Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
fohadie schreef:Zowel ruiters als menners horen elkaar in stap te passeren. Hoeveel moeite is het om even terug te schakelen naar de stap?
Wat ik nog ergelijker vind is dat ik tijdens een wandeltocht van 80km (Ja ik wandel graag lange afstanden) gedwongen word op een mul menpad te lopen omdat paard en wagen het voetpad gebruiken want het ruiterpad is zo mul.
En dan niet plaatsmaken voor de wandelaar op het voetpad maar gewoon in volle draf op je af komen dat je wel opzij moet springen! (Meerdere malen meegemaakt.)
Ik merk het ook aan ruiters hoor, die waarschijnlijk vergeten zijn dat je in stap hoort te passeren. Tuurlijk hoor je je paard onder controlle te hebben maar waarom is dat altijd het antwoord van mensen die zich niet aan de regels houden? Waarom moet er in een andere gang dan stap gepasseerd worden?
ik vind dat je ook niet de weg op moet gaan als je de regels niet weet.
Prrrr schreef:Je mag ook toeteren om je aanwezigheid kenbaar te maken als je in gaat halen - dan ben je voorbij die 'zomaar' grens. Blijft een stomme actie.
Brainless schreef:Prrrr schreef:Je mag ook toeteren om je aanwezigheid kenbaar te maken als je in gaat halen - dan ben je voorbij die 'zomaar' grens. Blijft een stomme actie.
Nee hoor, dat was heel lang terug het geval.
Tegenwoordig niet meer, net als dat je knippert met je lichten. Dat mag ook niet zomaar meer.
Daarnaast kijken mijn paarden daar niet van op.
Dat oefen ik al voordat ik de weg op ga.
Citaat:Kort gezegd betekent het dat artikel 28 van het Verdrag in Nederland gewoon geldt en artikel 28 van het RVV 1990 ook; u mag dus:
- claxonneren om een ongeluk te voorkomen;
- claxonneren en lichten gebruiken ter afwending van dreigend gevaar op grond van artikel 28 RVV 1990;
- claxonneren buiten de bebouwde kom wanneer u wilt inhalen én het wenselijk is de andere bestuurder hiervoor te waarschuwen;
- lichten gebruiken buiten de bebouwde kom wanneer u wilt inhalen én het wenselijk is de andere bestuurder hiervoor te waarschuwen;
- lichten gebruiken binnen de bebouwde kom wanneer u wilt inhalen én het wenselijk is de andere bestuurder hiervoor te waarschuwen.
Kuggur schreef:Weet je "hoe het hoort"?
Niet gaan buitenrijden op een knol die daar niet klaar voor is. En flippen van een menwagen in draftempo betekent dat je daar dús niet klaar voor bent.
Prrrr schreef:Bron? In 2012 was het nog:Citaat:Kort gezegd betekent het dat artikel 28 van het Verdrag in Nederland gewoon geldt en artikel 28 van het RVV 1990 ook; u mag dus:
- claxonneren om een ongeluk te voorkomen;
- claxonneren en lichten gebruiken ter afwending van dreigend gevaar op grond van artikel 28 RVV 1990;
- claxonneren buiten de bebouwde kom wanneer u wilt inhalen én het wenselijk is de andere bestuurder hiervoor te waarschuwen;
- lichten gebruiken buiten de bebouwde kom wanneer u wilt inhalen én het wenselijk is de andere bestuurder hiervoor te waarschuwen;
- lichten gebruiken binnen de bebouwde kom wanneer u wilt inhalen én het wenselijk is de andere bestuurder hiervoor te waarschuwen.
Maartje1990 schreef:Ik zie het probleem niet zo van elkaar in draf passeren hoor, of het moet echt heel smal zijn qua ruimte. Zo hard gaat draf immers niet. Ik laat mijn pony eigenlijk ook altijd doordraven, om 'm bij iedere wandelaar/fietser/ruiter/menner te moeten laten stappen blijf ik bezig en moet hij steeds weer opnieuw wegtrekken terwijl als het loopt is het voor hem makkelijker trekken. Uiteraard als het smal is zou ik wel overgaan in stap, maar het scheelt dat de paden die ik neem toch altijd vrij brede bospaden zijn.
.
. Het heeft sowieso iets met fatsoen naar elkaar toe te maken en ook wel degelijk met veiligheid. Als ik ineens dusdanig in volle galop word gepasseerd dat ik op geen enkele wijze de kans krijg om op de situatie voor te bereiden ben ik toch echt niet fout. En zodra de andere paarden weer in stap gingen had ik de mijne ook weer terug. Dit was een paard wat werkelijk nergens van schrok en wat er zelfs niet om gaf als er een groep van 10 paarden ons ineens ongecontroleerd tegemoet kwam, zelfs dan kon ik hem nog houden. Een mountenbiker die hem dwars door zijn staart heen reed deed hem ook niks. Ik weet zeker dat 99% van de paarden waar mee buiten word gereden of gemend een stuk minder betrouwbaar zijn dan wat dat paard was
Ik vraag dan altijd keurig of het oké is als ik in een rustig drafje passeer, en als dat mag kijk ik na het voorbijgaan nog even een keer of drie om of alles goedgaat. raya00 schreef:Ik ben het helemaal met Inoterry eens.
Elkaar passeren doe je in stap, punt. Dat is fatsoen, dat is netjes en vriendelijk, en wordt je inderdaad gewoon geleerd. Heeft niets te maken met al-dan-niet de controle hebben, het is gewoon een fatsoensregel. Dat geldt voor ruiters én menners.
Sommige dingen leer je enkel door het te ervaren, en dan wordt het echt immens gewaardeerd als we gewoon rekening kunnen houden met elkaar.
Want dat is de beste manier om te leren, en dat willen we allemaal denk ik, toch?
Als je om wat voor reden dan ook graag in draf (of vlotter) wilt passeren, is het toch een kleine moeite om dat te vragen?
Kan best. Zo kan mijn fjord bijvoorbeeld niet heel vlot stappen, en iemand op een groot peerd passeren in stap is nogal kansloosIk vraag dan altijd keurig of het oké is als ik in een rustig drafje passeer, en als dat mag kijk ik na het voorbijgaan nog even een keer of drie om of alles goedgaat.
Amen