Ruiterbewijs verplicht na januari!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Ruiterbewijs verplicht na januari!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:05

Goh..... Alweer??? Vind je het heel erg als ik niet meteen in paniek schiet gezien het al zolang ik te paard zit (35 jaar) bezig is? Dus ik wacht t fijn af en ga t dan alsnog niet halen zolang de voorwaarden waaronder het gehaald kan worden niet wijzigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:06

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:08

heb dat ding al 17 jaar, nog nooit nodig gehad en er is nog nooit naar gevraagd!
met wa verzekering ben je ook gedekt hoor geen paniek!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:10

RDW is de instantie die bekend maakt welke regels/rijbewijzen ed wanneer en waar verplicht zijn.
Daar staat niets over het ruiterbewijs.

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:13

wat een onzin zn ruiter rijbewijs... stel je voor anke v grunsven wil een buitenritje gaan maken en word aan gehouden omdat ze geen ruiter rijbewijs heeft. ja mevrouw ook u moet een cursus gaan volgen 8)7

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:13

Brainless schreef:
RDW is de instantie die bekend maakt welke regels/rijbewijzen ed wanneer en waar verplicht zijn.
Daar staat niets over het ruiterbewijs.

Pcies. Volgens mij weer de zoveelste storm in hetzelfde glas water.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:15

Iruss94 schreef:
wat een onzin zn ruiter rijbewijs... stel je voor anke v grunsven wil een buitenritje gaan maken en word aan gehouden omdat ze geen ruiter rijbewijs heeft. ja mevrouw ook u moet een cursus gaan volgen 8)7

Stel het zou verplicht worden; dan moet ook Anky (als ze buiten wil rijden) gewoon officieel haar bewijs halen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:15

Ik hoor al ruim 30 jaar dat "het Ruiterbewijs binnenkort verplicht wordt". :Z
Zal wel niet zo'n vaart lopen.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:18

heb mijn ruiterbewijs al meer als 20 jaar, koetsiersbewijs al 5 jaar.ook al eens wat aan gehad.
vind het op zich geen overbodige luxe. al zouden de eisen best aangepast mogen worden, wat voor zover ik begrepen heb per januarie gaat gebeuren.
Verplicht, nee ook nog niks over gehoord.
Maar ik heb ze en ik hou ze. je weet maar nooit wat voor rare eisen ze stellen als er wel een verplichting komt. dan heb ik ze maar vast.

Het argument wat voorbij kwam, ik weet niet eens waar je dat hier in de buurt zou kunnen doen. tja ga naar de knhs site en zoek het op. er worden tig cursussen en examens afgenomen op allerlei plekken in heel nederland

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:18

Iruss94 schreef:

Dat zou idd nodig zijn ja. Anky heb ik ook een aantal keer op een zeer makkelijke manier van een paard zien vallen. Dus het zegt echt niks dat je een schitterende Grand prix kan rijden. Als er bij haar een van tussen gaat zit ze ook niet in haar zadel geplakt. :+

Ik neem aan dat als het echt in Januari verplicht zou zijn dat ook op de nieuwe site van het ruiterbewijs zou staan, bij de knhs en bij de srr? En het staat bij geen een er op. (althans ik kan het niet vinden)..

Weer een broodje aap. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:20

Ik heb het ruiterbewijs ruim 35 jaar geleden gehaald. Iedere 4 jaar keurig laten verlengen. Ooit 1x nodig gehad omdat mijn pony een deuk in een auto trapte als schrikreactie. Inmiddels heb ik hem al een paar jaar laten verlopen. Vrienden van mij hebben hem gelijk met mij gehaald en verlengen hem nog trouw elke 4 jaar maar hebben al in geen 20 jaar meer op een paard gezeten. In mijn ogen stelt dat ding dan ook helemaal niets voor, alleen maar geldklopperij.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:45

http://www.srr-nederland.nl

De houders van een geldig Ruiterbewijs zijn verzekerd tegen schade toegebracht aan derden tijdens een recreatieve rit. Deze verzekering is echter dubbelop. Vrijwel iedereen is immers WA-verzekerd.

