De heuvel op galopperen. wel of juist niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_a_a

Re: De heuvel op galopperen. wel of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:36

Ik denk niet dat het veel kwaad kan om de heuvel op te galloperen, zolang je geen 10x de heuvel op gaat maar 1 of 2 keer.
Ik heb een hoge heuvel die dus een lange afstand heeft. Ik gallopeer soms 1 of 2 keer de heuvel op en mijn paard vind dit super. Als ik een andere dag ga rijden als een ontspanning (als de dag ervoor flink heb getraind) doe ik dit natuurlijk niet...

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:46

SusanH schreef:
Wij rijden idd op de Posbank en pakken daar ook gerust een heuvel mee in galop, mits de bodem zwaar is. Dan mijden we de hele heuvelige stukken en rijden we vooral in stap. Hier op de heuvelrug zijn ook flink steile stukken hoor, vooral in de omgeving van Amerongen en Rhenen. Komt aardig overeen met de omgeving van de Posbank en de Veluwezoom. Wat betreft heuvels en eventing, ik weet niet of je de parcoursen kent die in Engeland worden verreden maar dat gaat continu op en af.

Jawel die ken ik, maar ik ken ook de endurance terreinen, en muv Nederland maak je daar echt hoogte kilometers ;-)
160km of 10km qua lengte doet ook veel in het klimmen ;-)

Maar in galop heuvels op geeft een grote kans op verzuren. Je moet dus inderdaad met beleid rijden.
Om een paard sterk te krijgen is stap toch echt de aangewezen gang. Dan moeten ze echt werken.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:49

Denk niet dat het veel kwaad kan om er op te galoperen hoor!
Want met eventing gaan ze ook in galop naar boven :)

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 19:55

Ik rij vaak in het bos van schoorl met de ijsjes. Dat zijn ook van die hellingen (bedoelde dat met heuvel) maar het kan dus niet veel kwaad heb ik begrepen ? :)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:01

Mijn paard vindt hellingen ook makkelijker in draf of galop, dan veert hij als het ware naar boven. In stap moet hij trekken. Ik denk dat het allemaal geen kwaad kan hoe je het doet als je inderdaad maar geen 10 keer een steile helling op en neer galoppeert met een paard dat niet in conditie is.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:45

als het paard het makkelijker vindt om in draf of galop omhoog te gaan is zn kont(spieren) nog hard toe aan training! veel paarden willen het zichzelf makkelijk maken door op de voorhand zichzelf naar boven te trekken, waardoor ze de voorkant extra belasten. om die kont goed te trainen is het dus goed om in stap "stijle" heuvels op en af te gaan alsware een krachttraining van een paar minuten, wat uiteindelijk ten goede komt in training voor allerlei disiplines.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 01:08

rox_en_wilvy schreef:
als het paard het makkelijker vindt om in draf of galop omhoog te gaan is zn kont(spieren) nog hard toe aan training! veel paarden willen het zichzelf makkelijk maken door op de voorhand zichzelf naar boven te trekken, waardoor ze de voorkant extra belasten. om die kont goed te trainen is het dus goed om in stap "stijle" heuvels op en af te gaan alsware een krachttraining van een paar minuten, wat uiteindelijk ten goede komt in training voor allerlei disiplines.

Dan geef ik je de uitdaging om met een menwagen en paard te proberen in stap een (flinke) heuvel op te komen.

Daarbij is het voor elk paard makkelijker, ook voor een getraind paard om in draf/galop de heuvel op te gaan.
Al zal de laatste het misschien makkelijker in stap kunnen dan een ongetraind paard.
Daarnaast ga je in de galop juist veel minder op de voorhand (paard springt als het ware omhoog) dan in stap (paard gaat dan met zijn neus richting de grond.. dus meer op de voorhand).

