Wielrenners met een buitenrit.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: Wielrenners met een buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:00

Ja dat vind ik ook niet kunnen hoor! Zowel het niet achtet elkaar gaan fietsen en de snelheid. Bij zowel een paard als andere weggebruiker niet. Ik probeer 25 km/h aan te houden als ze me gezien hebben. Langzamer wil ik wel gaan, maar dan moeten ze het aangeven. Maar ook dan schreeuw ik al een tijd van te voren. Ik vind het roepen prima, een bel kun je niet altijd horen (heb er wel 1)

Ik denk dat dit een combi is van fanatieke en onwetende wielrenners en ruiters die onrealistische verwachtingen hebben van het verkeer.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:03

Ik denk dat er een heleboel sociale wielrenners zijn en die kom ik gelukkig ook regelmatig tegen. Zoals er eentje gisteren opmerkte 'we zijn allebei lekker aan het buitensporten' en dat is erg fijn :)

Er zijn er helaas ook een aantal die vinden dat ze niet op het fietspad horen en wél midden op de weg en bovendien altijd wat mankeren aan hun handen (want ze gebruiken hun fietsbel nooit en een hand steken ze ook al niet uit). Uitkijken kunnen ze niet en als ze iets willen brullen ze 'HEEEEE'. Daar verpesten ze het mee voor 'de rest'.

Ik denk dat bovenstaande observatie overigens ook geldt voor vele andere groepen verkeersdeelnemers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:04

Danique_G schreef:
Ja dat vind ik ook niet kunnen hoor! Zowel het niet achtet elkaar gaan fietsen en de snelheid. Bij zowel een paard als andere weggebruiker niet. Ik probeer 25 km/h aan te houden als ze me gezien hebben. Langzamer wil ik wel gaan, maar dan moeten ze het aangeven. Maar ook dan schreeuw ik al een tijd van te voren. Ik vind het roepen prima, een bel kun je niet altijd horen (heb er wel 1)

Ik denk dat dit een combi is van fanatieke en onwetende wielrenners en ruiters die onrealistische verwachtingen hebben van het verkeer.

Uiteindelijk zijn we het volkomen met elkaar eens :D !

Ik vind het zelf ook altijd wel even prettig als iemand een teken (schreeuw) geeft als hij mij en mijn paard van achter nadert.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:07

Er zit nogal een verschil in situatie:

Op de rijbaan/weg zijn de regels gelijk, een ruiter of aanspanning is bestuurder en een fietser ook en als zij achterop komen moeten ze in halen zoals auto's elkaar ook in halen. Heeft niets met voorrang te maken en nee de ruiter hoeft zeker niet aan de kant (als er een tegenligger aan komt, dienen de wielrenners gewoon lekker te wachten).

Maar:
- Vaak als er een (smal) fietspad naast de weg loopt fietsen groepen wielrenners alsnog op de weg omdat langzame fietsers hun enorm in de weg zitten. In dat geval hebben ze helemaal geen rechten, want ze moeten verplicht op het fietspad en jij als ruiter/aanspanning behoort (verplicht) op de weg.

Iets wat ik als automobilist trouwens erg irritant vind, die ******** wielrenners die lak hebben aan alle regels, als ik de kans krijg snijd ik ze ook goed af. Liefst tik ik ze nog even aan, want waarom denk je dat daar een fietspad is gemaakt, omdat het weggetje niet geschikt is voor fietsers, en zeker niet gewoon dom en eigenwijs met zn 5ven naast elkaar blijven fietsen.

Ook fietsen ze hier ALTIJD door rood (stoppen past niet in hun trainingsplan ?) en k vind het erg leuk om de koppeling van mn auto kort te laten schieten. Ze schrikken zich KAPOT!
Richting aangeven mag schijnbaar ook niet als je op een wielren fiets zit (alhoewel gewone fietsers daar ook echt NOOIT aandacht aan besteden, automobilisten moeten maar raden waar ze heen gaan??)

Op t paard echter heb ik eigenlijk helemaal geen last van wielrenners. Ik hoor ze nooit schreeuwen dus ze zijn voorbij voordat ik er erg in heb dat ik ingehaald werd en op kruispunten geef ik ter paard sowieso al gewoon alles voorrang want ik steek graag in rust over....