Ik denk dat je in de maling bent genomen. Ik heb al jaren mijn ruiterbewijs, nog nooit nodig gehad en er is ook nog nooit naar gevraagd. (al zou het voor sommige mensen wel verstandig zijn het te halen :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:09

Zie dat het nu zelfs elke twee jaar verlengd moet worden. Hoezo geldklopperij?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:13

Hier ook een keer moeten gebruiken, WA wilde toch wat lastig gaan doen. SRR ingeschakeld en was snel opgelost. Het kost 41 euro voor 2 jaar geen extreem bedrag voor een verzekering die keurig betaald als de ander moeilijk doet.

Verplicht graag voor sommige ruiters hier, verkeersregels wat zijn ze ook al weer te paard lijken ze te denken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:20

Ik heb mijn ruiterbewijs ooit op mijn 12e gehaald, wat een onzin. Nooit nodig gehad.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:27

hihi als ik mijn ruiterbewijs moet halen voor op Ameland, dan moeten die stomme mountainbikers hun fietsbewijs halen, want je mag alleen fietsen op de fietspaden en die vliegen door het hele bos en door alle duinen. Terwijl de ruiters netjes met hun paardje op de route blijven.
Ook zal er dan een vliegerbewijs moeten komen, want er is een speciaal vliegerstrand waar je mag vliegeren (en wij dus met de paarden niet komen). Je kan niet op het strand komen of er gaat wel een vlieger over je heen (tot ergenis van het paardje, want die heeft het niet zo op vliegers :+ )
En als je geen ruiterbewijs hebt, en als je paard schrikt omdat er een associale dikke auto achter je zit te toeteren en je paard er een trap tegen aan geeft (ff een voorbeeld hoor ;) ) dan is meer jou schuld dan als je een ruiterbewijs zou hebben gehad? :+
Of stel dat je wel een ruiterbewijs hebt, maar gewoon een pittig en nerveus jong paardje, hoe zit het dan?

Natuurlijk moet iedereen goed de regels weten, maar dat is iets wat de ruiter zelf moet doen en niet iets wat ze moeten verplichten. Want dan blijf je naar mijn mening eeuwig bezig.
Ja ik geef toe soms is het lastig om te weten waar je wel en niet mag rijden, maar als je er in verdiept lijkt mij dat voldoende.

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:31

De enigste reden dat ik mijn ruiterbewijs steeds verleng is om de verzekering. Verder is het een onzinnig bewijs!!! Ik moet mij op de weg aan de regels houden en de rest van het verkeer hoeft dit niet.
Toen ik destijds examen moest doen, gebeurde dit in de binnenbak van een manage. Het had een beetje gesneeuwd en de examinator vond het te koud om naar buiten te gaan.
De KNHS gaat verder ook niet met z'n tijd mee. We hebben nog steeds het papieren vodje :) terwijl je gewone rijbewijs een handig "credit"kaartje is :D
Je hebt hier alleen een ruiterbewijs nodig op ruiterpaden en natuurgebieden.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:32

RenskeLap schreef:
hihi als ik mijn ruiterbewijs moet halen voor op Ameland, dan moeten die stomme mountainbikers hun fietsbewijs halen, want je mag alleen fietsen op de fietspaden en die vliegen door het hele bos en door alle duinen. Terwijl de ruiters netjes met hun paardje op de route blijven.
Ook zal er dan een vliegerbewijs moeten komen, want er is een speciaal vliegerstrand waar je mag vliegeren (en wij dus met de paarden niet komen). Je kan niet op het strand komen of er gaat wel een vlieger over je heen (tot ergenis van het paardje, want die heeft het niet zo op vliegers :+ )
En als je geen ruiterbewijs hebt, en als je paard schrikt omdat er een associale dikke auto achter je zit te toeteren en je paard er een trap tegen aan geeft (ff een voorbeeld hoor ;) ) dan is meer jou schuld dan als je een ruiterbewijs zou hebben gehad? :+
Of stel dat je wel een ruiterbewijs hebt, maar gewoon een pittig en nerveus jong paardje, hoe zit het dan?

