Vraag aan buitenrijders: omgang honden en hun baasjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is jouw ideale verloop bij confrontatie met een hond?

Het maakt mij niet uit. Hond en mens mogen doen wat ze willen, ik zie wel wat er gebeurt.
29 (5%)
Zolang de hond mijn paard negeert mag iedereen gewoon doorlopen.
194 (39%)
Het baasje roept de hond bij zich en laat het naast zich lopen tot we elkaar gepasseerd zijn.
140 (28%)
Het baasje roept de hond bij zich en houdt de hond even vast tot we elkaar gepasseerd zijn.
115 (23%)
Het baasje roept de hond bij zich en gaat een stuk verderop in de berm/bosjes/veld staan tot we elkaar gepasseerd zijn.
6 (1%)
Anders, namelijk...
6 (1%)

Totaal aantal stemmen: 490

MirandaDvG

Re: Vraag aan buitenrijders: omgang honden en hun baasjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:10

Ik vind dat men zulke gebieden alleen moet betreden wanneer ze weten dat hun dier normaal of helemaal niet reageert bij een ontmoeting met een ander dier. Dit geld uiteraard ook voor de baasjes.
Als je paard honden eng vind, ga dan geen gebied in waar je ze tegen kan komen, en andersom.
Of de hond moet aangelijnd blijven

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:24

Wat mij betreft is het erg simpel:
Als hondeneigenaar houdt je je hond netjes aan de lijn buiten de losloopgebieden en zorg je dat je hond alleen los loopt in de losloopgebieden als hij/zij netjes onder commando staat; kom je een paard tegen dan roep je je hond bij je. Je bent je ervan bewust dat het betreden van ruiterpaden betekend dat je paarden tegen kan komen.
Als ruiter zorg je dat je paard enigszins gewend is aan andere dieren en dus niet van de eerste de beste blaf er vandoor schiet. Verder houdt je je aan de ruiter etiquette en passeer je dus netjes in stap. Even netjes wachten tot de hond uit zicht is en vervolgens pas weer overgaan op draf/galop (in geval van een loslopende hond in ieder geval).

Als iedereen zich gewoon netjes aan de regels houdt en zich fatsoenlijk gedraagt dan zou er geen enkel probleem moeten zijn ;)

Ik vind dat ik mij persoonlijk als ruiter erg netjes gedraag. Ga netjes aan de kant stappen wanneer ik iemand met een hond passeer. Vind het echter wel storend wanneer een eigenaar zijn hond niet naast zich roept, vaak zijn het dan geen agressieve honden, maar loopt er wel een klein hyperenergetisch ding rond mijn paard te springen...
Het ergste soort zijn de mensen met niet opgevoede honden die hun bijtgrage honden los laten lopen. Losloopgebied of niet; je houdt zo'n hond gewoon lekker bij je en zorgt ervoor dat hij niet tot 3x toe half in mijn paards nek hangt. Om vervolgens te zeggen 'dat ie dat noooooit eerder heeft gedaan'...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:25

no--a schreef:
Wat mij betreft is het erg simpel:
Als hondeneigenaar houdt je je hond netjes aan de lijn buiten de losloopgebieden en zorg je dat je hond alleen los loopt in de losloopgebieden als hij/zij netjes onder commando staat; kom je een paard tegen dan roep je je hond bij je. Je bent je ervan bewust dat het betreden van ruiterpaden betekend dat je paarden tegen kan komen.
Als ruiter zorg je dat je paard enigszins gewend is aan andere dieren en dus niet van de eerste de beste blaf er vandoor schiet. Verder houdt je je aan de ruiter etiquette en passeer je dus netjes in stap. Even netjes wachten tot de hond uit zicht is en vervolgens pas weer overgaan op draf/galop (in geval van een loslopende hond in ieder geval).

