Ruiterbewijs verlengen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:00

Ook ik had mijn ruiterbewijs al bijna twintig jaar. Ik zat erover te denken om het op te zeggen omdat ik het in die tijd welgeteld twee keer nodig heb gehad om ergens een dagvergunning aan te vragen. Uiteindelijk blij dat ik het heb aangehouden: vorig jaar ben ik met paard en al verhuisd naar een gebied dat valt onder het Goois Natuurreservaat. Daar is een vergunning verplicht en voor die vergunning is dan weer een ruiter- of koetsiersbewijs verplicht. Ik heb die vergunning dan ook direct kunnen aanvragen op vertoon van mijn ruiterbewijs.

Je kunt het erop gokken en zonder vergunning rondrijden. Ik vind een boete alleen zo zonde van mijn geld en hier wordt flink gecontroleerd. Als je niet verhuist, dan is er natuurlijk niets aan de hand. Maar ik had twee maanden voor mijn verhuizing ook niet kunnen bedenken dat ik precies hier terecht zou komen. ;)

TurdusMerula

Re: Ruiterbewijs verlengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:35

Voor het bedrag van twintig jaar verlengen had je wellicht ook opnieuw examen kunnen doen?

Er zijn niet zo veel gebieden waar het ruiterbewijs verplicht is. :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:46

Had gekund, maar dat was dan wel weer een klap geld in één keer geweest, bovenop de kosten van de verhuizing. :=

Neuh, achteraf gewoon handig dat ik 'm niet durfde op te zeggen, want 'stel dat'. Maar ik kan niet voor anderen bepalen wat ze moeten doen. Dit is puur mijn verhaal. ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:57

Uiteraard. Moraal van het topic imo: maak een keuze die gebaseerd is op hoe het echt zit en niet op hoe je denkt dat het zou kunnen zijn (bv verzekeringsverhaal).

Succes met je keuze ts!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:59

Voor die verzekering heb ik het iig nooit gedaan. :n

Ik zou het wel schappelijk vinden als je 'm kunt opzeggen en voor een paar tientjes kunt heractiveren als je 'm toch ooit nodig gaat hebben. Maar opnieuw examen doen en daarvoor meer dan honderd euro moeten neerleggen... Liever niet. :D

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:06

Ik ken een gebied waar het verplicht is om een boskaart te hebben en die krijg je alleen als je ook een geldig ruiterbewijs hebt.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:09

DromenLies schreef:
Ik ken een gebied waar het verplicht is om een boskaart te hebben en die krijg je alleen als je ook een geldig ruiterbewijs hebt.

Tja, ik ken ook een gebied waar je hem moet hebben, maar aangezien ik daar nooit rij, maakt dat niet uit. TS heeft hem in haar eigen omgeving niet nodig, dus alleen als ze specifiek ergens zou willen rijden waar hij verplicht is, heeft ze er wat aan. Maar als je toch al met de trailer op pad gaat, kan je net zo goed een kwartiertje doorrijden tot je bij een gebied komt waar hij niet verplicht is. Dus om hem nou alleen maar te halen/verlengen voor dat ene gebied waar het verplicht is...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:11

Klopt, dat is dus ook het geval in het Goois Natuurreservaat (GNR). Als ik er niet zou rijden, dan zou ik die vergunning ook niet hoeven hebben. Maar ik ontkom er nu niet aan: mijn paard staat praktisch midden in dat gebied en de BOA's kom ik overal tegen. :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:59

Hier is het in de omgeving niet nodig en heb hem ook al meer als 10 jaar. Toch een maand geleden hem opgezegd vond het zonde hem aan te houden.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:09

Voor mij is het ook mijn lidmaatschap voor de knhs. Aangezien ik geen startkaart of iets heb. En ik wil nog wel eens een enjoy the ride doen en dan krijg ik toch weer korting. Bovendien heb ik een manege in de buurt waar ik een paard kan huren met mijn RB dus das ook wel handig. Ik houd hem voorlopig nog even aan. En met al dat gezever over die ruiterpaden onderhouden door gemeentes. Geen idee wat die ambtenaren allemaal gaan verzinnen in de toekomst.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:32

Klopt, hiet rijd ik nog amper en heb ik ook mijn koetsiersbewijs. Vond het voor paden onderhoud een beetje dubbelop.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:21

De bossen van (de gemeente) Arnhem zijn 1 van de weinige gebieden waar het Ruiter- en Koetsiersbewijs nog verplicht is. Toen ik in Schaarsbergen op stal stond, was dat ook de voornaamste reden om mijn ruiterbewijs elke 2 jaar te verlengen. Nu zijn we daar al jaren weg, maar verleng het nog steeds braaf iedere 2 jaar. Eigenlijk voor de WA-verzekering die er aan vast zat. Met de huidige veranderingen twijfel of ik het hierna nog een keer laat verlengen..

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:03

j1988 schreef:
Ik heb hem op mijn 12e gehaald omdat mijn vader het toendertijd handig vond als ik regels en dergelijke wist. Braaf elke 2 jaar verlengd, maar of het zinvol is, nee.