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 01:34

Ik doe veel schapen drijven met met pony in het weiland hier in zuid-limburg.
hier moet ze regelmatig erg steil berg op en af galoperen.
Dit doe ik wel goed opbouwen en veel oefenen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 05:33

Brainless schreef:
rox_en_wilvy schreef:

Dan geef ik je de uitdaging om met een menwagen en paard te proberen in stap een (flinke) heuvel op te komen.

Daarbij is het voor elk paard makkelijker, ook voor een getraind paard om in draf/galop de heuvel op te gaan.
Al zal de laatste het misschien makkelijker in stap kunnen dan een ongetraind paard.
Daarnaast ga je in de galop juist veel minder op de voorhand (paard springt als het ware omhoog) dan in stap (paard gaat dan met zijn neus richting de grond.. dus meer op de voorhand).

Voor de meeste paarden die het gewend zijn is in stap een berg op lopen, met of zonder kar, echt geen probleem hoor! Mijn ervaring is dat de meeste paarden wel liever in galop of draf een berg op gaan, maar stap lukt ook prima.Dik gebruik juist buiten de bergen om even een flink galopje te pakken, bergop kun je ze makkelijk laten gaan zonder dat ze echt heel hard kunnen.
Ik kom uit zuid-limburg en mijn vorige stal lag onderaan een van de steilste bergen van nederland, meeste paarden waren ook aangespannen en dan ga je niet direct vanuit stal draven/galoperen dus die eerste berg moesten ze toch altijd echt opstappen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 06:46

Ik zeg zelf dat het ook afhangt van de steilheid en de hoogte.
Een schuine helling de dijk op kan in de stap of de draf.
Maar een flinke dijk zonder schuine helling waar je dan toch naar boven wil/moet zou ik toch in de galop doen. Dit is voor het paard 100x makkelijker dan in de stap. Dan gaan ze ook beter in een rechte lijn omhoog.
In de stap voel je dat ze het niet fijn vinden en gaan ''slingeren'' om het voor hunzelf makkelijker te maken.
In Luxemburg gingen wij buiten rijden in de bergen. Daar moesten we op een gegeven moment ook een stuk flink steil omhoog.
Dat moest echt in volle galop anders hadden de paarden echt zoveel moeite om boven te komen! In stap tuimelden ze bijna naar beneden zo steil....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 07:08

Brrrr dat laatste lijkt me dus echt doodeng :=

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 10:58

Ruud_O schreef:
Eventing kent niet echt heuvels in het parcours. Wellicht eens een hobbel, maar geen honderden meters constant klimmen.
Zou je dat in galop gaan doen, dan verzuren de spieren.

Dus een klein sprintje omhoog, gaan ze niet dood aan. En eventing is qua inspanning natuurlijk heel anders als endurance.

Het is in galop in eerste instantie ook makkelijker in galop dan in stap. Vandaar dat wij het in stap doen en dan goed over de rug.

Je kan in NL dan ook niet echt serieus aan heuveltraining doen. Hooguit een beetje in Montferland, Posbank of Limburg.

Toch vreemd dat stallen als vdl een speciale baan hebben aangelegd voor heuvel training (in galop).
Als je een paard sterker wil maken heeft het weinig zin om hem werk te laten doen wat niet echt werken is (zoals je zelf sport maar eigenlijk fysiek niks voelt dan heb je geen spieren "beschadigd" en dus vergroot je ook geen spiermassa).
Een springpaard verzuurt ook helemaal, omdat deze een spierverbranding heeft (tijdens springen) zonder zuurstof (explosieve inspanning). Terwijl een endurance paard een verbranding heeft met zuurstof (duur sport) deze hebben ook veel minder last van melkzuur.
Daarnaast is de juiste voeding minstens zo belangrijk (hier zijn veel artikelen over verschenen TS dus even google).
Je kan een paard kapot rijden in galop heuvel op, maar er zijn 101 meer manieren om hem kapot te rijden als je het niet met mate doet.
Juiste voeding en afstelling van training en hersteltraining is dus erg belangrijk.