- Als jij op het fietspad rijdt en wielrenners komen achterop tjaaaaa, jij hebt helemaal niets te zoeken op het fietspad officieel (al vind ik het wel veiliger) maar dan zou ik als de wiedeweerga de berm in duiken ja, want dan ben je 'bezoeker' op 'hun' fietspad.

- Over de wandelaars en volle galop: als de wandelaars op een ruiterpad lopen, vind ik prima, maar dan moeten ze niet zeuren over volle galop, zij lopen zelf vrijwillig op een ruiterpad en moeten dat dan accepteren. Ik galoppeer daar dan dus ook gewoon langs.

- Andere fietsers waar je in het bos veel 'last' van hebt: mountainbikers. Die fietsen graag over ruiterpaden en gaan soms verdomde hard, persoonlijk vind ik het wel gezellig als we paden delen, maar mountainbikers moeten dan niet zeuren over dat ik blijf galopperen ofzo op het ruiterpad, als je op ruiterpad gaat rijden moet je niet bang zijn voor paarden ;-). Ook kruizen mountainbike paden bij ons de ruiterpaden en dat zijn echt geeeen overzichtelijke kruispunten en geeft dus ook wel eens botsingen (denk aan ruiter in galop, mountainbiker heel hard heuvel af, kruispuntjes zie je amper aankomen, en ineens tegen elkaar). In principe zijn het gelijkvloerse kruispunten (zandpad x zandpad) en zou rechts voorrang hebben, maarja, als je het hele kruispunt niet aan ziet komen......

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:14

niks dan lof voor de wielrenners waar ik rijd, ik rij op het smalle fietspad langs een vrij drukke weg, ze gaan voor mij altijd de weg op !

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:24

Ik vind dat jij als ruiter langs drukke wegen op t fietspad thuis hoort. Ongeacht wat de echte regels zijn in t verkeer. (ik rijd altijd op het fietspad, en kom regelmatig politie tegen. Als dit NIET mag, had ik al 10 talle bekeuringen gehad)
Ik neem op buitenrit dan ook altijd een zweepje mee. Er zijn wielrenners, die je de ruimte geven als ruiter zijnde, met een paard. Maar er zijn er nog veeeeeeel meer die er gewoon lak aan hebben, en je als een idioot voorbij gaan. Nog geen 20 cm ruimte tussen de fiets en t paard over laten, en voorbij zoeven voordat je ook maar met je ogen geknipperd hebt. Dat vind ik zo asociaal. Dan heb ik het over de wielrenners die niets laten weten. Wat ik ook asociaal vind, is dat ze gaan lopen roepen dat je aan de kant moet. Ik moet namelijk helemaal niets. Laat je weten dat je er langs komt, prima, maar ga me niet vertellen wat ik moet doen.
Mijn zweepje laat ik ook rustig over mijn knie heen uitsteken, om zo mijn paard de ruimte te geven. Hoor ik iemand aankomen, kijk ik om, en haal ik mijn zweepje aan de kant. Hoor ik niemand aankomen, dan is het pech. 9 vd 10 keer gaat het dan om een wielrenner, dus houd ik mijn zweepje waar hij is, zodat ik de ruimte krijg.

Laatst kreeg ik een reactie van een gewone fietser. "Dame, je zweepje steekt een beetje uit." Ik zeg; " Ja sorry meneer, dat is voor de wielrenners." Vertelde mij daarna dat hij dat wel begreep en werd me een prettige dag gewenst.

En tsja, gelukkig rijd ik dan op een paard dat zich nergens wat van aan trekt, maar als hij schrikt en uithaald naar een wielrenner.... Achja, is dan ook niet mijn probleem, denk ik dan. Dan moet je maar even met je verstand nadenken, dat je een levend dier rakelings passeerd met een enorme vaard. Paard ziet wielrenner niet aankomen hoor, vanaf achter. Een leek kan dat zelfs bedenken.

Om dan nog maar te zwijgen over wat er door Toydoll word aangekaart, wbt het fietsen op de weg...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:26

Toydoll, je bent zelf zo te lezen een heel sociaal persoon? :x

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:48

Wat een generalisaties zeg...

