hooi meenemen op buitenrit? Draagbare slowfeeder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mona2008

Re: hooi meenemen op buitenrit? Draagbare slowfeeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:12

Neem je toch een hooi net mee, 2 haken eraan maken, zodat je 2 lussen krijgt voor je armen, en bij de stop haken even eraf halen, heb je weer gewoon een hooi net.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:17

wat denk je dan van de andere paarden die daar staan vast gebonden en nix krijgen, die staan er wel naast, en je paard bij een lunchplek laten grazen lijkt me ook niet zo'n goed idee, wel eens bekeken wat een rotzooi anderen achter laten??? gewoon zonder op pad gaan. Na het voeren moet je toch ook een tijdje wachten voor je met je paard gaat rijden.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:29

Een zadeltas zou ook veel makkelijker en comfortabeler zijn tijdens het draven bedenk ik me zo even :P

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:30

Wij nemen altijd wat wortels mee, hebben ze ook wat te knabbelen en makkelijk mee te nemen... Heb je dat gesleep met hooi niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:11

Wij kiezen gewoon een pauzeplek waar wat gras staat om te knabbelen. Eventueel wat stukjes wortel in een jaszak.
Als je zorgt dat je bij de trailer een hooinet hebt, dan kan hij tijdens het op- en afzadelen hooi eten. Als je dat niet al te efficient doet heeft hij wel een redelijke portie binnen om een rit op te doen. ;)
met name bij warm weer is water veel belangrijker dan eten.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:19

je zou je paard kunnen laten wennen aan bietenpulp. Dat weegt bijna niks en is droog ook een hele kleine hoeveelheid, met water erbij zet het enorm uit. (pavo heeft nu een soort die met 10 minuten weken klaar is) Droog meenemen en op de pauze plek de juiste hoeveelheid water toevoegen. Dat bevat heel veel vezels. (ik ga er even van uit dat er water te krijgen is op je pauze plek)

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:24

Je zou een halve Brick (paardendrogist) kunnen meenemen. Is zo groot als half brood en bevat alleen ruwvoer..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:29

Persoonlijk denk ik dat je je druk maakt om niets, paarden kunnen best al die tijd zonder ruwvoer en je sjouwt jezelf een ongeluk met een draagbaar hooinetrugzakachtig ding.

Doe je er niet zoveel hooi in is wel licht maar met 3 happen en een minuut op, doe je er veel in is het loodzwaar en evengoed met 5 minuten op. Maar daarvoor rij je wel een uur met een zware rugzak op wat ook niet echt comfortabel is voor jezelf en het paard (je balans is anders met een zware rugzak op).

Je paard kan evengoed na afloop wat eten en dat zou voor mij voldoende zijn. Paarden zijn echt geen watjes en zijn echt niet jaloers dat jij wel koffie met wat lekkers hebt en zij niets.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:35

ingvdh schreef:
Persoonlijk denk ik dat je je druk maakt om niets, paarden kunnen best al die tijd zonder ruwvoer en je sjouwt jezelf een ongeluk met een draagbaar hooinetrugzakachtig ding.

Doe je er niet zoveel hooi in is wel licht maar met 3 happen en een minuut op, doe je er veel in is het loodzwaar en evengoed met 5 minuten op. Maar daarvoor rij je wel een uur met een zware rugzak op wat ook niet echt comfortabel is voor jezelf en het paard (je balans is anders met een zware rugzak op).

Je paard kan evengoed na afloop wat eten en dat zou voor mij voldoende zijn. Paarden zijn echt geen watjes en zijn echt niet jaloers dat jij wel koffie met wat lekkers hebt en zij niets.

Zo denk ik er ook over. :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:41

Je hebt van die geperste blokken hooi, die je makkelijk mee kunt nemen en waar ze een aardig tijdje mee doen, is dat niet iets voor je? Ik weet alleen niet meer hoe het heet. Ik weet ook niet of je die in stukken kunt verdelen (misschien zou je aan een stuk genoeg hebben en kun je het a.h.w. aan een touwtje binden zodat je paard wat te spelen/te knagen heeft).

