politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:16

Ik heb best weleens een boete gehad met mijn paard := maar dat was niet vanwege roekeloos rijden :)

Ben het eigenlijk met de stelling eens, zorg je voor gevaar voor anderen, dan moet je niet in het verkeer deelnemen..

al is het dan erg lastig met een onervaren paard. En er kan natuurlijk altijd wat gebeuren. Denk dat Nederland ook steeds ongeschikter wordt om met een paard doorheen te rijden, vooral in de randstad.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:17

Ik sta zelf op een stal met duidelijke regels, ook voor wanneer je het terrein verlaat met je paard. Cap op, ga je crossen/springen heb je een airjacket of body protector aan. Nu kijk ik vanaf de buitenbak op de weg, een weg waar veel meisjes met hun pony een beetje hobbelen. En dan bedoel ik ook hobbelen, want OP de openbare weg met z'n twee op een paard in galop zonder zadel, zonder cap EN zonder hoofdstel.. Dat vind ik dus niet kunnen. en dit gebeurt met enige regelmaat. De vraag is alleen waar de verantwoordelijkheid ligt, is het bij minderjarigen niet zo dat de ouders dit soort gedrag moeten 'afstraffen'? Maar ik vind dit absoluut niet kunnen, er rijden auto's met 80 km per uur langs. Paarden blijven onvoorspelbaar. Daarom vind ik dat dit soort gedrag in het verkeer wel afgestraft mag worden. Want het gaat hier om veiligheid. En die is vaak ver te zoeken op deze manier.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:17

Ik vind dat een cap bij buiten rijden wel verplicht gesteld mag worden.. voor alle mensen die zelf die verantwoordelijkheid niet willen nemen, je doet er weliswaar niet direct een ander kwaad mee.. maar het scheelt een hoop geld als er minder hersenletsels waren door ruiterongelukken.

Verder vind ik ook dat 1 regel aangepast moet worden, je mag namelijk met je paard niet op fiets/voetpad maar bent verplicht om op de weg te rijden waar auto's ook rijden. Alleen houden vele automobilisten hier helaas geen rekening mee (of ze kennen de regel niet eens). Maar in heel veel situaties is het veeel veiliger om met paard op fietspad/in de berm te rijden dan midden op de weg, waar een gemiddelde automobilist 60 of harder rijdt.

Verder mag goede verlichting verplicht worden gesteld van mij bij schemer/donker.

Verder vind ik buitenrijden compleet zonder tuig/of alleen met halsring ook maar gevaarlijk.. bitloos hoofdstel prima, maar met alleen een halsring mag van mij strafbaar worden.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:19

Ik heb nog nooit een bekeuring gehad. Ik vind dat je gewoon aan de regels moet houden die er gelden. Ik heb zelf ook een ruiterbewijs en genoeg geleerd. Ik denk dat als het echt nodig is de politie je er wel op aan spreekt. Ruiters moeten inderdaad rekening houden maar dat mag het andere verkeer ook wel doen. Ik reed regelmatig ook op een fietspad omdat ik niet op een 80 weg ga rijden en dat was de enige weg. Dat is dezelfde situatie waar _Saar in zat en de politie zei er ook niets van.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 11:20

heidy_wilco schreef:
Ik vind ook dat er wel bekeuringen uit gedeeld mogen worden, wij zijn ook weggebruikers. Waarom zou een fietser zonder licht wel een bekeuring krijgen en een ruiter die geen goede verlichting in het donker heeft niet? Ik heb zelf nog geen bekeuring gekregen, maar ik houd eigenlijk een beetje de fietsers regels aan.

Ik kom niet op paden waar geen paard langs mag, ik zorg ervoor dat ik geen bende achterlaat, zoals perkjes die helemaal omgetrapt zijn, zorg gewoon dat het tuig in orde is (Mag ook wel op gecontroleerd worden, dat het veilig tuig is!) En ik ga niet met mijn pony naar buiten als hij vervelend is. Ook gewoon netjes aan de kant gaan, en vriendelijk groeten naar mensen die netjes langs mij rijden met de auto. En natuurlijk hand uitsteken en goed uitkijken.

