van Enkhuizen naar Egmond te paard 60 km

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: van Enkhuizen naar Egmond te paard 60 km

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:23

60 km met een tempo van 5-6 km per uur stappend komt minimaal op 10 uur rijden uit, dan heb je nog geen enkele pauze.

Met een paard wat jong is, pas sinds een paar weken ritten van 2 uur loopt enz. lijkt me dat gewoon gekkenwerk.
Je rijdt je paard over de kop op deze manier. Hoeveel je ook aanvult. Daarbij willen niet alle paarden onderweg drinken.

Of opdelen in 2x 30 km of met de trailer gaan is mijn advies. 30 km is nog flink maar als je dan een drafje er bij pakt tussendoor moet dat wel haalbaar zijn. Of het wenselijk is dat is de grote vraag eigenlijk. Wil je een jong dier al zoveel belasten? Mijn keuze zou het niet zijn.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:29

leuk plan maar totaal niet goed over nagedacht..... het rijden van 60 km is niet simpelweg een rekensommwetje.....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:48

Ik heb de route gedeeltelijk gereden maar dan van heerhugowaard naar enkhuizen en vond het een eind, blij dat ik er was en de pony's waren er ook wel klaar mee. De 2e dag over de dijk was veel fijner. Ik zou hem in 2e rijden en jullie zijn hier welkom om te overnachten. Land voor de paardjes en een vouwwagen voor jullie, pb maar bij interesse.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:55

Als dit inderdaad over een 4-jarige gaat die je net 2 weken hebt dan zou ik dit plan nog maar even 3 jaar in de ijskast zetten :+

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:58

hoe weten jullie dat het om een 4 jarige gaat die ze pas 2 weken heeft?

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:03

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:10

Maar dan nog... 60 km in 7 uur is erg hoog gegrepen en zeker met de 'training' die er aan voorafgaat.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:32

heleenxx schreef:
[VVDD] 2 weken nieuw paard, krijg haar het erf niet af alleen

Of ze moet voor deze rit een ander paard gebruiken?

het topic door gelezen.
gaat dan inderdaad om de 4 jarige.

dat is inderdaad geen goed plan, je hebt hem net en bent nog helemaal niet aan elkaar gewend.
je weet nog niet hoe ze in verschillende situaties reageert.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:53

ben benieuwd ts hoe je het gaat doen...zijn wel wat suggesties voorbij gekomen: heb je er ook iets aan?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:57

Mijn advies is dat je lekker nog drie jaar eerst goed moet gaan trainen :)

NienkeSerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:38

Persoonlijk zou ik gewoon minstens een dag extra ervoor uit trekken, dan kan je tijdens de rit zelf ook al een lekker drafje ed doen, en is het al een stuk haalbaarder.
Maar als het om een vierjarige gaat zou ik misschien toch eerder kiezen voor een trailer, een locatie dichterbij of gewoon niet, grote kans dat het toch erg zwaar is voor een paard die hier niet speciaal voor getraind is!

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:48

TS ga je iets doen met de tips of wat is je bedoeling nu?

moviechannel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 19:52

Na lang wikken en wegen, hebben we besloten met de trailer te gaan en dit plan uit te stellen, hoewel ik het nog steeds een leuk plan vind en blijf vinden, zitten er toch een hoop haken en ogen aan nog, zo en zo is ze inderdaad nog maar 4 weken bij mij ondertussen, samen met de andere pony buiten rijden gaat erg goed, ze is nog niet zover om alleen met mij naar buiten te gaan, veel te nerveus nog, de ritten die we nu geoefend hebben waren wel wat vermoeiend voor haar, ze heeft duidelijk nog meer training en conditie nodig, we gaan dit eerst opbouwen en willen wel trektochten maken maar eerst kortere, fietspaden zijn van asfalt maar er is altijd een berm, ook ben ik wel van mening dat een trailertocht vaak een stressvolle situatie is voor de paarden, ook het vinden van een geschikte auto en chauffeur heeft ons erg veel moeite gekost, maar het is ons wel gelukt uiteindelijk, we hebben er erg veel zin in om strandritten te gaan maken, de manege waar we staan maken ook buitenritten over het strand, er zijn bepaalde stukken waar je met paarden wel mag rijden en stukken waar het verboden is.

moviechannel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 20:03

bedankt voor alle goede tips en adviezen ik heb er zeker veel aan gehad !!!!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:06

Ik ben blij om te lezen dat je ze van harte neemt. ;) Dit was imo rampzalig afgelopen. Ik had een reus van 1.80 die in goede conditie was en die stapte net aan 6,3 km per uur.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:16

fijn te lezen dat je het hebt bij gesteld, klinkt ineraad leuk maar in real live blijkt het dan net ff lastiger te zijn. Maar met trailer heen is toch ook super!