Als je zegt dat alle Marokanen criminelen zijn valt iedereen over je heen (vind ik niet, maar het is even een vergelijking)
Maar zomaar alle wielrenners voor volslagen asociale weg idioten uitmaken mag wel :?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:50

LoveUggs schreef:
Ik vind dat jij als ruiter langs drukke wegen op t fietspad thuis hoort. Ongeacht wat de echte regels zijn in t verkeer. (ik rijd altijd op het fietspad, en kom regelmatig politie tegen. Als dit NIET mag, had ik al 10 talle bekeuringen gehad)
Ik neem op buitenrit dan ook altijd een zweepje mee. Er zijn wielrenners, die je de ruimte geven als ruiter zijnde, met een paard. Maar er zijn er nog veeeeeeel meer die er gewoon lak aan hebben, en je als een idioot voorbij gaan. Nog geen 20 cm ruimte tussen de fiets en t paard over laten, en voorbij zoeven voordat je ook maar met je ogen geknipperd hebt. Dat vind ik zo asociaal. Dan heb ik het over de wielrenners die niets laten weten. Wat ik ook asociaal vind, is dat ze gaan lopen roepen dat je aan de kant moet. Ik moet namelijk helemaal niets. Laat je weten dat je er langs komt, prima, maar ga me niet vertellen wat ik moet doen.
Mijn zweepje laat ik ook rustig over mijn knie heen uitsteken, om zo mijn paard de ruimte te geven. Hoor ik iemand aankomen, kijk ik om, en haal ik mijn zweepje aan de kant. Hoor ik niemand aankomen, dan is het pech. 9 vd 10 keer gaat het dan om een wielrenner, dus houd ik mijn zweepje waar hij is, zodat ik de ruimte krijg.

Laatst kreeg ik een reactie van een gewone fietser. "Dame, je zweepje steekt een beetje uit." Ik zeg; " Ja sorry meneer, dat is voor de wielrenners." Vertelde mij daarna dat hij dat wel begreep en werd me een prettige dag gewenst.

En tsja, gelukkig rijd ik dan op een paard dat zich nergens wat van aan trekt, maar als hij schrikt en uithaald naar een wielrenner.... Achja, is dan ook niet mijn probleem, denk ik dan. Dan moet je maar even met je verstand nadenken, dat je een levend dier rakelings passeerd met een enorme vaard. Paard ziet wielrenner niet aankomen hoor, vanaf achter. Een leek kan dat zelfs bedenken.

Om dan nog maar te zwijgen over wat er door Toydoll word aangekaart, wbt het fietsen op de weg...

Sorry hoor maar ik denk dat jij totaal geen weet heb van hoe kwetsbaar een wielrenner is. Zij willen gewoon veiligheid. Wat neem jij een vreemde houdig aan zeg, kennelijk niets is goed..

En toydoll je generaliseert, er zijn rotte appels ja. Maar ik zeg toch ook niet die kl*te ruiters met hun kl*te knollen omdat ik met wielrennen paar nare ervaringen heb? Bahh, hou hier echt niet van.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:06

Ik las net serieus iets over een wielrenner afsnijden met de auto. Ik vind dat je je dan KAPOT moet schamen, je brengt iemand dan is levensgevaar. Ja de wielrenner is fout, maar je brengt de wielrenner is levensgevaar. Dit soort haantjes gedrag hoort thuis op de kleuterschool, niet op de openbare weg. :x

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:11

Als ik me op een ruiterpad bevind is er geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om aan de kant te gaan. Dan krijg ik wel altijd kwade blikken, maar dan moeten ze maar niet op een ruiterpad gaan fietsen.
Bij een gewoon pad ga ik wel altijd netjes in het gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:15

Snollygoster schreef:
Als ik me op een ruiterpad bevind is er geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om aan de kant te gaan. Dan krijg ik wel altijd kwade blikken, maar dan moeten ze maar niet op een ruiterpad gaan fietsen.
Bij een gewoon pad ga ik wel altijd netjes in het gras.

Tja, ik ga gewoon wel aan de kant. Minder ook gewoon vaart als er mensen op het ruiterpad wandelen.... Heeft in mijn ogen gewoon te maken met goed fatsoen.

Bij ons in het bos ook ruiter en mountainbike paden die elkaar kruizen. Soms mountainbikers op het ruiterpad, gewoon even rekening met elkaar houden en het is zooooo veel leuker in het bos. Ik rij nl ook wel eens een stukje over het mountainbike pad.

