Welk ras voor ''toeren''

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:51

Solleke_Noah schreef:
Ik maak ook graag (langere) tochten, heb nu nog gewoon twee warmbloedpaarden, maar sluit niet uit dat er in de toekomst een ijslander bijkomt :D Heb inmiddels verschillende ijslanders gereden, ook op langere tochten en het zijn enorm werklustige en pittige paardjes. Daarnaast zitten ze ook nog eens erg goed (redelijk vlakke gangen en tölt als extra gang die erg comfortabel is). Ik zou dus voor een ijslander gaan :)

Helemaal mee eens :j Ze hebben ook nog eens een enorm uithoudingsvermogen en zijn makkelijk in de omgang... Ze kunnen tegen vrijwel alle temperaturen en zijn erg sterk. Ook hebben ze harde hoeven en kunnen overal op lopen.. ze raken niet snel kreupel.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:51

Sandrina schreef:
ikke[quote="Sandrina schreef:
Met een haflinger kan je alle kanten op. Ook die jij wil.

Beter een topdressuurknol met het juiste karakter dan een Haf met een te-lam-om-te-werken-mentaliteit.

Waar slaat DAT nu op? Die van mij is zeer, om maar niet te zeggen, erg voorwaarts.
Heb je nooit de goede haf getroffen. :+

Idd. Er zijn ook haflingers die geen te-lam-om-te-werken mentaliteit hebben! :j

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:53

Misschien helemaal niets voor je en misschien vind je ze wel te klein, maar als je graag op een ras wilt zoeken.
Dan misschien een Welsh Cob? http://www.nwpcs.nl/2013-04-16-09-56-19/sectie-d
Ik heb er zelf ook een, een pony die gewoon echt door blijft gaan. Stevig ter been en attent en ook handig met heuveltjes en kleine sprongen.
Ontzettend comfortabele gangen en een hele fijne (mits goed getrainde) stap.
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 24-06-13 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:54

Naar mijn mening ligt het echt aan t paard . De ene Arabier is bomproof , kan over verschillenden ondergronden lopen , heeft goede conditie & misschien is de andere Arabier precies het tegenovergestelde .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:18

Solleke_Noah schreef:
Ik maak ook graag (langere) tochten, heb nu nog gewoon twee warmbloedpaarden, maar sluit niet uit dat er in de toekomst een ijslander bijkomt :D Heb inmiddels verschillende ijslanders gereden, ook op langere tochten en het zijn enorm werklustige en pittige paardjes. Daarnaast zitten ze ook nog eens erg goed (redelijk vlakke gangen en tölt als extra gang die erg comfortabel is). Ik zou dus voor een ijslander gaan :)

Ook al eens erbij stil gestaan dat die comfi gang zeer inefficient is en dus relatief veel van je paard vraagt, zeker als je meerdere dagen gaat reizen, inkl bepakking. Op zulke reizen is het van belang dat een paard goed kan stappen, de rest is volstrekt nutteloos.

donnar schreef:
Je moet niet alle Tinkers over een kam scheren, die van mij wil erg graag werken! Met buitenritten, als hij al aardig tegen zijn grens aan zit dan zal je hem altijd nog gewoon in galop krijgen met minimale hulpen. Ook zal hij er nooit uit vallen, werken wil die van mij zeker voor je.

Waarom zou ik opeens alle Tinkers wel over een kam scheren als ik aangeef dat je per paard en niet per ras moet kijken? Is het dan echt zo moeilijk om verder te kijken dan je eigen paard?

Zelfs een IJslander is niet geschikt als reispaard voor iemand die 100kg weegt; alle verhalen van het stamboek ten spijt, je rijdt ze echt de vernieling in!
donnar schreef:
Maar weer even on-topic, ik zou inderdaad kijken per paard, en niet specifiek naar een ras. Wel zou ik me een beetje laten lijden door de bouw van bepaalde rassen, want het ene ras is nou eenmaal veel wendbaarder dan het andere ras.
Wel ontzettend leuk om dit soort tochten te gaan doen lijkt me! :j

Wendbaarheid is ook maar betrekkelijk van nut maar meer algemeen is het inderdaad van belang dat het paard qua bouw geschikt is voor het beoogde doel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:21

ikke schreef:
Solleke_Noah schreef:

Ook al eens erbij stil gestaan dat die comfi gang zeer inefficient is en dus relatief veel van je paard vraagt, zeker als je meerdere dagen gaat reizen, inkl bepakking. Op zulke reizen is het van belang dat een paard goed kan stappen, de rest is volstrekt nutteloos.

