rucphense hei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:31

Ik ben een aantal keer op de hei geweest met paard, wij moeten met de trailer komen, maar dit is toch wel een onaangename verrassing... Heb nog nooit een ruiterroute gezien daar en mij is verteld dat het vrij rijden is als je op de paden blijft.

In ieder geval reden om de hei te mijden totdat het helemaal duidelijk is.

tylando

Re: rucphense hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 22:34

Staat datum op van 2007.. ben benieuwd wat defensie voor plattegrond geeft. Horen we trouwens volgende week pas.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:36

Die bordjes zijn idd. zwart met wit, en ze staan er echt. In ieder geval aan onze kant van het bos ;-). Of de paaltjes nog overal staan waar ze neergezet zijn weet ik dus niet omdat ik nog nooit geprobeerd heb om de route helemaal te rijden.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:37

Ben ik ook benieuwd naar, waar defensie mee aankomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:17

Ik ben ook benieuwd :) kwa aanrij route wonen wij perfect (rechts midden in kom ik op uit) maar ik rij voornamelijk altijd midden over de heide. Opzich snap ik het wel, er lopen daar ook heel veel voetgangers dus kan het gevaarlijke situaties opleveren. Maar als iedereen wat met verstand rijd moet er geen groot probleem zijn lijkt me

Ik vraag me af wat ze met loslopende honden doen, of die ook een boete krijgen. Dat vind ik persoonlijk gevaarlijker op de paden als een paard waar het niet hoort ;)
Iets met al regelmatig door ontspoorde honden aangevallen zijn die NIET luisterde naar de baas..

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:20

Ik lees mee...

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:23

Ik ben benieuwd met wat voor kaart de defensie mee komt volgende week. Ik vind het in ieder geval zeer vervelend dat er maar één vaste route is dus, en maar 3 ruiterpaden. Ik rijd altijd graag kriskras door het bos, maar dat mag dus niet. -O-

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 23:29

Wel saai.. nooit meer je hoofd aan tak stoten.. met je haar vol bladeren of takjes terugkomen op stal, je armen onder de krassen mbv smalle paadjes waar je amper door komt

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:30

Precies! Stelletje spelbrekers, die boswachters!

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:37

Ik reed ook altijd gewoon door het bos..
Dat is juist het leuke eraan, nieuwe paadjes en steeds een andere weg.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:39

ik lees mee thanks evelien voor de link

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:00

Ik rijd ook altijd dwars over de hei en in de bossen daar!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:29

Rucphense Bossen

Zin om een frisse neus te halen in onze bossen? Dan is het handig te weten waar u terecht kunt met de auto, de fiets, te paard of te voet. Houd ook rekening met de regels voor honden en mogelijk brandgevaar.

Toegankelijkheid

Het noordelijk deel van het bosgebied is vrij toegankelijk. Het middendeel is beperkt toegankelijk, omdat hier militair oefenterrein is gelegen. Het zuidelijk deel van het bosgebied is in particuliere handen en niet vrij toegankelijk.

Parkeerplaatsen

In het bos zijn veel paden en wegen afgesloten voor verkeer, zodat u er nog heerlijk kunt genieten van de rust en natuur. Aan de rand van de bossen zijn voldoende parkeergelegenheden, waar u de auto kunt achterlaten:
•Postbaan 38, Rucphen
•Schietbaan, Rucphen
•Roosendaalsebaan Rucphen
•Achtmaalsebaan Rucphen
•Nederheidsebaan Rucphen
•De Oliepot Rucphen
•Recreatiepark `De Zilverden`, De Oliepot 9 4715PG Rucphen
•Camping De Oliepot, De Oliepot 7 4715PG Rucphen
•Camping De Posthoorn, Pierestraat 14 4715RP Rucphen
•`t Ossekopke Café Recreatiecentrum, Postbaan 38 4715PM Rucphen

Honden aan de lijn

Wilt u wandelen met uw hond, houd hem dan aan de lijn. In de gemeente geldt namelijk een algeheel aanlijngebod. U bent dus verplicht om uw hond aan de lijn te houden. Buiten de bebouwde kom geldt het aanlijngebod niet. De Rucphense bossen zijn hierop een uitzondering.

Waarom?

De gemeente heeft gekozen voor het aanlijngebod:
•om overlast voor andere recreanten te voorkomen,
•om andere (jonge) dieren in het bos te beschermen,
•voor de verkeersveiligheid.