Als we nu allemaal iets meer rekening met elkaar houden en ons proberen in te leven in de ander, dan hebben we allemaal meer ruimte tot onze beschikking en een heeeeeel stuk minder frustratie tijdens het beoefenen van onze hobby *\o/*

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:17

Achja het beste blijft toch altijjd een mak paard.
Andere weggebruikers kunnen (en zullen..) nu eenmaal fouten maken.

Zelf ben ik me wel eens helemaal kapot geschrokken toen ik op een rustig weggetje opeens link en tegelijkertijd ook rechts werd ingehaald. Ik had het niet meer! Dat was natuurlijk ook deels mijn eigen fout. Gelukkig had paardlief het blijkbaar wel aan zien komen, ze geeft me dan altijd zo'n blik: >;)
Het is volgens mij medelijden en betekend "jij zou allang dood zijn als je mij niet had, onderontwikkelde tweebener."

Er zijn ook genoeg asociale uiters, het zou denk ik ook helpen als juist ruiters als supervriendelijk te boek stonden. Misschien kan iemand met een helmcamera eens een leuke viral maken over hoe 'ie van z'n paard afstapt om een oude dame te helpen oversteken. :))

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:18

Hier staat gewoon mijn zweep naar buiten en hoor nu vaak achter me pas op zweep :Y) Maar als ze zo die 50 cm tussen mij en hun houden prima, anders hebben ze een zweepje over zich heen.

Maar mijn zweep staat standaart zo dus ook auto's en andere voertuigen krijgen een tikje komen ze in die zone.

Andere mensen op ruiterpad, rustig drafje er voorbij en atendeer ze altijd wel even dat ze op een ruiterpad lopen. Is nogal onduidelijk bij ons dus er neemt nog wel eens iemand de verkeerde afslag
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 16-06-14 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:22

Tja [***], een ruiterpad voor mij = voorrang paard. Mensen die zich daar toch op begeven kunnen zich nu eenmaal aan ruiters verwachten, en dan vind ik ook dat die mensen maar aan de kant moeten gaan, net als ik ook aan de kant ga wanneer ik me niet op een ruiterpad bevind :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:32

Tja Snollygoster, iedereen doet het zoals hij/zij zelf wil.

Ik vind het "not done" als er bijv mensen met een kind op het ruiterpad lopen om daar dan in volle vaart voorbij te crossen, of je nu voorrang hebt of niet. Is in mijn ogen goed fatsoen.

Stel dat het kind valt of je paard schrikt en springt opzij, bovenop het kind of ouders???? Eigen schuld dikke bult vindt jij?

Citaat:
net als ik ook aan de kant ga wanneer ik me niet op een ruiterpad bevind :)

Tuurlijk ga ik dan ook aan de kant, maar het zou wel fijn zijn dat degene die mij passeert dan ook even snelheid mindert. Is toch niet zo heel moeilijk?
Gewoon een beetje rekening houden met elkaar (klinkt een beetje wollig, ik weet het, maar het zou het zo'n stuk makkelijker maken).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-14 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:40

Danique_G schreef:
Ik las net serieus iets over een wielrenner afsnijden met de auto. Ik vind dat je je dan KAPOT moet schamen, je brengt iemand dan is levensgevaar. Ja de wielrenner is fout, maar je brengt de wielrenner is levensgevaar. Dit soort haantjes gedrag hoort thuis op de kleuterschool, niet op de openbare weg. :x

Veel mensen beseffen en/of weten ook niet dat je als wielrenner aan je fiets vastzit en daardoor ook niet altijd heel snel kan reageren.

Ik snap best dat mensen wielrenners soms lastig vinden, ik stoor me ook wel eens aan een collegawielrenner (en ik schrik me ook wel eens rot als er eentje voorbij komt razen als ik aan het hardlopen ben).
Maar dat heb je overal bij, er zijn ook ronduit asociale ruiters (strontbulten op het fietspad bijv), skeeleraars, wandelaars, gewone fietsers etc etc.
Als we nu allemaal eens wat verdraagzamer zouden zijn en wat meer met elkaar zouden meedenken...

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:43

Ik maak me daar niet eens druk meer over, als ik het toch wel moest doen, dan kan ik mij beter opsluiten in huis. Te paard hou ik mij gewoon aan de verkeersregels, ook voorrang van rechts. Tot frustratie van andere bestuurders, want die willen mij zonodig voorrang geven.

