met je paard over de pond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 23:01

nou moet ik eerlijk zijn ik doe Angel nu bijna een jaar en ik heb gekke dingen met haar meegemaakt het gaat nu steeds beter maar ze is een paar maanden terug wel met mij der op naar beneden gesprongen van een oprit en ze schrikt snel doordat zij niet goed behandeld is bij de vorige eigenaren als ze schrikt komt ze al snel omhoog en dat is wat mij ook heel erg tegenhoud, wat wel zo is is dat ze met bepaalde dingen weer omgekeerd is ze geeft niks om knetterende moters iritanten wielrenners die weer eens aan de binnenkant inhalen en bijna in je beugels blijven haken *hoogst iritant Zucht* vrachtwagens autos toeterende vrachtwagens en autos traktors trekers het boeit er allemaal niks

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:01

Volgens mij is er al eerdereen bokker geweest die met een paard op de pont is geweest. Heeft het paard eerst langzaam aan de pont laten wennen door er een paar keer vlakbij te rijden. Uiteindelijk er op geweest. Ging prima.
Ja, er is zeker risico. Ja, het kan erg gevaarlijk zijn.
Maar jij kent je paard het beste, dus als jij het vertrouwt, tsja, waarom eigenlijk niet.

Misschien kan je het op een akkoordje gooien met de pontbesturder.
Dat je op een heel rustig tijdstip hem wat extra's betaalt om een keertje extra te varen voor jou alleen. Ook al is het 5:30 's nachts ofzo.
Van de zomer is het vroeg licht, misschien mag je dan eerst eens met je paard oefenen zonder andere klanten er bij.

En als dat goed gaat, dan plannen wanneer je het bis in wil en dan ook heel vroeg gaan of tenminste op een erg rustig tijdstip.

In de spits met veel mensen met haast lijkt me in elk geval zeker geen goed idee.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 23:05

MiReRe schreef:
Volgens mij is er al eerdereen bokker geweest die met een paard op de pont is geweest. Heeft het paard eerst langzaam aan de pont laten wennen door er een paar keer vlakbij te rijden. Uiteindelijk er op geweest. Ging prima.
Ja, er is zeker risico. Ja, het kan erg gevaarlijk zijn.
Maar jij kent je paard het beste, dus als jij het vertrouwt, tsja, waarom eigenlijk niet.

Misschien kan je het op een akkoordje gooien met de pontbesturder.
Dat je op een heel rustig tijdstip hem wat extra's betaalt om een keertje extra te varen voor jou alleen. Ook al is het 5:30 's nachts ofzo.
Van de zomer is het vroeg licht, misschien mag je dan eerst eens met je paard oefenen zonder andere klanten er bij.

En als dat goed gaat, dan plannen wanneer je het bis in wil en dan ook heel vroeg gaan of tenminste op een erg rustig tijdstip.
tja.. dat is wel een goed idee nu moet ik eerder zegen dat we ook nog de velzetunnel wat geen geld kost en automobilisten gaan vaker daarheen dan 20 min te wachten de pont staat dus meestal alleen met voetgangers en fietsers die er meestal ook niet zijn als ik met me vriendin mee ga die haar vz pony is sparewouden heeft staan zie ik echter nooit een auto vorige x waren we de enigste

In de spits met veel mensen met haast lijkt me in elk geval zeker geen goed idee.

dat is miss mogelijk

simodi

Re: met je paard over de pond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:11

Absoluut niet doen, is mijn mening!

Ook al is je paard bomproof, het gevaar zit in de bewegende ondergrond en het water er omheen!
Grond die niet stabiel is kan heel beangstigend zijn voor een paard, en een paniek- en vluchreflex oproepen. Dat betekent overal dwars doorheen rennen om weg te zijn van wat eng is. Dat kan dus ook van de pont afspringen zijn, over mensen en obstakels heenlopen etc.
Dit is niet vergelijkbaar met schrikproof zijn voor verkeer etc en harde geluiden.