Het lijkt me alleen niet al te comfortabel om ermee op je rug te rijden, maar dat lijkt me met een megagrote rugzak met hooi ook niet. Dus dan kun je misschien beter zo'n blok achterop je paard binden?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:47

Wij doen wel eens een kort trektochtje en zijn dan soms de hele dag onderweg (10u 's ochtends-20u 's avonds), dus dan moeten de paarden onderweg wel eten :) We kiezen gewoon onze pauzeplek rekening houdend met de paarden, dus of er gras staat. Laten de paarden een halfuurtje-uurtje grazen en weer verder. Gesleep met hooi lijkt me nogal een gedoe.

edit: zo'n pauzeplek bv is ideaal :D
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1236_n.jpg
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 05-02-14 09:52, in het totaal 2 keer bewerkt

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:51

Die van mij eet luzerne uit een papieren boodschappentasje :+ . Het is ligt en makkelijk mee te nemen in een zadel of rugtasje.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:53

HannahFrouk schreef:
Je hebt van die geperste blokken hooi, die je makkelijk mee kunt nemen en waar ze een aardig tijdje mee doen, is dat niet iets voor je? Ik weet alleen niet meer hoe het heet. Ik weet ook niet of je die in stukken kunt verdelen (misschien zou je aan een stuk genoeg hebben en kun je het a.h.w. aan een touwtje binden zodat je paard wat te spelen/te knagen heeft).

Het lijkt me alleen niet al te comfortabel om ermee op je rug te rijden, maar dat lijkt me met een megagrote rugzak met hooi ook niet. Dus dan kun je misschien beter zo'n blok achterop je paard binden?

Daar moest ik ook aan denken :)
Dit is Duits, maar zal ook wel in Nederland verkrijgbaar zijn.
http://www.agrobs.de/futter/de/shop/Art ... /?card=632

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:18

Als je paard zonder hooi op de trailer staat zou je (als je lang onderweg bent) op de parkeerplaats tijdens het opzadelen een hooinet kunnen geven, dan heeft hij iig iets in zijn maag.

Op de pauzeplek kun je je paard ook een paar plakken roggebrood geven, daar zijn de meeste gek op en is makkelijk mee te nemen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:14

Ik neem voor mijn (aangespannen) paard voor de pauze van een lange rit roggebrood mee. Vanwege veiligheids overweging span ik haar niet uit DUS kan het hoofdstel niet af. Daarom heeft ze dan ook het bit nog in. Roggebrood is zacht, brokkelt in haar mond stuk en ze heeft geen last met kauwen zoals dat met een appel wel zo is.
Roggebrood dus, klein en compact en supergoedkoop; €0,35, 500 gram (AH)
Roggebrood is iets zoetig en geeft langzaam zijn voedingstoffen af; ze hebben er lang plezier van.

Roos_Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:26

erg creatief idee van zo'n rugzak ! Is het al gelukt ? Wortels zijn ook erg handig ! ze zijn wel zwaar maar kan ook in je zadeltas (als je die hebt )

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:33

Ik heb al wel eens met een rugzak op een paard gezeten, en dat was niet erg fijn.
Zodra je een drafje inzet hotst en botst dat ding alle kanten op.