Brandgevaar

Brandgevaar in het bos is niet alleen mogelijk in de zomer, maar ook in de wintermaanden. Rondom het gehele bos vindt u daarom de waarschuwingen “Pas op Brandgevaar”. Volg het actuele natuurbrandgevaar via brandweer Midden en West Brabant.
•vermijd het gebruik van open vuur in het bosgebied
•gebruik geen barbecue in het bos

Als u een brand ontdekt vragen wij u dit zo snel mogelijk te melden bij de brandweer. Probeer de brand niet zelf te blussen. De kans op het snel verspreiden van een brand in een bos is zeer waarschijnlijk en niet in de hand te houden.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:31

RuiterpadenRuiterpaden aanwezig.
Wandelroutes: die moet je dus niet hebben :-)

Wandelroutes aanwezig:Rucphense Bossen Blauw
Lengte: 3 km
Kleur: Blauw

Rucphense Bossen Groen
Lengte: 6 km
Kleur: Groen

Rucphense Bossen Rood/Witte
Lengte: 8 km
Kleur: Rood/Wit

Rucphense Bossen Geel
Lengte: 9 km
Kleur: Geel

Rucphense Bossen Rood
Lengte: 3 km
Kleur: Rood

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:43

Update:
Mijn man en ik zijn vanwege het mooie weer vanavond op pad geweest om een deel van de route te checken die hij getekend heeft n.a.v. de kaart bij de parkeerplaats tegenover recreatiepark 'De Zilverden'. De bedoeling was om te starten met de aanlooproutes (in blauw op de afbeelding die ik gisteren geplaatst heb).

Onderweg kwamen wij erachter dat de aanlooproutes, zoals die op de kaart stonden, niet bewegwijzerd waren.
Vervolgens hebben wij geconstateerd dat er verschillende versies van de kaart zijn. Op een aantal (parkeer)plaatsen kwamen wij de versie tegen zoals wij die eerder hebben ingetekend.

Op een parkeerplaats bij de Schijfse Vaartkant hing een (ogenschijnlijk) nieuwere versie van de kaart.

Op deze kaart zijn alle eerder genoemde aanlooproutes geschrapt. Waarschijnlijk zijn wij om die reden dus geen bewegwijzering tegengekomen.
Wel is er nu een verbindingsroute gemaakt tussen de ruiterroute Roosendaal (het gebied waar tylando op stal staat) en de ruiterroute Rucphen. Die staat ook op de nieuwere versie van de kaart ingetekend en is bewegwijzerd met een hoefijzer+RU resp. RO. Dus, tylando, de route die jij volgt waar je de Postbaan in rijdt, hoort bij de ruiterroute en is m.b.v. paaltjes met een hoefijzer (+ evt. de letters RU of RO) bewegwijzerd.

Naast de nieuwe routepaaltjes zijn wij tot nu toe ook nog op 2 plaatsen oude paaltjes tegengekomen. Paaltjes die niet meer bij de huidige route lijken te horen. Lekker verwarrend...

Op de nieuwe kaart staat een telefoonnummer vermeld dat je kunt bellen voor informatie en opmerkingen: 0165-349500.

Iemand zei dat wij alleen op de ruiterroute en op de aanlooproutes mogen rijden. Volgens mij mogen wij daarnaast ook op wegen en paden komen waar gemotoriseerd verkeer mag rijden.
Verder staan er in het bos borden (in dit geval nr. C12 volgens verkeersborden en verkeersregels in NL, uitgegeven door ministerie van infrastructuur en milieu) waarop staat: gesloten voor alle motorvoertuigen (rond wit bord met een rode rand en afbeelding van auto en motorfiets). Er staat niet dat ruiters daar niet mogen komen.
Als ruiters eveneens uitgesloten zouden worden hadden ze bord nr. C9 neer kunnen zetten: gesloten voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen dan 25 km/h en brommobielen, fietsen en gehandicaptenvoertuigen (wit bord, rode rand, afb. traktor, bromfiets + fiets)
Dan is er ook nog bord nr. C1 en dat betekent: gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders voor rij-en trekdieren of vee). Ook dat hadden ze kunnen gebruiken, doen ze echter niet.
Ben benieuwd wat de verantwoordelijken daarover zeggen. De info over verkeersborden kun je op site http://www.rijksoverheid.nl terugvinden.

Je zou ook nog in kaart kunnen brengen wat je nog meer aan borden tegen komt die beperkingen voor ruiters opleveren. Van bijv. defensie, natuurmonumenten of staatsbosbeheer.

Al met al zijn er volgens ons nogal wat dingen onduidelijk, mogelijk ook onvolledig en tegenstrijdig. Ik ben benieuwd of dat zou kunnen helpen als je bezwaar maakt tegen een opgelegde boete.

Volgens mij levert dit een hoop vragen op waarop de verantwoordelijken antwoord op mogen geven. Wie dat dan ook moge zijn: defensie, de gemeente Rucphen, de marechaussee, de politie of wie dan ook.