Als iedereen zich gewoon netjes aan de regels houdt en zich fatsoenlijk gedraagt dan zou er geen enkel probleem moeten zijn ;)

Ik vind dat ik mij persoonlijk als ruiter erg netjes gedraag. Ga netjes aan de kant stappen wanneer ik iemand met een hond passeer. Vind het echter wel storend wanneer een eigenaar zijn hond niet naast zich roept, vaak zijn het dan geen agressieve honden, maar loopt er wel een klein hyperenergetisch ding rond mijn paard te springen...
Het ergste soort zijn de mensen met niet opgevoede honden die hun bijtgrage honden los laten lopen. Losloopgebied of niet; je houdt zo'n hond gewoon lekker bij je en zorgt ervoor dat hij niet tot 3x toe half in mijn paards nek hangt. Om vervolgens te zeggen 'dat ie dat noooooit eerder heeft gedaan'...

Helemaal mee eens, ik had het niet beter kunnen omschrijven. De kans dat je als ruiter tijdens het buitenrijden een loslopende hond tegenkomt is zeer groot, dus zorg ervoor dat je paard daarmee om kan gaan en niet gelijk uit zijn plaat gaat. Honden om te oefenen moeten toch wel te regelen zijn.
En als je je hond los wilt laten lopen (losloopgebied of niet), dan behoor je er gewoon voor te zorgen dat je hond luistert. En roep ze in ieder geval bij je als er een paard nadert.
Ik rijd met regelmaat door het losloopgebied en ik ben erg blij dat mijn paard er niets om geeft, er hebben wel eens honden onder mijn paard doorgelopen omdat ze niet eens werden teruggeroepen of weigerden te luisteren.
Ik heb maar 1 keer een echt probleem gehad met loslopende honden. Ik zag al van een grote afstand dat de honden niet onder appèl stonden, maar ik moest er toch langs. Gevraagd om de honden bij hen te roepen, maar dat deden ze niet. De ene hond benaderde mijn paard van voor, de ander besloop hem van achter en zette de aanval in. Toen was mijn paard wel weg ja, twee grote Deense Doggen in de aanval waren echt too much for him. Ik heb mijn paard weten om te draaien zodat we de honden konden wegjagen en zo heb ik ze af weten te schudden. Ik ben teruggereden naar die mensen om er vriendelijk maar toch duidelijk iets van te zeggen, maar dat had echt totaal geen zin, ik werd gewoon genegeerd.
Dankzij deze twee honden zijn er hier al een aantal ruiters van hun paard afgevallen helaas...
Ik heb niet gestemd overigens, vind het aan het opleidingsniveau van de hond liggen. Genoeg honden die verder blijven struinen en geen interesse tonen in het paard en genoeg honden die totaal niet weten hoe ze ermee om moeten gaan.

VreVrou, ik stel ook vaak voor om en een onzekere hond die niet weet wat het wezen paard is even kennis te laten maken, meestal wordt daar wel dankbaar gebruik van gemaakt. Raar van die vrouw, het is inderdaad een gemiste kans voor haar en haar hond.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:31

Zolang de hond rustig is mogen ze van mij best even snuffelen of naar elkaar kijken. Meestal ga ik zelf stilstaan en wacht tot ze voorbij zijn. Maar als een hond grommend en blaffend op ons afkomt hoor je mij wel m'n stem verheffen, vaak luisteren ze dan beter naar mij dan naar hun baas :')

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:39

Ik heb puppycursus gedaan met mijn tinker, dit om de jonge honden te laten zien dat het niet nodig is om als een gek te blaffen of er achter aan te gaan rennen. Tinker is gek op honden en zeker als ze jong zijn vind hij ze "lief" . Hondjes gaan na een paar x snuffelen gewoon hun eigen gang en hebben geen oog meer voor het paard. En dat nemen ze mee in hun verdere leven hoop ik. :D

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:39

ik als eigenaar van 2 honden met verschillende ideeen over paarden,
1 nogal bang( gekomen door houte koets met houten wielen 2 trekpaarden ervoor op astvalt weg..maakte nogal veel lawaai hij was toen 10 week) paarden in weiland vind ie intressant...
de ander vind t redelijk intressant..