Die paardjes kunnen ook gewoon draven, en ze kunnen ongelofelijk lang stappen. Beestjes hebben een uithoudingsvermogen van hier tot Tokio. Ik stap er hele dagtochten mee.

Shannnn

Re: Welk ras voor ''toeren''

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:21

Merens

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:27

donnar schreef:
ikke schreef:

Beter een topdressuurknol met het juiste karakter dan een Haf met een te-lam-om-te-werken-mentaliteit.
Afgezien van leeftijd zal mijn Epilot-springertje verder komen op een lange reis dan de Haf op onze stal; om over de Tinker maar te zwijgen.......

Je moet niet alle Tinkers over een kam scheren, die van mij wil erg graag werken!

Je leest het verkeerd. "Dan de haf op stal, om over de tinker (lees de wegvallende woorden: OP STAL) nog maar te zwijgen."
En ik geef hem daar groot gelijk in :')
Hoewel de rassen uitzonderlijk prima zijn, maar het ligt ook aan de baasjes ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:31

Resistance schreef:
ikke schreef:
:)

Die paardjes kunnen ook gewoon draven, en ze kunnen ongelofelijk lang stappen. Beestjes hebben een uithoudingsvermogen van hier tot Tokio. Ik stap er hele dagtochten mee.

Ook hier geldt: ik ken genoeg IJslanders die nog geen tweedaagse tocht volhouden. Conditie is training en training kun je met elk fatsoenlijk, gezond paard doen.
Het KWPN-dressuurkasteel dat ik eerder aanhaalde heeft een conditie van hier tot Tokyo en weer terug. Dat paard is niet alleen M2 dressuur met winst; paard is ook in zuid Frankrijk geweest, op d'r eigen pootjes.

Ook dat maakt een goede IJslander niet ongeschikt om te reizen maar speciaal voordeel heeft ie ook niet, al was het maar dat je ze vaak niet klakkeloos 2 dagen in 4ha vette wei kunt laten lopen.........

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:40

shadow19871 schreef:
Ik zou het denk ik ook zoeken in de niet al te grote, sobere rassen. Arabieren blinken zeker uit in de lange en snelle afstanden over vlak terrein, maar als je echt door berg en dal wilt rijden, heb je toch meer aan een evenwichtig en rustig karakter. Ik zou dan denken aan een fjord, haflinger, konik, highland pony, iets in die richting.
Leuk idee trouwens!

Oei.... Arabieren niet geschikt voor ruig terrein? Arabieren zijn bij uitstek geschikt voor ruig terrein! Ik put uit eigen ervaring met mijn NL-polder-arabieren: rustig galloperend bergaf over keien als mannenvuisten zo groot ;-) Maar zeker Frans & Waals gefokte Arabieren (prestatiegefokt en dus niet showgefokt) presteren perfect in ruig terrein. Daarnaast zijn die buitenlandse Arabieren vaak bijzonder cool in de kop.

Koudbloedige(re) dieren en pony's gelijk Merens en Tinkers zou ik juist achterwege laten voor zwaar werk, ookal is dit een Long Slow Distance-challenge. Hoe meer pony, hoe minder eager om echt veel te werken. Hoe meer pony, hoe verstandiger ;-). Hoe meer warmbloed hoe groter de kans op kreupelheden. Arabieren werken graag en veel, juist in een LSD-challenge. Maar veel is ook helemaal kapotgefokt hier in NL.

Overweeg een part-bred arabian ("halve arabier").... zijn vaak wat minder hysterisch + sterker been & voetwerk, maar wel de werklust van een Arabier. Hoe minder Arabisch bloed, hoe groter de kans dat de werklust wat verdwijnt.
Het is simpelweg een kansberekening: de kans op een luier en sneller gedemotiveerd paard is groter wanneer je een tinker. merens of soortgelijk voor dit werk aanschaft.

Niks is zo vervelend als een sjokkend dier dat er mentaal niet zoveel zin meer in heeft. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:55

ikke schreef:
Resistance schreef:

Ook hier geldt: ik ken genoeg IJslanders die nog geen tweedaagse tocht volhouden. Conditie is training en training kun je met elk fatsoenlijk, gezond paard doen.
Het KWPN-dressuurkasteel dat ik eerder aanhaalde heeft een conditie van hier tot Tokyo en weer terug. Dat paard is niet alleen M2 dressuur met winst; paard is ook in zuid Frankrijk geweest, op d'r eigen pootjes.

Ook dat maakt een goede IJslander niet ongeschikt om te reizen maar speciaal voordeel heeft ie ook niet, al was het maar dat je ze vaak niet klakkeloos 2 dagen in 4ha vette wei kunt laten lopen.........

