Jong paard buitenrijden, wanneer ben je daar klaar voor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:55

Ik ga ook al vrij vlot met mijn inrijpaarden naar buiten. Er gaat de eerste paar keren altijd een ander bomproof paard mee (mijn oude ruin heeft al heel wat paarden verkeersmak gemaakt). Meestal begin ik met een klein rondje in het (productie)bos hiernaast, het fietspad hier achter en dan weer terug via het open veld. Allemaal rechte stukken, en vooral het fietspad is vaak spannend omdat daar "rare" dingen zijn. Dat bos vinden ze vaak geen probleem, maar containers, brievenbussen, pallets met stenen enz enz. vinden ze veel vreemder.
Als dit verder goed gaat ga ik wat verder weg naar een park hier verderop, daar is ook een meertje waar je in kan, dus ik heb ze al vrij vlot ook watermak. Voordat de paarden weer naar huis gaan ben ik eigenlijk altijd wel een paar keer alleen met de paarden naar buiten geweest.
De meeste paarden die ik beleer zijn tenslotte recreatiepaarden dus daar leg ik de nadruk op. Maar ook bij een jong wedstrijdpaard zou ik het zo doen. Eerst maar leren op eigen benen te lopen voor het moeilijker wordt.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:28

Hangt van je paard, je omgeving en van jezelf af.
Mijn huidige paard was 2 maand onder het zadel toen ik voor het eerst naar buiten ging.

Daenerys

Re: Jong paard buitenrijden, wanneer ben je daar klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:31

Mits de omgeving het toelaat (dus rustige wegen zonder al te veel verkeer), neem ik ze het liefst mee naar buiten zodra er een stuur en rem op zit. Samen met een ervaren paard lekker wat kilometers maken, veel rechte stukken zodat ze goed op eigen benen leren lopen.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:35

Ik ben gisteren voor het eerst helemaal alleen naar buiten geweest met mijn bijrijdpaard van 4.
Eerder wel met de iemand op de fiets ernaast geweest, maar dit keer ook draf en galop meegepakt.
Met iemand op de fiets ernaast heb ik alleen gestapt omdat deze me anders niet bijhoudt.

Sueño is heel gevoelig op stemcommando's, vooral 'rustigggg' en 'hooo maar' zitten er zeer goed op.

Hangt inderdaad van je paard en omgeving af.
Ik vertrouw Sueño blind (4 jaar, PRE, ruin).
Hij is koel in het hoofd en als we gaan dressuren moeten we ook 15min over een drukke weg stappen, dus van groot verkeer e.d. schrikt hij niet.

Hierom heb ik besloten alleen naar buiten te gaan, omdat hij snel onder de indruk is van andere paarden en zichzelf laat opklooien.

Natuurlijk vindt hij soms dingen nog erg spannend, maar na een beetje geruststellend gepraat van mijn kant loopt hij zonder twijfels door.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:40

Wij nemen een jong paard zowiezo altijd eerst met een rustig, ervaren paard mee.

We gaan eerst met de trailer naar de bossen, zodat hij niet meteen met veel verkeer te maken krijgt. Vervolgens nemen we 'm een keer mee door de woonwijk waar we nog geen groot verkeer tegen kunnen komen.

Pas daarna gaat ie 'overal' mee naartoe.

Belangrijk is dat de ruiter vertrouwen geeft aan het paard en dat het paard al goed in de hand staat. Bij ons gaan ze met +/- 3,5 jaar al mee naar buiten. :j

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:44

Wij gaan zodra we een stuur en een rem hebben naar buiten met de paarden. Nu kunnen wonen wij vrij rustig en ben ik met een kilometer langs een rustige weg stappen bij de schipbeek waar je eindeloos lang rechtuit kunt rijden met je jonge paard. Er gaat dan altijd wel een ervaren paard mee.

Toevallig gisteren weer met een jonkie voor het eerst een buitenrit gemaakt :)

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:46

ik zou sowieso een ervaren paard mee nemen. Ik zou naar een plek gaan waar niet al te veel verkeer etc. is en dan uit gaan breiden

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:46

Mijn pony kende de 'buitenomgeving' rondom stal eigenlijk al op haar duimpje toen ze werd ingereden.
Ze kende het omdat ik daar altijd al wandelde met haar en toen ze wat ouder werd, ging ze mee als handpaard naast een braaf paard.
Toen ik haar in ging rijden, gingen we dus eigenlijk bijna gelijk de bak uit de vertrouwde buitenomgeving in.
Eerst met hetzelfde paard als waarbij ze eerst meeliep als handpaard. Daarna met iemand ernaast op de fiets. Uiteindelijk alleen.
Wij staan in een hele bosrijke omgeving zonder echt grote wegen, dus wat dat betreft is het gevaar van medeweggebruikers niet groot.
Ik ben ervoor om vrij direct in een relatief veilige (geen grote wegen, bospaden) omgeving naar buiten te gaan. Paard kan lekker rechtuit lopen en vaak leren ze zo ook veel beter galopperen dan in de bak.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:51