Ik zie ook genoeg ruiters die verkeerd bezig zijn! Mensen die denken dat ze over de stoep kunnen, en als de paarden eens mesten, niet opruimen, ik heb het laatst zelfs op een bushalte gezien! Ruiters die denken dat ze ten aller tijden voorrang hebben omdat ze met een paard zijn die kan schrikken, en ruiters met paarden die gewoon levensgevaarlijk zijn op de weg omdat ze overal voor wegschieten etc.

_/-\o_

mooi verwoord!

sluit ik me wel bij aan!

ik ben namelijk met mijn paard ooit eens aangereden door een auto, het was een kwestie onwetendheid van de automobilist, hij had geen idee wat hij aanmoest met mij en mijn paard als verkeersdeelnemer...
ik merkte toen, en nogsteeds, dat verkeersdelnemers onderling nou van elkaar niet weten wat wel en niet mag, dat maakt het gevaar waar we ons in bevinden onnodig veel groter!
Dus laat de politie maar de ruiters zelf ook controleren! Wij willen wel dat de weg voor ons veilig is, maar dan moeten we zelf ook meewerken!

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:22

Jaime_ schreef:
Ik vind dat een cap bij buiten rijden wel verplicht gesteld mag worden.. voor alle mensen die zelf die verantwoordelijkheid niet willen nemen, je doet er weliswaar niet direct een ander kwaad mee.. maar het scheelt een hoop geld als er minder hersenletsels waren door ruiterongelukken.

Verder vind ik ook dat 1 regel aangepast moet worden, je mag namelijk met je paard niet op fiets/voetpad maar bent verplicht om op de weg te rijden waar auto's ook rijden. Alleen houden vele automobilisten hier helaas geen rekening mee (of ze kennen de regel niet eens). Maar in heel veel situaties is het veeel veiliger om met paard op fietspad/in de berm te rijden dan midden op de weg, waar een gemiddelde automobilist 60 of harder rijdt.

Verder mag goede verlichting verplicht worden gesteld van mij bij schemer/donker.

Verder vind ik buitenrijden compleet zonder tuig/of alleen met halsring ook maar gevaarlijk.. bitloos hoofdstel prima, maar met alleen een halsring mag van mij strafbaar worden.

Hier kan ik me volledig in vinden, heb je goed omschreven +:)+
Vooral dat stukje over fietspaden ben ik het wel mee eens.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:22

Als je hier met de fiets 40 rijd waar je 30 mag, krijg je ook effectief een bekeuring ;)

Verder dacht ik dat in België je als ruiter gelijkgesteld wordt met een automobilist, zo heb ik dat toch geleerd voor mijn theoretisch rijexamen.
Of dat op zich zo goed is weet ik niet, we zijn toch ook een zwakke weggebruiker, maar dat zijn allemaal regels die nog stammen van in de tijd dat je op een uur 2 auto's tegenkwam..

Verder hebben we als ruiter vele plichten, maar ook een paar rechten die door iedereen met de voeten getreden worden, want niemand kent ze.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:26

Er wordt hier compleet langs elkaar heen gepraat door een onduidelijk onderwerp. Ts, wat wil je met dit topic? Je noemt namelijk 2 totaal verschillende dingen:

-strengere regels voor ruiters
- politie moet de regels voor ruiters strenger naleven.

Dat eerste kan de politie namelijk niets aan doen, zolang een cap, ruiterbewijs of vooruit op je paard zit niet wettelijk verplicht is kan politie niet bekeuren. Dan moet je bij de politiek zijn...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:26

De pensionstalling waar ik sta ligt ook aan een 80 km weg. Gelukkig kunnen we ook over de dijk rijden die achter een bomenrij ligt.

Maar ook hier merk ik met enige regelmaat dat de auto's etc ook niet op de hoogte zijn van de verkeersregels betreft paarden/ruiters. Hoe vaak er niet getoeterd word dat we aan de kant moeten omdat we volgens hun niet op de openbare weg mogen....Fietsers rijden daar ook gewoon op de rijbaan.....