Daar moet ik je gelijk in geven. De ijslanders waar ik altijd op rijd wonen in Zweden, en lopen altijd dat soort trektochten, dan krijgen ze inderdaad conditie. Maar toch... Met die sterke beentjes beklimmen ze werkelijk elke berg... Vind het heerlijke paardjes. Ze staan altijd buiten, van -30 tot 35 graden. Het zijn van nature gewoon al oersterke beestjes, en zo betrouwbaar als een Nokia. Die harde hoeven waarmee ze over elk terrein kunnen lopen zijn ook geschikt, en ze zijn letterlijk nooit kreupel. Dit alles maakt ze voor mij erg geschikt voor trektochten. Natuurlijk moet je conditie opbouwen, maar toch... Ik vind het persoonlijk meer geschikte paarden dan "gewone" paarden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:01

Ik ben het helemaal eens met ikke en met francis.

Zoek een paard op karakter. Ras is ruiterafhankelijk, je moet er op passen, het dier moet je aanstaan, het karakter moet je aanspreken.

Ikke zegt niet dat géén één haflinger/tinker/ijslander geschikt is, maar juist dat niet elke haflinger/tinker/ijslander geschikt is. Er zullen vast geschikte haflingers/tinkers/ijslanders zijn, net zo goed als dat er geschikte kwpn'ers zijn voor dit doel.

Zoek dus gewoon naar een gezond paard dat fatsoenlijk is afgericht en waarvan het karakter je aanstaat en ga lekker trainen voor de afstanden die je rijden wilt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:33

scoxxx schreef:
Koudbloedige(re) dieren en pony's gelijk Merens en Tinkers zou ik juist achterwege laten voor zwaar werk, ookal is dit een Long Slow Distance-challenge. Hoe meer pony, hoe minder eager om echt veel te werken. Hoe meer pony, hoe verstandiger ;-). Hoe meer warmbloed hoe groter de kans op kreupelheden. Arabieren werken graag en veel, juist in een LSD-challenge. Maar veel is ook helemaal kapotgefokt hier in NL.

Overweeg een part-bred arabian ("halve arabier").... zijn vaak wat minder hysterisch + sterker been & voetwerk, maar wel de werklust van een Arabier. Hoe minder Arabisch bloed, hoe groter de kans dat de werklust wat verdwijnt.
Het is simpelweg een kansberekening: de kans op een luier en sneller gedemotiveerd paard is groter wanneer je een tinker. merens of soortgelijk voor dit werk aanschaft.

Niks is zo vervelend als een sjokkend dier dat er mentaal niet zoveel zin meer in heeft. -O-

Ook vreselijk generaliserend. Je kunt gewoon geen enkel ras generaliseren, zeker niet als het om zoiets als 'werklust' gaat want dat is deels afhankelijk van hoe je een dier traint en rijdt.
Voor een longride gaat het er niet om hoe hard hij loopt (je wilt nl. ook geen paard wat je continu in moet houden, is vermoeiend voor jezelf én voor je paard en 't risico dat ze zichzelf over de kop lopen is veel groter), maar hoe graag hij voor je langs obstakels wil, moeilijke passages wil nemen enz. Uiteraard moet je niet elke pas er uit moeten 'trappen' maar dat heeft heel erg met je eigen manier van rijden en trainen te maken. Daarnaast zijn er MEER dan genoeg koudbloeden die maar wat graag willen lopen.
Veel 'berg'rassen zijn juist prettig bedachtzaam en zeker op de voeten en eerst kijken voor ze doen. Logisch, de gebieden waar ze oorspronkelijk vandaan komen nodigen niet zo uit om in blinde paniek weg te rennen en dan pas te kijken. Als een Merens (die in Frankrijk de eerste 3 jaar van z'n leven nog altijd 3/4 van het jaar in de bergen door brengt) dat zou doen, lag hij bij de eerste paar meter al in een afgrond. Eerst kijken en nadenken of het nodig is weg te rennen... Ook de Hucul, (de helft van mijn pony) staat er om bekend op te letten waar hij/zij z'n voeten neer zet en die van mij - hoewel maar een halve - doet dat ook zeker. Maar er zullen ook vast Hucul zijn die gewoon in volle galop een berg af rennen en ik heb een Merens gehad die écht wel eerst ging rennen en daarna pas keek of 't eigenlijk nodig was...

