automobilisten en paarden in het verkeer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:06

Maartje1990 schreef:
'het armgebaar'... welk armgebaar? iets anders dan je hand zo naar boven en beneden bewegen? :+

Dat in de berm rijden, ik weet dat ik eigenlijk op de weg moet rijden. Maar denk dat het veiliger, makkelijker en prettiger is voor mij, mijn paard en ook mijn mede weggebruikers.

Indd, de hand op en neer!

Ik weet het niet.. Ik vind het heel eng als er een auto aan komt scheuren en ik kruip weg in de berm, dan ziet ie me pas op het laatste moment en schrikt hij waarschijnlijk ook, dan loop ik liever vol in het zicht en ga ik opzij als ze erlangs gaan! :D

Maartje1990

Re: automobilisten en paarden in het verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 17:08

Hmm. Ik weet niet ik rij hier echt tussen de open velden enzo, dus dan zie je me, ook in de berm, wel vrij duidelijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:09

Maartje1990 schreef:
'het armgebaar'... welk armgebaar? iets anders dan je hand zo naar boven en beneden bewegen? :+

Dat in de berm rijden, ik weet dat ik eigenlijk op de weg moet rijden. Maar denk dat het veiliger, makkelijker en prettiger is voor mij, mijn paard en ook mijn mede weggebruikers.

Ik heb het idee dat sommige automobilisten denken dat wij in berm horen te rijden.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:11

Maartje1990 schreef:
Hmm. Ik weet niet ik rij hier echt tussen de open velden enzo, dus dan zie je me, ook in de berm, wel vrij duidelijk.

Ja precies, dan zou ik ook gewoon de berm opzoeken inderdaad!
Hier is het nogal bebost en momenteel nog aardig groen/oranje, dus ook wel donker op sommige plekken.
Ik moest gisteren na een spoorviaduct gelijk links, tussen bomen en bosjes door (smal weggetje) en ik hoorde op het viaduct al een auto aan komen razen, toen ben ik maar wel midden op de weg gaan rijden, anders had ie me echt niet gezien :=

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:15

Rij sinds kort met een hesje aan met opdruk en dat werkt. Er staat op: let op paard op xe weg houdt afstand.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:19

Kinel, dat is een goede! Waar heb je dat hesje vandaan ...?

Op de trailer van mijn staleigenaresse staat: get of my ass, only my owner rides me xD

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:19

Whahahaha die is leuk! :D foto?

De NVVR heeft ook zulke hesjes geloof ik! :j

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:27

@maart Ik heb het hesje bij toeval gekregen. Hier staat logo van knhs op aan de voorzijde.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:35

Ik heb verschillende ervaringen, als ik in de wei aan het longeren ben komen er af en toe wel eens jongens voorbij dit gaan schreeuwen en toeteren en alles. En inderdaad ook auto's die geen vaart minderen en je keihard voorbij rijden op een dijk op buitenrit.

Gelukkig ook goede ervaringen hoor! Ik rijd altijd op de dijk, en bij de huizen heb je dan een stuk naar beneden zeg maar, we kwamen eens een auto tegen die gewoon op dat stuk ging rijden en die verdiende inderdaad een pluim! Heel rustig rijden en ook er na niet wegscheuren. Ook wat auto's die je rustig voorbij gaan en dan ineens gas geven maar dat hou je toch altijd denk ik...

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:52

Ja altijd fijn die automobilisten die letterlijk langs scheuren. Ik zelf rijd altijd max met 30 erlangs en lekker de berm in.

Al reed ik laatst op een boerenweggetje en daar reed ook een meisje met d'r paard. Paard was al aan het zenuwen dus besloot er langzaam langs te gaan en goed de ruimte te geven.
Ik zat ernaast en paardlief besloot even goed uit te halen naar de auto. Natuurlijk gebeurde dit in de bmw van mams (zal ook eens in onze goedkope, oude clio gebeuren).
Mooiste is dat het meisje boos werd op mij! Want ik had geen verstand van paarden etc. Uiteindelijk wel de schade vergoed te krijgen na even bij haar ouders langs te zijn geweest.

