Do's en don'ts verkeer met een buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:11

En toch snap ik denk ik wel wat Waratja wil zeggen, al doet ze dat erg heftig. Kijk, het is erg nuttig wanneer wij als ruiters in het verkeer de mogelijkheid krijgen om onze standpunten te verduidelijken en onze ervaringen te delen. En ik ben het er ook volledig mee eens dat in de rijopleidingen meer aandacht aan dit thema zou moeten worden geschonken.

Maar: hoe gedragen wij als ruiters ons in het verkeer? Hoe gaan we zelf om met het wettelijke kader dat ons daarvoor wordt opgelegd? Wie heeft er tips voor mederuiters om je in dit wettelijke kader zo veilig mogelijk te bewegen? Is er nood aan actie op dit gebied? Zo ja, hoe hunnen we ons zelf helpen?

Eigenlijk zouden die laatste thema's ons als ruiter op de openbare weg toch veel en veel meer moeten interesseren, niet? Maar het is natuurlijk gemakkelijker om met een beschuldigende vinger naar de mede-weggebruikers te wijzen.

Oh, ik weet heel erg goed wat je als ruiter op de weg zo allemaal mee maakt, vaak ook situaties waarin andere mensen -bewust en onbewust- levensgevaarlijke situaties veroorzaken. Informatiecampagnes over de omgang met paarden in het verkeer zijn volgens mij dus ook zeker nodig. De vraag blijft alleen: wat doen we zelf in het verkeer? Welke overlast veroorzaken wij zelf en welke gevaarlijke situaties creeren wij zelf. En dan ben je op een paardenforum als Bokt eerder op het juiste adres om een discussietopic daarover te starten. Maar we steken niet zo graag de hand in eigen boezem. -O-

mamavrend

Re: Do's en don'ts verkeer met een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 08:23

Haha sorry hier noemen we dat altijd rukbaarheid hihi.
Ja, weet je natuurlijk zullen ook zeker de ruiters schuld hebben maar gaat dat niet altijd op in het verkeer??? Dat de onschuldigen lijden onder onder schuldigen.
Maar ik ben van mening dat je toch ergens moet beginnen.
Als het door een artikel in een magazine een gewonde of in het ergste geval een dode scheelt is het voor mij al een reden om door te zetten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:27

Er zou tijdens het lessen en de theorie eens aandacht aan besteed moeten worden. heb het er met mijn instructeur over gehad toen ik nog lessen had. Hij was het helemaal met me eens en vond ook dat veel mensen onvoorzichtig omgaan met dieren en de regels niet weten.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:44

Het eerste stuk dat ik onderweg ben is een vrij smalle weg met veel vrachtwagens en trekkers. De trekkers houden altijd heel goed rekening met de paarden. Ook mensen met paarden vrachtwagens en trailers rijden altijd rustig langs.
De andere vrachtwagens rijden soms erg hard voorbij, terwijl er maar 1m afstand is tussen de vrachtwagen en het paard. Andere chauffeurs gaan stil staan, dit maakt het vaak alleen maar erger voor de paarden, dan duurt het langer voordat ze er voorbij zijn en als de wagen verder rijd, laat het lucht ontsnappen. Zo ben ik 1 keer in de sloot beland met paard en al.

Dus het liefst (op een smalle weg) rustig door rijden langs de paarden. Of kijk wat de ruiter zelf aangeeft. Maar vaak horen/luisteren ze me niet als ik aangeef dat ze door mogen rijden.

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 08:49

Heb net in alle rust even alles nagelezen (kinderen naar school).
Maar laten we het vooral netjes houden met zn allen en niet af gaan rekenen met elkaar dat is NIET de reden dat ik deze topic heb geopend. Wie zijn wij om elkaar te oordelen hoe een ander het ervaart in het verkeer.
Ik wil gewoon tips hoe het overige verkeer die er geen weet van heeft te informeren hoe een paard kan reageren!.
En misschien is het een idee om voor de ruiters een artikel er aan te wijden in het blad Bit oid hoe met het overige verkeer om tegaan met een buitenrit.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:03

IK rijd veel met mijn pony langs de straat. Zij was niet 100% verkeermak en nu, bijna zes maanden later gaat dat al een stuk beter. Vooral omdat ik blijkbaar een een fijn agrarisch gebied woon, met chauffeurs die begrijpen dat paarden vluchtdieren zijn.