Kortom, je kunt rassen gewoon nooit generaliseren en in elk ras zitten geschikte en minder geschikte exemplaren. En zoals Ikke al aan gaf, het belangrijkste is het karakter van het paard en de combinatie die jij met het paard vormt en dat staat echt volledig los van het ras. Klopt dat, dan is het alleen maar meegenomen als de rest ook een beetje klopt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:39

Resistance schreef:
ikke schreef:

Het is al gezegd, maar uiteraard ga je dus niet de hele tijd tölten :D Maar het is wel een fijne gang voor de afwisseling. Beestjes kunnen ook fijn stappen, draven en galopperen, althans, ik vind dat dat fijn zit, vrij vlak en comfortabel. Maar los van de extra gangen, is het vooral hun werklust wat me enorm aanspreekt, ze hebben veel 'go' en dat is wel fijn als je dagtochten maakt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:39

Een muilezel. :D

Vind het erg grappig om te lezen hoe veel mensen hier 'hun' ras komen verdedigen en vervolgens de andere rassen de grond in trappen. :') Zoek een sterk, gemotiveerd paard, de klik moet er zijn en ras is een bijzaak.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:48

Solleke_Noah schreef:
Het is al gezegd, maar uiteraard ga je dus niet de hele tijd tölten :D Maar het is wel een fijne gang voor de afwisseling. Beestjes kunnen ook fijn stappen, draven en galopperen, althans, ik vind dat dat fijn zit, vrij vlak en comfortabel. Maar los van de extra gangen, is het vooral hun werklust wat me enorm aanspreekt, ze hebben veel 'go' en dat is wel fijn als je dagtochten maakt.

Er zijn ook ijslanders die amper kunnen draven (en exemplaren die helemaal niet van nature tolten).......

scoxxx schreef:

Juist die halve arabieren zijn vaak veel hysterischer dan een volbloed. Ik zou dan veel liever een volbloed arabier hebben van fatsoenlijke bloedlijnen, die zijn enorm nuchter en stabiel. Maar bij de arabieren moet je dus wel de goede werklijnen kiezen en niet de showlijnen.

Mijn eigen ervaring voor buitenrijpaarden: kies een paard dat bij jou past. Ras is echt niet bepalend, het karakter moet jou passen. Hou wel rekening ermee dat als je met bagage op pad wil, je paard voldoende maat moet hebben en ook voldoende ruglengte (maar niet teveel). Dan vallen IJslanders uit praktisch oogpunt al snel af, die hebben vaak een erg korte rug.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:23

Ik zou zelf vooral bepaalde karaktereigenschappen zoeken.
En ook kruisingen kunnen heel leuk zijn. Ik heb een trekpaardxwarmbloed, ze heeft de nuchterheid van een trekpaard, maar het voorwaartse van een warmbloed. Dat is een perfecte combinatie.

Ik moet alleen wel regelmatig gaan rijden, anders verdwijnt dat nuchtere en word het een bommetje. :o

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 22:14

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties. Ik moet best wel een beetje lachen om de discussies die hier gaande zijn, erg leuk om te lezen allemaal!
Ik moet wel vermelden dat ik nooit naar een specifiek ras zoek, maar inderdaad naar het karakter en de klik die ik graag wil hebben. Deze discussie is gestart om te zien welke rassen zo'n tocht het beste aankunnen. Ik kan begrijpen dat je ook met een ''dressuurtopper'' ver komt, maar dat maakt het niet het meest geschikte ras.

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 22:15

Ervaringen van bepaalde tochten zijn ook van harte welkom!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 23:52

Ja, sorry, maar dan kom ik toch weer met dat dressuurkasteel dat een uitstekend reispaard is. Het is niet mijn paard maar ik heb daar intussen toch wel voldoende km mee gemaakt om uit eerste hand te kunnen zeggen dat ze erg fijn is om mee te reizen. Sterker nog, ik laat geen mogelijkheid onbenut om op dat beest te kruipen.
Daarnaast is mijn springert ook een uitstekend reispaard gebleken, al kwam die wel wat ervaring te kort ten opzichte van dat dressuurkasteel, maar hij deed het toch maar mooi wel met die binnenkomende Boeing 747 op 100mtr boven z'n kop ..........

