Weten menners nog hoe het hoort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 00:41

Zowel ruiters als menners horen elkaar in stap te passeren. Hoeveel moeite is het om even terug te schakelen naar de stap?

Wat ik nog ergelijker vind is dat ik tijdens een wandeltocht van 80km (Ja ik wandel graag lange afstanden) gedwongen word op een mul menpad te lopen omdat paard en wagen het voetpad gebruiken want het ruiterpad is zo mul.

En dan niet plaatsmaken voor de wandelaar op het voetpad maar gewoon in volle draf op je af komen dat je wel opzij moet springen! (Meerdere malen meegemaakt.)

Ik merk het ook aan ruiters hoor, die waarschijnlijk vergeten zijn dat je in stap hoort te passeren. Tuurlijk hoor je je paard onder controlle te hebben maar waarom is dat altijd het antwoord van mensen die zich niet aan de regels houden? Waarom moet er in een andere gang dan stap gepasseerd worden?

ik vind dat je ook niet de weg op moet gaan als je de regels niet weet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 00:43

fohadie schreef:
Zowel ruiters als menners horen elkaar in stap te passeren. Hoeveel moeite is het om even terug te schakelen naar de stap?

Wat ik nog ergelijker vind is dat ik tijdens een wandeltocht van 80km (Ja ik wandel graag lange afstanden) gedwongen word op een mul menpad te lopen omdat paard en wagen het voetpad gebruiken want het ruiterpad is zo mul.

En dan niet plaatsmaken voor de wandelaar op het voetpad maar gewoon in volle draf op je af komen dat je wel opzij moet springen! (Meerdere malen meegemaakt.)

Ik merk het ook aan ruiters hoor, die waarschijnlijk vergeten zijn dat je in stap hoort te passeren. Tuurlijk hoor je je paard onder controlle te hebben maar waarom is dat altijd het antwoord van mensen die zich niet aan de regels houden? Waarom moet er in een andere gang dan stap gepasseerd worden?

ik vind dat je ook niet de weg op moet gaan als je de regels niet weet.

Dat is niet wettelijk bepaald, het is netjes als je het doet; maar niet verboden.

Prrrr

Re: Weten menners nog hoe het hoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 00:53

Het is niet verboden, maar niet voor niks afgesproken. Net zoals een auto best mag toeteren als hij vlak achter een paard rijdt - maar het is tóch niet slim. Je hebt met levende dieren te maken die je niet kent - hou het leven leuk voor je medeweggebruikers en bij voorkeur ook veilig. Alstublieftdankuwel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 01:00

Toeteren mag je alleen om gevaar af te wenden, je mag niet "zomaar" voor de lol toeteren.

edit:
Ik heb liever dat iedereen gewon doorrijdt zoals ze aankomen rijden.
Dat geldt ook voor auto's, mijn paard wordt juist kijkeriger als ze "ineens" afremmen en/of stil gaan staan.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 16-02-14 01:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 01:01

Je mag ook toeteren om je aanwezigheid kenbaar te maken als je in gaat halen - dan ben je voorbij die 'zomaar' grens. Blijft een stomme actie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 01:02

Prrrr schreef:
Je mag ook toeteren om je aanwezigheid kenbaar te maken als je in gaat halen - dan ben je voorbij die 'zomaar' grens. Blijft een stomme actie.

Nee hoor, dat was heel lang terug het geval.
Tegenwoordig niet meer, net als dat je knippert met je lichten. Dat mag ook niet zomaar meer.

Daarnaast kijken mijn paarden daar niet van op.
Dat oefen ik al voordat ik de weg op ga.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 01:09

Eerste wat je leert bij het men of ruiterbewijs; passeren in stap! Bij een enjoy the ride rit is dat ook verplicht. Blijkbaar zijn er veel mensen die hun bewijs niet hebben. Mijn paard flipt ook als er in draf wordt ingehaald, ik roep dan ook altijd maar dat dat er gestapt moeten worden. Degene die roepen dat hij het dan maar moet leren, mogen het zelf komen proberen. En voor die ene keer dat ik eens iemand anders tegenkom laat ik me niet tegenhouden om lekker door het bos te rijden hoor!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 01:10

alsof je zo'n regel alleen kent en je eraan houd als je een ruiter/menbewijs hebt :n

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 01:18

Brainless schreef:
Prrrr schreef:

Nee hoor, dat was heel lang terug het geval.
Tegenwoordig niet meer, net als dat je knippert met je lichten. Dat mag ook niet zomaar meer.