Do's voor ruiters:
- zorg voor een vertrouwensband met je pony/paard
- wees zijn leider
- houd rekening met weggebruikers die sneller zijn
- wees vriendelijk

Do's voor chauffeurs
- besef dat paarden vluchtdieren zijn en ook kunnen schrikken van iets onverwachts
- geef ruimte aan een combinatie om veilig gebruik te maken van de openbare weg
- toeter niet
- geef geen gas naast een combinatie (daar kan een paard van schrikken)
- let op de handgebaren van de ruiter, als een paard onervaren is, kunnen goede ervaringen voor het dier leiden tot verkeermakheid en dus ook de veiligheid

Don'ts voor allen:
boos worden op elkaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:20

Oh, nog eentje, rechtstreeks uit het paardenland bij uitstek: daar dragen de ruiters hesjes "horse in training" of "young horse" om aan andere weggebruikers kenbaar te maken dat het paard wellicht onverwachte acties kan uithalen.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:48

ikke schreef:
Oh, nog eentje, rechtstreeks uit het paardenland bij uitstek: daar dragen de ruiters hesjes "horse in training" of "young horse" om aan andere weggebruikers kenbaar te maken dat het paard wellicht onverwachte acties kan uithalen.

Dat vind ik een hele goede, mits automobilisten dan ook weten wat dat inhoud.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:55

O man ik kan mij echt dood ergeren aan de a-socialiteit dat sommige mensen hebben op de weg zeg!
Vandaar dat ik maar A-sociale trucjes ben gaan uitvoeren om toch te krijgen wat ik wil!

- komt er een auto vol gas aanknorren dan parkeer ik (ruim van te voren) mijn paard in het midden van de weg zodat ze wel zacht moeten passeren. (gaat ook wel eens niet gebeuren maar dan krijgen ze mijn welbekende "Middelvinger")
- We hebben een drukke weg met er naast een fietspad.... iedere ruiter zou voor het fietspad kiezen. Dus ik rij daar gewoon komt er een kamekaze oma aan... " kijk toch uit met dat beest...paarden horen niet op het fietspad" dus die heeft een snauw gekregen "Wat moet ik dan? VLIEGEN....Stomme TR*T"

asocialiteit lokt bij mij asociaal gedrag uit :o

verder ben ik wel lief hoor :+

edit: o ja mensen die hun auto achter de kont van mn knol parkeren en echt op een haar na haar aanraken met inhalen krijgen een "KLOOTZ*K of STOMME TR*T" naar hun hoofd :+

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:10

Ik zeg even een woord waarbij ik wel denk dat meerdere mensen er last van hebben. Aangezien ze denken dat de weg van hun is; wielrenners...
Die scheuren met zn 20e langs je en zeggen om de beurt als ze je bijna passeren.....knol....knol...knol... tegen degene die achter ze fietsen.
Die razen altijd gewoon langs je. Op de fiets heb ik er ook last van.

Verder in t verkeer met buitenrit steek ik altijd me hand uit naar welke richting ik ga indien nodig.
Steek ook altijd me hand op naar de persoon die netjes afremt of me voor laat om over te steken.

Maar ik snap niet waarom er niet meer tijdens een theorie examen gedaan word aan ruiters op de weg.
Wel ouwe omaatjes komen voorbij met scootmobielen die je voorrang moet geven etc. Maar een paard zie je enkel erin voorkomen.
Tegenwoordig zijn er veel mensen die de weg opgaan tpaard of met koets.dus dan hoor t lijkt mijook in t leren van je rin ewijs naar voren te komen toch?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:20

En wat is het resultaat van je scheldacties, Anne_mieke88? Een nog slechter imago van ruiters in het algemeen, en bedankt!

Als je wil dat andere weggebruikers rekening met je houden, houdt dan ook vooral rekening met die andere weggebruikers en wees vriendelijk en beleefd. Je vangt echt meer vliegen met stroop dan met azijn :j
Ik ervaar helemaal niet zoveel problemen met ander verkeer, maar ik doe ook mijn best om weinig overlast voor anderen te geven. En af en toe een verontschuldiging of glimlach doet wonderen voor het gedrag van anderen, echtwaar. En sommige gebieden zijn gewoon niet geschikt om met een (onervaren) paard (of kind) langs de weg te gaan, zoek de ongelukken dan ook niet op.

Een artikel in een tijdschrift voor rij-instructeurs kan wel wat helpen, maar voor de lesklanten geldt vooral dat ze dingen in het echt moeten tegenkomen voordat ze leren hoe ermee om te gaan. En hartje Amsterdam kom je niet heel veel paarden tegen......

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:22

graag gedaan :j

Ik heb het 7 jaar vriendelijk geprobeerd... nu sta ik op stal met een drukke weg vol aso-rijders... ik pik het niet meer na 5 bijna ongelukken :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:25

Maar @Anne_mieke, als jij op het fietspad rijdt (waar je wettelijk niet mag komen) heb je je te gedragen.
Dat iemand je er op wijst dat je daar niet mag rijden; hoef je niet zo asociaal te reageren.
Je kan ook even zeggen: Sorry, ik weet dat het niet hoort; maar op de weg is het nu helaas te druk.

