Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MiReRe schreef:Volgens mij is er al eerdereen bokker geweest die met een paard op de pont is geweest. Heeft het paard eerst langzaam aan de pont laten wennen door er een paar keer vlakbij te rijden. Uiteindelijk er op geweest. Ging prima.
Ja, er is zeker risico. Ja, het kan erg gevaarlijk zijn.
Maar jij kent je paard het beste, dus als jij het vertrouwt, tsja, waarom eigenlijk niet.
Misschien kan je het op een akkoordje gooien met de pontbesturder.
Dat je op een heel rustig tijdstip hem wat extra's betaalt om een keertje extra te varen voor jou alleen. Ook al is het 5:30 's nachts ofzo.
Van de zomer is het vroeg licht, misschien mag je dan eerst eens met je paard oefenen zonder andere klanten er bij.
En als dat goed gaat, dan plannen wanneer je het bis in wil en dan ook heel vroeg gaan of tenminste op een erg rustig tijdstip.
tja.. dat is wel een goed idee nu moet ik eerder zegen dat we ook nog de velzetunnel wat geen geld kost en automobilisten gaan vaker daarheen dan 20 min te wachten de pont staat dus meestal alleen met voetgangers en fietsers die er meestal ook niet zijn als ik met me vriendin mee ga die haar vz pony is sparewouden heeft staan zie ik echter nooit een auto vorige x waren we de enigste
In de spits met veel mensen met haast lijkt me in elk geval zeker geen goed idee.

ikke schreef:Jemig, Bokt weer op z'n smalst!
Al degenen die het levensgevaarlijk vinden, wat hebben die allemaal al meegemaakt?
Er is niks gevaarlijks aan oversteken met een pont zolang je een paar dingen in de gaten houdt:
Toestemming van de schipper. Overleg dit eerst, voordat je met je paard op de steiger staat.
Geen ijzers onder het paard bij een pont met een stalen dek. Houten dekken zijn veiliger.
Neem materiaal mee om de poep op te ruimen, wel zo netjes naar de pontbaas.
Bewijs voor jullie kleinzieligheid staat gewoon op Bokt, 2e pagina, onderaan:
[TAO] Paard op de pont?
simodi schreef:He Ikke, doe eens rustig aan!
Je gaat er maar klakkeloos vanuit dat degenen die hier reageren geen bijzondere dingen doen met hun paard, beetje kortzichtig van je.
Als westernruiter rijd ik vaak genoeg verschillende trailhindernissen en ik heb bovendien twee hele koele paarden, dus kan wel redelijk weten waar ik over praat.
Het gaat hier om iets heel specifieks wat een paard geleerd moet hebben en waarvan je zeker moet weten dat hij het niet eng vindt: op een bewegende ondergrond stil kunnen staan, met overal water er om heen.
Bovendien maakt de motor ook lawaai, je weet niet hoe het paard daarop reageert. Als hij daar niet tegen kan, kun je op dat moment al geen kant meer op.
En je moet rekening houden met andere mensen in die omgeving!
Toestemming vragen en poep opruimen zijn echt wel de minst belangrijke dingen in dit verhaal!
Dus het is de vraag of jij je de gevaren wel echt realiseert .....![]()
Het gaat primair om het karakter en de ervaring die dit paard heeft voor je het uberhaupt zou moeten overwegen.
En denken dat je met een handje biks een paard in paniek op een boot wel kalmeert is ook redelijk naief.
Het gaat er niet om of er misschien mensen zijn die dit wel eens gedaan hebben en waarbij het goed ging, maar wat de gevaren en risico's zijn waar TS zich bewust van moet zijn.
Edit: ik lees nu dat het betreffende paard nog niet eens trailermak is! Je weet dus helemaal niet hoe hij zich gedraagt op een bewegende ondergrond.

daiswees schreef:Als je een stuk doorrijd kom je in de polder ( daar zit ook een stuk bos) kan je heerlijk rijden . Mijn pony staat ook aan de veenpolderdijk.
Ken vele rondjes wat veiliger is dan de pont over.
Overigens de pont waar je het over hebt mag je niet over ( zelf ook al eens gevraagd)
chaaya schreef:Hee,
Wie is er wel eens met zijn paard/pony de pond over geweest??
Ik kan namelijk met 20 min bij de pond zijn en dan over de pond ben ik in het bos (Sparewoude) wie heeft hier ervaring mee en is het wel of niet gevaarlijk waar moet je opletten ect.
Groetjes,
Alexandra_ schreef:chaaya schreef:Hee,
Ik kan namelijk met 20 min bij de pond zijn en dan over de pond ben ik in het bos (Sparewoude) wie heeft hier ervaring mee en is het wel of niet gevaarlijk waar moet je opletten ect.
Groetjes,
Als je die in Ijmuiden bedoeld, Zou ik het je ten zeerste afraden. Echt een No Go.
Alexandra_ schreef:chaaya schreef:Hee,
Groetjes,
Als je die in Ijmuiden bedoeld, Zou ik het je ten zeerste afraden. Echt een No Go.
Dabo schreef:Moeilijk woord he, ponT
Ik ben er ook op geweest hoor, met mijn paard. Wel 30 jaar geleden ofzo, maar ja, toen was een pont nog dezelfde pont als nu. We gingen met de hele club naar het bos (Spaarnwoude) en moesten dus over. Niet 1 paard in paniek, of wat dan ook. 'Froegah' deed je dat gewoon. Tegenwoordig wordt alles heel goed overdacht. Ook niks mis mee, er zijn ook absoluut dingen die ik NU niet meer zou doen, maar ik zou met mijn huidige paard wél gewoon die pont opgaan. Yep.