Bedoel te zeggen dat sommige ruiters er ook wat van kunnen en ik vind dat je niet met ieder paard zomaar alleen de weg op kan.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:15

We zijn gezegend met vele bos- en zandpaden, maar helaas moet ik altijd eerst de straat uitrijden. Een weg in het buitengebied, amper berm omdat er bomen staan met daarachter afrastering, tuinhekken ed.

Er rijd veel verkeerd, veel groot verkeer en merendeel komt inderdaad voorbij gesjeesd -O- Mijn paard is goed verkeersmak, maar het gevaar zit meer in wat er aan de kant van de huizen gebeurd (honden die aan komen rennen, wapperend landbouwzeil, klapperende bakken enz). Ook daar is mijn paard tegen bestand, maar als het onverwacht is, kan hij wel even schrikken.
Dus ik ben altijd alert op waar ik rij en of er verkeer aan komt. Ik rij wel goed in het zicht en hoop dat ze er rekening mee houden. Komt er een flinke vrachtwagen of maiskneuzer aan van achteren dan zoek ik een oprit op of draai om, zodat mijn paard het gevaarte in elk geval ziet. Want er blijven niet veel meters over bij het passeren.

Ik overweeg wel eens om met een soort klaarover bordje te rijden die ik kan uitsteken en daar een tekst op te zetten :+

Sommige zijn asociaal, maar ook onwetendheid speelt een rol :j

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:27

Laatst hadden wij dat we 3 motoren tegenkwamen, we waren op een lang stuk, waar ze denk ik vaker behoorlijk hard rijden. Nu scheelt het dat we goed in de berm kunnen rijden en de fjorden nergens bang voor zijn :P De eerste twee gingen even flink versnellen, maar de laatste ging langzamer rijden toen hij oons zag. Erg netjes vind ik zelf! Naar zulke mensen zwaaien we meestal ook even :P
Met afslaan steken wij gewoon onze hand uit, lijkt mij wel zo fijn voor automobilisten. En als we langzamer of harder gaan wachten we gewoon even tot er geen verkeer aankomt zodat ze daar ook geen last van hebben.

Omdat ik natuurlijk nog geen auto rijd weet ik niet wat de mensen fijn vinden, maar volgens mij zijn wij niet extreem lastig :P

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:33

Mijn paard flipt juist altijd als een auto heel langzaam rijdt.. Of uit staat (mensen bedoelen t goed, maar volgens paardlief hoort een auto niet stil midden op de weg te staan.. ) :p

Maar t is wel zo netjes als ze t doen idd.. MAAR.. Aan de andere kant is t paardenvolk ook lang niet altijd zo netjes.. 2/3 breed naast elkaar blijven rijden.. Zich breed maken op de weg.. Rijden op plekken waar ze niet horen.. Etc. Etc. Er zitten dus wel twee kanten aan het verhaal..

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:53

Gelukkig heb ik hier niks te klagen. Tenminste tot nu toe niet, laat ik afkloppen.

Ik rij veel buiten en grotendeels over/langs de verharde weg. Over het algemeen houdt iedereen hier rekening met elkaar. Ik zorg altijd dat ze me wel goed kunnen zien, draag dan ook altijd een felgekleurde jas of shirt. Het scheelt denk ik ook dat dit een landelijke en paardrijke omgeving is en veel mensen wel bekend zijn met paarden.