ik hou ze aangelijn, ga aan de kant staan(niet verstopt gewoon op pad) zodat paard(en) erlangs kunnen en hou mn bange hond vast aan tuig(anders schiet ie misschien uit zn tuig) begroet de ruiter, beloon de honden dat ze netjes wachten en loop weer rustig verder als de ruiter(s) voorbij zijn :)

Wil mijn honden nog wel aan paarden laten wennen maar heb geen paard meer, dus dat komt bij de tijd nog ze zijn nog jong :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:48

De meeste mensen roepen hun hond even bij zich als ze mij zien aankomen.
Vaak gaan ze zelfs nog even aan de kant staan en wachten tot ik gepasseerd ben.
Ik passeer of in draf of in stap. Hangt van de situatie af. Als het kan probeer ik gewoon door te draven.
Ik bedank de mensen altijd en groet even.
Heb eigenlijk nooit problemen gehad met hondeneigenaren of met honden. Aangelijnd of niet maakt dan ook niet zoveel uit wat mij betreft

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:01

Ik roep onze hond ook bij me,terwijl onze paarden thuis staan. Wil niet dat er onverwachts iets gebeurd waardoor het voor beide gevaarlijk kan zijn.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:10

ik vind het altijd erg prettig als baasjes hun honden bij zich roepen. Sommige zeggen dat ze het niet erg vinden als hond het paard negeert en hij her en der blijft lopen. echter vind ik dit wel vervelend want als hij dan toch onverwacht in de bosjes banjerd kan paard lief daar ook raar van op kijken. mens met hond er naast is duidelijk.
Daarnaast bedank ik deze mensen ook altijd vriendelijk en ga ze natuurlijk in stap voorbij. Ook vraag ik soms als ze het vervelend vinden als ik na 20 meter ga draven. Als dat zo is blijf ik natuurlijk stappen.
Anders draaf ik aan zodat de hond ook weer zo snel mogelijk helemaal los kan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:14

Mijn paarden zijn honden gewend, dus mij maakt het weinig uit als de hond gewoon los blijft lopen, als ie maar niet voor/onder de paarden door gaat lopen of te dicht bij de benen komt. Ik ga er dan altijd van uit dat de eigenaar zijn hond goed genoeg kent en de hond gewoon bij zich neemt als dat nodig is.
Mijn eigen hond houd ik altijd wat korter bij paarden omdat die dus inderdaad nog wel eens voor een paard door wil lopen en wat te enthousiast is.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:15

Vind het afhankelijk van de hond en het paard.

Als hondje en paardje niks doen dan vind ik alles wel prima.

Als de hond niet 'goed' reageert is het beter dat zijn baasje hem even bij zich roept. En dan na situatie het die vast houd, laat zitten, ect.

Als het paard honden echt eng vind dan vragen het baasje de hond rustig, bij zich te houden.

Licht dus geheel aan de situatie.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:18

ik heb gekozen voor: Het baasje roept de hond bij zich en laat het naast zich lopen tot we elkaar gepasseerd zijn. maar wel met de kanttekening dat ik graag zie dat de hond aangelijnd wordt.

Mijn paard is een aantal keer gebeten in de achterbenen en is niet zo slim dat ie dan een mep verkoopt.
Ik ben er een keer behoorlijk afgelazerd dankzij een hond die het bos uit kwam stuiven en tegen het paard opliep (geen baas te bekennen) en door dit soort dingen ben ik zelf bang voor honden geworden, wat mijn paard uiteraard overneemt.

Als er geen baas in zicht is, heb ik het paard zo geconditioneerd dat ie stil gaat staan, ik hou dan vanuit het zadel met de carrotstick de hond uit de buurt en hoop dat de baas er snel aan komt.

Helaas wemelt het bij ons van de niet luisterende loslopende honden OP de ruiterpaden (waar ik voor moet betalen om erop te mogen rijden). Ik probeer dit op te lossen door zo vroeg mogelijk te gaan rijden, in de zomer lukt het dan prima om honden te ontlopen, maar in de winter is het moeilijker.