Daarnaast kijken mijn paarden daar niet van op.
Dat oefen ik al voordat ik de weg op ga.

Bron? In 2012 was het nog:

Citaat:
Kort gezegd betekent het dat artikel 28 van het Verdrag in Nederland gewoon geldt en artikel 28 van het RVV 1990 ook; u mag dus:

- claxonneren om een ongeluk te voorkomen;

- claxonneren en lichten gebruiken ter afwending van dreigend gevaar op grond van artikel 28 RVV 1990;

- claxonneren buiten de bebouwde kom wanneer u wilt inhalen én het wenselijk is de andere bestuurder hiervoor te waarschuwen;

- lichten gebruiken buiten de bebouwde kom wanneer u wilt inhalen én het wenselijk is de andere bestuurder hiervoor te waarschuwen;

- lichten gebruiken binnen de bebouwde kom wanneer u wilt inhalen én het wenselijk is de andere bestuurder hiervoor te waarschuwen.

Fijn dat jouw paarden onder alle omstandigheden 100% betrouwbaar zijn. Ik heb niet de beschikking over eigen paarden en heb er intussen heel wat buiten gereden. Er was er niet één bij die aanspanningen echt prettig vond - variërend van kijken, dribbelen tot het bos inschieten. En hoe meer herrie zo'n aanspanning maakt, hoe groter de reactie. Hou het voor iedereen gezellig, denk nog eens een beetje dat een paard een kuddedier is, en hou rekening met elkaar.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 01:19

Kuggur schreef:
Weet je "hoe het hoort"?
Niet gaan buitenrijden op een knol die daar niet klaar voor is. En flippen van een menwagen in draftempo betekent dat je daar dús niet klaar voor bent.

Jeetje zeg, mag hopen dat jij aan de andere kant van het land woont! Wat een sociale vaardigheden lees ik in deze post...
Kijk jij voor je gaat rijden/mennen even in je glazen bol om te zien of je niet toevallig een 3 jarige tegen gaat komen die de eerste keer op buitenrit is? Of had de ruiter van de betreffende 3 jarige vooraf over haar glazen bol moeten aaien om te zien hoe haar paard ging reageren op de eerste ontmoeting met een koets? Ieder paard zal het moeten leren tenslotte...

Mijn paard loopt aangespannen en onder het zadel, is dus ook niet zo snel onder de indruk van een aanspanning. Maar laatst kwam ik hier een grapjas met tweespan tegen, met rinkelende belletjes aan het tuig, radio aan en een grote bouwlamp op een paal! Die meneer had mij echt niet in draf moeten passeren, en dat deed hij gelukkig ook niet.

Als wij menners en ruiters al geen rekening meer met elkaar houden, hoe willen we dat dan wel van andere weggebruikers verwachten?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 01:43

Prrrr schreef:
Bron? In 2012 was het nog:

Citaat:
Kort gezegd betekent het dat artikel 28 van het Verdrag in Nederland gewoon geldt en artikel 28 van het RVV 1990 ook; u mag dus:

- claxonneren om een ongeluk te voorkomen;

- claxonneren en lichten gebruiken ter afwending van dreigend gevaar op grond van artikel 28 RVV 1990;

- claxonneren buiten de bebouwde kom wanneer u wilt inhalen én het wenselijk is de andere bestuurder hiervoor te waarschuwen;

- lichten gebruiken buiten de bebouwde kom wanneer u wilt inhalen én het wenselijk is de andere bestuurder hiervoor te waarschuwen;

- lichten gebruiken binnen de bebouwde kom wanneer u wilt inhalen én het wenselijk is de andere bestuurder hiervoor te waarschuwen.

Jij hebt wel een goede bron?
Artikel 28 gaat over het gebruik van een voertuig waarvoor deze is goedgekeurd.
http://www.wetboek-online.nl/wet/WVW/28.html

Daarnaast is 1990 verouderd en geldt 1994.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 02:46

Er al eens bij stilgestaan dan een paard eerder moeilijk doet in rustig tempo dan wanneer hij aan het werk wordt gezet in een drafje?
Wellicht passeren ze expres in draf om hun paard niet de gelegenheid te geven moeilijk te doen vanwege jouw paard.
Ik zou zeggen; ga dan zelf ook gewoon in draf, gedraagt jouw paard zich waarschijnlijk ook beter.