Wat voor ervaringen wil je hebben? Van die boer in Abcoude met z'n weilandje naast de camping (wat die lap van 4ha was). Of van die witte loslopende koeien in het bos, waar die springert van mij zich het apelazerus van schork, maar omdat de rest er niks mee deed, toen ook maar gewoon doorliep (hij was bang voor koeien; daarna niet meer).
Of van die keer, met dat dressuurkasteel, op het strand, waar ze d'r ogen uitkeek en zich geweldig ammuseerde, in tegenstlling tot haar reisgenoot, die het allemaal mis vond. Of het bekijks in de binnenstad van Middelburg, toen ze er als handpaard bij was.
Dat we 's avonds over de dijk reden, bijna op de plek van bestemming, een viskraam zagen, elkaar aankeken en zeiden: hhmm, vanavond vis? Moment later: goed plan, maar niet van die toko! (daar kwam een zeer onwelreikende damp vanaf...)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 00:34

Ook voor verhalen verwijs ik je graag naar the Long Riders Guild, heel veel fantastische verhalen van over de hele wereld waar je ook weer veel van kunt leren. Veel van die ruiters hebben ook tips en adviezen geschreven over tack, bepakking, uitrusting enz. Een website waar je wel een tijdje zoet kunt zijn.

Verder hebben een aantal bokkers wel lange tochten gemaakt. Luxe of minder luxe, alleen of samen.
Noud Dirks vrij recent naar Istanboel, maar wel een 3 man sterk team met vrachtwagentje + caravan mee die vooruit reden om kampeerplek te zoeken en kamp te maken. Noud reed met wisselende bijrijders die op zijn tweede paard mee gingen. Wel iets anders dus dan wanneer je alleen of met z'n twee gaat en bepakking mee moet nemen en alles zelf moet uitzoeken aan't eind van de dag, maar zijn ervaringen zijn nog steeds geweldig en leuk om te lezen. http://opwegnaaristanbul.nl/

Verder Michel Jacobs (tepaard2 hier op bokt) die naar St. Petersburg gereden is http://tepaardnaarsintpetersburg.nl/

Paul van Rooijen is van Zuid Frankrijk naar Nederland gereden http://buckenroute.blogspot.nl/

Dan is er Licorne (Yvonne Bijleveld van Via Equestra) hier hop bokt die van hier (zuid Nederland) naar Zuid Frankrijk gereden is. Haar verslag daarvan staat volgens mij niet meer on-line (de oude link doet 't in ieder geval niet meer), jammer, dat verslag deed mij besluiten dat ook ooit te willen. Maar hier nog wel een verslag van een rit van een kleine maand binnen Nederland, Delfzijl - Vaals http://www.dewegvanhetpaard.nl/index.ph ... se-tochten

Hier nog een topic van Adrian over het rijden van het Pieterpad, [BRT] Jacobspad en Pieterpad te paard. hij heeft ook (een deel van de) de pelgrimsroute in Frankrijk in etappes gereden maar die websites liggen er tegenwoordig uit helaas.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 06:34

Waratje schreef:
Solleke_Noah schreef:

Er zijn ook ijslanders die amper kunnen draven (en exemplaren die helemaal niet van nature tolten).......

scoxxx schreef:

Juist die halve arabieren zijn vaak veel hysterischer dan een volbloed. Ik zou dan veel liever een volbloed arabier hebben van fatsoenlijke bloedlijnen, die zijn enorm nuchter en stabiel. Maar bij de arabieren moet je dus wel de goede werklijnen kiezen en niet de showlijnen.

Mijn eigen ervaring voor buitenrijpaarden: kies een paard dat bij jou past. Ras is echt niet bepalend, het karakter moet jou passen. Hou wel rekening ermee dat als je met bagage op pad wil, je paard voldoende maat moet hebben en ook voldoende ruglengte (maar niet teveel). Dan vallen IJslanders uit praktisch oogpunt al snel af, die hebben vaak een erg korte rug.

Uiteraard uiteraard... Jullie weten wel op elke slak zout te leggen :D Ik rij nu ook gewoon buiten met twee warmbloedpaarden, ook kleine trektochten, gaat helemaal prima. TS vraagt om ervaringen en ik zeg dat ik tzt waarschijnlijk naar een geschikte IJslander ga zoeken voor ongeveer hetzelfde doel. Als ik blij word van tölt, zoek ik uiteraard een vier-of vijfganger, liefst natuurtölter... ik ben lang, dus zoek een IJslander van 1m40 of hoger.. En je kijkt of je paard bij je doel past. Maar dat lijkt me allemaal gewoon logisch :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:58

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:01

Link van Resistance zit vol malware. Virusscanner van mij geeft code rood !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:22

Doet hij bij mij ook, maar er zitten geen virussen. Is gewoon een foutje op de site. Ik ken de eigenaresse van die ijslanders erg goed, en die heeft dit bevestigd. Helaas nog geen tijd gehad om er iemand naar te laten kijken... Niet erg goede reclame voor je "bedrijf", maar iedereen in die omgeving kent het :)