Waarom zou je dit gaan wagen ....?
Als er paniek ontstaat kun je echt niks met je zakken vol biksjes en je kunt geen kant op .... :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:20

Jemig, Bokt weer op z'n smalst!

Al degenen die het levensgevaarlijk vinden, wat hebben die allemaal al meegemaakt?

Er is niks gevaarlijks aan oversteken met een pont zolang je een paar dingen in de gaten houdt:
Toestemming van de schipper. Overleg dit eerst, voordat je met je paard op de steiger staat.
Geen ijzers onder het paard bij een pont met een stalen dek. Houten dekken zijn veiliger.
Neem materiaal mee om de poep op te ruimen, wel zo netjes naar de pontbaas.

Bewijs voor jullie kleinzieligheid staat gewoon op Bokt, 2e pagina, onderaan:
[TAO] Paard op de pont?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:26

Ts, als de pont kapitein het goed vindt, kan je ook vragen wanneer het het rustigst is. Lijkt mij voor de eerste keer wel zo fijn om een zo leeg mogelijke pont te hebben. Heb je meer ruimte om bv rondje te lopen met paard als het wel onrustig wordt zonder dat je bang hoeft te zijn voor auto's/fietsen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:29

Ik heb als meisje van een jaar of dertien/veertien eens een shetlander gekocht op een jaarmarktje ... moest er een heel eind mee te voet naar huis en jawel, met de pont ...

Geen moment aan getwijfeld of het wel kon of mocht, er was gewoon geen andere mogelijkheid om aan de overkant te komen :D
Dus met een voor mij totaal vreemd beestje de overtocht gemaakt, zonder problemen !

In de Biesbosch werden ook altijd koeien per boot vervoerd, ging ook gewoon allemaal goed :7

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 23:30

ikke schreef:
Jemig, Bokt weer op z'n smalst!

Al degenen die het levensgevaarlijk vinden, wat hebben die allemaal al meegemaakt?

Er is niks gevaarlijks aan oversteken met een pont zolang je een paar dingen in de gaten houdt:
Toestemming van de schipper. Overleg dit eerst, voordat je met je paard op de steiger staat.
Geen ijzers onder het paard bij een pont met een stalen dek. Houten dekken zijn veiliger.
Neem materiaal mee om de poep op te ruimen, wel zo netjes naar de pontbaas.

Bewijs voor jullie kleinzieligheid staat gewoon op Bokt, 2e pagina, onderaan:
[TAO] Paard op de pont?

het lijkt me wel leuk aangezien aan de overkant van het water het bos ligt waar ik voorlopig niet met de trailer heen kan ik moet haar namelijk trailer mak maken. ik weet het gewoon niet met al die reacties de ene wel de ander niet ik ga sws in gesprek met de eigenaresse mijn moeder en de moeder van me vriendin reden vroeger samen die gingen ook de pont over vandaar dat mijn vriendin en ik ook t bos in willen daar zijn gewoon heerlijke paden waar je veilig rijdt en nu moeten we langs de drukke wegen raakt mijn paard nu in paniek is er ook risico om schade te maken als ze voor de auto springt ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:31

He Ikke, doe eens rustig aan!

Je gaat er maar klakkeloos vanuit dat degenen die hier reageren geen bijzondere dingen doen met hun paard, beetje kortzichtig van je.
Als westernruiter rijd ik vaak genoeg verschillende trailhindernissen en ik heb bovendien twee hele koele paarden, dus kan wel redelijk weten waar ik over praat.

Het gaat hier om iets heel specifieks wat een paard geleerd moet hebben en waarvan je zeker moet weten dat hij het niet eng vindt: op een bewegende ondergrond stil kunnen staan, met overal water er om heen.

Bovendien maakt de motor ook lawaai, je weet niet hoe het paard daarop reageert. Als hij daar niet tegen kan, kun je op dat moment al geen kant meer op.

En je moet rekening houden met andere mensen in die omgeving!