Hier doet de politie gelukkig niet moeilijk als je ergens anders op het fietspad rijd langs een 80 km weg (ook aangespannen niet)

Zelf nog nooit een bekeuring gehad met buitenrijden.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:27

Jaime_ schreef:

Helemaal mee eens! +:)+
Als iedereen zich aan dit soort regels houdt is er ook een stuk minder irritatie bij andere weggebruikers. Met een beetje begrip en fatsoenlijk gedrag naar elkaar kunnen een hoop gevaarlijke situaties vermeden worden. Dit moet dan wel ook vanuit de ruiters komen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:30

Ach, als er geen regel is bedacht is er altijd nog een kapstokartikel:

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:32

Ik vind dat iedereen die in het verkeer deelneemt zich aan de geldende regels moet houden.
Wel mogen die regels wat ruiters betreft wat uitgebreid worden. Rijden met cap is inmiddels in alle maneges en alle wedstrijden verplicht, waarom dan niet buiten op de weg waar het risico nog veel groter is?
Ook passende rijkleding en bv reflectie (hesje) mag wat mij betreft verplicht worden, het gaat ook om je eigen veiligheid.

Wat in het bos betreft; nee je mag niet op de ruiterpaden, maar soms pak je weleens een verkeerde afslag. Zeker als je niet bekend bent in het gebied. Ik hoor regelmatig dat ruiters daarvoor beboet worden. Maar hoe zit het dan met mensen die zich op ruiterpaden bevinden die daar niet horen? Denk aan mountainbikers en mensen met loslopende honden, die mogen ze wat mij betreft ook beboeten. Ik ben er een keer bijna afgevallen omdat er een mountainbiker vanaf een heuveltje voor mij het ruiterpad op kwam gesjeesd en een keer helemaal gevallen door 3 loslopende honden die op ons kwamen afgerend (eigenaresse greep ook helemaal niet in, kwam ook niet kijken of ik ok was). De mountainbiker en de hondeneigenaresse mogen wat mij betreft ook beboet worden, ook zij brengen het verkeerd in gevaar.
Gewoon duidelijke regels opstellen waar IEDEREEN zich aan moet houden

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 11:33

vur schreef:
Ach, als er geen regel is bedacht is er altijd nog een kapstokartikel:

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

dat is waar!

maar, politie moet ze eigenlijk strenger naleven.. want als we eerlijk zijn? we worden te soepel meegerekent in het verkeerd.
dit is voordelig voor onze geldzaken, maar de algemene veiligheid voor dat in eerste instantie ruiters, wordt er niet beter op vind ik ;)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:33

lot189 schreef:
Brainless schreef:
[quote="Ympi"
Ik vind toch ook dat politie harder mag optreden, rijden zonder cap mag bv. niet op de openbare weg, of zou niet moeten mogen, als je op een motor zit zonder helm word je ook staande gehouden...
Telefoneren op het paard vind ik dat ze ook gelijk mogen bestraffen als dat ze dat in de auto doen. En zo nog een aantal zaken. Eerlijk is eerlijk...
[
Op een fiets hoef je ook geen helm op, zo ook niet op een snorscooter.

je scooter is zelf bestuurbaar, evenals je fiets, een paard daarentegen gaat gewoon naar links als hij dat wel! dat zie ik je fiets zo net nog niet doen!

Als je je paard niet kan sturen,dan mag je inderdaad niet op de openbare weg.

Maar ik snap dan niet waarom je vind dat anderen dan maar bekeurd moeten worden... -O-

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 11:35

Brainless schreef:
[quote="Ympi"
Ik vind toch ook dat politie harder mag optreden, rijden zonder cap mag bv. niet op de openbare weg, of zou niet moeten mogen, als je op een motor zit zonder helm word je ook staande gehouden...
Telefoneren op het paard vind ik dat ze ook gelijk mogen bestraffen als dat ze dat in de auto doen. En zo nog een aantal zaken. Eerlijk is eerlijk...
[

je scooter is zelf bestuurbaar, evenals je fiets, een paard daarentegen gaat gewoon naar links als hij dat wel! dat zie ik je fiets zo net nog niet doen!