Maar afgezien daarvan is het netter elkaar in stap te passeren.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 02:54

Maartje1990 schreef:
Ik zie het probleem niet zo van elkaar in draf passeren hoor, of het moet echt heel smal zijn qua ruimte. Zo hard gaat draf immers niet. Ik laat mijn pony eigenlijk ook altijd doordraven, om 'm bij iedere wandelaar/fietser/ruiter/menner te moeten laten stappen blijf ik bezig en moet hij steeds weer opnieuw wegtrekken terwijl als het loopt is het voor hem makkelijker trekken. Uiteraard als het smal is zou ik wel overgaan in stap, maar het scheelt dat de paden die ik neem toch altijd vrij brede bospaden zijn.

Voor wandelaars/fietsers die bang zijn voor paarden gaat draf heel erg hard. En dan gaan er mensen klagen en worden er maatregelen genomen en weer stukken bos afgesloten voor menner/ruiters of ze gaan weer strenger controleren of ruiters en menners wel op het juiste padje blijven en dan gaan de ruiters en menners weer klagen want ze mogen nergens meer komen of hebben een boete gehad....
En wat het passeren van andere menners en ruiters in draf betref, ik heb een 100% bomproof harddraver gehad, er heeft een keer iemand expres een bal tegen zijn hoofd getrapt, (volwassen vent nota bene) paard verblikte of verbloosde niet, grote trekkers, vrachtwagens of andere gekke dingen waar andere paarden volledig van flippen, hij verblikte of verbloosde niet. Ik heb me buiten op geen enkel ander paard zo veilig gevoeld als op hem. Er was 1 kleine maar, paardlief had tot zijn 12de op de baan gelopen en had een gigantische winnaarsmentaliteit. In stap ging altijd goed maar werden we in draf of galop gepasseerd was ik niet de enige met een probleem..... Heb het 2 keer gehad dat diegene waar ik net door was gepasseerd boos werd op mij omdat ze weer werden gepasseerd door mij en mijn spontaan onhoudbare draver...tsja, wie begon er nu fout := .
Maar dat kunnen dus de problemen zijn/worden van gewoon lekker doordraven als menner of ruiter

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 03:02

Jij begon fout, als je weet dat je paard zo kan reageren is dat onverantwoord om mee naar buiten te gaan. Je kan niet verwachten dat iedereen maar in stap passeert. Dan moet jij of niet meer naar buiten gaan of hem trainen dat hij er aan went

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 03:14

Er is een reden waarom er zowel bij het ruiterbewijs en het menbewijs geleerd word elkaar in stap te passeren :j . Het heeft sowieso iets met fatsoen naar elkaar toe te maken en ook wel degelijk met veiligheid. Als ik ineens dusdanig in volle galop word gepasseerd dat ik op geen enkele wijze de kans krijg om op de situatie voor te bereiden ben ik toch echt niet fout. En zodra de andere paarden weer in stap gingen had ik de mijne ook weer terug. Dit was een paard wat werkelijk nergens van schrok en wat er zelfs niet om gaf als er een groep van 10 paarden ons ineens ongecontroleerd tegemoet kwam, zelfs dan kon ik hem nog houden. Een mountenbiker die hem dwars door zijn staart heen reed deed hem ook niks. Ik weet zeker dat 99% van de paarden waar mee buiten word gereden of gemend een stuk minder betrouwbaar zijn dan wat dat paard was

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 03:17

Galop is iets heel anders maar we hebben het hier over draf. Als jouw paard door het lint gaat omdat deze in draf wordt gepasseerd (en hier ook de ruimte voor is) dan vind ik dat jij onverantwoord bezig bent. Niet de in draf passerdende ruiter of menner

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 03:21

Volle galop is wel wat anders dan een drafje.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 03:26

Oh, maar hij ging niet door het lint, hij ging alleen een beetje veel harder draven dan diegene die me net had gepasseerd. Zowel bij passeren in draf als in galop. Ik heb geen enkele keer het gevoel gehad dat ik er af zou vallen, ik kon alleen niet meer sturen of remmen. En als je dan boos op mij word omdat ik passeer terwijl je me net zelf in draf of galop bent gepasseerd zal je toch echt jezelf eerst achter de oren moeten krabbelen. Bovendien als je een nieuw paard hebt weet je ook niet hoe die op alles reageert, dus wat dat aan gaat is er altijd dat risico. Ik heb het met dit paard, met de vele buitenritten die ik er mee heb gemaakt, 5 keer gehad dat hij er zo vandoor ging. De eerste keer wist ik dus niet dat hij dat zou doen, hij was tot dan toe alleen super braaf geweest. De overige 4 keer had ik de ruiters in kwestie niet aan horen/zien komen en werden we ineens gepasseerd. Als ik een ruiter/menner aan zag komen draaide ik hem altijd even om zodat we elkaar tegemoet kwamen en dan was er geen vuiltje aan de lucht.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 03:43

