De ruiteretiquette

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:56

Anoniem schreef:
Maar als een auto mij op een weg waar niet eens 2 auto's elkaar fatsoenlijk kunnen passeren met 80 km/u voorbij wil razen, blijf ik toch echt net zo lang midden op de weg lopen totdat hij/zij afremt...
Mijn paard is braaf, maar stel ze springt ineens opzij, zijn wij (en ook de autobestuurder) nog verder van huis

Je mag het overige verkeer niet onnodig hinderen, en als jij bewust in het midden gaat rijden totdat een auto is afgeremd naar de snelheid die jij voor hem/haar bepaald; is absoluut asociaal te noemen.

Ik rij regelmatig (grotendeels) op 60/80 km wegen, en met de aanspanning rijd ik netjes op mijn eigen weghelft en onder het zadel waar mogelijk in de berm.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:57

Zwerte schreef:
Ik vind plotseling in de ankers moeten omdat het pad onoverzichtelijk is of vanwege een bocht, ook getuigen van gebrek aan etiquette. Als het onoverzichtelijk is, pas je je tempo aan. Je scheurt niet in galop een bocht om, dat doe je in stap of een kalme draf. Je weet nooit wat er om de hoek is, je moet er nooit van uit gaan dat de weg wel begaanbaar is als je die niet kan zien.

Dan kan er om de reden die jij hier noemt niemand in dat bos waar ik over spreek hoofdzakelijk meer een crosstraining houden. Die er zelfs gegeven worden door instructeurs. Plus die paden waar de cross hindernissen staan zijn geen officiële ruiterpaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:00

Brainless schreef:
Anoniem schreef:
Maar als een auto mij op een weg waar niet eens 2 auto's elkaar fatsoenlijk kunnen passeren met 80 km/u voorbij wil razen, blijf ik toch echt net zo lang midden op de weg lopen totdat hij/zij afremt...
Mijn paard is braaf, maar stel ze springt ineens opzij, zijn wij (en ook de autobestuurder) nog verder van huis

Je mag het overige verkeer niet onnodig hinderen, en als jij bewust in het midden gaat rijden totdat een auto is afgeremd naar de snelheid die jij voor hem/haar bepaald; is absoluut asociaal te noemen.

Ik rij regelmatig (grotendeels) op 60/80 km wegen, en met de aanspanning rijd ik netjes op mijn eigen weghelft en onder het zadel waar mogelijk in de berm.

Als ik er aan denk zal ik binnenkort wel een foto van de weg maken waar wij een stuk overheen moeten, de weg die ik hier bedoel.
Een smalle weg waar, zoals al gezegd, amper fatsoenlijk 2 auto's elkaar kunnen parkeren. Met een berm van misschien een 0,5 tot 1 meter breed. En vervolgens aan beide kanten een sloot.
Als een auto mij met noodvaart daar voorbij wilt (t'is zo'n soort weg die een beetje afgelegen is, waar elke autobestuurder even zijn eigen tempo bepaald), dan ben ik liever even asociaal dan dat ik straks met paard en al in de sloot lig. Sorry
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-06-14 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:00

Ik passeer altijd in stap, groet voorbijgangers en steek als er ander verkeer in de buurt is netjes mijn hand uit bij het afslaan. Er zijn weinig ruiterpaden in de buurt en die die er zijn, liggen direct naast het voetpad, dus ja dan ook in stap als het druk is. Verder heb ik hier weinig jonge aanplant gezien, dus ik rij daar ook niet doorheen.

Het lijkt inderdaad dat steeds minder mensen de ruiter etiquette kennen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:02

@_Dreamer
Ik woon in de polder en ik ken dit soort wegen/dijken prima.
Dan nog ga ik niet in het midden rijden om andere te dwingen af te remmen.
Daar wek je agressie mee op waarmee je een groter risico loopt dat er ongelukken gaan gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 17-06-14 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:02

Brainless schreef:
Anoniem schreef:

Ik vind niet dat jij mag bepalen tot welke snelheid, maar ik vind wel dat ik mag wachten totdat de auto ieder geval remt. Al is dat van 80 naar 70 of van 80 naar 20. Zouden ze voor een andere weggebruiker ook doen.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:03

