skyeboxer schreef:Hoi, een paar jaar terug heb ik meegedaan aan de Paris trail. 750km in drie weken. We zijn toen geadviseerd door de coach van het endurance team van Nederland.
Een paar tips,
30km per dag is een heel mooie afstand ( wij reden 40)
Loop het eerste en het laatste half uur naast je paard met een losse singel.
Rijdt 3 dagen dezelfde afstand dus zeg even voor het gemak 30km.
De 4e dag rijdt je de heft dus 15 dit is voor het paard de rust dag, zet hem nooit tussen door een dag stil.
Houdt op de helft dus zeg na 15 km een lang rust moment, zodat je paard kan drinken.
Voor het paard is een half uur stap en dan een half uur draf een tempo wat niet te vermoeiend is.
Geef je paard voldoende krachtvoer met elektrolieten, dit voorkomt dat je paard de hele nacht gaat grazen en zo niet aan zijn rust toekomt.
Zorg ervoor dat je paard s'nachts ook echt kan rusten.
Plan niet teveel van de voren, wel de route maar niet waar je precies gaat slapen etc. dat scheelt stress onderweg.
Voor overnachting kun je het best aanbellen bij boerderijtjes waar een paardje staat. Niet te gelikt. beetje rommelig maak je de meeste kans.
Wij gingen iedere middag om 4 uur overnachting zoeken en was meestal zo gevonden
Weet je, ik krijg van dit soort berichten altijd wat plaatsvervangende stress. Als je vlug ergens wil zijn, neem je een snelle auto, geen paard. Als ik TS op de vrachtwagen zou zetten, is ze in vier uur op de plaats van bestemming......
Mijn instructrice deed de dubbele afstand in vier keer de tijd maar had daar ook niks voor nodig dan 's nachts goed gras en een of twee graaspauzes onderweg.
Als TS haar plan van 20km per dag aanhoudt, is er geen enkele reden waarom je je druk zou maken om electrolyten, krachtvoer en andere bijverschijnselen. Een netjes in conditie getraind paard kan dat prima aan op goed gras, mits je onderweg ook de tijd neemt om een uurtje te eten.