Hier hetzelfde verhaal, maar toch blijf ik hem braaf verlengen xD

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:09

Ik heb zelf geen ruiterwijs en ik snap het nut er ook niet van (afgezien van dat je in sommigen gebieden niet mag rijden zonder). Wie kan mij dat vertellen?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:29

Dat is het enige nut toch, dat je in sommige gebieden er eentje nodig hebt. Je leert natuurlijk ook best wat tijdens de theorie cursussen, maar dat komt met de jaren vanzelf ook wel door ervaring. Verder kan ik er ook niks nuttigs aan bedenken.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:54

Klopt, ik was nog een jong manegeruitertje toen ik hem haalde en toen was het best leerzaam, maar niks dat je met ervaring niet zou leren. En die gebieden waar je zonder niet mag rijden liggen hier niet in de buurt, dus dat is ook al geen reden xD

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:23

En zelfs als je in een omgeving zou rijden waar ruiterbewijs vereist is en je bent met meerdere mensen dan is het zo dat als er eentje van de groep een ruiterbewijs heeft, dat voldoende is. En waarom zou jij diegene zijn?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:35

Cassidy schreef:
En zelfs als je in een omgeving zou rijden waar ruiterbewijs vereist is en je bent met meerdere mensen dan is het zo dat als er eentje van de groep een ruiterbewijs heeft, dat voldoende is. En waarom zou jij diegene zijn?

Nope, dat is dus niet waar!

Gydja schreef:
Ik heb zelf geen ruiterwijs en ik snap het nut er ook niet van (afgezien van dat je in sommigen gebieden niet mag rijden zonder). Wie kan mij dat vertellen?

Jawel, dat is precies het enige nut van het ruiterbewijs. De rest wordt er aan de haren bijgesleept om het nog wat te laten lijken.

Daarom duiken er ook met enige regelmaat van die berichten op dat het landelijk verplicht gaat worden. Dat is niet zo maar ze moeten iets om het aan de gang te houden........

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:41

ikke schreef:
Cassidy schreef:

Hm was dat dan vroeger wel zo? Op mijn manege kon je paarden huren voor een buitenrit, maar dan moest er wel één iemand met ruiterbewijs mee omdat dat verplicht was in dat gebied, die persoon zou dan ook verantwoordelijk zijn over het groepje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:44

Chouchou schreef:
ikke schreef:

Hm was dat dan vroeger wel zo? Op mijn manege kon je paarden huren voor een buitenrit, maar dan moest er wel één iemand met ruiterbewijs mee omdat dat verplicht was in dat gebied, die persoon zou dan ook verantwoordelijk zijn over het groepje.

Als de manege die deal gemaakt heeft met de gebiedsbeheerder, dan kan het op die manier werken. Het is echter niet de standaard-methode.

deze Hoax komt waarschijnlijk voort uit het Belgische en Franse systeem waarbij je als begeleider van een groep aan een aantal voorwaarden (=cusussen) moet voldoen.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:47

Manege waar ik altijd paard huur hoeft er ook maar 1 een ruiterbewijs te hebben. Maargoed je rijd daar niet in een gebied waar hij verplicht is.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:54

Ik behoor ook tot één van de velen die het bewijs ooit heeft gehaald en elke keer braaf verlengd. Nu heeft dat in mijn geval goed uitgepakt omdat ik na 12 jaar toch ben verhuisd naar een gebied waar dat ding verplicht is.
Ben je niet van plan in zo'n gebied te gaan rijden dan is het zonde van je geld.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:03

Ook al dik 20 jaar in het bezit van het rb en keurig blijven verlengen..... :o
In de afgelopen jaren wel 2 accefietjes gehad,waarbij ik het op mn ruiterbewijs heb kunnen verhalen.
Was toch zo n slordige 5000,- schade......normale wa verzekering wou dit niet vergoeden,want huisdieren vallen onder je eigen verantwoordelijkheid...... :(
Geen gezeur,gezeik,gewacht.....werd direct overgemaakt naar de gedeputeerde.
Ik betaal dus liever voor het verlengen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:04

Ik heb hem ooit op mijn 12e op mijn sloffen gehaald en jaren netjes verlengd...maar ik kan mij de laatste keer dat ik een acceptgiro heb gezien niet herinneren...dus hij zal al een paar jaar verlopen zijn. Maar ik heb hem ook niet nodig in mijn omgeving.

Het zou idd fijn zijn als je hem na zoveel jaar voor een paar tientjes kan re-activeren maar ik ga er geen 100 euro aan uitgeven. :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:38

bobbymp schreef:
Ook al dik 20 jaar in het bezit van het rb en keurig blijven verlengen..... :o
In de afgelopen jaren wel 2 accefietjes gehad,waarbij ik het op mn ruiterbewijs heb kunnen verhalen.
Was toch zo n slordige 5000,- schade......normale wa verzekering wou dit niet vergoeden,want huisdieren vallen onder je eigen verantwoordelijkheid...... :(
Geen gezeur,gezeik,gewacht.....werd direct overgemaakt naar de gedeputeerde.
Ik betaal dus liever voor het verlengen

Dat zou ik per kerende post die verzekering hebben opgezegd!
Ik heb ik de loop der jaren best zo hier en daar eens wat gehad maar nooit problemen met de verzekeraar.