Buitenrijden spannend

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:41

Heel herkenbaar, jezelf eigenlijk aanpraten dat het mis kan gaan en dat maakt het moeilijker voor jezelf. We denken gewoon teveel na over wat er allemaal zou kunnen gebeuren en lukt ons moeilijk om juist dan te denken aan dat het allemaal goed zal gaan (want dat stemmetje in je hoofd zegt dan: ja maar als....)
Is het een idee om iemand anders, die goed kan rijden en niet bang is op jouw paardje een stukje buiten te laten rijden en jij op de fiets mee. En als jij dan ziet dat het allemaal best gaat , om dan eens halverwege te wisselen (evt kan diegene dan even jouw paardje aan de teugel vasthouden tijdens het stappen tot je de kriebels in de buik kwijt bent?
(Heeft mij wel geholpen).
Het is een zaak van vertrouwen krijgen in jouw paardje en in je eigen kunnen dat je best je paardje aan kan buiten :-)
succes

pien_2010

Re: Buitenrijden spannend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:01

Herken je probleem heel erg. De enige oplossing is gewoon gaan met je paardje. Fluiten , liedje zingen etc. Desnoods de eerste keer iemand vragen om mee te fietsen en dan jij voorop. Sterkte en succes ermee.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:07

Inderdaad, wat al vaker gezegd is, blijven ademhalen !
Als jij gestresst raakt gaat o.a. je ademhaling omhoog maar er gebeuren nog meer dingen die je als het ware in staat stellen om te vluchten. Het sympatische zenuwstelsel wordt geactiveerd wat ook inhoudt dat je tijdelijk even minder helder kunt denken.
Met je ademhaling kun jij je parasympatische zenuwstelsel helpen activeren waardoor je kalmeert. Dan wordt het ook makkelijker om realistischer over "doemscenario's" te denken.

Als jij denkt aan vanalles wat er fout kan gaan is de kans dat dat ook gebeurt ineens veel groter geworden.

Maar overmoedig worden heeft ook geen zin. Dus wel kleine stapjes nemen en doen waar je je goed bij voelt. Wordt je onzeker en wil je liever afstappen, gewoon doen ...

Als je rustig opbouwt op een manier waar jij je goed bij voelt is het ineens best lang geleden dat je 2 maanden niet buiten hebt gereden en kan je goeie ervaringen opbouwen.

Mooi om te lezen dat je pony je helpt met je angststoornis.
Jullie komen er wel samen ...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:33

O, zo bekend...Eer dat ik het hek dicht heb is in mijn hoofd paardlief minstens vijf keer op hol geslagen, drie keer van de brug gesprongen, heeft ze het halve wagenpark van 't dorp aan gort geslagen en minstens twee keer onder een vrachtwagen gelegen. Echt, hoe je het allemaal zelf kunt verzinnen is gewoon bijna grappig. Helemaal hilarisch is dat mijn verzorgpaardje zo ongeveer het meest bomproof paardje is dat ik ooit heb gereden :') .
Met meerderen uit rijden gaan, niet gelijk de halve provincie willen doorkruisen maar eerst al blij zijn met een klein stukje en inderdaad die ademhaling, zingen of echt letten op je ademhaling zijn dingen die al genoemd zijn en ook echt wel werken. En bovenal veel doen, het liefst elke dag, al is het maar even het erf af en een klein rondje. Elke bevestiging dat het goed gaat is er eentje.

Misschien helpen kleine ontspanningsoefeningetjes ook? Spieren aanspannen en weer ontspannen, je schouders, bovenbenen, voeten, de hele mikmak. Helpt sowieso wel, ook bij je angststoornis. Net zoals bij letten op je ademhaling moet je je dan focussen op een specifiek iets en kun je je niet zo druk meer maken om datgene waar je bang voor bent. Misschien wel handig om dat eerst in de bak te oefenen als je het buiten wil proberen, zodat paardje niet ineens vreemd opkijkt als jij 'rare' bewegingen gaat maken.
Of maak er een speurtocht van. Ga paddenstoelen zoeken, roze bloemetjes, koolmeesjes, tellen hoeveel eiken er staan, je kunt het zo gek niet bedenken, maar dat houdt je ook wat van het piekeren af.

Heel veel succes!

xhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:39

Heeeyyy
Als ik jou was zou ik voortaan eerst met andere meegaan naar het bos en gewoon lekker een staprit maken. Ik heb er niet veel ervaring mee, want mijn haflinger ruin zou ik nog neck rope kunnen rijden buiten denk ik. Ik hoop dat het goed gaat komen!!
xx

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 20:15

Heel erg beadankt !
fijn dat er op zo'n goede manier mee word gedacht :)
en dat meerderen zich hierin herkennen.
DUs de balangerijkste tip is dus gewoon blijven ademen.
Zingen doe ik vaak al . En dus eerst idd met een stalgenootje :)
Vind dit echt superfijn dat het niet als raar opgevat word :)

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 20:18

Mijn laatste buitenrit was in de herfstvakantie en toen ging ik bij ruitercentrum het fjordenpaard en toen heb ik ook specifiek gevraagd om het braafste paardje en dan voel ik me wel vertrouwd omdat ik cker wist dat hij braaf wa :p dus het is ook echt het vertrouwen in mijn pony vinden en dan komt het denk ik allemaal wel goed .