Daarnaast: Mijn moeder bv schijt echt peuken voor paarden.
Zij zou echt niet blij zijn als ze een paard tegen zou komen op het fietspad.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 03-09-13 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:27

maar waar moet ik dan rijden? op de drukke weg die er naast ligt? :=
of nog beter vliegen? :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:28

Anne_mieke88 schreef:
maar waar moet ik dan rijden? op de drukke weg die er naast ligt? :=
of nog beter vliegen? :+

Maar dat weet zij toch niet.
Dat jij vindt dat je op het fietspad mag rijden wil niet zeggen dat andere daar niets van mogen zeggen.
Wat ik al zei: even melden waarom je daar rijdt is vaak voldoende... maar iemand uitschelden is echt not done.

Zo ook met midden op de weg te gaan rijden... levensgevaarlijk.
Hopelijk kom je nooit de verkeerde tegen die zijn recht neemt en toeterend op je af komt.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:35

Ik heb eigenlijk nooit echt problemen met het verkeer als ik op mijn eigen pony rijd, je pony hoort toch gewoon rustig/verkeersmak te zijn als je de weg op gaat?
Het enige waar ik mij aan irriteer is als auto's echt heeeel vlak langs je paard rijden, dat wanneer ze een stap opzij zetten ze op de auto zitten. Het blijven paarden en ze zijn eigenlijk gewoon nooit 100 % voorspelbaar :+
Dat had ik laatst, een vriendin reed op mijn pony, we waren gewoon rustig aan het stappen en er kwam een auto heel vlak langs mijn pony rijden. Mijn pony die deed een stap opzij omdat er iets in de bosjes stond (het blijft een paard, en ze kunnen altijd schrikken) en die zat dus bovenop de auto. Mijn pony had gelukkig niks (ik snap nog niet hoe) maar de auto had wel 650 euro aan schade .. Ik had niet het idee dat het meisje de pony niet onder controle had, het was echt 1 stap die hij opzij zette. Maar er zat gewoon maar 30 cm tussen pony en auto ..

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:45

Ik word soms een beetje moe van iedereen die zegt dat chauffeurs geen rekening houden met paarden. We weten toch ondertussen allemaal dat er onverantwoorde types tussen zitten die nooit veranderen? Wel, verander dan je eigen instelling.
Een paard hoort ten allen tijde onder controle te zijn, ook als er een snelle auto passeert, een bus lucht laat ontsnappen of een tractor wat dicht rijdt. Dus je gaat ofwel samen met een ervaren paard, of je vermijdt het. Verder is mij altijd geleerd om ervan uit te gaan dat elke andere bestuurder in het verkeer dom is. Dus jij moet alles in de gaten hebben en altijd het ergste verwachten. Daar kom je al een eind mee. En nog belangrijker, als je die regel hanteert zal je bij een ongeval nooit in fout zijn.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:49

Katyatje schreef:
Ik word soms een beetje moe van iedereen die zegt dat chauffeurs geen rekening houden met paarden. We weten toch ondertussen allemaal dat er onverantwoorde types tussen zitten die nooit veranderen? Wel, verander dan je eigen instelling.
Een paard hoort ten allen tijde onder controle te zijn, ook als er een snelle auto passeert, een bus lucht laat ontsnappen of een tractor wat dicht rijdt. Dus je gaat ofwel samen met een ervaren paard, of je vermijdt het. Verder is mij altijd geleerd om ervan uit te gaan dat elke andere bestuurder in het verkeer dom is. Dus jij moet alles in de gaten hebben en altijd het ergste verwachten. Daar kom je al een eind mee. En nog belangrijker, als je die regel hanteert zal je bij een ongeval nooit in fout zijn.

Helemaal mee eens. Met een 'onbetrouwbaar' paard moet je gewoon niet het verkeer in gaan.
Hoewel zo'n geval als bij finnens dan weer gewoon stomme pech is.. zoiets kan gewoon het meest makkelijke paard gebeuren. Je kunt paarden nooit 100 % vertrouwen, het blijven dieren.
Met dit topic zullen we het verkeer nooit veranderen, begin maar bij jezelf :+

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:08

Ik rij de laatste 10 jaar alleen maar buiten eigenlijk, en moet zeggen dat ik zelden in een situatie kom dat automobilisten echt heel asso rijden.. Nu zijn onze paarden zeer bomproof buiten, zeker met (groot)verkeer. Ik zorg wel dat ik altijd goed zichtbaar ben en als het echt heel druk of spannend wordt (zoals de noorderbrug in maastricht) stap ik af en loop naast mijn pony (vindt hij prettiger). Ik zorg dat ik op een veilig punt rij en dat houdt in dat ik elke situatie opnieuw inschat. En als dat betekent dat ik een stukje over een fietspad moet (of in de berm ervan) dan doe ik dat :j En anders rij ik zover mogelijk rechts zodat auto's ons makkelijk kunnen inhalen.