Natuurlijk moet iedereen goed de regels weten, maar dat is iets wat de ruiter zelf moet doen en niet iets wat ze moeten verplichten. Want dan blijf je naar mijn mening eeuwig bezig.
Ja ik geef toe soms is het lastig om te weten waar je wel en niet mag rijden, maar als je er in verdiept lijkt mij dat voldoende.

Onthou wel even dat het ruiterbewijs niet alleen theorie is, maar vooral praktijk.
Ik ben overigens wel blij dat ik mijn ruiterbewijs heb! Als ik ergens op stal kom waar ik het niet ken is het altijd handig om te laten zien dat je je nodige kennis in huis hebt om fatsoenlijk met hun paarden om te gaan. Bovendien is het als bijrijder erg fijn voor een eigenaar als jij als bijrijder bent verzekerd!

Genoeg mensen die wel denken een buitenritje te kunnen rijden terwijl ze nauwelijks kunnen draven. Dat gaat niet gebeuren als je een ruiterbewijs hebt. Dan hoor je de basis kennis en kunnen in huis te hebben!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:34

Persoonlijk vind ik het niet zo indrukwekkend wat je voor een ruiterbewijs hoeft te doen. Dus ik zou daar als paardeneigenaar niet naar kijken als ik iemand vraag om bij te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:36

[/quote]

Onthou wel even dat het ruiterbewijs niet alleen theorie is, maar vooral praktijk.
Ik ben overigens wel blij dat ik mijn ruiterbewijs heb! Als ik ergens op stal kom waar ik het niet ken is het altijd handig om te laten zien dat je je nodige kennis in huis hebt om fatsoenlijk met hun paarden om te gaan. Bovendien is het als bijrijder erg fijn voor een eigenaar als jij als bijrijder bent verzekerd!

Genoeg mensen die wel denken een buitenritje te kunnen rijden terwijl ze nauwelijks kunnen draven. Dat gaat niet gebeuren als je een ruiterbewijs hebt. Dan hoor je de basis kennis en kunnen in huis te hebben![/quote]

Maar als je mensen hebt zoals mijn vriendin die trouw elke keer haar ruiterbewijs verlengd maar al in geen 20 jaar meer op een paard heeft gezeten, dan is dat toch ook geen garantie meer?

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:36

Maar wat maakt het nu verder uit voor de verzekering? Bij ons is het niet verplicht, denk zelfs dat niemand het heeft. Iedereen houdt gewoon rekening met elkaar en kijkt goed wie waar heen gaat. Komt er een grote trekker aan, dan gaan wij netjes aan de kant en wachten rustig. Zijn we lekker aan het drafen, dan wachten de meesten totdat we voorbij zijn.

Wel vaak genoeg ergenissen gehad van "toeristen" die geen tijd hebben tijdens hun vakantie, snel snel snel je voorbij rijden om nog even snel de reddingsboot te water zien gaan. Je wordt de berm in gereden, en als je daar al inmiddels rijd vliegen ze je met 100 km/h voorbij. Terwijl ze ruim van te voren weten hoe laat alles is, maar er niet op tijd heen gaan. Enja dan kom je er achter dat het bijna vol is dus haaste haaste haaste.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:38

Mag ik vragen wat er bij de praktijk komt kijken?
Ik ben niet zo zeer een tegenstander van het ruiterbewijs, maar als je het voor ruiters zou gaan verplichten dan zou je het ook voor andere groepen moeten doen zoals bijvoorbeeld fietsers.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:38

lieveli schreef:
Persoonlijk vind ik het niet zo indrukwekkend wat je voor een ruiterbewijs hoeft te doen. Dus ik zou daar als paardeneigenaar niet naar kijken als ik iemand vraag om bij te rijden.

