Buitenrit, vanaf wanneer doen jullie het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 03:13

Ikzelf heb nu een 2,5 jarige merrie en fiets daar regelmatig mee langs de weg en laat haar dan ook galopperen. Juist die rechte stukken zijn veel beter (en makkelijker) voor zo'n jong dier. Bochten etc. vragen gewoon ook nog veel van de gewrichten van een dier dat nog in de groei is.

Mijn merrie is al helemaal verkeersmak en schrikt echt zeer zelden dus ik denk dat ik daar niet zo heel lang mee zou wachten voor dat ik met haar naar buiten ga.

edit: Ik wil haar trouwens eerst voor de wagen laten beleren, dus ik denk dat dat bij mij sowieso anders zal zijn.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 14-12-14 03:24, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 03:15

Ik heb een tijdje op een stal gewerkt waar het als volgend ging: Maandag groen binnen, smiddags aan de longe met hoofdstel. Dinsdag zadel erbij, woensdag erop, donderdag met een oudere merrie mee naar buiten.

En dan de eerste 2 a 4 weken alleen maar buitenrijden.

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 03:34

toen mijn pony 4,5 was en net een week onder het zadel maar ik wel een rem en stuur had(rem kende ze door longeren al) hebben we onze eerste buiten rit gemaakt. dit was over een doodlopende weg dus geen verkeer. en een week later nam ik een ander pad en bleek uit te komen aan een drukke weg(berm van 4 meter misschien wel breder) en dat vond ze prima.

wel vertrouwde ze mij toen wel volledig als ik twijfel doet ze het niet!

jokari

Re: Buitenrit, vanaf wanneer doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 06:14

Zo snel mogelijk. :) Eigenlijk van zodra er een ruiter op kan. Wel onder begeleiding van ervaren paard.
Maar we hoeven dan ook geen drukke banen te doen zolang we niet willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:25

Heleennn schreef:
Vanaf dat de basis bevestigd is.

Blingh: ik overdrijf misschien ofzo, maar ik vind het erg onverantwoord dat je met een paard naar buiten gaat waar je nog geen controle over hebt in de galop, of eender welke andere gang. Want ik neem aan dat dit nog niet zo was aangezien je zegt dat je buiten met je paard hebt 'leren' galopperen. Je brengt jezelf en vooral ook anderen in gevaar op die manier. Zorg toch op z'n minst dat er een rem op staat.

Buiten rijden is heerlijk voor een jong paard: rechte stukken, heuvels, natuur,... Maar zorg toch dat je het beest de baas bent, anders gebeuren er ongelukken.

Wie zegt dat ik er geen controle over had of geen rem? Dat maak je er zelf van.

Mijn paard zijn sprong is groot, te groot voor de bak toendertijd. Dat neem niet weg dat ik geen controle heb.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:39

Ik zou ook zeggen; zo jong mogelijk. Dan wel in combinatie met een ander, braaf paard. Mijn pony leerde ook galopperen in het bos, op het strand en door een lange rechte berm. Niks onverantwoord aan hoor, ze luisterde evengoed prima, het galopperen was gewoon wat lastig. Nu had ik geen ervaren maatje maar dat is ook altijd goed gegaan door haar brave karakter :j (heb eerst veel gewandeld samen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:41

xApple schreef:
Ik zou ook zeggen; zo jong mogelijk. Dan wel in combinatie met een ander, braaf paard. Mijn pony leerde ook galopperen in het bos, op het strand en door een lange rechte berm. Niks onverantwoord aan hoor, ze luisterde evengoed prima, het galopperen was gewoon wat lastig. Nu had ik geen ervaren maatje maar dat is ook altijd goed gegaan door haar brave karakter :j (heb eerst veel gewandeld samen)