Vandaag nog het gehele dorp doorgereden hier en nergens last van gehad. Gelukkig is paardje heerlijk rustig en kent ze veel. Best veel verkeer tegen gekomen (vrachtwagens, scholen die net uit waren) en het viel me weer op dat iedereen zo netjes rekening houdt met paard in het verkeer. En natuurlijk probeer ik ook zoveel mogelijk ruimte te geven op plekken waar dit mogelijk is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:08

Ik ben over het algemeen vrij sociaal als ik paarden in het verkeer zie. Maar niet altijd. Heb er een bloedhekel aan als je van die ruiters hebt die denken dat de hele weg van hun is en dus bewust midden op de weg gaan rijden. Dan ben ik een stuk minder sociaal en kunnen ze een vuile blik verwachten.
Verder erger ik me best weleens aan ruiters in het verkeer. Ooit eens 2 menners tegen gekomen in het donker zonder enige verlichting waren ook nog friezen. Schrok me eigen te pleuris van een mannetje dat midden op de weg liep te zwaaien waarbij ik nog dacht: "gek ga aan de kant" en pas later zag ik die paarden dus om vervolgens nog een eind achter de eerste nog een menner tegen te komen. Ga dan kort achter elkaar rijden en niet zo eind uit elkaar. En ook een keer gehad dat ik naar mijn paard toe ging en bij de buren(van mijn paard) gingen ze mennen staan ze die paarden gewoon op de weg op te tuigen. Dat vond ik zo asociaal die vent heb wei zat en dan zet je die paarden vast aan de vrachtwagen waarbij ze dus echt half op de weg staan. Daar heb ik geen woorden voor sommige denken letterlijk dat alles voor hun wel wijkt.

Er zitten natuurlijk altijd 2 kanten aan dat is zo maar ruiters/menner kunnen er ook zeker wat van en kan me ook best indenken als je als verkeersdeelnemer een keer een asociale ruiter/menner bent tegen gekomen dat je wat minder sociaal bent tegenover hun. Daarnaast denk ik ook dat er mensen zijn die totaal geen weet hebben dat een paard een levend wezen is en dus onverwacht uit de hoek kan komen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:57

Vandaag weer een stuk langs de weg gereden en het is hier heel verschillend. Sommige crossen langs en anderen rijden rustig.

Soms blijven mensen enorm lang achter mij (en mijn pony) hangen dat vind ik wel irritant.. Waarschijnlijk bedoelen ze het goed door niet te dicht naast me te passeren maar vaak wordt mijn pony daar juist (een klein beetje) zenuwachtig van.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:00

Als ruiter: paard in de berm of in een inkeping van een akker van een boer.
Als automobilist: Paard inhalen met een grote bocht, met ong. 30 km/u maar ik ga er niet voor remmen of stilstaan.. wel flink de vaart eruit.

Maar ik vind dat je paard daar tegen moet kunnen, je moet sowieso het verkeer niet in als je paard niet een beetje tegen auto's kan.. Maar toeteren, langs scheuren of er nauw langsrijden vind ik een no-go.

Iets heel anders met een fietser en paarden in het verkeer:
Van de week kwam ik twee amazones te paard tegen, ze reden door een hoofdstraat van een vrij druk dorp en werden ingehaald door een fietsster. Mevrouw reed keurig netjes met een grote boog om de paarden heen, maar op dat moment zegt 1 van die amazones: ''die heeft ook nog nooit van bellen gehoord''. Nou toen zei ik ook: ''als ze bellen is het niet goed want dan schrikt het paard van de bel, als ze niet bellen dan schrikt het paard weer van de fietser zelf. Het is nooit goed, ga dan niet het verkeer in als je paard niet tegen overig verkeer kan''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 21:18

Lisa: niet helemaal met je eens. Paarden moeten verkeersmak worden, dat moeten ze leren dus ik ga met mijn jaarling de weg op en soms schrikt ze nog. Logisch want ze is nog jong en moet t leren. Vind niet dat ik dan niet de straat op moet gaan. Want anders leert ze t nooit.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:19

Klopt maar dan moet je als ruiter niet gaan mopperen op de fietsers en gewoon tegen de fietser zeggen dat je paard het eng kan vinden en of hij/zij er rustig langs wil fietsen (of juist snel, wat makkelijker is voor het paard) ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:41

