strand en paardenmest.. Hoe ermee omgaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:14

Cassidy schreef:
Ik vraag me af hoeveel paarden van de moraalridders die hier menen dat je gerust een zak mee kunt nemen om de drol in mee te nemen, het goed vinden als je met een plasticzak in je handen weer opstapt.
Of nemen jullie dan zadeltassen mee waar je die drol in de platiczak gaat instoppen? Hebben jullie eigenlijk wel zadeltassen? Rijden jullie weleens op het strand?

Dit even als opmerking naast alle hierboven opgenoemde situaties: dat een paard waar je op het strand niet meer zo makkelijk op kunt komen om wat voor reden ook, dus ook als jezelf niet zo lenig bent of ronduit te klein om er makkelijk op te komen en normaal een opstapje gebruikt, niet echt handig is.

Nergens wordt op de man aangevallen en jij meent het nu wel te doen? :r
Ik heb het in meerdere situaties toegepast en het is gewoon mogelijk. Daarbij zijn de meeste pedaalemmers zakken (als voorbeeld genoemd B-) ) hengels die je aan het zadel kunt vastmaken. Het is gewoon mogelijk hoor. ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:16

KimD schreef:
Hoe kom je erbij dat ik mijn paard niet meer onder controle heb als ik ernaast sta, die heeft zich gewoon te gedragen als ik ernaast sta, dat vind ik echt de meest slappe smoes ooit. :n Val echt van de ene in de andere verbazing. Waarom zou een paard ervandoor gaan als ik ernaast sta? Ik heb hem gewoon nog vast dan, en nogmaals hij heeft zich te gedragen. Dat heb je een paard te leren, wat een belachelijke redenatie, je gaat er gewoon al vanuit dat je paard ervandoor gaat als je ernaast staat. Echt.. ik heb er niet eens woorden voor.

In de vloedlijn hoor je mij nogmaals niks over zeggen. ;) Maar waar die vloedlijn niet komt vind ik het ronduit asociaal.

hoho je interpeteerd 'm verkeerd.

Met een druk(ker) en opgejut paard is de kans toch beduidend groter dat je paard schrikt, zich los rukt en er vandoor gaat. Op een strand kan een paard dan alle kanten op. Dus de kans dat je paard er op het strand vandoor gaat is groter dan bijv. in een woonwijk of het bos. Simpelweg omdat paarden daar toch vaak last krijgen van een berg adrenaline en een stuk drukker zijn. Dus dan vind ik het gewoon gevaarlijk om bewust af te stappen. Want je maakt het risico gewoon groter.

Volgens mij doet Cassidy je helemaal niet ''op de man'' aanvallen hoor :=

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:17

Mijn paard mest in het water, dan is het even wennen en mest hij altijd omdat hij wat stress heeft. Maar honden poepen ook op het strand, op de stoep en zelfs op ruiterpaden. Dus ik snap het probleem niet.

Er liep een keer een hond los en de mensen liepen over het ruiterpad, gelukkig was ik aan het stappen anders het het naar af kunnen lopen. Mensen mogen daar niet te voet komen en dat doen ze ook, ga ik toch ook niet zeuren?

Ik vind als je paard nou mest in een woonwijk, dat vind ik anders, maar op het strand, waar honden het ook gewoon doen... :')

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:25

Ik rijd regelmatig op het strand en als mijn paard mest dan ruim ik het niet op. Ik ga eigenlijk altijd alleen en ik ga gewoon niet afstappen om het op te ruimen. Ik rijd dichtbij het water dus het spoelt vanzelf weg. In de zomer ga ik heel zelden trouwens, in de winter veel vaker. Ik heb ook nog nooit een klacht gehad.
Laatst bijgewerkt door xApple op 01-06-14 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Re: strand en paardenmest.. Hoe ermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:26

Ik geef het op... |o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:27

KimD schreef:
Nergens wordt op de man aangevallen en jij meent het nu wel te doen? :r
Ik heb het in meerdere situaties toegepast en het is gewoon mogelijk. Daarbij zijn de meeste pedaalemmers zakken (als voorbeeld genoemd B-) ) hengels die je aan het zadel kunt vastmaken. Het is gewoon mogelijk hoor. ;)

Ik val hier niemand persoonlijk aan, dat jij het persoonlijk opvat, daar kan ik helaas verder niets aan doen.

Maar om even op je opmerking terug te komen over de pedaalemmerzak met hengsels. Hoeveel liter pedaalemmerzak wil je meenemen, en wat is het gewicht van de gemiddelde mestbeurt? Houdt zo'n zak dat wel?

Opstappen met een ritselende plastic zak in je handen of aan je zadel vergt oefening en desensibiliseren. Ik vraag me af hoeveel mensen hun paard hiervoor desensibiliseren om misschien ooit eens een drol op een buitenrit op het strand mee te kunnen nemen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:36

Ik ga echt niet met een plastic tas op m'n paard zitten.
Mijne is 100% onder controle en bomproof.
Maar het is en blijft een paard, oftewel, vluchtdier!
Bij echte paniek zijn ze weg, onder controle of niet.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:40

Gini schreef:
Aan de ene kant snap ik het uiteraard wel, een hoop paardenmest is niet leuk. Maar aan de andere kant, als ik dan bedenk wat voor afval er allemaal in zee gestort wordt en dus ook over het strand heenspoelt, lijkt het zo gek om te klagen over een hoopje paardenmest.

Hier ben ik het roerend mee eens!!!!
Al die rotzooi die wij mensen de zee ingooien: met name plastic ( tandenborstels, visnetten, vaten, zakjes, flesjes etcetcetc). Zaken die allemaal niet vergaan. En dan heb ik het nog niet over alle chemicalien die door het riool gespoeld worden ( ook onze plas en poep door anti conceptie pillen of andere zware medicatie)en in het kraambed van onze aarde:: de zee, terrecht komen...

Nee, sorry... van een onschuldig paardenpoepje zou ik me niets aantrekken..en van iemand die erover klaagt ook niet... :)

Ruim maar es een middagje de rommel op in de branding, dan zie je wat ECHTE vervuiling is...

:)

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:46

Waarom zou men in een woonwijk wel kunnen afstappen en op het strand niet? Als je niet kan afstappen, dan ga je later toch gewoon terug om je eigen troep op te ruimen?

Overigens vind ik het argument: al die anderen vervuilen ook.. wat struisvogelpolitiek. "Als Jantje in een diepe put springt, spring jij hem toch ook niet automatisch achterna?" maw: zij vervuilen, ik doe bewust lekker mee met dat 'sluikstorten'.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:51

Mest is een natuurlijk product. Ik ga een klokhuis of een bananenschil ook niet de berm ingooien, maar als mensen dat wel doen heb ik er minder moeite mee dan bij blikjes, glas of papier.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:52

Omdat bij de meeste paarden een rondje woonwijk en strand niet te vergelijken is.
In de woonwijk cross ik niet en wordt mijn paard niet hyper.
Op het strand ga je meestal wel een stukje voluit waardoor ze hyper worden.

In de woonwijk ga ik terug om het op te ruimen of in de berm te schoppen.
Op het stran niet want dat spoelt toch wel weg.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:54

Evi84 schreef:
Waarom zou men in een woonwijk wel kunnen afstappen en op het strand niet? Als je niet kan afstappen, dan ga je later toch gewoon terug om je eigen troep op te ruimen?

Overigens vind ik het argument: al die anderen vervuilen ook.. wat struisvogelpolitiek. "Als Jantje in een diepe put springt, spring jij hem toch ook niet automatisch achterna?" maw: zij vervuilen, ik doe bewust lekker mee met dat 'sluikstorten'.

Er zit een verschil tussen vervuilen dmv plastic flesjes of natuurlijke vervuiling zoals paardenmest.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:57

Dat maakt het toch niet minder appetijtelijk als je wil gaan zonnen op een strand temidden van de mest?

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:00

Er is inderdaad een te groot verschil tussen het strand en een woonwijk...
Woonwijk rij ik te paard overigens altijd door, ga ik later op de fiets terug om het op te ruimen.
En ik weet niet hoe groot de hopen zijn die jullie paarden achterlaten? Maar die van mij kan ik echt niet oprapen door middel van een zak en mijn handen hoor :').
Op het strand is het maar hopen dat je op het goede stuk staat waardoor het weer met het water wordt meegenomen. En anders toch later terugkomen of iemand die te voet mee is met een schep naar het water brengen :')

En meestal in het seizoen dat er paarden op het strand mogen, is het strand toch niet lekker genoeg om te gaan zonnen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:00

Evi84 schreef:
Dat maakt het toch niet minder appetijtelijk als je wil gaan zonnen op een strand temidden van de mest?

Het is nou niet alsof er op elke m2 mest ligt? Lekker overdreven.
En zonnen doet men meestal op het mulle zand.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:03

Slina schreef:
Er zit een verschil tussen vervuilen dmv plastic flesjes of natuurlijke vervuiling zoals paardenmest.

Bij mijn weten is het allebei sluikstorten en dus ook verboden.

Overigens weet ik niet naar welke stranden jullie gaan, maar hier in belgie mogen ook in het seizoen vaak paarden op het strand. In sommige gemeenten op bepaalde stukken enkel, in andere op het ganse strand. In nog andere gemeenten enkel 's morgens voor 9h en na 19h enz... maar dus toch, temidden van het toeristisch hoogseizoen waar de gezinnen met de jonge kinderen naar het strand trekken om hen daar lekker in het zand en water te laten spelen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:05

Slina schreef:
Evi84 schreef:

Het is nou niet alsof er op elke m2 mest ligt? Lekker overdreven.
En zonnen doet men meestal op het mulle zand.

+ meestal mogen op ze ''zongedeeltes'' niet eens paarden komen

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:07

Weet je hoeveel mensen in datzelfde water hun behoefte doen omdat ze geen zin hebben om eruit te komen?

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:11

Ja, maar is dat een excuus dan om zelf maar lekker mee te doen ipv je burgerplicht? Als anderen hun behoeften in het water doen? Is dat dan iets om aan te moedigen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:18

Wie moedigt hier wat aan?

mijnoe213

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:20

Ik wou vandaag met mn hond naar het strand. Toen ik opzocht of ik nog welkom was vond ik dit :

Paarden
1 mei tot 1 oktober zijn paarden toegestaan op de activiteitenstranden en op de zonnestranden alleen voor 10.00 uur en na 19.00 uur.
1 oktober tot 1 mei zijn paarden op zondagen en feestdagen na 12:00 tot 18:00 verboden op het strand.
Er is voor paarden en honden opruimplicht.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:27

Cassidy schreef:
Wie moedigt hier wat aan?

Het is gewoon mijn algemene gevoel wat ik hier meekrijg als ik dit topic lees

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:29

Paardenmest is iets héél anders dan hondenstront of mensenstront. Een mensen of hondendrol zal als in het in de zee terechtkomt beetje blijven ronddobberen. Een paardendrol zal meteen helemaal oplossen want dat is niet meer dan gras en hooi. Dat is het verschil tussen een vleeseter/alleseten met een dier dat alleen gras/hooi eet.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:39

tja ook al zou ik het willen opruimen,

ik zou niet eens meer op mijn paard kunnen komen, ik ben zelf maar een klein frutje en het paard wat ik had was een flinke.... dus afstappen no way.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:53