Maar ik snap dan niet waarom je vind dat anderen dan maar bekeurd moeten worden... -O-[/quote]

ooh het was niet mijn bedoeling dat zo over te brengen, waar heb ik dat precies gezet? kijken of ik het ff kan uitleggen..?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:38

lot189 schreef:
Brainless schreef:
[quote="Ympi"
[

Maar ik snap dan niet waarom je vind dat anderen dan maar bekeurd moeten worden... -O-

ooh het was niet mijn bedoeling dat zo over te brengen, waar heb ik dat precies gezet? kijken of ik het ff kan uitleggen..?[/quote]

Dit zinnetje:

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:40

Ow jee dat word wat als de politie ook dáár nog eens bekeuringen voor uit moet gaan schrijven.
Blij dat ik in een hoek van het land woon waar de politie überhaupt zelden komt of nodig is.
Ik vind dat er ook nog zoiets bestaat als eigen verantwoording voor de dingen die je doet.
Dan gaat het dadelijk net zo als met bijvoorbeeld van die jochies op een scooter die zonder helm willen rijden en de hele tijd paranoïde om zich heen kijken of bijv mensen die gauw hun gordel om doen of mobieltje weg als ze dan de politie zien. Om vervolgens vrolijk verder te rijden zoals ze al deden.
En hiermee bedoel ik dus, mensen die toch niet willen luisteren of zich aan de regels willen houden doen dat ondanks de dreiging van een bekeuring nog steeds niet.

Waar trek je de grens is dan weer de vraag?

Natuurlijk ben ik het er mee eens dat dat je je als ruiter netjes hoort te gedragen net als elke verkeersdeelnemer.
Dus cap op, niet asociaal crossen door woonwijken, niet zomaar voorang nemen enz enz.
1 van de opmerkingen hierboven vind ik wel goed... Ik kan mijn paard ook met alleen een halsring rijden en ze zal geen stap verkeerd doen,
maar als ik buiten rij zorg ik dat ze gewoon iets om haar hoofd heen heeft.
Een paard blijft een paard en je hoeft het niet op te zoeken. Ook scheelt dat gewoon een hoop angst en onzekerheid voor je medeweggebruikers, want die snappen het al helemaal niet of kijken onnodig lang als je zo zonder betuiging langs rijdt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:44

juval schreef:
ik vind het wel terecht dat ruiters en menners die aan het verkeer deelnemen zich gewoon aan de regels moeten houden, maar wel zo dat het wat flexibeler geïnterpreteerd wordt in het kader van de verkeersveiligheid. (bijvoorbeeld wel op het fietspad of in de berm als er alleen een 80km weg is)

Dat wordt meestal best oogluikend toegelaten.
Neemt niet weg dat je wettelijk dan altijd in je ongelijk staat, dus mocht er een ongeval gebeuren, ben je het haasje.

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:45

Het enige waar ik ooit een boete voor heb gehad, is dat ik over het gras reed in een parkje. Maarliefst €70,- PER HOEFAFDRUK?!

Ik woonde toen nog in den haag, en we hadden daar geen ruiterpaden, dus waren we genoodzaakt om over gras te rijden, maar na dit akkefietje, verplicht om op de stenen te gaan..

maar ruiterpaden aanleggen? Ho maar

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:45

kimberley82 schreef:
Ow jee dat word wat als de politie ook dáár nog eens bekeuringen voor uit moet gaan schrijven.
Blij dat ik in een hoek van het land woon waar de politie überhaupt zelden komt of nodig is.
Ik vind dat er ook nog zoiets bestaat als eigen verantwoording voor de dingen die je doet.
Dan gaat het dadelijk net zo als met bijvoorbeeld van die jochies op een scooter die zonder helm willen rijden en de hele tijd paranoïde om zich heen kijken of bijv mensen die gauw hun gordel om doen of mobieltje weg als ze dan de politie zien. Om vervolgens vrolijk verder te rijden zoals ze al deden.
En hiermee bedoel ik dus, mensen die toch niet willen luisteren of zich aan de regels willen houden doen dat ondanks de dreiging van een bekeuring nog steeds niet.