Toestemming vragen en poep opruimen zijn echt wel de minst belangrijke dingen in dit verhaal!
Dus het is de vraag of jij je de gevaren wel echt realiseert ..... ;)

Het gaat primair om het karakter en de ervaring die dit paard heeft voor je het uberhaupt zou moeten overwegen.
En denken dat je met een handje biks een paard in paniek op een boot wel kalmeert is ook redelijk naief.
Het gaat er niet om of er misschien mensen zijn die dit wel eens gedaan hebben en waarbij het goed ging, maar wat de gevaren en risico's zijn waar TS zich bewust van moet zijn.

Edit: ik lees nu dat het betreffende paard nog niet eens trailermak is! Je weet dus helemaal niet hoe hij zich gedraagt op een bewegende ondergrond.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:58

simodi schreef:
He Ikke, doe eens rustig aan!

Je gaat er maar klakkeloos vanuit dat degenen die hier reageren geen bijzondere dingen doen met hun paard, beetje kortzichtig van je.
Als westernruiter rijd ik vaak genoeg verschillende trailhindernissen en ik heb bovendien twee hele koele paarden, dus kan wel redelijk weten waar ik over praat.

Het gaat hier om iets heel specifieks wat een paard geleerd moet hebben en waarvan je zeker moet weten dat hij het niet eng vindt: op een bewegende ondergrond stil kunnen staan, met overal water er om heen.

Bovendien maakt de motor ook lawaai, je weet niet hoe het paard daarop reageert. Als hij daar niet tegen kan, kun je op dat moment al geen kant meer op.

En je moet rekening houden met andere mensen in die omgeving!

Toestemming vragen en poep opruimen zijn echt wel de minst belangrijke dingen in dit verhaal!
Dus het is de vraag of jij je de gevaren wel echt realiseert ..... ;)

Het gaat primair om het karakter en de ervaring die dit paard heeft voor je het uberhaupt zou moeten overwegen.
En denken dat je met een handje biks een paard in paniek op een boot wel kalmeert is ook redelijk naief.
Het gaat er niet om of er misschien mensen zijn die dit wel eens gedaan hebben en waarbij het goed ging, maar wat de gevaren en risico's zijn waar TS zich bewust van moet zijn.

Edit: ik lees nu dat het betreffende paard nog niet eens trailermak is! Je weet dus helemaal niet hoe hij zich gedraagt op een bewegende ondergrond.

Met mijn huidige paard zou ik er niet eens over nadenken, daar loop ik zo de pont mee op........
Waarom zou paard van TS dan wel in paniek moeten raken? De kans dat er niks gebeurt is waarschijnlijk groter.

Hoeveel mensen ken jij die een pont gebruiken?

Ik ga niet klakkeloos uit van iets; het wordt hier neergeschreven op een wijze en met argumentatie die niet getuigd van praktijkervaring.
In plaats van risico's in overweging te nemen wordt TS afgeschilderd als een naïeve idioot. Ik zou waarschijnlijk liever met TS op die pont staan dan met de rest die hier reageert.

Dat heeft niks met kortzichtigheid te maken; zoiets heet ervaring........

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:03

Ik ging met mijn pony + wagen regelmatig over de pond. Ik zorgde alleen dat iemand ook bij haar hoofd stond als we stil moesten staan op de pond tot hij aan de over kant was. De pony was ervaren in het verkeer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:10

Zelfs het trailteam heeft het gedaan bij Schoonhoven:
http://www.trailteam.nl/pontjeklein.JPG

Enig zoekwerk op i-net levert je ook nog de nodige plaatjes uit de oude doos, toen ze simpelweg geen andere keuze hadden (en ze hun paarden wat beter opvoeden).

Zelfs sinterklaas deinst er niet voor terug:
Afbeelding

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:13

Moeilijk woord he, ponT ;)
Ik ben er ook op geweest hoor, met mijn paard. Wel 30 jaar geleden ofzo, maar ja, toen was een pont nog dezelfde pont als nu. We gingen met de hele club naar het bos (Spaarnwoude) en moesten dus over. Niet 1 paard in paniek, of wat dan ook. 'Froegah' deed je dat gewoon. Tegenwoordig wordt alles heel goed overdacht. Ook niks mis mee, er zijn ook absoluut dingen die ik NU niet meer zou doen, maar ik zou met mijn huidige paard wél gewoon die pont opgaan. Yep.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:15

Moet gewoon kunnen hoor, met paard met de pont oversteken. Zorg dat je de ruimte hebt, en gewoon proberen.

