Slechte ruiterpaden Amerongse Berg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Slechte ruiterpaden Amerongse Berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:33

13 jaar geleden waren veel paden ook verschrikkelijk. Vooral na veel regenval. Hele delen weg gespoelt, levensgevaarlijke geulen met stenen enz. en daar werd toen ook niets aan gedaan.
Idem met boomstronken. Heb daar toen eens een boswachter over aangesproken en die zei dat ze daar niets aan konden doen. Ja, dan ben uitgelu*lt.

Hoe het er nu is weet ik niet, ik kom daar al jaren niet meer.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:33

Als je dan een brief of mail stuurt, biedt dan ook bijvoorbeeld je eigen handjes aan om te helpen met het onderhoud. Iedereen weet dat SBB weinig budget heeft voor onderhoud, dus stel voor om met een groep te helpen. Daar zijn ze heus wel gevoelig voor.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:50

1,5 week geleden ook daar gereden met mijn vriend en de paarden. Was echt drama! Stenen, halve paden die weggevaagd zijn (soms meer dan een halve meter diepe geulen op 2/3 van de breedte van een pad waar omdraaien ook niet kan). Niet fijn!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:06

Tja, komt je paard echt niet door een geultje van een halve meter diep...
Stenen een groot probleem...
Weggevaagde paden...

Over twee weken beginnen hier de zg. "göngur", dan halen we onze schapen van het hoogland;
Geen wegen/paden, een bergachtig landschap, met rotsige ondergrond, beken en rivieren (uiteraard geen bruggen), moerassen, steile hellingen etc.

Wellicht snap je dat ik jullie "probleem" niet zo in kan zien. Als je alleen kan rijden op een egale niet te harde en niet te zachte ondergrond, zou ik in de bak blijven, veilig...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:07

Kuggur, gelukkig hebben die schappen geen ruiter op hun rug ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:12

singasong schreef:
Kuggur, gelukkig hebben die schappen geen ruiter op hun rug ;)

Ehm Ik denk dat je de punt mist (of ik natuurlijk).
De mensen die de schapen halen, waaronder ik zijn te paard onderweg (op de idioten na die liever op een quad zitten).

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:25

Ik denk dat jouw paarden dat gewend zijn. Bovendien, als je niet anders mag rijden dan op het ruiterpad, mogen ze er toch zeker wel wat aan onderhouden.
En waarom ben je een idioot als je op een quad rijdt? Omdat je er niet hetzelfde over denkt als jij??? geen paarden (kunnen) hebben of niet kunnen rijden???

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:47

De geul is meteen een halve meter diep. Dus nee, daar laat ik mijn paard liever niet in stappen nee.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:57

Het zijn niet gewoon stenen, het is compleet (bouw)puin inclusief roestig metalen staven :-(
3 jaar terug kon je in deze omgeving prima rijden, dus met natuurlijke steenvorming heeft dit weinig te maken helaas.
Laatst moest ik zelfs echt uitwijken naar een ander pad ipv het ruiterpad, doe ik normaal echt niet.
Wel meteen een boze boswachter in mijn nek aan het hijgen

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 22:06

Ik snap helaas helemaal wat je bedoelt.

Bij ons zijn alle ruiterpaden (op 2 na) opgevuld met stenen ..
Als het door de natuur zou komen had ik er minder problemen mee, maar dat ze het met opzet zo onveilig maken _-:(

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 22:13

Margee schreef:
En waarom ben je een idioot als je op een quad rijdt? Omdat je er niet hetzelfde over denkt als jij??? geen paarden (kunnen) hebben of niet kunnen rijden???

Ik houd niet van quads in de göngur. Vanwege de gevolgen van idioot quad gebruik voor de schapen.
Een specifieke opmerking in de context van het ophalen van (onder andere) mijn schapen.
Als je je buren alle op quads als idioten (yep) achter de kudde aan hebt zien jagen waar ook jouw dieren in zitten wordt je daar niet echt blij van.
Had dat wellicht wat duidelijker moeten stellen.

NB. Hier mag je overigens niet met quads of andere voertuigen buiten de wegen rijden, een regel die met voeten getreden wordt door recreanten, jagers en boeren. Dit levert veel schade aan het landschap op.