Je moet ook niet alle wielrenners in 1 pot steken.. Ik kom veel eenzame enkelingen tegen, geen enkel probleem mee. Gelukkig herken ik het geluid wel, zeker als ze een vol wiel hebben of hogere Carbon velgen, mooi geluid ook :D dus ik hoor ze altijd aankomen. Af en toe kom ik een groep toeristen tegen, dat zijn diegene die vooral hun eigen regels bepalen en tjah, ik heb soms het idee dat ze liever onder mij doorgaan dan erlangs. Echte wielrenners kijken naar andere weggebruikers, ze kennen de gevaren op de baan en zijn er niet alleen met mooi weer te vinden.

Maar er staat nergens expliciet geschreven dat paarden voorrang op fietsers, om je van die droom af te helpen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:48

Danique_G schreef:
LoveUggs schreef:

Sorry hoor maar ik denk dat jij totaal geen weet heb van hoe kwetsbaar een wielrenner is. Zij willen gewoon veiligheid. Wat neem jij een vreemde houdig aan zeg, kennelijk niets is goed..

En toydoll je generaliseert, er zijn rotte appels ja. Maar ik zeg toch ook niet die kl*te ruiters met hun kl*te knollen omdat ik met wielrennen paar nare ervaringen heb? Bahh, hou hier echt niet van.

Volgens mij geef ik duidelijk aan dat ik nergens een probleem mee heb zolang ze netjes aangeven dat ze er langs komen. Dan kan ik mij er in elk geval op voor bereiden, en mocht mijn paard even wat jolig zijn, kan ik aan geven dat ze eventjes moeten wachten.

Zweepje heb ik voor de veiligheid. Zodat mijn paard de ruimte heeft, en niet overrompeld word door een wielrenner dat er vol gas langs wil. Zo creeer je ook ruimte voor de wielrenner trouwens. ;)
Jij bent duidelijk een wielrenner. Prima. Maar ik ben een ruiter. En mijn paard gaat voor een aso wielrenner. En er zijn er ook bij die netjes aangeven dat ze me gaan passeren. Helemaal top.

Een wielrenner is dan wel kwetsbaar, maar degene waar ik over spreek, zijn het soort type wielrenners, die ook zo asociaal de weg op fietsen. (de autobaan dus), en overal door rood scheuren. Tsja, als je het dan over veiligheid moet hebben...

Nogmaals, zijn er zat die netjes rekening met je houden. Dan houd ik ook rekening met hun. Houden zij er geen rekening mee dat ik een levend dier bestuur, dat kan schrikken, en een dodelijke knal kan uitdelen.. Tsja, dan zijn de gevolgen voor je zelf vind ik.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:53

Snollygoster schreef:
Tja [***], een ruiterpad voor mij = voorrang paard. Mensen die zich daar toch op begeven kunnen zich nu eenmaal aan ruiters verwachten, en dan vind ik ook dat die mensen maar aan de kant moeten gaan, net als ik ook aan de kant ga wanneer ik me niet op een ruiterpad bevind :)

In veel gebieden zijn ruiterpaden eigenlijk gewoon wandelpaden waar je als ruiter toevallig ook overheen mag en ze de bomen iets hoger opsnoeien (als je geluk hebt). Hier in de buurt lopen de wandelroutes bijvoorbeeld ook gewoon over het ruiterpad, dus imo heb je als ruiter echt niet standaard voorrang op ruiterpaden, met zo'n houding worden het denk ik ook vanzelf weer alleen wandelpaden :=

Ik snap dat wielrenners erg kwetsbaar zijn maar daarom snap ik hun gedrag juist vaak niet. Als ik wielrenners tegen kom nemen ze vaak echt best veel risico nemen als ze je passeren, je schrikt je vaak helemaal de paasei want je hoort ze of niet of ze beginnen achter je te schreeuwen als een bijlmoordenaar en dan calculeren ze helemaal geen ruimte in om rekening te houden met je schrikreactie. Ik reed er laatst zelfs met de fiets bijna een de sloot in :')

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:07

Over het algemeen heb ik het ook niet zo op wielrenners, omdat de meeste ervaringen die ik er mee heb niet zo sociaal waren. Met een grote groep op de autoweg rijden zodat je er niet langs kan, terwijl er een VERPLICHT fietspad naast de weg ligt bijvoorbeeld. En niet afremmen, bellen of roepen als ze langs je scheuren terwijl je de hond uit laat.