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:22

Als je een stuk doorrijd kom je in de polder ( daar zit ook een stuk bos) kan je heerlijk rijden . Mijn pony staat ook aan de veenpolderdijk.
Ken vele rondjes wat veiliger is dan de pont over.
Overigens de pont waar je et over hebt mag je niet over ( zelf ook al eens gevraagd)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:26

daiswees schreef:
Als je een stuk doorrijd kom je in de polder ( daar zit ook een stuk bos) kan je heerlijk rijden . Mijn pony staat ook aan de veenpolderdijk.
Ken vele rondjes wat veiliger is dan de pont over.
Overigens de pont waar je het over hebt mag je niet over ( zelf ook al eens gevraagd)

hèhè, de enige ECHT nuttige post want hiermee houdt het gewoon op voor TS.......

Men neme auto en trailer, steken pont over, ook opgelost.
Oh ja en voor degenen die daar weer vanalles in zien, die ga ik maar niet vertellen hoe ik, zonder verdere problemen, de oversteek naar Terschelling heb gemaakt......
Laatst bijgewerkt door ikke op 23-02-14 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:27

chaaya schreef:
Hee,

Wie is er wel eens met zijn paard/pony de pond over geweest??
Ik kan namelijk met 20 min bij de pond zijn en dan over de pond ben ik in het bos (Sparewoude) wie heeft hier ervaring mee en is het wel of niet gevaarlijk waar moet je opletten ect.

Groetjes,

Als je die in Ijmuiden bedoeld, Zou ik het je ten zeerste afraden. Echt een No Go.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:27

ik zie het probleem ook niet mits je akkoord hebt en weet hoe te handelen als je paard schrikt of spanning opbouwt.

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:28

Alexandra_ schreef:
chaaya schreef:
Hee,

Ik kan namelijk met 20 min bij de pond zijn en dan over de pond ben ik in het bos (Sparewoude) wie heeft hier ervaring mee en is het wel of niet gevaarlijk waar moet je opletten ect.

Groetjes,

Als je die in Ijmuiden bedoeld, Zou ik het je ten zeerste afraden. Echt een No Go.

Dit is pontje buitenhuizen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:31

Alexandra_ schreef:
chaaya schreef:
Hee,

Groetjes,

Nah, dan kun je net zo goed even doorrijden via de sluizen.......

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:34

Ik zou sowieso NOOIT met mn paard de pont over lopen. Moet er niet aan denken dat er iets gebeurd. o god nee, het is je eigen keuze, maar ik zou t risico niet nemen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:54

haha ja vroeger heb ik dat gedaan met mijn pony, lekkerkerk over en via schoonhoven weer terug geloof ik

ging prima, wij zaten ons meer druk te maken dan de pony's (waren met z'n 2)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:54

Ja, het kan zeker. In het buitenland (Frankrijk Camargue) heb ik gezien dat ze met een aantal paarden over een klein handpontje gaan. Dat wordt daar niet eens als vreemd beschouwd.

In Nederland kan het ook.
Ik heb het meerdere keren gedaan. Het ook ooit eens uitgeschreven in verlag van de dag, maar de reacties waren, op zijn zachtst gezegd nogal wisselend. Op z'n boktst zeg maar.

Het kan, maar zorg wel dat je weet waar je mee bezig bent. In mijn geval de eerste keer achter een paard aan dat het regelmatig doet (Ja, er zijn echt meer mensen die het doen) EN vantevoren nagevraagd bij de pontbaas. (Die ik kende) Een handig moment kiezen, niet het hele drukke moment in de spits, of vol in het toeristenseizoen... In ieder geval niet de eerste keer.