moviechannel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 20:26

Ja ik heb er zeker wat aan gehad, en ben nu ook zeker van mening dat ze èn te jong nog is èn te kort bij me is om zo een onderneming te doen, we stellen het uit en gaan nu met de trailer die kant op, we gaan het plan in de ijskast zetten en komen hier nog wel eens op terug! Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

moviechannel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 20:36

Napie schreef:
60 km op een mendurance wedstrijd deed ik 5 uur over maar dan heb je het over bijna continu draven en galop. Mijn ervaring is dat je 5 km per uur stapt en dan ook nog pauzes tussendoor elke 2 uur. Met een beetje geluk ben je 15 uur verder. Als je niet op enduranceniveau heb getraint vind ik dit plan wel een beetje ambitieus. Stappen op zich prima, kunnen ze lang volhouden (its not the distance but the speed that kills the horse) maar de combi met de duinritten en weer terug is overvragen. Hoe ga je je paard drenken. Met opvouwbare emmers zeg je. En dan water uit de sloot. Kans dat e het of niet drinken of vervuild is.

toch: een mens kan marathons afleggen van 42 km in ruim 2 uur, is het dan zo dat een mens sterker is dan een paard? Of hoe moet ik dat zien? mensen hebben dan geen gewicht mee te dragen maar wij zijn dan ook geen paarden...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:38

Ja volgens de wetenschappers wel, er worden ook wedstrijden mens versus paard gehouden en soms wint de een en dan de ander.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:49

Hee- ik vond je plan ook leuk, maar erg goed dat je het hebt uitgesteld hoor, doe je denk ik echt goed aan :). Als je het nou toch een andere keer wil doen zou ik het opknippen in ritten van max 30 km per dag. Je rijdt gauw een keer verkeerd of een route klopt niet, of je mag ergens niet in of wat dan ook. En onderweg ergens overnachten en dan de dag erna weer verder is echt HEEL gaaf. Trektochten zijn dik verslavend kan ik je vertellen...haha. Ik zou het over een jaar of 2 plannen en dan lekker voorbereiden zodat je ook fijne spullen hebt om mee te nemen. Die voorbereiding is ook ZO leuk, moet je echt de tijd voor nemen. Tot die tijd...heel veel plezier met je vakantie :)

moviechannel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 21:23

Ja ik denk dat trektochten echt heel gaaf zijn en ik neem direct van je aan dat het verslavend is, ik geniet nu al van de buitenritten hier in de buurt laat staan als je nieuwe routes gaat ontdekken samen met je paard, en dan zo een overnachting etc erbij, het lijkt me zó leuk !! Geduld is een schone zaak, first things first: wenningsperiode goed doorkomen, conditie, leeftijd, ontwikkelingen, klaarstomen, goede voorbereidingen en dan gaan !
Laatst bijgewerkt door moviechannel op 18-08-13 21:50, in het totaal 5 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:26

Goed besluit om met de trailer te gaan +:)+ Heel veel plezier :-)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:42

toch vraag ik me af welke manege want hier in egmond mag je gewoon nergens met je paard t strand op na smorgens 9 uur en voor 7 uur savonds doe je t wel daar tussen riskeer je een flink hoge boete dus gewoon een waarschuwing

moviechannel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 21:52

Manege Groot Herenweg Egmond aan de hoef, , de paarden overnachten daar op pension, en de mevrouw die ik aan de telefoon had zei, jullie gaan vast strandritten maken dus dat is geen probleem, maar bedankt voor de waarschuwing !

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 23:09

moviechannel schreef:
Napie schreef:
60 km op een mendurance wedstrijd deed ik 5 uur over maar dan heb je het over bijna continu draven en galop. Mijn ervaring is dat je 5 km per uur stapt en dan ook nog pauzes tussendoor elke 2 uur. Met een beetje geluk ben je 15 uur verder. Als je niet op enduranceniveau heb getraint vind ik dit plan wel een beetje ambitieus. Stappen op zich prima, kunnen ze lang volhouden (its not the distance but the speed that kills the horse) maar de combi met de duinritten en weer terug is overvragen. Hoe ga je je paard drenken. Met opvouwbare emmers zeg je. En dan water uit de sloot. Kans dat e het of niet drinken of vervuild is.

toch: een mens kan marathons afleggen van 42 km in ruim 2 uur, is het dan zo dat een mens sterker is dan een paard? Of hoe moet ik dat zien? mensen hebben dan geen gewicht mee te dragen maar wij zijn dan ook geen paarden...

Er zijn ook paarden in de endurance die 22 km/u lopen. Dan heb je het over een heel ander caliber als mijn shetlanders. En als ik een marathon ga lopen overleef ik het niet eens. Mensen die de marathon in twee uur lopen (is dat zo, geen idee eigenlijk) zijn uiteraard getraint.