Maar! Er zijn er ook genoeg bij die wel een fietsbel gebruiken, die wel even roepen dat er een hond of paard loopt, die wel even wat afremmen, of achter elkaar gaan fietsen wanneer ze een auto horen aankomen. Gelukkig maar.

Hier in het bos hebben we een aantal ruiterpaden die kruisen met wandel- en fietspaden. Zelfs kom ik af en toe op een verkeerd pad terecht omdat het niet altijd even goed is aangegeven. Zo lopen er ook weleens wandelaars op het ruiterpad en was er laatst een mountainbike-route uitgezet die een hele tijd het ruiterpad volgde. De meesten die in het bos te vinden zijn, fietsers, wandelaars of ruiters, weten dat je elkaar elk moment kan tegenkomen. Dus ik neem mijn paard altijd terug naar de stap als ik een fietspad moet oversteken, wandelaars zie lopen of een tegenliggende ruiter zie aankomen. De mountainbikers die het ruiterpad volgden riepen even naar degenen achter hen dat er een paard liep, en wachtten even tot ik haar even wat opzij had laten lopen. Ik erger me weleens aan wandelaars op de route, vooral als het net een stukje is waar ik normaal gesproken een galopje kan maken. Maar weetje, ik ben allang blij dat mij de huid ook niet wordt vol gescholden als ik weer eens verdwaald op een wandelroute terecht ben gekomen :+

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:09

Wanneer je als ruiter op het fietspad rijd vind ik niet dat je kan verwachten dat de wielrenners zich aan je aanpassen. Aangezien het verboden is om op het fietspad te rijden.

G11 Verplicht fietspad

Toelichting

Een verplicht fietspad is ingevolge artikel 5 van dit reglement primair verplicht voor fietsers. Ook voetgangers bij het ontbreken van een voetpad of trottoir en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen mogen gebruik maken van het verplichte fietspad. Andere weggebruikers dan fietsers, bestuurders van gehandicaptenvoertuigen en voetgangers is het verboden een verplicht fietspad te gebruiken. Overigens kan/moet de fietser ook het fiets/bromfietspad gebruiken.

G13 Onverplicht fietspad

Toelichting

Op grond van de artikelen 5, lid 3 en 6, lid 3 van dit reglement mogen fietsers en snorfietsers met uitgeschakelde motor gebruik maken van het onverplichte fietspad. Voetgangers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen mogen eveneens gebruik maken van het onverplichte fietspad. De bestuurder van een gehandicaptenvoertuig mag met een ingeschakelde motor van zijn gehandicaptenvoertuig gebruik maken van het onverplichte fietspad. Alle andere bestuurders is het verboden een onverplicht fietspad te gebruiken. De kleur van het bord onverplicht fietspad is gewijzigd van zwart in blauw. In tegenstelling tot de vorm van de borden G7 tot en met G12 die rond zijn is de vorm van het bord onverplicht fietspad langwerpig rechthoekig.

Persoonlijk vind ik dat ook ruiters zich vaak asociaal gedragen op de weg. Zelf wielren ik ook en ik hou altijd zoveel mogelijk rekening met de andere weggebruikers. Hier in de omgeving zie ik voornamelijk wielrenners die zich aan de regels houden. Natuurlijk zitten er ook een aantal tussen die asociaal rijden, maar dat is bij alle weggebruikers zo. Zelf fiets ik altijd over het fietspad. Als ik af moet remmen is dat jammer, maar het is niet anders. Iedereen hoort zich aan de regels te houden dus ook ik als wielrenner. Soms zijn er echter situaties dat het veiliger is om even de weg op te gaan (bijvoorbeeld in het geval van een paard op het fietspad) en dan kies ik er voor om dat te doen.

Livana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 17:51

Danique_G schreef:
Ik trek niets uit verband naar mijn weten [***]. Ik lees enkel in je laatste bericht een nuancering.

Ik vind het jammer gewoon dat er zo over wielrenners wordt gesproken. Dat schreeuwen van wielrenners is meer omdat ze het op tijd willen aangeven. Natuurlijk zoeken ze altijd de meest rustige plekken op om te trainen maar als je in een woonwijk woont oid moet je die wel eerst passeren.

