng het weer, gewoon omdat ik, mocht ik eens bij zo'n gebied terecht komen, ik hem dan heb. Heb er nog over zitten denken om hem op te zeggen/niet te verlengen, maar durf niet goed. Zul je net zien dat je daarna toch eens in een gebied wilt rijden waar het verplicht is ofzo :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:11

kleinvosje schreef:
Omdat je voor veel gebieden een penning moet hebben, en om een penning te kunnen aanvragen moet je een ruiterbewijs hebben. Bijvoorbeeld hier vlakbij, Soest en de Soesterduinen. Prachtig gebied, maar ik rij er nooit omdat ik geen ruiterbewijs heb om de penning aan te vragen. En ik vertik het om dat ruiterbewijs te gaan halen om eerder genoemde redenen..

Nou, dat is dan ook zo ongeveer het enige gebied dat die koppeling nog toepast.
Drunense Duinen heeft die koppeling ook gehad maar is daar al jaaaaren geleden vanaf gestapt.

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:11

Ik rijd ook rond in Schaarsbergen met mijn pony. De Waterberg, Warnsborn, Rozendaalse Veld, Veluwezoom. En heb ook geen ruiterbewijs. Kom geregeld de boswachter tegen, maar nog nooit heeft ie er naar gevraagd. :)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:30

Ik lees nu trouwens dat de verzekering er vanaf is (niet dat je daar ooit al iets aan had) maar zou het nu ook goedkoper worden om te verlengen? Vast niet :+
Heb em net nog eens boven gehaald, denk dat de controleur me niet eens zou herkennen als ik dat ding laat zien, zit een foto op van toen ik een jaar of 12 was xD

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 10:34

lovebrechjex schreef:
Ik rijd ook rond in Schaarsbergen met mijn pony. De Waterberg, Warnsborn, Rozendaalse Veld, Veluwezoom. En heb ook geen ruiterbewijs. Kom geregeld de boswachter tegen, maar nog nooit heeft ie er naar gevraagd. :)

Kijk daar heb ik wat aan! Heel goed, gewoon zonder bewijs rijden en doen alsof ik van niks weet