Het is echt mijn ervaring dat als je zelf relaxt te paard zit in het verkeer het verkeer ook vrij relaxt reageert op paarden. Schat de situatie in en zorg dat je zelf het verkeer niet hindert. De politie doet echt niet moeilijk als je een veiligere oplossing zoekt door op een fietspad te stappen, als je daarmee niemand tot last bent.

Persoonlijk vind ik de ruiters tegenwoordig vrij asso :o Met 2 naast elkaar blijven rijden terwijl wij wel netjes achter elkaar gaan rijden, of dravend of galoperend van achterop aan komen rijden en je dravend inhalen (ruiters geen menners). En meer vandat soort streken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:10

Ja dat is wel heel erg zeg dat je in draf ingehaald wordt. :')

Zie daar de ernst niet van in maargoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:12

Bij sommige paarden is dat wel degelijk ernstig. Als mijn pony heet is en ik d'r net een beetje terug heb en er komt dan een idioot zonder het aan te geven langs gedraafd (en ik heb het dan niet over een sukkeldrafje maar een flinke draf) dan vind ik dat net zo asociaal als auto's die gas geven naast je.
Ik weet niet beter dan dat je altijd netjes vraagd of je mag passeren en of dit dan in draf mag. Maar misschien heb ik dan hele rare ruiterregels geleerd ofzo.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:32

De allerbeste tips van allemaal voor ruiters vind ik:

- Geef verkeersdeelnemers die rekening houden met ruiters en aanspanningen een vriendelijk gebaar. Dit wordt echt gewaardeerd en haalt ons imago omhoog.
- Op het fietspad rijden als de weg gevaarlijk is moet kunnen, maar houdt er rekening mee dat fietsers meer recht hebben om daar te rijden. Geef ze dus ruimte om te passeren.
- Ga niet met een paard de weg op die van alles schrikt, train je paard eerst op bekend terrein of ga met de trailer.
- Laat (jonge) kinderen niet alleen op buitenrit gaan zonder begeleiding. Ze weten nog niets van de verkeersregels en kunnen minder goed op situaties reageren.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:42

chelle_dora schreef:
Bij sommige paarden is dat wel degelijk ernstig. Als mijn pony heet is en ik d'r net een beetje terug heb en er komt dan een idioot zonder het aan te geven langs gedraafd (en ik heb het dan niet over een sukkeldrafje maar een flinke draf) dan vind ik dat net zo asociaal als auto's die gas geven naast je.
Ik weet niet beter dan dat je altijd netjes vraagd of je mag passeren en of dit dan in draf mag. Maar misschien heb ik dan hele rare ruiterregels geleerd ofzo.

Ik heb het over het inhalen van fietsers / auto's niet over het inhalen van paarden. Dan vraag ik of ik voorbij mag draven zo niet dan stap ik voorbij.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:23

Ik vind het niet netjes om zomaar van achter of van voren benaderd te worden door hard dravende of galloperende paarden. Mijn fjordje vind veel leuk en kan heel veel hebben maar daarvan gaat hij (terecht) over de zeik. En die van mij kan echt heel vuil bokken... Kop weg, rug rond, en een enorme explosie. Kun je zo de rodeo in... Meestal zit ik hem wel uit maar ben er laatst ook weer een keer onvrijwillig afgestapt (ik viel gelukkig niet echt en lande op mijn voeten) en dan is die 20 jaar en behoorlijk wat gewend...
Zo krijg je dus ongelukken... En het is zo niet nodig.

Gelukkig zijn er ook nog ruiters die wel de regels kennen van het buitenrijden. Ik denk dat er op maneges en verenigingen meer instructie zou moeten zijn over hoe het wel hoort en hoe niet..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:33

Ik vind dat ieder voertuig een paard gewoon zachtjes in moet halen. Vooral vrachtwagens en andere enge sjofels.

Ik stapte laatst op de weg, hoor in de verte een hele gave moter met een onwijs hard een 'ontploffend' geluid. Toen ie in de buurt kwam ging ie langzamer en hij ging me heel langzaam voorbij en na een tijdje ging ie weer harder. Bleek echt een hottie trouwens :9 Blij met zulke mensen!

Heb ook wel eens gehad dat er een auto keihard langs kwam van achteren met een groep jongens die mijn pony keihard sloegen :( Zag de stok nog het raam uitsteken :n Pony schrok zich natuurlijk een ongeluk, dus kwam helemaal niet in mijn hoofd op om het kentekennummer te onthouden.

Ik rijd paard in een buurt met veel allochtonen en het lijkt alsof zij veel minder weet hebben van paarden in het verkeer, je ziet ze ook niet heel veel op maneges is mijn ervaring dus misschien vandaar. Daarbij heel vaak toeteren en een paard na doen bijvoorbeeld. Zo asociaal.