Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Eigenlijk van zodra er een ruiter op kan. Wel onder begeleiding van ervaren paard.Heleennn schreef:Vanaf dat de basis bevestigd is.
Blingh: ik overdrijf misschien ofzo, maar ik vind het erg onverantwoord dat je met een paard naar buiten gaat waar je nog geen controle over hebt in de galop, of eender welke andere gang. Want ik neem aan dat dit nog niet zo was aangezien je zegt dat je buiten met je paard hebt 'leren' galopperen. Je brengt jezelf en vooral ook anderen in gevaar op die manier. Zorg toch op z'n minst dat er een rem op staat.
Buiten rijden is heerlijk voor een jong paard: rechte stukken, heuvels, natuur,... Maar zorg toch dat je het beest de baas bent, anders gebeuren er ongelukken.
(heb eerst veel gewandeld samen) xApple schreef:Ik zou ook zeggen; zo jong mogelijk. Dan wel in combinatie met een ander, braaf paard. Mijn pony leerde ook galopperen in het bos, op het strand en door een lange rechte berm. Niks onverantwoord aan hoor, ze luisterde evengoed prima, het galopperen was gewoon wat lastig. Nu had ik geen ervaren maatje maar dat is ook altijd goed gegaan door haar brave karakter(heb eerst veel gewandeld samen)