Afgezien van het feit dat ik het meesjouwen van hooi een idioot idee vind, is het gebuts van een rugzak op je rus voor mij een hele goede reden om dat niet te gaan doen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 20:43

Roos_Duke schreef:
erg creatief idee van zo'n rugzak ! Is het al gelukt ? Wortels zijn ook erg handig ! ze zijn wel zwaar maar kan ook in je zadeltas (als je die hebt )

Nee het is nog niet gelukt. De rugzak die ik dacht dat nog niet was weggegooit, is dus wel weg. Heb nu een mini-poetstasje wat ik ga verbouwen als prototype. En aangezien ik vrijdag nog tentamen heb ga ik na het weekend pas echt aan de slag.
Maar voor andere crea's is het volgende ongeveer wat ik als idee heb:

Vlak uit de tas knippen en in de ruimte die vrij komt een rooster maken (het net idee), een andere flap maken dat breed genoeg is om over het vlak heen te vallen. Onderaan vaststikken aan de rugzak en aan de zijkanten drukknopen maken waarmee je hem op de rugzak dicht kan maken. Het idee van drukknopjes is omdat klitteband vol kan raken van het hooi en dat een rits ook stug kan worden door hooi sprietjes die er tussen kunnen komen.
Nog een idee wat ik had om te zorgen dat het hooi wel aan de eet kant blijft is om in de rugzak een los scheidingsstuk te plaatsen wat eventueel met elastiek strak getrokken kan worden aan de hoeveelheid hooi die in de tas zit.
Misschien lastig te begrijpen, ik vind het ook heel lastig te omschrijven wat ik in mijn hoofd heb. :')

De andere sugesties die worden gedaan zal ik zeker ook menemen in mijn volgende verweg-buitenrit.

Edit: als je een rugzak heb die ook een buikgordel (of hoe dat ook heet) heb zit de rugzak al veel stabieler op de rug. Ik had daar een klein rugzakje van en deed er echt juist alles, nooit last van hotsen en botsen gehad in die tijd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 01:14

Ik zou zoiets niet snel doen hoor, maar misschien kan je van een hooizak een rugzak maken. Dus geen hooinet, maar zo'n ding met een gat erin waardoor ze eten. Als je aan de onderkant iets maakt dat om je middel kan, als een soort broeksriem, blijft hij wel redelijk goed zitten. dan nog banden voor over je schouder, die aan de voorkant weer met elkaar verbinden onder je borsten, ook door een soort van broeksriem.
Ik had vroeger een klein rugzakje mee als ik naar een manege 10 km. verderop reed met wat spullen erin en die had ik zo vast gebonden op mijn rug. Dat bleef goed zitten en daar kon ik mee draven en galopperen.
Nu zeg jij trouwens dat er iemand meeloopt, stap je dan alleen?
Zoiets bedoel ik:
Afbeelding
Het gat kan je dichtmaken met een lap van het een of ander dat je kan terugklappen als je het wil gebruiken om je paard te laten eten.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 01:20

hooinetten werden tot in de tweede wereldoorlog door het engelse leger routinematig aan het zadel vastgemaakt. twee stuks, aan beide zijden. ze namen ook haver mee, omdat dat minder plaats in beslag neemt, dit was netuurlijk om de paarden een rantsoen voor een (veel te lange) tijd te kunnen bieden, maar het concept werkt dus.

water meenemen is lastiger, omdat het zo veel weegt. een paard dat drinkt neemt zo 10 liter weg, das is best een boe hooi in vergelijking. daarnaast kun je een paard meestal prima uit een sloot laten drinken ergens waar het uitkomt.

als je ergens koffie gaat drinken, dan hebben ze vast wel een kraan met water. Ik neem vaak een flexibele emmer mee zodat ik mijn knollie te drinken kan geven.

gras op een onbekende stek kan ook risicovol zijn. gras dat bijvoorbeeld langs de weg staat is bijzonder snel met giftige planten besmet, en als het gemaaid wordt is dat neit altid even duidelijk. Ik ken een paar van dat soort stekken, dus dan is een hooinet wel betrouwbaarder.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:28

Je hebt op telsell toch van die zakken die je met de stofzuiger vacuum kunt zuigen. Is dat niet wat voor je hooi of luzerne. Dat medium maatje met hooi of luzerne vullen en dan klein maken. Volgens mij past dat wel in een zadeltas.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 16:39