NB2. Allemaal heel erg off topic natuurlijk, sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:12

Net nog in het bos bij rhenen geweest. En wat ziet het er uit. Idd de stenen maar ook diepe geulen etc.. ik begrijp wat je bedoelt.

Ergens bij waar vroeger de jeugdherberg zat, zit ook een grote vierkante putdeksel in de grond (steekt er iets boven ui) midden in het pad! Ook lekker..

Edir, laatst was in t nieuws dat quintelooien misschien dicht gaat. Omdat het niet meer te betalen is.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:30

Misschien kunnen ze bij Natuurmonumenten terecht. Gezien de verbouwingen en aankopen van landgoederen hebben die nog geld genoeg.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:46

Het was mij idd ook al opgevallen dat het momenteel heel erg is. Maar het komt idd door de enorme regenbuien. Je ziet het ook, alles is gewoon weggestroomd.
Overigens gaat dat niet beter worden nu ze het halve bos aan het kappen zijn. Daar is dus wel geld voor :+
Laatst bijgewerkt door C_arola op 26-08-14 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op privé communicatie verwijderd

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:45

bos kappen is voor het onderhoud en levert geld op.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:50

Dat zal vast idd, maargoed voor het vasthouden van de grond is dit niet heel best helaas :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:42

Moet er binnenkort eens gaan kijken dan, ben er al een tijdje niet geweest maar heb er tot nu toe altijd prima kunnen rijden, en rijd er al jaren. Helaas hebben ze sinds kort de parkeerplaats bij Prattenburgh verplaatst en moet je vanaf onze kant dus eerst 3 km langs een verharde weg stappen voor je in het bos bent. Wij vertrekken dus nu vanaf Elst of Amerongen als we daar in het bos willen rijden. Vanaf de kant van Elst en Prattenburgh lopen trouwens wel 2 hele lange brede ruiter paden, kan me niet voorstellen dat die ook zo slecht zijn? Daar kun je iig een prima galopje mee pakken :j .

Edit: Zag trouwens dat je in het berichtje van de boswachter de contactgegevens hebt laten staan, misschien is het wat netter om die weg te (laten) halen. Heb even een tem geplaatst.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:57

Em_ schreef:
Ben ik het niet mee eens.. stalgenootjes paard liep zelfs kreupel vanwege de stenen en staat nu op ijzers. De hoefsmid had gezegd dat hij aan de hoeven kon zien dat mijn paard er last van had. Enige optie is dus op ijzers maar ik heb liever een veilig bos. Is dat te veel gevraagd?

De Utrechtse heuvelrug is een stroomrug/stuwwal, waarin de kiezels thuishoren.
Als je in Amsterdam gaat rijden rijd je over de straat, rijd je op de heuvelrug dan rijd je op boshumus, zand en wat kiezel en in heuvels. Een natuurgebied is zoals het is.
Door de regen is een eerste laagje zand weggespoeld, het hersteld vanzelf als het harde zand wat loskomt en mengt zoals al eeuwen gebeurd.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:11

Moderatoropmerking:
Ik heb net een aantal berichten verwijderd die in gaan op een privé bericht. Het openbaar maken van privé berichten is niet toegestaan op bokt waardoor ik dit heb moeten verwijderen evenals de reacties die erop zijn gekomen.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:16

Vorige week nog een rondje Rhenen, Elst, Rhenen gedaan en we hebben grotendeels gestapt.
Het was bijna nergens te doen om eens ff een galopje te pakken doordat de regen geulen had gemaakt.
En stenen zitten hier in onze omgeving idd in de grond. Zelfs in mijn paddock heb ik regelmatig flinke keien liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:10

Susan waar zit die parkeer plaats nu? Wilde er eena met de trailer heen gaan. Al tijd niet geweest. .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:16

De parkeerplaats van Prattenburgh is verplaatst en is nu recht tegenover het restaurant (de 3 gezusters), dus gelijk na de verkeerslichten rechtsaf. Maar je kan beter parkeren bij rijvereniging de Plantage in Elst, of de grote parkeerplaats bij het Berghuis als je daar in het bos wilt rijden. Anders moet je 3 km langs de verharde weg voor je in het bos bent. Bovendien is de nieuwe parkeerplaats niet echt berekend op parkeren met een trailer.