Hier ook wel meegemaakt.. Positief en negatief :)

Ik reed bijvoorbeeld op een rustige manege-fries.. Met een groep van stuk of 10 ruiters door het dorp. Bochtje om, ben ik ong 3 meter van m'n voorganger, denkt een automobilist er wel even tussen te kunnen, waardoor ik dus halt moest houden.. Hij reed gewoon door :/

Ook gehad dat ze aan het bouwen waren ergens naast de weg, meters van te voren niets gehoord. De bouwmensjes hadden ons waarschijnlijk wel gezien, als het voorste paard naast het bouwwerk komt zetten ze even de boor aan hoor :/ Gelukkig paardjes die niet schrokken, behalve het paard waar ik op reed en die achter mij.

Zelf ook positief gehad. Moest een hyper/druk/bang paard naar de wei brengen, komt een vrachtwagen aan die naar de boerderij toemoest en mij dus zou passeren. Calvano al helemaal gekdoen.. Ik met m'n hand heen en weer voor de chauffeur. Gaat ie een keigroot stuk achteruit met de vrachtwagen zodat ik erbij kon! Echt een topchauffeur :))

Ook eens meegemaakt dat ik naar buiten naar een paardje keek. (Ik was nog jong en keek uit het raam..) Komt er een tractor keihard aanrijden.. Ik zag het paard steigeren en toen zat er geen ruiter meer op.. Snel naar 'pappa' en toen met de auto na de weg (we hebben een lange oprit) gelukkig niet veel aan de hand en het paardje stond iets verder op de weg met een ander paard te neuzen XD

xx

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 22:15

Lisa_H schreef:
Klopt maar dan moet je als ruiter niet gaan mopperen op de fietsers en gewoon tegen de fietser zeggen dat je paard het eng kan vinden en of hij/zij er rustig langs wil fietsen (of juist snel, wat makkelijker is voor het paard) ;)

Dat ligt er aan vind ik. Als een fietser luid schreeuwend met een 'aan de kant aan de kant' oid voorbij komt. Of bijv. zoals in mijn OP dat een vrachtwagen gaat toeteren naar een pony met een kind erop. Pony schrok gelukkig niet, maar ik was behoorlijk kwaad en heb ook met m'n vinger naar m'n hoofd getikt toen die gast bij mij voorbij kwam.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:33

Hier over het algemeen positieve ervaringen. Toevallig vanmiddag nog een hele lieve meneer die netjes achter ons bleef tot wij van de (smalle) weg het pad op konden draaien. Alleen een beetje jammer dat meneer op z'n toeter drukte als antwoord op mijn (als bedankje) opgestoken hand :D

De weg bij ons voor is smal (auto's moeten elkaar in de berm passeren). Ik ga van stal weg wel de berm in (daar is de berm breder), terug niet. Maar opvallend hoeveel auto's dan toch niet voor me aan de kant gaan de goede berm in. Dan gaan ze echt zo dicht langs je dat je als je je voet beweegt de auto raakt. Gelukkig vindt paard het allemaal wel prima. Juist omdat het zo smal is remmen ze wel altijd af, dus dat gaat altijd goed. Ik ben zelf echt te beroerd niet om aan de kant te gaan of gas te geven om ruimte te maken. Zelf een beetje verder kijken lost meestal een hoop op.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:33