Er zijn inderdaad paden die opengesteld zijn, maar ook genoeg waar dat niet zo is. Ik heb netjes mijn vergunning en kan soms in een rit van twee uur geen 500 meter draven (laat staan een galopje) omdat mensen zo nodig met z'n allen op het ruiterpad moeten gaan verblijven. Sorry, maar dan wordt ik het ook zat om me netjes te gedragen. Hetzelfde met mountainbikers die hier in het bos echt hele mooie paden hebben en blijkbaar nog steeds midden op het ruiterpad willen fietsen (als je de bergen op het fietspad niet aan kunt, ga dan langs het asfalt fietsen....)
Nee, ik ben over het algemeen heel netjes maar soms komt het m'n neus en oren uit dat altijd de ruiters zich aan moeten passen. Automobilisten die soms te beroerd zijn om iets af te remmen en ik moet dan maar de berm in springen, m'n knie stoten aan een boom of een nat pak op de koop toe nemen?
Vaak steek ik mijn arm uit en beweeg ik hem op en neer, zodat ze snappen dat ze beter wat af kunnen remmen maar als ze dat niet doen (en ik heb mijn tank bij me) dan rijden wij mooi midden op en kunnen ze wachten. Ben ik dan aso of de auto die ondanks mijn verzoek totaal geen rekening wil houden?
Als iemand niet afremt als er een kind achter een bal aan rent is het een ... en als ik met mijn jonge paard langs de weg rijd om met hem te oefenen mogen ze gewoon doorscheuren?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:05

Moonlight17 schreef:
Zwerte schreef:
Ik vind plotseling in de ankers moeten omdat het pad onoverzichtelijk is of vanwege een bocht, ook getuigen van gebrek aan etiquette. Als het onoverzichtelijk is, pas je je tempo aan. Je scheurt niet in galop een bocht om, dat doe je in stap of een kalme draf. Je weet nooit wat er om de hoek is, je moet er nooit van uit gaan dat de weg wel begaanbaar is als je die niet kan zien.

Dan kan er om de reden die jij hier noemt niemand in dat bos waar ik over spreek hoofdzakelijk meer een crosstraining houden. Die er zelfs gegeven worden door instructeurs. Plus die paden waar de cross hindernissen staan zijn geen officiële ruiterpaden.

Dus? Dan kan dat inderdaad niet wat mij betreft. Ik hoop dat jij niet klaagt over wielrenners die een tijdrit op de openbare weg rijden en daardoor asociaal rijden? Is namelijk hetzelfde principe. Op de openbare weg hou je rekening met elkaar en ga je niet ineens bewust asociaal doen omdat jij zo nodig je hobby wil uitvoeren. Dat doe je dan maar op eigen terrein.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:06

Ben ik dan de enige die er geen problemen mee heeft dat andere weggebruikers gewoon doorrijden?
Mijn paarden vinden het raarder als auto's ineens afremmen en de berm in duiken dan dat ze gewoon doorrijden.

Ik oefen ook eerst op een b-weg totdat ik zeker weet dat mijn paarden genoeg verkeersmak zijn om de "gewone" weg op te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:08

Brainless schreef:
@_Dreamer
Ik woon in de polder en ik ken dit soort wegen/dijken prima.
Dan nog ga ik niet in het midden rijden om andere te dwingen af te remmen.
Daar wek je agressie mee op waarmee je een groter risico loopt dat er ongelukken gaan gebeuren.

Ik snap wat je bedoeld. Dat is ook wel is gebeurd.
Er is wel is iemand uitgestapt die "boos" naar me toe kwam en vroeg waarom ik 'niet gewoon normaal voor hem aan de kant ging'. De man gewoon vriendelijk uitgelegd waarom ik dit deed, waarop hij zijn excuses aanbood omdat hij niet wist dat een paard zo kon reageren. Hij eindigde met te zeggen dat hij in het vervolg rekening zou houden met het 'schrikgedrag' van paarden en zou afremmen:)
Het probleem is vaak de onwetendheid van de andere weggebruikers, dat vind ik zo jammer..
Ze hoeven echt niet stil te gaan staan hoor, maar als ik aan de kant ga mogen ze best een beetje afremmen, vind ik wel zo netjes