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 20:20

OJa en het telt ook wel mee dat ik wel veel ruimte heb om buiten te rijden maar moet wel langs sloten en wegen en veel mensen met honden enz. en die situaties zijn altijd het engst voor mij.

20513

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:25

Eerst aan de hand wandelen. Kan je een maatje vinden die met zijn of haar paard meegaat??
De ervaring met m'n eigen paard was zolang je er naast liep ging het goed, zodra je erop zat was ze haar (leidend) maatje kwijt. En was ze heel erg onzeker. Zodra er een ander paard mee ging was zij haantje de voorste en vond ze niks eng :+

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:26

Ik was nooit ergens bang voor, maar sinds pony uit het niks een aantal keer keihard naar huis was gerend zat de angst er wel in. Ben toen veel met grondwerk en wandelen bezig geweest. Ben daarna ook nooit meer alleen op buitenrit geweest. Altijd met iemand anders, en dan was hij mega braaf. Op den duur was het zo erg dat ik niet eens meer van huis naar de manege durfde te rijden.. Na vele uren wandelen en grondwerken ging dat weer goed en ben ik het weer wat uit gaan bouwen. Ik vond alleen rijden heerlijk, maar weet dat samen veiliger is en ben nooit weer alleen geweest. Ik zal gewoon kleine stukjes oefenen en aan de hand oefenen, naar buiten sowieso zolang jij het spannend vindt met een andere betrouwbare combinatie. Of als je het heel eng vindt vragen of iemand er naast wilt lopen als jij buiten een rondje stapt, en dat uitbouwen. Succes!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:30

Ts even een tip, als je iets gepost hebt kunt je binnen 45 min je post nog aanpassen. Zo hoef je dan niet 3 posts achter elkaar te posten ;)

Doe je trouwens wel eens grondwerk / schriktraining in de bak? Dat kun je eerst aan de hand doen en als dat goed gaat ook onder het zadel. Misschien leuk om dat eens met stalgenoten te organiseren. Samen is nog leuker :D

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 20:34

Oeps wist ik niet :p
ik doe veel aan vrijheidsdressuur,
schriktraining niet maar ga ik binnenkort ook maar eens mee beginnen!
en ik sta op een ontzettend leuke stal waar we veel activiteiten doen dus schriktraining met z'n allen word vast nog wel een georganiseerd

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:02

Misschien kun je vragen of iemand meeloopt en jij erop zit? Zo ben ik ook begonnen met het buitenrijden op mijn verzorgpony. En idd schriktraining, als jij de momenten dat mensen met hun hond of fiets langskomen het engst vindt dit ook vooral in de schriktraining terug laten komen!
Ik hoop dat je snel weer lekker buiten kunt rijden +:)+

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 09:30

Gisteren toch de knoop doorgehakt en op buitenrit geweest samen met een vriendin en haar paard en nog een vriendin op de fiets.
Mijn pony had al wat energie maar na een paar stukken draven kon ik hem makkelijk rustig krijgen. Toen dacht ik een gallopje kan wel gewoon rustig.
en wij wouden dus rustig gaan draven en daarna een gallopje doen nou de twee paarden schoten in volle rengalop weg.
ze maakten er gewoon een wedstrijd van. Ze waren allebei niet te stoppen maar ze konden niet verder want de weg was daar. toen stuurde ik mijn pony met hoop nog een beetje richting een zandvlakte. Maar dit werkte ook niet met gevolg hij rent dwars door een boom ik blijf haken hij staat ook nog is op mij en rent verder op de weg. Ik riep hem heel hard en toen bleef hij staan en mensen die daar stonden hebben de paarden gevangen alles is dus goed gekomen maar wat een schrik! Die vriendin van mij was er ook nog eens afgevallen ,De volgende keer eerst maar even flink rijden in de bak. Nu heb ik dus een dikke neus en wondjes in mijn gezicht en een hele grote schaafwond op mijn kin en arm. :( hij is gelukkig ongedeerd gebleven.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:09

Pfff dat was nou net niet de bedoeling....altijd met de eerste keer buitenrijden als je het spannend vind blijven stappen en je paard onder controle houden. Niet gaan draven of galopperen daar worden ze knetter van als ze het niet gewend zijn. Maar ja daar heb je helaas nu niets meer aan, hoop dat je niet nog meer angst hebt nu.

