Buitenrijden met een paard dat niet van jou is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:57

Wat een supergoede vraag is dit. Ik heb me daar heel eerlijk gezegd echt nog nooit mee bezig gehouden (nu schaam ik me een beetje). Ik rijd ook al echt jaren bij voor andere mensen, in principe ga ik uit van worst-case-scenario: ik ben op dat paard van een ander aansprakelijk voor schade die ik+paard toebrengen aan andermans eigendom, de schade die het paard toebrengt aan mij als ruiter en de schade die ik toebreng aan het paard. Ik heb een goede WA verzekering en tot nog toe is het gelukkig nog nooit gebeurd dat ik die heb hoeven aanspreken.
Conclusie: ik ga hier volgen en goed luisteren naar de argumenten en de eventuele uitkomst ervan:)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:06

gohya schreef:
Mijn verkering zei het volgende: als mijn verzorgster schade maakt of ten val komt en letsel oploopt,is ze zélf aansprakelijk.Toen ik vroeg waarom zei hij: ze gaat vrijwillig op jou paard rijden en ze betaald geen geld ervoor.
Ik heb het nog een keer héél duidelijk gevraagd,maar de man bleef hetzelfde zeggen.
Toen ik zei: maar de eigenaar is toch ten alle tijden aansprakelijk? nee bij hun verzekering was dat niet zo.

En toch blijf ik me twijfels er over houden.
Miss. scheelt het echt per verzekering?

Nee, een verzekeraar staat niet boven de wet, zie reactie van Anoeska.

Jouw verzekeraar kan vanalles zeggen, de rechter zal dat simpelweg van tafel vegen, tenzij er specifieke info is dat jouw bijrijdster iets te verwijten valt. Daar is echter geen algemeen antwoord op te geven, dat wordt per geval bekeken.

noaenkelly

Re: Buitenrijden met een paard dat niet van jou is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 17:48

De eigenares houd zich er zeker mee bezig en gaat ook de verzekering vragen. Als het zo ver is ga ik ook de verzekering bellen! bedankt voor deze tip! Is er nog iemand die het heeft meegemaakt zo'n situatie. Of iemand die iemand kent. Ik wil namelijk inderdaad goed alle voor en nadelen weten maar aan de andere kant wil ik me ook weer niet te veel op het negatieve richten... Een moeilijke probleem...

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 09:32

Ik heb laatst weer in de wei gereden en deze x ben ik er niet afgevallen _/-\o_ :') . Het ging best goed alleen telkens als ik bij of langs het hek loop loopt hij naar achteren?! Ik ben duidelijk en spoor hem aan(desnoods een tik met de zweep) maar de volgende keer gaat hij vrolijk weer achteruit lopen
Iemand een tip of een idee?

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:55

ik heb presies het zelfde.
wij zijn bij de verzekering geweest en die zij dat .
je met je eigen verzekering verzekerd bent als er iets met jou gebeurt.
alles wat het paard sloopt zit in de verzekering van de eigenaar.
en als je het paard wilt laten verzekeren kan de eigenaar naar de verzekering toe gaan en er een speciale verzekering voor af sluiten en dan is het paard ook verzekert.
hoe duur dat is licht aan welke verzekering het is en bij welke verzekeraar het is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:35

Leuk topic.

Schade aan jezelf en schade aan een ander snap ik.

Wat ik me afvraag. Wat als er wat met het paard gebeurd? Ongeacht buiten of in de bak.

Is hier de wa voor de bijrijder voor? Kosten voor de eigenaar of is hier een andere verzekering voor. Of kom je dan bij de standaard paardenverzekering?

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:43

Joltsje schreef:
Leuk topic.

Schade aan jezelf en schade aan een ander snap ik.

Wat ik me afvraag. Wat als er wat met het paard gebeurd? Ongeacht buiten of in de bak.

Is hier de wa voor de bijrijder voor? Kosten voor de eigenaar of is hier een andere verzekering voor. Of kom je dan bij de standaard paardenverzekering?

Als je in de bak rijd is het op eigen terein en is het paard automatisch verzekerd bij de eigenaar

Al je buitenrijd kan de eigenaar gewoon een normaale paardenverzekering afsluiten
De kosten komen dan ook automatisch op de rekening van de eigenaar te staan maar je kunt wel het geld los uit de hand aan hem geven dan betaal jij het wel maar staat dat niet op papier.