EDIT: @FromNorway: Ik ben dus net als jij :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-06-14 20:12, in het totaal 2 keer bewerkt

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:09

Waar ik mij aan erger is dat er ruiters zijn die geen rekening houden dat mensen bang voor paarden kunnen zijn, maar wel eisen dat mensen rekening houden dat paarden bang kunnen zijn. Nee, je bent niet de enige hoor. Mijn paard heeft ook veel liever dat ze door rijden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:11

Ik passeer iedereen in stap en groet ze ook nog altijd vriendelijk.
Vaak heb ik wel het idee dat automobilisten niet goed weten wat te doen. Veel mensen houden rekening met paarden en remmen af maar er zijn ook van die gekken die mij inhalen op een stukje smalle weg waarbij er gewerkt werd en ik langs een container moest die op mijn weg helft stond.
De auto probeerde mij gewoon in te halen terwijl ik dus die container voorbij reed.Levensgevaarlijk was het.
Dat mag ook niet volgens de wet, hij had moeten wachten totdat ik voorbij wad en daarna pas mij inhalen.
Dus denk dat het van beide kanten komt, verkeer moet rekening houden met andere weggebruikers ook als andere weggebruikers op een paard zitten.

@ fromnormay ik vind jou dus absoluut geen aso. Er zijn gewoon mensen die denken dat paarden zich maar moeten aanpassen. Volgens mij zijn dat juist de aso's in het verkeer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 20:12

Anoniem schreef:
Het probleem is vaak de onwetendheid van de andere weggebruikers, dat vind ik zo jammer..

Idd jammer dat de hele verkeerscampagne van de KNHS "Weet wat je doet als je een paard ontmoet" duidelijk geen zoden aan de dijk zet.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:13

Brainless schreef:
Ben ik dan de enige die er geen problemen mee heeft dat andere weggebruikers gewoon doorrijden?
Mijn paarden vinden het raarder als auto's ineens afremmen en de berm in duiken dan dat ze gewoon doorrijden.

Ik oefen ook eerst op een b-weg totdat ik zeker weet dat mijn paarden genoeg verkeersmak zijn om de "gewone" weg op te gaan.

Yep, is zo. Liever GEWOON doorrijden dan vol in de remmen. Helaas ontbreekt het GEWOON meestal....

Ik oefen ook eerst bij ons in de straat, maar als ik twee dagen moet wachten voor er weer eens een auto langs komt, ga ik toch ook eens langs een iets drukkere weg kijken. Wil niet zeggen dat mijn paarden niets kennen voor ik langs de provinciale weg ga rijden hoor, meestal neem ik ze ook eerst aan de hand mee.

Ik heb het ook vooral over de bestuurders die bijna de achterpoten onder je paard vandaan rijden, de bestuurders die je enkels aantikken met hun spiegels (helaas, ik heb sporen aan }> ), bestuurders die op landweggetjes rijden met hun hele brede 4x4 maar te beroerd zijn om de berm in te gaan als het niet past (vaak het geval met mijn menkarretje en van die mensen die bang zijn een spat modder op hun auto te krijgen), bestuurders die immense rammelende bouwwerken op een aanhanger hebben staan en mooi over een verkeersdrempel klapperen naast een groep paarden... De echte aso's zeg maar.

Nee, van mij hoeven ze geen 20 te rijden, maar een beetje rekening houden kan geen kwaad. Zeker niet als ik mijn fluovestje aan heb met een grote L erop omdat ik een jong paard mee heb!

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:13

Ik ga altijd naar stap als ik iemand kruis. Dat is toch niet veel gevraagd? Voor zover ik me herinner heb ik nog nooit problemen gehad met wandelaars, fietsers, mountainbikers, ... Meestal ben ik de eerste om aan de kant te gaan als de weg smal is en daar zijn mensen altijd dankbaar voor.

In het midden van de weg gaan wandelen om auto's te doen vertragen vind ik echt not done. Geloof mij, je zal die persoon niks bijbrengen. Je zorgt enkel voor frustratie (en gevaarlijke situaties). Steek gewoon je arm uit en doe teken om trager te gaan. Helpt dat niet, leer ermee leven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:14

Ik ga mijn paard niet als buffer gebruiken om automobilisten af te laten remmen.
Als je met een (jong) kind fiets ga je die ook niet in het midden laten fietsen om snelheid af te dwingen.