Maar als de ruiters zich gewoon netjes gedragen, hoef je helemaal niet bang voor een bekeuring. De ruiters moeten nu zelf ook beter gaan opletten of ze wel goed bezig zijn. En helaas willen sommige ruiters de verantwoordelijkheid gewoon niet nemen, en zolang ze niet eens flink op hun donder krijgen, blijft iedereen zo doorgaan, en als ze bekeuringen krijgen, gaat een hele grote groep sowieso al nadenken over dat gene wat die heeft gedaan, en zich verbeteren.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:48

Als je de weg op gaat met een paard,moet je hem onder controle hebben.Cap en ruiterbewijs zijn niet verplicht,dus waar zeuren we nu weer over?
Andere weggebruikers hebben rekening met je te houden,net als met tweewielers(die met harde wind ook nog wel eens uit koers raken),voetgangers(vooral ook loslopende kinderen!) etc.
Op een 80 km weg ben je niet verplicht 80 te rijden,maar wel verplicht geen ongelukken te veroorzaken door onoplettendheid naar anderen toe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:54

ViefJor schreef:
Het enige waar ik ooit een boete voor heb gehad, is dat ik over het gras reed in een parkje. Maarliefst €70,- PER HOEFAFDRUK?!

Ik woonde toen nog in den haag, en we hadden daar geen ruiterpaden, dus waren we genoodzaakt om over gras te rijden, maar na dit akkefietje, verplicht om op de stenen te gaan..

maar ruiterpaden aanleggen? Ho maar

Waarom vind je het zo vreemd dat je niet in een park over het gras mag? Je mag feitelijk, in de meeste gevallen, helemaal het park niet in.
Wat is er mis met op de stenen te gaan?

Wat betreft snelheid. De enige plekken waar 30 km geldt is volgens mij in woonwijken. Als je een beetje fatsoen hebt, draaf je daar niet eens, maar ben je daar altijd in stap. De snelheisdbeperking is er nl voor de veiligheid van de bewoners. Die wordt ook bedreigd als je daar draaft.
Galopperen doe je op veilige, overzichtelijke plekken met een fatoenlijke bodem. Dat vind je gewoonlijk niet zo snel in het verkeer...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:02

Ik vind wel dat er duidelijker regels mogen komen als je je op de openbare weg bevind. En dat dan in het belang van iedereen. Cap verplichten twijfel ik nog een beetje over. Ben het er wel mee eens maar ik denk dat het weinig doet met mensen die toch bewust kiezen zonder te rijden. Maar verder vind ik wel dat er bv een regel mag komen dat het paard opgetuigd moet zijn dus sowieso een halster of hoofdstel met daaraan teugels. Het is toch een stuk veiliger als je een paard kan omtrekken als het nodig is. Als er mensen voor je fietsen en je paard schrik zich rot dan ben ik van mening dat je met halster of hoofdstel meer inbreng hebt dan met alleen een halsring of halstertouw rond de hals. Als je het hoofd "vast" hebt heb je gewoon meer te zeggen. Verder zijn de normale regels voldoende.
Andere kant denk ik dat is gewoon je gezond verstand gebruiken, je rijdt niet alleen op de weg of in het bos. Je bent zelf als ruiter ook vaak actief als fietser/wandelaar of automobilist en dat zou je je toch ook kunnen in denken hoe jij dat wil zien. Ik zou namelijk niet zo graag een paard voorbij rijden op een drukkere weg met alleen een halsring bv.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:07

Het is totale onzin om te denken dat je meer te vertellen hebt over een paard als je teugels in handen hebt.
In de eerste plaats kan elk paard opzij springen, of je nu teugels hebt of niet, in de tweede plaats zijn paarden die met een halsring gereden worden over het algemeen juist een streepje beter afgericht/gehoorzamer en daarom kunnen ze op de weg met zo´n ding. :)*

Controle over het paard zit hem niet in teugels.

Ik snap dat het er eng uitziet, maar het is beslist niet gevaarlijker.

Los daarvan, elk paard kan schrikken, maar hoe een paard met schrik omgaat zit ook in de africhting...