Ik ga op de andere baan rijden. Veel te bang dat ze uithalen en er een deuk in mijn auto zit. Mijn pony zelf is eigenlijk goed verkeersmak. Wel is hij enorm bodemschuw. Heb het al vaker meegemaakt dat meneer een oh zo enge put ziet, gewoon door mijn hulpen heen springt voor een auto. Nu heb ik het reflex zelf ook te kijken en hem bij verkeer en een enge put op komst dan helaas maar even op het trottoir te sturen. Ik vind het namelijk persoonlijk heel beschamend om het verkeer te hinderen, ook als de meesten eigenlijk heel erg netjes wachten en er mooi in een grote boog om heen gaan. Diegenen die pas echt aso zijn, dat zijn motorrijders, met van die grote cylinders 600 - 1000.. Die vinden het maar al te grappig even een flink gas te geven met de koppeling ingeknepen als ze net langs je rijden. Zo hatelijk, zeker als je bijvoorbeeld met een jong paard onderweg bent, dan kan echt voor zo'n terugval qua verkeersmakheid zorgen.

De dochter van mijn staleigenaresse is overigens te paard aangereden door een oudere dame. Met opzet. Deze dame wou het paard inhalen, zag dat er een auto tegemoet kwam en moest hard remmen en uitwijken.. In het paard. Deze heeft met twee (beslagen) achterbenen vol in de auto getrapt. Mevrouwtje kwam tierend de wagen uit 'of ze wel verzekerd was?'. De dochter heeft wijselijk besloten er direct de politie bij te halen. Met zijn allen naar het bureau en die vrouw kreeg een gigantische preek. Het kwam er op neer dat ze een gigantische boete zou krijgen vanwege asociaal rijgedrag, dat ze heel gelukkig kon zijn dat ze haar op haar leeftijd niet direct het rijbewijs afgenomen hadden omdat zij foutief was, ze voerde immers een speciale manoeuvre uit en het paard bevond zich op de juiste plek. Mocht het paard nu en in de komende 5 (!) jaar last krijgen van een blessure die herleidbaar zou zijn naar het ongeluk, dan was het aan haar te betalen. Ik vond het zooo cool te horen dat ruiters blijkbaar ook rechten hebben op de weg, en toch een beetje beschermd zijn tegen het aso gedrag van sommigen. Kortom, mij is het gelukkig nog nooit overkomen, maar ik bel vanaf nu bij twijfel gewoon de politie.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:37

Lisa_H schreef:
Iets heel anders met een fietser en paarden in het verkeer:
Van de week kwam ik twee amazones te paard tegen, ze reden door een hoofdstraat van een vrij druk dorp en werden ingehaald door een fietsster. Mevrouw reed keurig netjes met een grote boog om de paarden heen, maar op dat moment zegt 1 van die amazones: ''die heeft ook nog nooit van bellen gehoord''. Nou toen zei ik ook: ''als ze bellen is het niet goed want dan schrikt het paard van de bel, als ze niet bellen dan schrikt het paard weer van de fietser zelf. Het is nooit goed, ga dan niet het verkeer in als je paard niet tegen overig verkeer kan''

Zat hier toevallig gister aan te denken. Las een mevrouw 'de les' (overigens op een vriendelijke toon) over het feit dat ze belde. Had haar al aan zien komen, paard had het al gehoord. Ging allemaal prima, tot het moment dat ze belde. Hadden paard en ik beiden een hartverzakking. Bedacht me later dat ik eigenlijk niet wist wat irritanter was, bellen of er zo langs komen racen. Die mevrouw zal wel niet meer bellen (totdat ze van de volgende hoort dat het wel moet :P).

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:37

Heey

ik rijd op manege sonniushof en we hebben een keer in de krant gestaan wegens verkeersdrukte en jaah ik sta er ook op :o

Afbeelding

voor degene die het boeit ik ben die rechts met dat zwart shirtje

maar even over het onderwerp sjesumina wat een ramp zeg auto's en paarden maar we hebben wel borden langs de weg staan met pas op overstekende paarden en ik heb een heel toepasselijk paardrij sweater

Afbeelding

Maar er zitten wel wat mensen bij die kei hard langcrosse maar ook mensen met respect
Laatst bijgewerkt door LisannePruts op 13-11-13 22:43, in het totaal 2 keer bewerkt