@Vienna1987
Dat is ook zo.
Mijn moeder is echt ontzettend bang voor paarden en die is al eens bijna de sloot in gefietst omdat er een paard op het fietspad reed (die daar eigenlijk geeneens mag komen) en gewoon doordraafde.
Als je op een fiets zit is een paard van 1,75 (met ruiter) ontzettend imposant als deze op 50cm langs komt draven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:14

Cassidy schreef:
Anoniem schreef:

Idd jammer dat de hele verkeerscampagne van de KNHS "Weet wat je doet als je een paard ontmoet" duidelijk geen zoden aan de dijk zet.

Vind ik zeker jammer! Als ruiter weet je wel wat een auto/fiets/loper whatever doet, maar de onwetendheid van de niet-ruiters zorgt ook vaak voor onnodige gevaarlijke situaties :(
En het is echt niet altijd de fout van de mede-weggebruiker hoor, zo bedoel ik het niet, maar omdat ze niet weten hoe ze moeten reageren gaat het vaak daarom juist fout :(
Vind die campagne een mooie actie!

@Brainless: Dat vind ik een beetje een rare vergelijking.
Verder heeft mijn oma hetzelfde, die keer gerust om als er een paard op de weg rijd, al moet ze een half uur omrijden...

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:18

Zwerte schreef:
Dus? Dan kan dat inderdaad niet wat mij betreft. Ik hoop dat jij niet klaagt over wielrenners die een tijdrit op de openbare weg rijden en daardoor asociaal rijden? Is namelijk hetzelfde principe. Op de openbare weg hou je rekening met elkaar en ga je niet ineens bewust asociaal doen omdat jij zo nodig je hobby wil uitvoeren. Dat doe je dan maar op eigen terrein.

Zij mogen van mij best een tijdrit oefen, zolang ze maar niet tussen mij en een tegenliggende auto tussendoor sprinten. Ik zou ook remmen als het moest in mijn training, maar dat vindt ik niet dat het betekend dat ik niet meer zou mogen galopperen op een stuk wat om de bocht niet meteen overzichtelijk is omdat er mogelijk een voetganger om de bocht zo kunnen staan. Ik schrik net zo goed van hun als zij van mij. Als ik zo'n overzichtelijke bocht heb neem ik dan wel een extra controle punt van te voren dat ik eventueel ook zou kunnen remmen.

Ik heb net zoveel recht om mijn hobby te beoefenen als hun hun hobby wandelen daar. Op jouw manier vind ik het overkomen dat ik mijn hobby maar niet kan beoefenen in het bos, omdat er mensen zo graag hun hobby wandelen daar moeten uit kunnen oefenen en mij dan levensgevaarlijk vinden.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:26

Anoniem schreef:
Vind ik zeker jammer! Als ruiter weet je wel wat een auto/fiets/loper whatever doet, maar de onwetendheid van de niet-ruiters zorgt ook vaak voor onnodige gevaarlijke situaties :(
En het is echt niet altijd de fout van de mede-weggebruiker hoor, zo bedoel ik het niet, maar omdat ze niet weten hoe ze moeten reageren gaat het vaak daarom juist fout :(
Vind die campagne een mooie actie!

Die campagnes gaan in mijn ogen ook pas nut hebben als de wettelijke regels gaan veranderen. Plus in de auto theorie wordt en nog steeds geen/nauwelijks aandacht aan besteed.
Ik had de volgende vraag in mijn theorie examen. Ruiter rechterkant van de weg. Links voor auto een deel en rechts voor auto een deel en de auto waar ik in reed reed 50. Nou heb ik deze vraag fout beantwoord, want ik was niet tevreden met het antwoord 1,5 m afstand tussen de auto en paard en in hetzelfde tempo doorrijden. Ik zelf zou afgeremd hebben naar 30 km ongeveer en zou volledig op de linkerbaan gaan rijden.