Ik ben het helemaal met Inoterry eens.
Elkaar passeren doe je in stap, punt. Dat is fatsoen, dat is netjes en vriendelijk, en wordt je inderdaad gewoon geleerd. Heeft niets te maken met al-dan-niet de controle hebben, het is gewoon een fatsoensregel. Dat geldt voor ruiters én menners.
Ik passeer altijd in stap, zowel ruiters als wandelaars. Tenzij er meters tussen ruiter- en wandelpad zitten, dan passeer ik soms op een kalm drafje.
Maar echt niet meer dan dat, dat kán gewoon niet in een land als Nederland, waar ieder stukje natuur ieder weekend volstroomt met mensen met honden, kinderen, aanspanningen, skelters, vliegers en wat al niet meer.

Ik kom onderweg overigens beduidend minder menners tegen dan ruiters.
Maar zelfs mijn fjord (nuchterder dan hij komen ze niet) heeft ook de eerste keren de ogen uit z'n hoofd gestaard toen we onze eerste aanspanningen passeerden. Sommige dingen leer je enkel door het te ervaren, en dan wordt het echt immens gewaardeerd als we gewoon rekening kunnen houden met elkaar.
Want dat is de beste manier om te leren, en dat willen we allemaal denk ik, toch?

Als je om wat voor reden dan ook graag in draf (of vlotter) wilt passeren, is het toch een kleine moeite om dat te vragen?
Kan best. Zo kan mijn fjord bijvoorbeeld niet heel vlot stappen, en iemand op een groot peerd passeren in stap is nogal kansloos :') Ik vraag dan altijd keurig of het oké is als ik in een rustig drafje passeer, en als dat mag kijk ik na het voorbijgaan nog even een keer of drie om of alles goedgaat.

DexterM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 05:28

raya00 schreef:
Ik ben het helemaal met Inoterry eens.
Elkaar passeren doe je in stap, punt. Dat is fatsoen, dat is netjes en vriendelijk, en wordt je inderdaad gewoon geleerd. Heeft niets te maken met al-dan-niet de controle hebben, het is gewoon een fatsoensregel. Dat geldt voor ruiters én menners.

Sommige dingen leer je enkel door het te ervaren, en dan wordt het echt immens gewaardeerd als we gewoon rekening kunnen houden met elkaar.
Want dat is de beste manier om te leren, en dat willen we allemaal denk ik, toch?

Als je om wat voor reden dan ook graag in draf (of vlotter) wilt passeren, is het toch een kleine moeite om dat te vragen?
Kan best. Zo kan mijn fjord bijvoorbeeld niet heel vlot stappen, en iemand op een groot peerd passeren in stap is nogal kansloos :') Ik vraag dan altijd keurig of het oké is als ik in een rustig drafje passeer, en als dat mag kijk ik na het voorbijgaan nog even een keer of drie om of alles goedgaat.

_/-\o_ Amen _/-\o_

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 07:33

In stap passeren is gewoon netjes.
Paarden vinden het toch soms spannend.
Vooral op de weg dan hoor je de ijzers goed.
Paard gaat dan ook dribbelen raakt toch opgefokt en bij ons draven de meeste dan ook door.
Vind dat niet netjes.
Als de paarden in de wei staan zie je ze bv ook reageren. Niet dat ze bang zijn maar ze raken opgewonden en gaan showen door de wei.
Als je dat in het verkeer gebeurt vind ik het ook nog gevaarlijk.
Wil je passeren ga in stap.
Ook met wandelaars enz er zijn ook mensen die bang zijn voor paarden.
Ruiters passeren doe ik ook in stap. Ik wil het ook niet op me geweten hebben dat een ander paard op hol slaat omdat ik lekker in galop of volle draf langs.kom.

Veiligheid voor alles!!

Rayaa inderdaad vragen als je iemand wilt inhalenis ook een goede tip!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 09:50

Brainless, ruiter etiquette heet dat.
Verplicht in stap nee, fatsoenlijk ja wel.