Ik ben er een aantal keer over geweest dat het vrij rustig was, en toen een keer dat ik het rustig verwachtte, maar dat het druk bleek te zijn.
Ik moet zeggen dat ik een paard heb dat echt goed verkeersmak is, en heel veel idioterie gewend is van mij. Daarnaast ging het in mijn geval om een echte grote pont, 3 rijstroken breed. (Dus 3 auto's naast elkaar) ongeveer ruimte voor 8 achter elkaar. O, en nog een fietspad.

Ik ging dus de eerste keer mee met iemand met een paard dat het kende. Daarna een aantal keer met iemand met een fiets erbij, een hand extra dus. Met beloningssnoepjes op zak. En NIET in het zadel, maar ernaast.

Dat wetende, en afspraken goed geregeld etc. Eigenlijk viel het allemaal wel mee. Zelf vooral ook niet teveel stressen, dan kun je gaan zitten wachten dat het fout gaat. Paardlief vond vooral het op de pont stappen griezelig. Het ging om een metalen pontdek, met daar een soort heel dun laagje asfalt op. Maar dat maakt dus wel geluid als je daar met je ijzers op komt.
Het overvaren zelf stelde eigenlijk niets voor. Paard stond vrij relaxed om zich heen te kijken.

Hier het linkje van het verhaal dat ik een keer geschreven heb. Het is voor het leuke ietsje aangedikt/"mooi" verteld. Ik denk dat ik dat beter niet had kunnen doen, gezien de vele heftige reacties.
Het ging prima, en de pont waar ik het over heb (Eck en Wiel - Amerongen) daar zijn echt een aantal vaste mensen die daar met hun paard gebruik van maken (Niet heel veel, stuk of 3 denk ik) 1 iemand woont echt letterlijk naast de pont, maar aan de Betuwse kant, niet aan de Bos-kant (Utrechtse Heuvelrug) Die gaat een aantal keer per week. Ijslander paard, dat niet beter weet...

Mocht je het leuk vinden, hier het linkje van het topic dat ik toen opende: [VVDD] Paardlief en een ongebruikelijke oefening....

Overigens haal ik wel vaker apartere dingen uit, probeer wel altijd de grens van veiligheid zodanig te hebben dat ik echt reëel verwacht dat het goed gaat. Hier een linkje van paard in de stad op de sinterklaas-paarden-parkeerplaats-actie- van de kpn: [ITP] Paarden-P in de stad, een uitdaging Tweety is dus wel getraind in gekkigheid en heel veel schriktraining-achtige dingen gedaan. Dat wel.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:56

Ja hoor kan gewoon. Ikzelf ben een aantal jaar geleden met mijn paard met pont Buitenhuizen gegaan dus vraag me af of het daadwerkelijk niet mag, want ik mocht het wel degelijk. Gewoon op het autodek, alle ruimte kreeg ik. Ben met het oplopen van de pont afgestapt omdat hij de klep wat eng vond. Op de pont er weer op gaan zitten en aan de overkant er af gereden naar Spaarnwoude toe.

Oja de mensen die zeggen dat met de pont gaan levensgevaarlijk is, willen die aub ook vooral niet gaan buitenrijden, moet er nl niet aan denken om ze dan op de weg tegen te komen, das net zo gevaarlijk.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 08:38

Dabo schreef:
Moeilijk woord he, ponT ;)
Ik ben er ook op geweest hoor, met mijn paard. Wel 30 jaar geleden ofzo, maar ja, toen was een pont nog dezelfde pont als nu. We gingen met de hele club naar het bos (Spaarnwoude) en moesten dus over. Niet 1 paard in paniek, of wat dan ook. 'Froegah' deed je dat gewoon. Tegenwoordig wordt alles heel goed overdacht. Ook niks mis mee, er zijn ook absoluut dingen die ik NU niet meer zou doen, maar ik zou met mijn huidige paard wél gewoon die pont opgaan. Yep.

Ja mijn moeder ook 39 jaar geleden met dr nicht een een hele groep ze reed altijd op een kleine pony Dendy ofso