Anoniem

Re: De ruiteretiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:28

Ik ben 17 en heb nog geen rijbewijs dus kan daar niet over oordelen ;)
Maar het zou zeker handig zijn als er met het theorie-examen meer aandacht aan besteed wordt, dan weet men ook wat in de praktijk te doen :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:37

Moonlight17 schreef:
Zwerte schreef:

Zij mogen van mij best een tijdrit oefen, zolang ze maar niet tussen mij en een tegenliggende auto tussendoor sprinten. Ik zou ook remmen als het moest in mijn training, maar dat vindt ik niet dat het betekend dat ik niet meer zou mogen galopperen op een stuk wat om de bocht niet meteen overzichtelijk is omdat er mogelijk een voetganger om de bocht zo kunnen staan. Ik schrik net zo goed van hun als zij van mij. Als ik zo'n overzichtelijke bocht heb neem ik dan wel een extra controle punt van te voren dat ik eventueel ook zou kunnen remmen.

Ik heb net zoveel recht om mijn hobby te beoefenen als hun hun hobby wandelen daar. Op jouw manier vind ik het overkomen dat ik mijn hobby maar niet kan beoefenen in het bos, omdat er mensen zo graag hun hobby wandelen daar moeten uit kunnen oefenen en mij dan levensgevaarlijk vinden.

'Mijn' manier is idd beperkend voor je hobby. Ik vind dat de veiligheid op de openbare weg boven bijna alles gaat, in ieder geval boven hobby's. Ik denk sowieso iets meer in plichten ipv rechten. Ik vind het je plicht om anderen niet in gevaar te brengen met je hobby. En onoverzichtelijke bochten zou ik ook al vanwege mn eigen veiligheid niet willen doorracen. Wat nou als er een boom is omgevallen? Of een andere ruiter is achterovergeklapt en ligt nog met paard suf op het pad? Lekker als je daar dan ineens op botst. Mijn punt is gewoon dat als je niet weet wat er om de bocht is, dan zorg je ervoor dat je goed kan reageren op alles wat er om die bocht kan zijn. Ik klap mn auto ook niet de weg op als ik niet zie wat er aan komt....

struikgewas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:04

Je moet natuurlijk altijd rekening met de andere weggebruikers houden, de weg is niet van jou.
Tenzij er mensen op het ruiterpad lopen, die mag je gewoon in cavaleriestijl omver rijden ~~}>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:07

_/-\o_ :')

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:07

Zwerte schreef:
'Mijn' manier is idd beperkend voor je hobby. Ik vind dat de veiligheid op de openbare weg boven bijna alles gaat, in ieder geval boven hobby's. Ik denk sowieso iets meer in plichten ipv rechten. Ik vind het je plicht om anderen niet in gevaar te brengen met je hobby. En onoverzichtelijke bochten zou ik ook al vanwege mn eigen veiligheid niet willen doorracen. Wat nou als er een boom is omgevallen? Of een andere ruiter is achterovergeklapt en ligt nog met paard suf op het pad? Lekker als je daar dan ineens op botst. Mijn punt is gewoon dat als je niet weet wat er om de bocht is, dan zorg je ervoor dat je goed kan reageren op alles wat er om die bocht kan zijn. Ik klap mn auto ook niet de weg op als ik niet zie wat er aan komt....

Of je nou in de auto zit of met je paard een galop training houd, wat overigens niet racen is. Er is altijd een gevaar mogelijk om de bocht en beiden gevallen is er een rem voor als het nodig is. Als je bang bent dat er iets zou kunnen gebeurd zijn dan kun je sowieso beter in huis blijven. Niks is risicoloos sowieso. Precies hetzelfde kan gebeuren als je met de auto een onoverzichtelijke bocht omgaat. Met de auto ga je ook tussen 20 en 30 de bocht om en ik met een gemiddelde snelheid van een paard van ongeveer 20 km ook. Waarom zou met een paard dan wel terug moeten naar draf of stap, terwijl een auto met dezelfde snelheid als mijn galop volgens de maatschappij wel geoorloofd de bocht om mag gaan?

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:30

1 omdat een auto niet kan schrikken en een paard wel. Als je niet kan zien wat er om de bocht gebeurd heb je ook niet genoeg tijd om in te schatten wanneer je moet remmen! Thuis blijven is nog gevaarlijker meeste ongelukken gebeuren thuis. Overigens minder ik met een auto ook vaart zo dat ik de boel kan overzien.