De route zelf hebben wij nog niet helemaal nagelopen. Ik zal een nieuwe versie plaatsen als mijn man alle wijzigingen ingetekend heeft.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 22:00

Top..ben benieuwd naar de nieuwere versie!

Wel verwarrend met oude paaltjes die niet meer gelden pfff.

Iig bedankt voor deze info

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:17

Idd. ben benieuwd hoeveel je daarvan in het bos nog tegenkomt als je goed kijkt. Bij ons in de buurt in ieder geval al 2. Vlakbij Camping de Posthoorn en in een zijpad van De Oliepot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:30

Ik heb vorige keer inderdaad de nieuwe maar ook nog veel oude paaltjes gezien. Ik kom de heide op vanaf de Schijfse Vaartkant. Heb nog nooit op het bord gekeken haha. Maar in dat geval gelden die nieuwe routes al behoorlijk lang. Dat nieuwe kotje met de kaart staat er echt al een jaar.

Goed van die borden, hoop dat ze daar wat aan gaan doen :) balen dat ze zoveel boutes uit hebben gegeven terwijl er geen duidelijkheid is.

Edit: ik kan wel kijken of ik morgen trouwens een foto kan maken van het bord op de Schijfse Vaartkant? Kan ik de "nieuwe" info misschien intekenen op een kaart?

Edit 2: blond haha, sorry! Zie dat een bokker een paar Posts boven me er al mee bezig is

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 07:55

Nee joh alleen maar goed dat iedereen wil helpen!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 08:20

Wij gaan de route vandaag een keer helemaal lopen en voor zover wij infoborden tegenkomen gaan wij kijken of die oud of nieuw zijn.
Daarna gaan wij de route die ik eerder geplaatst heb aanpassen en van aanvullende info voorzien.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 10:45

update van stalgenoot:

mijn man heeft iemand van natuurmonumenten gesproken en deze mevrouw is ook aan het uitzoeken geweest en over 2 maanden gaat het bos gedeelte van de gemeente Rucphen over naar natuurmonumenten en dan gaan ze alles nalopen en in kaart brengen. Ze weten dat het niet klopt en compleet is zoals de route nu is. Maar dat gaat nog even duren ze gaan ons op de hoogte houden. Ze willen alles ook digitaal gaan zetten, zodat het voor iedereen toegankelijk wordt. En misschien de route uitbreiden. En een betere doorstroom naar de verbindingen van andere ruiterroutes (van de andere bossen)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:12

O.k...ben benieuwd.
Uitbreiding is nooit weg. Wat ik persoonlijk erg fijn zou vinden: de mogelijkheid om de route in te korten, want incl. aanloop ben je vaak toch best lang onderweg. Langer dan ik met mijn jonkie tot nu toe ben gegaan.

Wij hebben de route vandaag te voet gelopen en met een GPS opnieuw in kaart gebracht. Tevens heb ik foto's van de route gemaakt. De afstand van de route is nu 9400m, excl. aanlooproutes. Was goed te volgen. Er zijn wel wat langere paden waar bij zijpaden niet overal paaltjes stonden, maar daar kon je gewoon rechtdoor gaan.
Ook waren er grapjassen die op een paar plaatsen de paaltjes andersom in de grond hebben gestopt (dan zie je alleen een paaltje met een spitse punt. Die hebben wij eruit getrokken en er weer goed ingezet.

De overzichtsborden op de parkeerplaatsen kloppen geen van allen meer. Dit gaat, voor zover wij dat hebben kunnen zien, alleen over de aanlooproutes.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:09

maar als er niets van klopt mogen ze nu toch nog geen boetes uitdelen???

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:19

Alleen de aanlooproutes kloppen niet, de rest wel. Hoe dat juridisch zit durf ik niet te zeggen, maar ik neem het risico nu liever niet. Hoe jammer ik het ook vind, maar €90,- vind ik te veel geld.
Ben wel erg benieuwd wat het besluit is voor mensen die bezwaar aan gaan tekenen.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 15:27

Ik hoop dat ze de route ook een stuk langer gaan maken want wat is nu 8km op zo'n mooi groot bos?

Zo reed ik hem vorig jaar http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=895040 dus ook illigaal naar het ruiterpad toe.. maarja hoe moet je er ander komen vanaf de parking op de Nederheidsebaan/Antwerpsebaan ?
Het was toen ook al flink zoeken naar de paaltjes, nadien ben ik er niet meer geweest om te rijden
Laatst bijgewerkt door risky op 03-06-13 15:32, in het totaal 2 keer bewerkt