Als de eigenaar er naar vraagt bij zijn eigenverzekering kan de verzekering hem verders alles uitleggen over de kosten en wat er allemaal in de verzekering zit maar daar voor zou je toch met de eignaar over praten of hij/zij daar tijd voor vrij wil maakt

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 11:17

En als je da zo'n verzekering hebt afgesloten, krijg je dan ook alles verzekerd stel er gebeurt wat met het paard en jou? Of krijg je een de verzekerd?

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:52

jij bent normaal gesproken altijd verzekerd op jou verzekering. (dit extra na te vragen bij jullie verzekering is nartuurlijk altijd handig)
je paard is verzekerd bij zijn eigenaar dus als jij de eigenaar niet bent kun je ook niet beslissen.

stel je rijd buiten en een auto rijd tegen je aan er is niemand die bewijst dat de auto het deed of dat jij het deed.

maar goed je paard breek zijn been en de da zegt dat het nog te maken is allen kost dat natuurlijk heel veel. dan is het aan de eigenaar de keuze om het paard te laten in slapen of de da kosten en daar voor zou de eigenaar een goede verzekering moetten hebben of hij moet alle uit zijn eigen zak kunnen tover :')

http://www.hippozorg.nl/Verzekeringen/O ... fault.aspx dit is een paarden verzekering en kost 30,- per jaar.

natuurlijk zijn er veel meer met andere keuzes

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 13:32

Heel erg bedankt lianne. Heel duidelijk. Die verzekering is dan dus de keuze van de eigenaar zelf. Wat zou ik als bijrijder er dan nog verder aan kunnen doen zodat je zoveel mogelijk problemen uit de weg gaat?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:42

Bedankt lianne. Dat d8 ik al.

Wat je als bijrijder zou kunnen doen is de helft van de verzekering betalen?

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:29

Joltsje schreef:
Bedankt lianne. Dat d8 ik al.

Wat je als bijrijder zou kunnen doen is de helft van de verzekering betalen?

dat kun je zeker doen en lijkt me dan ook het beste.
en die 30,- per jaar zou ik zelf wel helmaal betalen want dat steld niets voor.
en ja het is toch iemand anders zijn paard en toch rijd jij er op.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:38

noaenkelly schreef:
Heel erg bedankt lianne. Heel duidelijk. Die verzekering is dan dus de keuze van de eigenaar zelf. Wat zou ik als bijrijder er dan nog verder aan kunnen doen zodat je zoveel mogelijk problemen uit de weg gaat?

je zou nartuurlijk zoals joltsje al schreef de helft of de hele verzekering betalen wat dat zal waarschijnlijk zeer gewaardeerd worden.

je kunt groot verkeer uit de weg gaan of te veel drukte (niet over drukke wegens, niet buiten rijden als er bv kermis is ofzo )
je kunt nartuurlijke altijd lekker de bossen in gaan of op groot open gebieden rijden.
als je wel groot verkeer tegen komt laat je paard stil staan op een oprit en laat je paard zien wat het is.
laat bestuurder merken dat ze sloom moeten rijden door met je hand plat op en neer te bewegen.

schrik training gaan doen met het paard is nartuurlijk leuk, maar zou jullie misschien ook kunnen helpen dan weet je ook waar hij/zij bang voor is en waar ze niet naar om kijkt.

maar het is een dier en blijft onvoorspelbaar en een ongeluk zit nou eenmaal in een klein hoekje en die kun je gewoon niet altijd ontlopen.

PS. als je niet een cap draag en er gebeurt wat (dit kan zelf in 1/100 seconde gebeuren) dan zijn alle kosten voor jou zelf want dan betaald geen enkele verzekering iets uit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:46

Ik heb daarover eens geïnformeerd bij mijn verzekering omdat ik mijn paard ook 2 jaar door iemand anders werd bereden (ook buiten). Dit is gewoon WA verzekerd. :)