Ik heb zelf 15 jaar lang 2 honden gehad, ik had ze nooit loslopen in de buurt van ruiterpaden, maar dat kwam omdat ik zelf paard rijd. Mensen die niets met paarden hebben, snappen daar niets van.

Van honden die aan mijn paard willen snuffelen, ben ik niet gediend.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:29

Ik geef het toe: ik houd in het bos geen rekening meer met honden die ik tegenkom. Dat is misschien wel verkeerd, besef ik al lezend in dit topic. Maar ik heb gemerkt dat het in 8 v/d 10 gevallen niet uitmaakt of ik stappend passeer, of in draf of galop -heb ik het wel over flink wat ruimte tussen ruiterpad en wandelpad, zodat hondebaas zich niet suf schrikt van mij-. Hond ziet mij eerder dan de baas, zet al in richting mij en mijn paard, en baas is met ikweetnietwat in zijn hoofd bezig maar ziet mij nog steeds niet, en ook niet de hond die in mijn richting komt. Ofwel de hond komt niet op mij af, hobbelt leuk zigzag door het bos, en ook baas ziet het niet. Ofwel baas ziet het wel maar doet niets. Ofwel baas ziet het wel, roept, maar tevergeefs. Ik denk dat echt in 1 of max. 2 v/d 10 gevallen het goed gaat: baas let op, roept op tijd, hond komt bij baas -vind ik logisch: ik kan niet weten of de hond wel of niet paardvriendelijk is, ik loop met mijn paard ook niet tussen de mensen door-. Als het zo gaat ga ik graag terug naar stap en bedank ook voor het bij zich halen. Maar jemig... wat heb ik vnl. slechte ervaringen zeg. Zelfs boze reacties als ik vraag of de hond even geroepen kan worden.

Zo... dat is eruit :-).

Maar ik ben geen hondeneigenaar, misschien kan iemand mij uitleggen waarom een hond niet komt als die geroepen wordt (ik denk dan: niet goed opgevoed) of is dat gewoon niet altijd te voorkomen?

Op zondagmiddag mijd ik het bos wegens mensen en honden.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:56

Waneer ik zie dat de hond het paard negeert dan vind ik het niet erg dat hij los loopt.
Maar waneer ik zie dat ze veel moeite met de hond hebben dan stop ik even op gepaste afstand en wacht tot ze de hond aangelijnd hebben.
En ik rij rustig langs en bedank ook even de mensen.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:00

Ik kom vaak genoeg mensen met honden tegen, nu moet juist mijn paard niks hebben van honden. Hij slaat ze echt dood.. Als ik iemand aan zie komen met een hond dan ga ik netjes stappen en wacht ik tot de persoon zijn hond bij zich neemt, zo niet vraag ik dit netjes en zeg ik erbij dat mijn paard het niet op honden heeft. Heb tot nu toe nooit een aanvaring gehad en de mensen reageerde gewoon netjes op mijn vraag, gaven zelfs aan dat ze het vaak prettig vonden als er werd aan gegeven dat het paard fel kon reageren op hun hond. Vind zoiets heel normaal, moet je toch kunnen vragen?
Ik ben zelf een hondenbezitter en als ik een paard zie neem ik hem altijd bij mij of kort aan de lijn, je weet gewoon nooit hoe een paard reageert. Zou het niet op mijn geweten willen hebben dat mijn paard een hond een doodsklap geeft.. Heb genoeg gruwelijke verhalen gehoord over honden die door paarden zijn dood geschopt.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:05

Mij maakt het absoluut niet uit, zolang de hond niet gaat proberen in de benen te bijten of op mijn paard te springen kan ik ermee leven. Mijn paard reageert overigens ook totaal niet op blaffende honden, zolang ze maar gewoon uit zijn buurt blijven zal hij er niet van op kijken.
Wat ik wel ooit heb meegemaakt is dat we aan het wandelen waren in een bos met een hele groep paarden, kwam er een koppeltje met een loslopende hond aan, en uitgerekend van de 15 paarden die er waren kwam de hond net achter MIJN paard aan. Begon ie in zijn achterbenen te bijten, op te springen, dus mijn paard ging ervan door.. En die mensen maakten nog niet eens aanstalten om hun hond terug te roepen 8)7 (weet ook niet als het hun hond was, maar ik veronderstel van wel aangezien hij met hun meeliep). Ik was hoe dan ook woedend, maar gelukkig is het goed afgelopen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:09