Avelana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:16

Er is een boekje: Paardrijden zonder angst, daar staan goede tips en oefeningen in.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:51

TS wat je nu heb mee gemaakt is niet echt bevorderlijk voor je vertrouwen.. Wel herkenbaar die angst... Ik had hier ook ook last van. En gelukkig kan ik nu wel zeggen ik HAD hier last van.

Heb nu zelfeen paard die ik gewoon ben gaan vertrouwen en dat gevoel geeft ze ook wel. Zal niet zeggen 100% braaf en mak want ze kan drammen en zich heel sterk maken, soms ook wegschieten voor kabouters. Maar ik voel me nu zorgeloos op haar rug en dat gevoel is gewoon heerlijk want daar gaat het buitenrijden ook om. Galopperen durfde ik bijvoorbeeld de eerste tijd niet op buitenrit maar we gaan nu in volle rengalop over de open vlaktes. Ook als ze nu weg schiet omdat ze een openvlakte zie maak ik me niet druk als ze een keer wegschiet, op 1 of andere manier voelt het niet ongeremd.

Tip is vooral regelmatig naar buiten blijven gaan. Aan de hand of er op.. Met een ander paard erbij kan ook enorm veel schelen. Zorg dat je zelf ook afgeleid ben als er iemand bij is gewoon gezellig kletsen :)

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 20:33

Was inderdaad niet de bedoeling :(
Mijn ervaringen met alleen met mijn paardje naar buiten zijn fijner dan met meerdere paarden alleen ben ik al een paar keer een rondje van 20 minuten gemaakt en gewoon rustig gegallopeerd.
Maar denk dat het een combinatie was van het weer en dat ik er na 2 maand voor de derde keer er weer echt opzat met zadel. En het paard waar we mee waren zijn elkaar altijd een beetje aan het opjutten,
ik ga nu even een paar weken flink werken in de bak met hem en afentoe na een flinke training naar buiten een rondje stappen, en steeds verder opbouwen op stal zijn er hele aardige mensen met goed advies. Gewoon rustig aan beginnen. En ik hoop in de zomer weer het vertrouwen te hebben want dan zijn de plannen 2 of 3 week naar een camping aan het bos waar hij meegaat.
En uiteindelijk dit was mijn angst ik ben eraf gevallen hij is de weg opgerend en ik leef nog en hij leeft nog! maar schrikken was het zeker.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:16

Oei... Volgende keer eerst even longeren? Kan hij zijn gekkigheid even kwijt zonder jou erop.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:20

Volgende keer gewoon rustig een stapritje...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:46

Dat sowieso... Je bent een beetje overmoedig geworden. Hopelijk durf je nog wel te gaan dan de volgende keer

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:18

Misschien handig om de volgende keer van te voren goed na te denken. Hoe is het weer, zijn de paarden waar ik mee ga rijden rustig en betrouwbaar op buitenrit, heb ik goede afspraken gemaakt met de andere ruiters, wat kan ik nog doen om wat meer te ontspannen? Gewoon een lijstje afwerken en doe het rustig aan. Voor jezelf en voor je paard.

Het is niet slim om op pad te gaan met paarden die elkaar altijd opjutten, terwijl het bv hard waait en je paard een poos heeft stil gestaan.

Wel goed dat je het positieve uit de ervaring eruit weet te halen, jullie leven allebei nog ;)

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:23

Ik heb precies hetzelfde als jou gok ik ;)
Ik lease een brave pony waar ik een aantal x per week op rijd. Ik ben de 1e week 3x alleen naar buiten geweest, hij schrok af en toe wel maar thats it.
Ik ben zelf echt geen held en schrok nog harder als hij, alleen het lijkt wel alsof het steeds erger word. Hij schrok als ik alleen in het bos was gewoon van een takje of gewoon van niks. Toen is hij er in de galop uitgenaaid en sindsdien ga ik ook niet meer alleen.
Ik ga nu gewoon samen met iemand het bos in en hoop na de winter weer alleen te gaan, of ja ik ga het gewoon oefenen :) Hopelijk lukt het bij jou ook! Steeds een stukje verder..

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:51

Neem genoegen met braaf, als hij in stap en draf braaf is. Sluit daar dan mee af. Die galop komt wel weer, eerst een aantal keer zonder brokken rijden. Dat geeft jou vertrouwen, wat schakel werk doen, overgangen in het bos. Vertrouwen, maar ook controle opbouwen. Het is zo belangrijk. Je kunt zoveel kleine oefeningen doen welke jou helpen. Als jw gwevoel van controle hebt, geeft dat ook weer vertrouwen.

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 10:22

Ik ga het ook rustig weer oppakken, Het vertrouwen komt vanzelf weer en ja ik heb iets teveel gedaan. Maar nu weet ik wel wat en wanneer ik iets juist wel of niet moet doen. Ik heb er wel van geleerd.