Haha mijn eerste galop ook op het strand. Uiteraard ander paard erbij :j

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 10:07

Dit is leuk......we hebben het er hier thuis wel vaak over...wanneer mag je echt naar buiten...maar het gaat dan meer over de ruiter dan over het paard...dus daar wil ik wel mijn mening over geven:
We rijden hier met wat kinderen en die willen hier meteen naar buiten natuurlijk...want dat is veeeeeel leuker dan in de bak. Nu hebben we het geluk dat we naast het huis een leuk rondje kunnen rijden....langs het water (breeede berm) , maar geen verkeer dus de kinderen vinden dat al heel wat.... eerst loop ik er naast...na een tijdje mogen ze een klein stukje weg draven etc. Dan mogen ze op een van onze zeer brave paarden een klein galopje maken.
Voor de echte buitenrit hebben we hier vooral de regel: als je op EBE een grote volte netjes kunt galopperen mag je mee op een "grote"buitenrit.......dan weet ik dat ze kunnen galopperen en de pony "onder controle"hebben......en voor de kinderen is het een tastbare hou'vast......Ik ben voorzichtig, maar ja, voel me ook verantwoordelijk.... maar het werkt wel, want toen een keer een van de paarden schrok en er vandoor ging en de rest dacht, ok, wij volgen, was er verder niets aan de hand...kids bleven meer dan keurig zitten, hebben het rondje maar uitgegaloppeerd en stonden bij het hek weer te wachten (en diep in hun hart was het nog wel spannend leuk ook...zo hard).....ze waren er qua rijden dus wel "aan toe".....
Wat paarden betreft: we hebben een tinker die buiten veel beter rijdt dan in de bak......daar zijn we heel snel mee naar buiten gegaan...ligt wat dat betreft zeker aan het paard....

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 10:51

Ik rijdt nu op een jonge merrie waarmee het een beetje lastig bepalen is alleen naar buiten zonder ander paard vind ze te spannend, met ander paard is ze wel braaf maar verkeer is nog heel moeilijk alhoewel het al begint te wennen.
We hebben echter ook geen bak ter beschikking dus reden op de wei, Hiermee lopen we wel de hele wei kapot en dus is het resultaat nu geen gras meer, en wil ik dus zeker wel voor meer buiten rijden gaan.
Op de wei haar beleren valt ook niet mee aangezien de bodem daar niet altijd even geweldig is,
Stap draf gaat prima galop in de wei is echt heel moeilijk.
Buiten heb ik het nog niet geprobeerd doe dat liever een keer met een braaf paard erbij, zodat ze echt kan volgen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 10:52

wanneer je het paard onder controle hebt en de gangen en vooral de rem er goed op zit.

Daarbij gewoon gaan en met een ander paard(en) zodat je paard steun heeft.

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 10:56

Met dat laatste ben ik het wel eens,
Ik heb wel een stuur en rem, ook al heb ik dan nog niet de galop geprobeerd buiten :D
Laatst besloot het ervaren paard wat mee was weg te galloperen, maar ik wist dat het verstandig was er niet achteraan te galloperen dus heb ik haar gewoon mee laten draven een stukje, maar toen ik dacht hmm dit is niet de bedoeling want het andere paard versnelde heb ik haar stil gezet,
Ze wordt dan wel drammerig en ongedurig want het andere paard gaat weg. maar ze blijft wel bij me.
Vond ik toch wel heel fijn om te weten haha.
Het meer ervaren paard was dus minder onder controle. :D

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 19:33

Het verschilt natuurlijk wel aan de uitrij mogenlijkheden, maar ik vind het heerlijk!! Lekker die lange lijnenn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:53

Ik heb 2x in de bak/wei gereden om de rem te oefenen. En toen met een ander paard als airbag/steun het bos in. Toen we in de polder stonden hadden we geen bak of geschikt stukje wei en daar deden we alles langs de weg (eerst iemand ernaast rem bevestigen, daarna mee met een ander paard).

Buiten = veel rechtdoor. En dat is voor een jong paard makkelijker. Heb dan geen problemen met galop. Terwijl hij dat nu nog amper tot niet doet in de bak. Al mist hij daar ook wat enthousiasme vergeleken met buiten. De eerste keren buiten deden we enkel in stap. Daarna ook in draf en als die dan overging in galop dan was dat ook goed. Rem was nooit een probleem. Zeker niet omdat het andere paard altijd juiste voorbeeld gaf.