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:11

Ik denk dat de politie en gemeenten het inderdaad vrij druk gaan krijgen met regels verzinnen en grenzen trekken. Ruiters horen zich inderdaad aan dezelfde regels te houden als bestuurders, maar hier houdt het al snel op. Op dit moment is het zo dat een ruiter bij zichzelf na moet gaan wat fatsoenlijk en gecontroleerd is, en dat hij of zij ook zelf verantwoordelijk is. Je mag namelijk zelf kiezen of je wel of geen cap op doet. (was het niet zo dat je onder de 18 jaar niet verzekerd bent als je geen cap op hebt?? weet iemand dit toevallig?) Een buitenrit zonder hoofdstel vind ik inderdaad gevaarlijk. Een buitenrit zonder zadel vind ik moeten kunnen, maar langs de 'echte weg' vind ik dit weer erg gevaarlijk. Ikzelf moet 1 b-weg door en zit dan al in het bos met ruiterpaden en zandpaden onder de duinen. Dit is al een heel verschil met een buitenrit maken (bijvoorbeeld zonder zadel) dan dat je veel langs/over de openbare weg loopt. Op dit moment is het (naar mijn mening) zo dat een ruiter zelf moet (kunnen) bepalen of het slim en verstandig is wat hij/zij aan het doen is. Mijn (verzorg) paard kan bijvoorbeeld nog weleens achteruit gaan lopen/schrikken als ik alleen met haar naar buiten ben. Laatst was het heel druk met toeristen op een weg, en toen ben ik afgestapt. Ik kreeg reacties als 'Kun je niet beter op je paard zitten?' 'waarom loop je ernaast?' Maar ik heb uitgelegd dat ik dat op dat moment zelf veiliger vond.

Hier rijden er vaak mountainbikers over de paardenpaden, lopen er vaak voetgangers over de paardenpaden, en staan er soms zelfs fietsen gestald op het paardenpad onder de duinen. Ik maak hier zelf geen probleem van: nieuwe uitdaging voor mij en mijn paard. Als vind ik het soms wel erg vervelend als mensen boos worden als ik ze stappend passeer op een paardenpad. :') Moeten er hier dan ook veel strenger op gestraft worden? En mogen mountainbikers geen stukken op paardenpaden? Eergisteren was het paardenpad bijvoorbeeld zo slecht (modder, enorm glad) dat mijn paard om de haverklap uitgleed (in stap). Is het dan zo erg dat ik een stuk grindpad ernaast meepak om ergens te kunnen komen?

een snelheidslimiet voor paarden vind ik echt belachelijk. Moet de politie dan dus gaan flitsen bij paarden? Moet je dan voor je paard een nummerbord krijgen? :wave: Normale mensen galopperen niet door een woonwijk (over de straat, toch?). In de bebouwde kom over stukken gras of door de polder vind ik best dat je kunt galloperen of draven bijvoorbeeld, als zorg ikzelf áltijd dat het bij een handgalopje blijft als er ander verkeer in de buurt kán zijn (fietsers of wandelaars bijvoorbeeld), mits een veilige plaats en mits er een goede bodem is. Al doe ik niet nauwelijks tot niet. Ik denk dat het vooral de vraag is wat niet gevaarlijk is, en wat wel gevaarlijk is. En dat de politie dit niet altijd met regels kan inperken, vooral niet bij paarden.

Een regel die ik wel goed vind om toe te passen is: Rijd je met je paard over de zelfde weg, en wordt je gepasseerd of passeer je ander verkeer? dan doe je dit in stap.

Maar met paarden blijft dit, zoals net gezegd, moeilijk. Betekend dit dat je dan als deze regel wordt ingevoerd en je paard schrikt en 3 drafpassen maakt gelijk een boete moet krijgen? Je moet een paard inderdaad onder controle kunnen houden, maar een paard blijft een paard, en is geen fiets of auto.

Dat regels voor ruiters én andere weggebruikers duidelijker worden vind ik zeker een aandachtspunt. Het is enorm fijn als iedereen weet hoe hij of zij met paarden moet omgaan, en wat de regels hiervoor zijn.

Zelf maak ik weinig paarden op de openbare weg mee (dat wil zeggen: bij stoplichten, zebrapaden, in het centrum). Ik heb geen idee of hier iets aan verbeterd moet worden, en heb hier dan ook geen mening over. :)