Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

no--a schreef:Wat mij betreft is het erg simpel:
Als hondeneigenaar houdt je je hond netjes aan de lijn buiten de losloopgebieden en zorg je dat je hond alleen los loopt in de losloopgebieden als hij/zij netjes onder commando staat; kom je een paard tegen dan roep je je hond bij je. Je bent je ervan bewust dat het betreden van ruiterpaden betekend dat je paarden tegen kan komen.
Als ruiter zorg je dat je paard enigszins gewend is aan andere dieren en dus niet van de eerste de beste blaf er vandoor schiet. Verder houdt je je aan de ruiter etiquette en passeer je dus netjes in stap. Even netjes wachten tot de hond uit zicht is en vervolgens pas weer overgaan op draf/galop (in geval van een loslopende hond in ieder geval).
Als iedereen zich gewoon netjes aan de regels houdt en zich fatsoenlijk gedraagt dan zou er geen enkel probleem moeten zijn
Ik vind dat ik mij persoonlijk als ruiter erg netjes gedraag. Ga netjes aan de kant stappen wanneer ik iemand met een hond passeer. Vind het echter wel storend wanneer een eigenaar zijn hond niet naast zich roept, vaak zijn het dan geen agressieve honden, maar loopt er wel een klein hyperenergetisch ding rond mijn paard te springen...
Het ergste soort zijn de mensen met niet opgevoede honden die hun bijtgrage honden los laten lopen. Losloopgebied of niet; je houdt zo'n hond gewoon lekker bij je en zorgt ervoor dat hij niet tot 3x toe half in mijn paards nek hangt. Om vervolgens te zeggen 'dat ie dat noooooit eerder heeft gedaan'...

.
(weet ook niet als het hun hond was, maar ik veronderstel van wel aangezien hij met hun meeliep). Ik was hoe dan ook woedend, maar gelukkig is het goed afgelopen. Morrie schreef:kim345 schreef:Het beste wat je kunt doen als een hond op je afkomt is omdraaien.
Van achter durven honden wel maar als een paard recht voor hen staat is het toch wel een erg groot beest...
dan blijf ik alleen maar rondjes draaien, bij ons wemelt het van de loslopende honden
kim345 schreef:Het beste wat je kunt doen als een hond op je afkomt is omdraaien.
Van achter durven honden wel maar als een paard recht voor hen staat is het toch wel een erg groot beest...
PrimaDonna_ schreef:kim345 schreef:Het beste wat je kunt doen als een hond op je afkomt is omdraaien.
Een hond is sneller dan je denkt hoor, is zo bij de achterkant van het paard, bij de staart die ze vaak het leukst vinden..
stefje schreef:Maar ik ben geen hondeneigenaar, misschien kan iemand mij uitleggen waarom een hond niet komt als die geroepen wordt (ik denk dan: niet goed opgevoed) of is dat gewoon niet altijd te voorkomen?