Er zijn altijd rotte appels. En net zoals met je rijexamen moet je rkekeing houden en wachten op dat fietsertje/lopertje weet ik veel dat geen richting aangeeft. Ook ruiters horen daar rekening mee te houden ondanks dat 'het een dier' is. Niet iedereen houd daar rekening mee en dat hoor je te weten. En anders hoort een paard gewoon niet op de weg thuis. Als ik aan het wielrennen ben zie ik wel eens ruiters die er maar vanuit gaan dat alles wijkt omdat 'het een dier is'. 1 keer toen ik vroeg of ik er langs mocht kreeg ik nog een grote mond ook. Wat moet ik dan, een aangetekende brief sturen? Als je paard of jij zelf dit niet aankan blijf je maar lekker op eigen terrein. Is niet alleen eigen leven wat je riskeert.

Vanwege een rugblessure kunnen er alleen recreatieritjes gereden worden. Verder is er alleen beschikking tot een paddock die toch echt te klein is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:27

Wat mij in dit soort discussies vooral verbaast is dat er altijd een klein groepje komt klagen, die dan tegelijk vooral proberen te bewijzen dat ruiters met stip de meest asociale weggebruikers in de wijde omgeving zijn.
Gelukkig valt dat wel weer mee, want in elke groep weggebruikers heb je meer sociale weggebruikers dan asociale weggebruikers. Dus ook bij de ruiters of wielrenners.

Wat de wedstrijdrenners betreft, dat is juist een groep waar je nauwelijks last van hebt. Die rijden bijna alleen maar rustige duurtrainingen. Het zijn vooral de groepen toerfietsers, die denken dat hun ritjes wedstrijden zijn, die de problemen geven.

Wielrenners hebben maar heel weinig ruimte nodig, een gaatje van 50cm, daar kunnen ze gemakkelijk doorheen. Als ze dan verder geen verstand van paarden hebben, dan is het niet zo gek dat zij dicht langs een paard rijden. Dat heeft niks met asociaal gedrag te maken, ze hebben gewoon een ander referentiekader. Uitstekende zweepjes gaan daar echt niks aan oplossen, die versterken alleen maar het asociale beeld van die *piep*ruiters, die niks op het fietspad te zoeken hebben.

Een racefiets gaat relatief snel en is onhoorbaar. Onder wielrenners is er dan ook een voortdurende discussie of je je komst moet aankondigen, met het gevaar dat mensen schrikken en beginnen te slingeren. Of dat je er gewoon zo snel mogelijk onaangekondigd langs moet, zodat mensen niet eens de kans krijgen om te schrikken. Als ik een ruiter achterop rij, dan begin ik altijd al op tijd te bellen, niet om het paard te waarschuwen, die heeft echt wel door dat ik er aan kom. Maar om te voorkomen dat een ruiter schrikt en het paard daarop reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:03

Karl66 schreef:
Gelukkig valt dat wel weer mee, want in elke groep weggebruikers heb je meer sociale weggebruikers dan asociale weggebruikers. Dus ook bij de ruiters of wielrenners.

Ben ik helemaal met je eens.

Karl66 schreef:
Wat de wedstrijdrenners betreft, dat is juist een groep waar je nauwelijks last van hebt. Die rijden bijna alleen maar rustige duurtrainingen. Het zijn vooral de groepen toerfietsers, die denken dat hun ritjes wedstrijden zijn, die de problemen geven.

Hier ben ik het niet helemaal met je eens. Spreek uit (jarenlange) ervaring van het getrouwd zijn met een wedstrijdrenner :o . Ik begrijp niet helemaal waar je "alleen maar rustige duurtrainingen" vandaan haalt. Verder ben ik het voor een deel met je eens wat de toerfietsers betreft, maar voor een deel ook niet.

Karl66 schreef:
Een racefiets gaat relatief snel en is onhoorbaar. Onder wielrenners is er dan ook een voortdurende discussie of je je komst moet aankondigen, met het gevaar dat mensen schrikken en beginnen te slingeren. Of dat je er gewoon zo snel mogelijk onaangekondigd langs moet, zodat mensen niet eens de kans krijgen om te schrikken.
Voorkomen dat mensen schrikken? Als je er in ene met 40 km per uur voorbij zoeft zonder dat ze je gezien hebben? Ik vind het knap.

Karl66 schreef:
Als ik een ruiter achterop rij, dan begin ik altijd al op tijd te bellen, niet om het paard te waarschuwen, die heeft echt wel door dat ik er aan kom. Maar om te voorkomen dat een ruiter schrikt en het paard daarop reageert.
Dat vind ik echt super van je +:)+