Daar gaat het ook niet om. Het gaat er om dat als ik het paard van een ander mee naar buiten neem het niet op de verzekering van de eigenaar valt maar op mijn verzekering. én dat gedeelte vinden veel paarden eigenaren wel een toevoeging. Jan en alleman kan wel zeggen dat hij kan rijden. Ik ben van mening dat het ruiterbewijs laat zien dat je een basis hebt. Stap, draf (met en zonder beugels), galop, springen. Dat zijn toch benodigdheden die nodig zijn als je op een buitenrit wilt gaan. Je bent natuurlijk geen internationale topper :+

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:39

RenskeLap schreef:
Mag ik vragen wat er bij de praktijk komt kijken?
Ik ben niet zo zeer een tegenstander van het ruiterbewijs, maar als je het voor ruiters zou gaan verplichten dan zou je het ook voor andere groepen moeten doen zoals bijvoorbeeld fietsers.

Het Ruiterbewijs is voor ruiters wat het rijbewijs is voor automobilisten.
Door het behalen van het Ruiterbewijs draag je bij aan een veiliger beoefening van de paardensport en de versterking van de positie van de recreatieve paardensport in Nederland.

Het Ruiterbewijs houdt in dat de ruiter:

kennis en vaardigheid heeft om veilig in het terrein en op de openbare weg te rijden
verantwoord kan omgaan met het paard
zich als gast in het terrein weet te gedragen
weet dat aan anderen geen last of schade mag worden toegebracht

Het Ruiterbewijs is erkend door het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit.

De vaardigheden worden getoetst met een theoretisch en praktisch examen:

Het theorie-examen bestaat uit 35 meerkeuzevragen waarvan de kandidaat er tenminste 28 goed moet beantwoorden om te kunnen slagen.

Het praktijkexamen bestaat uit 2 delen. Eerst wordt er een rijproef afgelegd op een buitenterrein van tenminste 3000 m². De kandidaten moeten de voorgeschreven verrichtingen laten zien, zoals correct op- en afstijgen, been van het paard optillen, stap, draf (lichtrijden en doorzitten), galop (individueel en in de groep) draven zonder beugels, rijden met een hand, verlichte zit, enkele sprongen vanuit galop over een oxer van ca. 50 cm breed en 60 cm hoog en door een smalle doorgang rijden.

Wanneer de kandidaat dit met goed gevolg heeft afgelegd, volgt de rit over de openbare weg, waarbij het gedrag van de kandidaat in verkeerssituaties getest wordt. In de route moeten diverse verkeerssituaties voorkomen, zoals weg en kruispunt oversteken, stilstaan, afslaan, toepassen verkeersregels, inschatten situaties e.d.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:41

nou wat heb ik toen dik 10 jaar terug een hoop moeten doen voor mijn praktijk...
heb denk in totaal 5 rondjes door de bak gereden
toen moest rondje zonder beugels kunnen draven, van de groep weg kunnen rijden.
en tussen een hindernis met beide kanten een doek.
en een hindernisje kunnen nemen, en daarna mocht je een klein stukje voorop met buiten rijden.
nou gut gut wat heb je daar veel aan.
theorie vond ik toen wel best pittig, maar 3 kwart van de theorie heb je met buiten rijden nog nooit hoeven te gebruiken (denk dan aan beenstanden en aftekeningen enz :') )

vind ook nog steeds t ruiter/menbewijs pure onzin en geld klopperij...
maar wat ik denk is dat misschien voor jou gebied per 2015 het ruiterbewijs verplicht word om dan daar te rijden.
aangezien hier in t duin tussen egmond en castricum ook voor menners t men bewijs enz verplicht is
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 29-09-14 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt