Airnt schreef:heel veel goeds gezegd, maar lees je van te voren in, duitsland of geen duitsland, in de eu heb je een TRACES attest nodig als je du meer dan 24 h een grens overstteekt.
Kun je mij de bron vermelden van die 'langer dan 24 uur'? Ik ben namelijk aan het zoeken in de richtlijnen en wetgeving, maar ik kom nergens een termijn tegen waarbinnen je vrij zou mogen reizen.
Daarnaast is Traces attest een verwarrende term. Ik neem aan dat je een gezondheidscertificaat bedoelt. Dat hoeft geen certificaat via Traces te zijn, de zogenoemde 'geregistreerde paarden' gaan in NL niet via Traces.
Citaat:
die dierenarts van de VWA is echter geheid iemand die Wèl vindt dat je
-geent moet zijn
-een medicatie-blad in je paspoort moet hebben (nog niet standaard voor 2004, en pas na 2009aan oude passen toegevoegd)
-een streepjescode moet hebben
etc
daar heeft ie wellicht helemaal geen gelijk in... maar zelfs met drie dierenartsen naast je indezelfde ruimte die uit het regelboekje citeren... geeft ie nog steeds geen stempel...
Ik ben benieuwd op basis van hoeveel ervaringen je deze mening baseert en hoelang geleden dit is voorgekomen?
- Vaccinaties zijn geen onderdeel van de controles voor afgifte van een gezondheidscertificaat.
- Het 'medicatie-blad' zal wel de omschrijving zijn van het Hoofdstuk Medische Behandeling. Dit is wél verplicht, ook bij paarden die een paspoort hebben dat voor 2004 is afgegeven. De oudere paspoorten mochten nog tot 1 juli 2009 worden aangevuld met een los inlegvel, afgegeven door de paspoortuitgevende instantie. Daarna was het uitsluitend nog mogelijk om een heel nieuw duplicaat paspoort aan te vragen om ervoor te zorgen dat het paspoort weer compleet is.
Zonder dit Hoofdstuk Medische Behandeling is een paspoort inmiddels niet meer geldig, is het paard niet correct geïdentificeerd. Paarden waarvan het hoofdstuk medische behandeling ontbreekt in het paspoort, mogen niet de weg op, laat staan naar het buitenland en eigenlijk mogen ze er helemaal niet 'zijn'. Bij stalcontroles, waarover enige tijd geleden een topic op TAO verscheen, ben je in dat geval ook de klos.
Ik ben aan het zoeken geweest voor de uitzondering van binnen de 24 uur, maar die heb ik vooralsnog niet gevonden.
Bron:http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2009L0156:20130701:NL:PDF
Citaat:
HOOFDSTUK II
VOORSCHRIFTEN VOOR HET VERKEER VAN PAARDACHTIGENTUSSEN DE LIDSTATEN
Artikel 3
Een lidstaat staat het verkeer van geregistreerde paardachtigen op zijn grondgebied en de verzending van paardachtigen naar het grondgebied van een andere lidstaat alleen toe wanneer deze voldoen aan de in de artikelen 4 en 5 genoemde voorwaarden.
De bevoegde instanties van de lidstaten van bestemming kunnen echter algemene of beperkte afwijkingen toestaan voor het verkeer van paardachtigen:
— die voor sportieve of recreatieve doeleinden op wegen in de nabijheid van de binnengrenzen van de Gemeenschap worden bereden of geleid;
— waarmee wordt deelgenomen aan culturele of soortgelijke manifestaties of aan activiteiten die door in de nabijheid van de binnengrenzen van de Gemeenschap gevestigde, daartoe gerechtigde plaatselijke organisaties zijn georganiseerd,
— die tijdelijk in de nabijheid van de binnengrenzen van de Gemeenschap uitsluitend worden geweid of voor werkzaamheden zijn bestemd.
De lidstaten die van deze mogelijkheid gebruikmaken stellen de Commissie op de hoogte van de inhoud van de toegestane afwijkingen.
Hierover zijn alleen voor de BeNeLux afspraken gemaakt, waar het Nederland betreft. Niet voor de grens tussen Nederland en Duitsland. Die uitzondering voor sportieve of recreatieve doeleinden is er dus niet.
Artikel 4 en 5 gaan over een aantal besmettelijke dierziekten.
Enige gab die ik tot nu toe hierin gevonden heb, is dat er in Art. 4 staat:
Citaat:
Artikel 4
1. Bij de inspectie mogen de paardachtigen geen enkel klinisch ziekteverschijnsel vertonen. Voor paardachtigen moet de inspectie binnen 48 uur vóór de inlading geschieden.
Wanneer je dus met je paard aan de hand te grens oversteekt, of voor de wagen of zittend op zijn rug, laad je het dier niet in. Wanneer zou dan de inspectie moeten plaatsvinden?
Maar verder heb ik nog niets kunnen vinden wat men vrij kan pleiten.
Ik ben dus erg benieuwd of anderen wel met een bron kunnen komen waar zwart op wit staat dat grensverkeer binnen 24 uur niet vergezeld zou hoeven gaan van een gezondheidscertificaat.