Het beste wat je kunt doen als een hond op je afkomt is omdraaien.
Van achter durven honden wel maar als een paard recht voor hen staat is het toch wel een erg groot beest...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:10

kim345 schreef:
Van achter durven honden wel maar als een paard recht voor hen staat is het toch wel een erg groot beest...

dan blijf ik alleen maar rondjes draaien, bij ons wemelt het van de loslopende honden :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:15

Morrie schreef:
kim345 schreef:

dan blijf ik alleen maar rondjes draaien, bij ons wemelt het van de loslopende honden :)

Ja maar het lijkt me dat niet iedere hond je paard achterna komt.
Is maar een tip hoor.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:18

kim345 schreef:

Een hond is sneller dan je denkt hoor, is zo bij de achterkant van het paard, bij de staart die ze vaak het leukst vinden..

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:21

PrimaDonna_ schreef:
kim345 schreef:

Een hond is sneller dan je denkt hoor, is zo bij de achterkant van het paard, bij de staart die ze vaak het leukst vinden..

Het is maar een tip!
Als jullie denken dat je er niks aan hebt laat je de hond toch gewoon in de staart hangen?
Voor mij heeft het in ieder geval meerdere keren gewerkt en op deze manier kun je de hond 'terugdrijven' naar zijn baasje.
baas heeft zijn hond weer bij zich, jouw paard heeft geen kapotte benen. Beide blij.

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:22

Ik ben door 2 honden waarvan 1 achter mijn paard aan ging er vanaf gevallen, waardoor ik niet meer zonder angst durf te rijden. Maar in mijn buurt kunnen de meeste mensen hun hond ook niet aan überhaupt.

boerderij14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:24

mij maakt het niet zo veel uit... zolang de hond mijn pony negeert of in ieder geval niet gaat aanvallen/wilt bijten maakt het mij echt niet uit..
ben eerder bang dat ik moet afstappen om MIJN hond trg te halen haha omdat die met die andere honden wilt spelen haha

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:26

Mijn pony is zwaar bang voor honden, dus ik heb liever dat de baasjes hun honden even naast hun nemen. Maar omdat ik in een klein dorp woon en ik heel vaak buiten rijd, ken ik de meeste baasjes en weten ze het ook. Verder kom ik eigenlijk nooit iemand tegen die zijn hond gewoon los liet lopen enz.
Meestal ga ik met mijn paard aan de kant ipv andersom, omdat ik dat gewoon fijner vind als mijn pony zo bang is.

Mijn andere pony maakt het niet uit. Dus daarbij maakt het mij ook niet uit..

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:46

stefje schreef:
Maar ik ben geen hondeneigenaar, misschien kan iemand mij uitleggen waarom een hond niet komt als die geroepen wordt (ik denk dan: niet goed opgevoed) of is dat gewoon niet altijd te voorkomen?

Ja, het kan slecht opgevoed zijn, maar het kan ook zijn de hond gefocust raakt op iets bewegend en dat dan het instinct het overneemt... de bekende 'bananen in de oren'.
Ik heb dat dus een keer gehad, maar dat kwam omdat de ruiter in draf bleef en toen ging ze erachter aan. Ik vind dat heel vervelend, maar eigenlijk was het niet helemaal mijn schuld. Vandaar dat ik onze honden altijd aanlijn en even langs het pad wacht. Niemand hoeft last te hebben van mijn honden.
Ik schrik er wel van hoeveel ruiters al eens aangevallen zijn door honden, maar uit ervaring weet ik ook hoe dom en asociaal sommige hondeneigenaren zijn.