Ik neem de 6jarige die ik rijd (maar nog niets meer dan haar vertrouwde omgeving en de binnenbak van het bedrijf waar ze is ingereden kent) na het rijden in de bak bijna elke dag even aan de hand mee langs de weg. Heel af en toe blijf ik erop zitten. Ik ga dan heen en weer over het fietspad tot aan het ruiterpad. Ik bouw dit op en ga steeds een stukje verder.
Omdat er geen geschikt ''voorbeeldpaard'' (lees: onverstoorbaar) bij ons op stal staat om mee te gaan, ga ik alleen met haar. Dit vind ik eigenlijk ook wel prettig, zo hoef ik me alleen druk te maken om haar, mezelf en het verkeer en kunnen ze elkaar ook niet overstuur maken.

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:07

Wij rijden met onze pony van net 5 buiten met een ander paard of met iemand op de fiets erbij.Dat gaat prima en ze is erg braaf.
Als we alleen gaan is ze nog erg schrikkerig en kijkerig,omdat we door erg druk verkeer met veel vrachtwagens moeten vind ik dat te gevaarlijk.
Over 2 weken gaan we op vakantie naar de veluwe en daar rijden we vanaf de manege meteen een ruiterpad op! Lijkt me ideaal om te oefenen!

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:38

Ik zou naar buiten gaan wanneer ik er vertrouwen in heb dat we het samen gaan redden. :j
Dat betekend in mijn ogen dat ik sowieso een rem en een stuur heb, dat mijn paard verder goed aan het been is.
Het liefst ook niet heel schrikkerig, maar dit went natuurlijk na een aantal keer naar buiten.
Ik zou eerst een paar keer de weg naar het bos gaan wandelen en een stukje in het bos.
Zo weet ik voor ik erop ga, hoe het paard reageert op alles wat nieuw voor hem/haar is.
Als ik de mogelijkheid zou hebben zou ik het liefst een ervaren paard mee hebben, daarna iemand op de fiets of lopend om te kijken hoe het paard alleen reageert. Gaat dit alles helemaal vlekkeloos dan zou ik ook alleen durven. :j

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:46

Het liefst zo snel mogelijk. Ik ga nu met mijn 4 jarige stukjes langs de weg lopen met brede berm. En wil binnenkort naar het bos/strand als het trailerladen goed geoefend is :)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 21:06

knap dat jullie zo snel naar buiten gaan! Zie je daar dan niet tegenop.. ik haal altijd worst case scenario's in mijn hoofd haha

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:10

Ik doe dat juist niet en blijf rustig..svheelt ook heel veel. Als je hetzelf een beetje eng vind ga dan met een ander paard mee als je dat fijner vind.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 21:14

ik probeer ook rustig te blijven, je merkt ook dat als je zelf een beetje zit te dromen je paard ook een stuk relaxter is.. het is vooral dat ik dit heb voor ik op het paard zit.
Ben ook van plan 1e keren samen met iemand anders op mijn haflinger te gaan, maar wil niet dat mijn paard zo'n sulletje wordt welke altijd achter een ander aan wil en niet voorop dus wel zo snel mogelijk op eigen benen alleen gaat.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:19

Voor mij is een paard klaar om naar buiten te gaan als hij de de rem en t steur er goed op heeft, aan de hand buiten ook vrij rustig is en ik het vertrouwen in hem heb dat t wel goed komt.
Ik zou proberen met iemand anders te gaan. Vooral de eerste x. Heb ik echter de mogelijkheid niet dan ga ik ook alleen. (nu kan ik hier een rondje over de landwegen lopen en hoef niet meteen de drukke weg op) Wellicht dat ik iemand zou mee vragen te voet, dat wel.

Aangezien ik het vertrouwen heb in t paard ben ik dan vanzelf ook rustig en op mn gemak.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 08:34

Mijn haflinger is nu 5 jaar en 1 jaar onder het zadel. We zitten 10 minuten stappen van de duinen af maar ik ben zelf niet zo'n held en mijn pony nogal onzeker buiten. Nu we zonder zadel met enkel een touwhalstertje door de bak durven te hobbelen vind ik ons er klaar voor. Ik vertrouw haar inmiddels volledig en zij mij, en dat vind ik iets heel belangrijks als je de weg op gaat.