Jet schreef:
Ik zou zoiets niet snel doen hoor, maar misschien kan je van een hooizak een rugzak maken. Dus geen hooinet, maar zo'n ding met een gat erin waardoor ze eten. Als je aan de onderkant iets maakt dat om je middel kan, als een soort broeksriem, blijft hij wel redelijk goed zitten. dan nog banden voor over je schouder, die aan de voorkant weer met elkaar verbinden onder je borsten, ook door een soort van broeksriem.
Ik had vroeger een klein rugzakje mee als ik naar een manege 10 km. verderop reed met wat spullen erin en die had ik zo vast gebonden op mijn rug. Dat bleef goed zitten en daar kon ik mee draven en galopperen.
Nu zeg jij trouwens dat er iemand meeloopt, stap je dan alleen?
Zoiets bedoel ik:
[ Afbeelding ]
Het gat kan je dichtmaken met een lap van het een of ander dat je kan terugklappen als je het wil gebruiken om je paard te laten eten.

Zo iets had ik wel in gedachten, maar dan gemaakt vanuit een rugzak. De reden waarom ik denk dat dit ontwikkelen vanuit een rugzak beter werkt is omdat een rugzak met bestaande schouderbanden waarschijnlijk meer comfor heeft dan wanneer je zelf banden gaat maken. Ook hebben veel rugzakken zo'n buiksluiting nog waardoor de rugzak goed op je rug blijft zitten. En wanneer de rugzak nog een zijvakje heeft kan je daar je portomonee/paspoort ect. nog in kwijt.

JJane schreef:
Je hebt op telsell toch van die zakken die je met de stofzuiger vacuum kunt zuigen. Is dat niet wat voor je hooi of luzerne. Dat medium maatje met hooi of luzerne vullen en dan klein maken. Volgens mij past dat wel in een zadeltas.

Dat is ook een creatieve oplossing :D . Echter heb ik op stal geen stofzuiger en ik denk niet dat het practisch is om elke keer een stofzuiger naar stal mee te nemen of eerst langs huis te gaan.

Airnt schreef:
hooinetten werden tot in de tweede wereldoorlog door het engelse leger routinematig aan het zadel vastgemaakt. twee stuks, aan beide zijden. ze namen ook haver mee, omdat dat minder plaats in beslag neemt, dit was netuurlijk om de paarden een rantsoen voor een (veel te lange) tijd te kunnen bieden, maar het concept werkt dus.

water meenemen is lastiger, omdat het zo veel weegt. een paard dat drinkt neemt zo 10 liter weg, das is best een boe hooi in vergelijking. daarnaast kun je een paard meestal prima uit een sloot laten drinken ergens waar het uitkomt.

als je ergens koffie gaat drinken, dan hebben ze vast wel een kraan met water. Ik neem vaak een flexibele emmer mee zodat ik mijn knollie te drinken kan geven.

gras op een onbekende stek kan ook risicovol zijn. gras dat bijvoorbeeld langs de weg staat is bijzonder snel met giftige planten besmet, en als het gemaaid wordt is dat neit altid even duidelijk. Ik ken een paar van dat soort stekken, dus dan is een hooinet wel betrouwbaarder.

Het gevaar van onbekend gras was me inderdaad bekend ja. Daarnaast is er ook niet overal gras beschikbaar.
Zo een hooinet aan mijn zadel binden vind ik wel wat vervelend. Persoonlijk zou ik het goed willen kunnen afsluiten zodat ik niet te veel hooi verlies en daarmee onnodig troep maak.

Maar mijn toets heb ik vanochtend gemaakt. Zondag ga ik eens knutselen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:40

Als het zou werken kun je een zak luzerne thuis zetten en ze thuis klaar maken voor je gaat buiten rijden. Of je moet heel vaak buiten rijden dan moet je misschien weer naar een oud stofzuigertje op zoek gaan }:0