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 19:52

Mag ik vragen waar je die verzekering van 30 euro kunt afsluiten? Dit klinkt mij namelijk goed in de oren en wil hier heel graag meer over weten.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:56

http://www.hippozorg.nl/Verzekeringen/O ... fault.aspx

Let op!
•Het is mogelijk dat dit risico door uw persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering is gedekt, dit is echter niet altijd het geval! Wij adviseren u dit eerst na te vragen bij uw verzekeraar, om het afsluiten van een overbodige verzekering te voorkomen. Deze WA-verzekering biedt slechts een secundaire dekking.
•Deze verzekering is uitsluitend van kracht binnen Nederland. Schade ontstaan of veroorzaakt buiten Nederland is niet meeverzekerd.
•Schade ontstaan door of tijdens draverijen en andere renwedstrijden alsmede schade aan goederen die u vervoert, gebruikt of onder u heeft is uitgesloten van dekking.

hier moet je rekeing meer houden
daar onder staat een link die ik niet kan openen omdat dat allen op 1 pc in ons huis kan.
maar daar in staat alles wat verzekerd is.

als u de link ook niet kan open dan zal ik de laptop wel willen op starten en zal ik het u in een prive bericht wel willen toe sturen

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 20:42

Ik kan hem openen! Bedankt!En dat is inderdaad wel goed om rekening mee te houden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:24

Let ook even goed op dat je minderjarig bent. Het kan best zijn dat er andere voorwaarden gelden voor minderjarigen dan voor meerderjarigen.

Stalgenoot heeft het een keer gehad dat haar bijrijdster (minderjarig) te paard schade heeft gemaakt aan een auto (pony was op auto gaan zitten of zoiets), en het feit dat bijrijdster minderjarig was maakte dat de situatie anders beoordeeld werd dan bij een meerderjarige.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 22:40

Ooh dat is natuurlijk ook waar mick! Helemaal niet bij nagedacht :$ bedankt voor de reactie!

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 00:23

Dat kan idd zo zijn bij Minn verzekerig was et niet zo.
Maar als ik jou was zou ik zowieso ook nog even bij de verzekering van jou en die van de eigenaar na vragen hoe en wat

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 00:30

lianne304 schreef:
PS. als je niet een cap draag en er gebeurt wat (dit kan zelf in 1/100 seconde gebeuren) dan zijn alle kosten voor jou zelf want dan betaald geen enkele verzekering iets uit.

Dat is niet waar.
Een cap is niet wettelijk verplicht.

Daarnaast: ook al was het wel zo, dan nog betaald de verzekering gewoon uit.
Net zoals je geen gordel draagt, dan ook wordt alles vergoed.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 09:44

Een verzorgster van mijn paarden maakte schade [flinke wond] aan mijn paard op mijn weiland.Haar verzekering heeft toen alle D.A. kosten betaald,dat was zo rond de 1200,- Oke het ging niet makkelijk,maar elke verzekering probeert er natuurlijk onderuit te komen.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:12

Leuk en interessant topic!

Ik ben juist vanaf de andere kant; ik ben eigenaar en met mijn paard wordt buiten gereden door een ander.
Ik heb toen mijn verzekering gebeld (interpolis) om te vragen hoe het zou zitten met kosten als er iets zou gebeuren.
Dat antwoord was erg kort, mijn paard valt onder huisdieren en is dus automatisch mee verzekerd.

Ben eigenlijk wel benieuwd of dat klopt als ik de antwoorden hier lees :')

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:13

Brainless schreef:
lianne304 schreef:

Dat is niet waar.
Een cap is niet wettelijk verplicht.

Daarnaast: ook al was het wel zo, dan nog betaald de verzekering gewoon uit.
Net zoals je geen gordel draagt, dan ook wordt alles vergoed.

owh mijn verzekering zij dat als ik geen cap droeg dat ik dan niet verzekerd was

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:14

MarianneW schreef:
Leuk en interessant topic!

Ik ben juist vanaf de andere kant; ik ben eigenaar en met mijn paard wordt buiten gereden door een ander.
Ik heb toen mijn verzekering gebeld (interpolis) om te vragen hoe het zou zitten met kosten als er iets zou gebeuren.
Dat antwoord was erg kort, mijn paard valt onder huisdieren en is dus automatisch mee verzekerd.

Ben eigenlijk wel benieuwd of dat klopt als ik de antwoorden hier lees :')

hij valt wel gewoon onder jou huisdieren verzekering maar als er iemand anders oprijden niet meer ofzoiets. :D