Morgen gaan we voor het eerst buiten rijden, met een ervaren paard mee. Ik verwacht geen problemen of wat spanning na. Kan nog niet voorzien wat er gebeurd als we iets echt engs tegenkomen maar mijn pony is absoluut geen renner dus ik vermoed dat ik me nergens zorgen over hoef te maken.

Wil daarna zo snel mogelijk alleen gaan, maar denk dat de eerste paar keren met iemand mee wel een goed idee is :-)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:04

Wanneer je er zelf een goed gevoel bij hebt vind ik. Ga je als een stress kip de bospaden op dan is je paard ook binnen no-time over de zeik. Wat al gezegd is, als de rem en het gas bevestigd is. Ho=ho zo niet dan is het nog behoorlijk gevaarlijk zeker bij oversteekplaatsen.

Een ervaren paard meenemen is altijd handig, je paard kan steun vinden wanneer hij iets eng vind. Mijn vriendin haar pony had nog niet eerder het bos van dichtbij gezien (pony is soms nog wel eens een mieperd) het hielp haar heel erg dat er 2 paarden voor haar reden die het wel 100% gewend waren. De pony was echt heel braaf in het bos.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:05

Dat verschilt.
Kijk met een paard dat zich zeer moeilijk laat berijden zou ik toch nog maar even in de bak blijven.
Maar als je n paard hebt dat het super doet en je vertrouwd hem, dan zou ik toch vrij snel iemand vragen om op de fiets mee te gaan(vind ik toch wat fijner dan een ander paard mee), en ik waarschuw mn moeder dat ik op buitenrit ga en als ik over 20 min niks laat horen, kom me dan zoeken:P
Nee gekheid.
Ik denk dat ik wel een hesje aantrek met 'paard in opleiding' erop. dan weten mensen wat er aan de hand is en dat het paard uit kan wijken. Dat ze niet met 80 km/h langsscheuren. Mensen roepen altijd: je moet met zo'n paard niet de weg op gaan, hij moet verkeersmak zijn anders moet je t verkeer niet in gaan! Maar een paard wordt natuurlijk niet verkeersmak geboren.

Ik ga van tevoren ook buiten wandelen. zodat hij de route een beetje kent en snapt wat m te wachten staat.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:13

Hangt inderdaad wel heel erg af van het paard.

Ik heb vorig jaar een tinker ingereden en daar ging ik na een paar weken mee naar buiten.
Maar die had in weilanden recht langs de weg gestaan. 1 weiland waar veel bouwverkeer langs kwam en een weiland recht naast een bushalte. Dus hij was ook al veel gewend.
En ik ben bij zijn geboorte geweest dus ik kende hem ook al goed.
Bij onze 2e keer buiten was er net een traumahelikopter geland bij het ziekenhuis en hij keek er nog niet eens naar.

En wij zitten wel aan een 80 km weg, maar we kunnen meteen een vrij brede dijk op en daarna het fietspad op. Dus we kunnen ook op een veilige plek rijden. En ook zorgen dat er een bomproef paard mee gaat.

De eerste keer is er ook nog iemand met de fiets mee gegaan.

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:24

Zoals door anderen gezegd, het kan dus heel snel. Maar de vraag is of je jezelf vertrouwt. Als jij het zelf heel spannend vindt, is het misschien verstandig om iemand anders te vragen de eerste keer op je paard naar buiten te gaan. Zo draag jij je zenuwen niet op je paard over.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:58

Mijn paard is eigenlijk zadelmak gemaakt in het bos. We hebben 2x een kwartiertje in de afgezette " Roundpen" gereden, daarna meteen met goed mak paard er naast het bos in gegaan. Vanaf dat moment heeft hij bijna geen bak meer gezien. Wel is hij daarvoor enkele keren mee geweest al als handpaard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:01

ik heb met mijn jong paard al vanaf 3 maand buiten gaan wandelen aan de hand, ze was dus niet meer bang voor auto's/vrachtvervoer, etc.
de derde keer dat ik erop zat en de rem er op bevestigd was ben ik blokje om gegaan, wel enkel stap en klaar om er vanaf te springen wanneer nodig.

rndmusername

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:22

Mijn eerste Buitenrit met mijn jonge ruin was achter een oude brave dominantie merrie aan waar hij ook mee in het land stond. Dat gedrag kopieerde hij een soort van.

Monty6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:45

Toen ik voor het eerst naar buiten ging was er iemand mee op de fiets erg handig