shadow19871 schreef:Ik zou het denk ik ook zoeken in de niet al te grote, sobere rassen. Arabieren blinken zeker uit in de lange en snelle afstanden over vlak terrein, maar als je echt door berg en dal wilt rijden, heb je toch meer aan een evenwichtig en rustig karakter. Ik zou dan denken aan een fjord, haflinger, konik, highland pony, iets in die richting.
Leuk idee trouwens!
Oei.... Arabieren niet geschikt voor ruig terrein? Arabieren zijn bij uitstek geschikt voor ruig terrein! Ik put uit eigen ervaring met mijn NL-polder-arabieren: rustig galloperend bergaf over keien als mannenvuisten zo groot
Maar zeker Frans & Waals gefokte Arabieren (prestatiegefokt en dus niet showgefokt) presteren perfect in ruig terrein. Daarnaast zijn die buitenlandse Arabieren vaak bijzonder cool in de kop.
Koudbloedige(re) dieren en pony's gelijk Merens en Tinkers zou ik juist achterwege laten voor zwaar werk, ookal is dit een Long Slow Distance-challenge. Hoe meer pony, hoe minder eager om echt veel te werken. Hoe meer pony, hoe verstandiger
. Hoe meer warmbloed hoe groter de kans op kreupelheden. Arabieren werken graag en veel, juist in een LSD-challenge. Maar veel is ook helemaal kapotgefokt hier in NL.
Overweeg een part-bred arabian ("halve arabier").... zijn vaak wat minder hysterisch + sterker been & voetwerk, maar wel de werklust van een Arabier. Hoe minder Arabisch bloed, hoe groter de kans dat de werklust wat verdwijnt.
Het is simpelweg een kansberekening: de kans op een luier en sneller gedemotiveerd paard is groter wanneer je een tinker. merens of soortgelijk voor dit werk aanschaft.
Niks is zo vervelend als een sjokkend dier dat er mentaal niet zoveel zin meer in heeft.