YlseKelders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:41

ik ga altijd rustig in galop omhoog en weer in stap omlaag :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:54

Ashley5760 schreef:
Ruud_O schreef:
Eventing kent niet echt heuvels in het parcours. Wellicht eens een hobbel, maar geen honderden meters constant klimmen.
Zou je dat in galop gaan doen, dan verzuren de spieren.

Dus een klein sprintje omhoog, gaan ze niet dood aan. En eventing is qua inspanning natuurlijk heel anders als endurance.

Het is in galop in eerste instantie ook makkelijker in galop dan in stap. Vandaar dat wij het in stap doen en dan goed over de rug.

Je kan in NL dan ook niet echt serieus aan heuveltraining doen. Hooguit een beetje in Montferland, Posbank of Limburg.

Toch vreemd dat stallen als vdl een speciale baan hebben aangelegd voor heuvel training (in galop).
Als je een paard sterker wil maken heeft het weinig zin om hem werk te laten doen wat niet echt werken is (zoals je zelf sport maar eigenlijk fysiek niks voelt dan heb je geen spieren "beschadigd" en dus vergroot je ook geen spiermassa).
Een springpaard verzuurt ook helemaal, omdat deze een spierverbranding heeft (tijdens springen) zonder zuurstof (explosieve inspanning). Terwijl een endurance paard een verbranding heeft met zuurstof (duur sport) deze hebben ook veel minder last van melkzuur.
Daarnaast is de juiste voeding minstens zo belangrijk (hier zijn veel artikelen over verschenen TS dus even google).
Je kan een paard kapot rijden in galop heuvel op, maar er zijn 101 meer manieren om hem kapot te rijden als je het niet met mate doet.
Juiste voeding en afstelling van training en hersteltraining is dus erg belangrijk.

Ik denk dat hier vooral sprake is van een een verschil in wat men als een heuvel ziet...

In NL worden heuvels aangelegd en zijn enkele bergjes, steil en minder steil...

Maar Ruud heeft het over Frankrijk, als in kilometers lang klimmen...

Ik kan me voorstellen dat dat niet meer goed is in galop, maar dat is niet wat hier gevraagd wordt. Dit gaat over een NL heuvel, echt geen km klimmen..

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 23:43

Ik heb het inderdaad over heuvels van hooguit 10 meter lang :+

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:15

op buitenrit doen wij eigenlijk altijd in galop erop, en in stap eraf

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:09

Trek je van het laatste antwoord niks van aan. Als je vaak een heuvel op galoppeert worden de achterbenen sterker. Niet te stijl natuurlijk. Klim altijd een heuvel op waar je ook van af durft te stappen. Je gebruikt dezelfde spieren als je heel hard galoppeert en als je springt. :z

Labiesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 21:21

Als ik met de manege mee ga op buitenrit, galopperen we altijd een aardig steile heuvel op.
:)

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 21:27

Heel steil/zwaar zou ik niet in galop doen maar gewoon af en toe een heveltje kan best. Als wij op de manege met de pony's een heuveltje oprijden moet je de pony's inhouden want anders gaan ze vanzelf de heuvel op galopperen dus ik denk dat het geen kwaad kan.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:53

Wij gaan omhoog de berg/heuvel op in zowel stap, draf en galop. Naar beneden alleen in stap!! naar beneden in draf of galop is niet goed voor de pezen/ benen van het paard, en je hebt een grotere kans op struikelen.

Als ik een flinke stijle berg heb, dan vraag ik uiteraard niet van de paarden om dit in galop te doen, dat is erg zwaar, ik laat ze zelf kiezen wat het prettigste is...vaak doen ze dat zelf in een hoog stap tempo.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:55

Als het heel erg steil is, gaat mijn paard in draf of galop erop.
Naar beneden altijd in stap. Vorig jaar is er iemand hier in de buurt over de kop geslagen met haar paard toen ze in galop eraf gingen. Gelukkig niks ernstigs, maar daardoor ben ik heel voorzichtig.