Dat is hetzelfde als iemand de hand geven bij voorstellen, verplicht is het niet maar wel een etiquette die we allemaal kennen en gebruiken.
En zo heb je ook ongeschreven regels bij ruiters en ja ik ben iemand die altijd naar stap gaat.
kleine moeite.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:11

Dat is de reden dat er een koetsiers- en ruiterbewijs zijn ingevoerd lijkt me. Daar waar de regels vroeger nog normaal waren, zullen ze tegenwoordig kennelijk aangeleerd moeten worden. Ruiter etiquette zijn niet voor niets in de wereld geroepen. Ook hier is rekening met elkaar houden en respect hebben voor andere weggebruikers en de veiligheid van je paard van belang.
Eerlijk gezegd heb ik als ruiter en menner vaker last van ruiters die de regels aan hun laars lappen. Ruiters van alle leeftijden hoor, die in galop langs de berm scheuren of langs je rijden. Bij ons in de duinen zijn de paden te smal om zo in te halen, maar of ze remmen pas op je kont of er ontstaat een bijna botsing. Vaak zonder vragen weer wegspurten als ze dan voorbij zijn.

Erger is als ze op het strand in volle galop je voorbij gaan en hou dan je paard maar bij je. Dit heeft niets te maken met je eigen paard niet in bedwang houden, maar met een kuddedier instinkt.

Zeker zie je het ook met mennen steeds meer, menners die overal lak aan hebben. Niet in stap elkaar passeren, niet groeten en geen poepzak gebruiken (verplicht in het duin). Erg jammer.

Was vroeger paardensport voor de elite weggelegd, gelukkig nu ook bereikbaar voor de andere liefhebbers, maar de beleefdheid raakt helaas in een vergetelhoekje net als waar dan ook in de samenleving.
De goede daar gelaten uiteraard, want daar zijn er gelukkig heel veel van overgebleven en ook dat in alle leeftijdsgroepen :)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:12

Hier gelukkig nooit last van. We komen elkaar tegemoet in stap en overleggen of we eventueel langs kunnen draven. Het ene paard is het andere niet. Mijn paard is toch echt bomproef, maar vond menwagens helemaal niets. Nu we op stal staan met meer menners eigenlijk nergens geen problemen mee. Mits je langs gecrost komt natuurlijk.

Het ligt ook echt aan de situatie. Brede paden of niet etc.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:33

Typ even in bij google
Na mij idee dus wel een soort van wettelijk bepaald

Respect voor elkaar is idd soms ver te zoeken, maar rijden we allemaal niet voor onze ontspanning ipv rijden en kijken hoeveel ellende je kan veroorzaken!!

Regels voor het buitenrijden

De Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter heeft een aantal gulden regels en tips voor het buitenrijden opgesteld. Deze zijn als volgt:

1. U bent gast: volg de aanwijzingen van de gastheer op
2. Maak gebruik van de voor u bestemde wegen
3. Fiets- of voetpaden zijn er alleen voor fietsers of wandelaars
4. Jonge aanplant moet bos worden; rijd er niet doorheen
5. Laat uw paard niet grazen en ook niet knabbelen aan struik of boom
6. Houd altijd zoveel mogelijk rekening met andere recreanten
7. Moet u wandelaars passeren, doe dat dan stapvoets
8. Ook ruiters en aanspanningen passeert u in stap

9. Een goede ruiter rookt niet: brandgevaar!
10. Wees er voortdurend op attent dat een paard een eigen reactie heeft

Tips:
◾Rijd geconcentreerd, let op signalen van uw paard en van ander verkeer, draag geen walkman, rook niet, draag passende ruiterkleding
◾Ruiters en menners moeten zich altijd aan de verkeersregels houden, op de openbare weg zijn ruiters en menners bestuurders
◾Maak uw paard geleidelijk aan vertrouwd met ongewone situaties in uw eigen omgeving
Rij in de berm van de weg, behalve als daar een verbod geldt.
◾Geef altijd richting aan door uw hand uit te steken.
◾Steek met een groep zoveel mogelijk in linie een weg over, dus allen tegelijk naast elkaar.
◾Draag verlichting en reflecterend materiaal in het donker of bij onvoldoende zicht.
◾Vraag bestuurders van grote voertuigen langzamer te rijden door uw arm langzaam op en neer te bewegen, let op signalen van uw paard en van ander verkeer.
◾Onderschat nooit de kracht, het gewicht en de karaktereigenschappen van paard of pony.
◾Draag een veiligheidshelm. Uw hoofd is immers zeer kwetsbaar.

Bron: Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter : www.ruiterbewijs.nl
Op de website kunt u tevens meer informatie vinden over het ruiter- en koetsiersbewijs.