Hoe 'ruitersluis' passeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Re: Hoe 'ruitersluis' passeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:03

Sowieso waarom leg je er balken neer? Paaltjes hebben toch zelfde effect en hoop minder gedoe...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:16

Crossmotoren kunnen tussen paaltjes door. Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar was ernaast niet een fietspad afgesloten door een poort? Als daar een fiets door kan kan er toch ook een crossmotor door?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:17

Dorus schreef:
Crossmotoren kunnen tussen paaltjes door. Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar was ernaast niet een fietspad afgesloten door een poort? Als daar een fiets door kan kan er toch ook een crossmotor door?

Inderdaad :+

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:20

Als de gene die hier over gaat (naam kwijt) niet wil luisteren naar al je argumenten, kan je misschien naar manege's gaan of mensen die daar ook rijden met hun paard en er samen naar toe gaan?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 21:08

ikke schreef:
Niet om het een of ander, maar in de openingspost heb je het over een balk van 40cm. Het nuttige verschil tussen 20-30cm en 40cm ontgaat mij volledig. Sterker nog: een paard dat niet in staat is om over 40cm te stappen, daar hoor je niet op te rijden!!

Twee opties:
1) je reactie is schromelijk overdreven
2) jou inschatting van hoogtes deugd voor geen meter en zijn die balken beduidend hoger dan 40cm.

Dat de beheerder niet in zal gaan op het voorstel van 20-30cm, kan ik je nu al schriftelijk garandeen! Beetje Quad of Crossmotor springt daar moeiteloos overheen en daarmee is het nut van de balk om zeep.....

Wow chil! :(

Ik heb geprobeerd er overheen te stappen... Eerste balk stapte hij nog redelijk overheen, was het met behoorlijk aantikken van de achterbenen tegen de balk.
Waarop de tweede balk met een noodsprong gesprongen werd. Waar ik uit concludeer dat het net te hoog is om overheen te stappen en dan heb ik een paard van 1.65m. Hoe doe je dit met een pony van 1.35/1.40m..

Naast het pad staat een kleine 'manege' met kinderlesjes op Shetlanders, dus er willen wel degelijk kleine pony's gebruik van maken, als dat mogelijk zou zijn. Maar goed ik ga niet andermans belangen vertegenwoordigen natuurlijk.

Maar ik ben ook (nog) niet van plan 'bezwaar' te maken. Ik wilde eerst eens horen wat andere ervaringen/meningen waren. Omdat ze schreven dat het in een ander gebied wel succesvol was, dan moeten er dus hier ook ruiters met positieve ervaringen zijn...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:19

Denk dat ik weet welk pad je bedoelt.
Ik heb een pony van 1.25m, die maakt idd een behoorlijke sprong over de vaste balken heen.
Overigens vind ik het pad nog veeel te mul voor gebruik...... Hoop wel dat dit beter wordt...

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:22

weet niet meer zeker maar in surea (sorry voor eventuele spelfouten) zijn er meestal paden om de balken heen gemaakt (door ruiters zelf)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:26

Ik zou dat gewoon een paar keer met balken op een verhoging in de bak oefenen en dan is er niets meer aan de hand.
Ik zie ook niet echt in waarom dit een probleem zou moeten zijn, paarden moeten gewoon even uitvinden hoe hoog je die voeten moet optillen.
De gemiddelde boom die ik tegen kom is hoger :=
Ik heb mijn paard daar met hoge cavelettis op voorbereid. De eerste keren doen ze alsof het 2.40 meter is en spelen brekebeentje, maar daarna leren ze gewoon om hun pootjes wat hoger op te tillen.

Voor een shet kan ik me voorstellen dat het wel een probleem is.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 09:43

MyrtheJ schreef:
Denk dat ik weet welk pad je bedoelt.
Ik heb een pony van 1.25m, die maakt idd een behoorlijke sprong over de vaste balken heen.
Overigens vind ik het pad nog veeel te mul voor gebruik...... Hoop wel dat dit beter wordt...

De laatste keer dat ik er over heen ging is al een week of 3 geleden, maar toen had het pad echt een perfecte ondergrond hoor. Dus misschien bedoel jij een andere :p

Sizzle, dat is een goede tip!
Volgende keer even opmeten hoe hoog die balken precies zijn en dan thuis oefenen.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 00:33

Ha! Ons VZtrekpaardje zou of slopen, of er niet over of indien wel er over echt schromelijk hard op zijn smoel gaan. Rare oplossing die balken.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 01:34

ikke schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
Fietsers mogen er sowieso komen, want er naast is een fietspad met zo'n fiets klaphek.
Er langsheen is écht geen optie, tenzij ik door de sloot ga :D Beide kanten zitten sloten en oer de hele breedte zijn hoge hekken met slot.

De beheerder schreef dat is om crossmotors en quats te weren van dat pad.

Inderdaad goed voorstel om de balken stuk te verlagen! Centimeter of 20-30 is prima te doen met in principe ieder paard.

Niet om het een of ander, maar in de openingspost heb je het over een balk van 40cm. Het nuttige verschil tussen 20-30cm en 40cm ontgaat mij volledig. Sterker nog: een paard dat niet in staat is om over 40cm te stappen, daar hoor je niet op te rijden!!

Twee opties:
2) jou inschatting van hoogtes deugd voor geen meter en zijn die balken beduidend hoger dan 40cm.

Dat de beheerder niet in zal gaan op het voorstel van 20-30cm, kan ik je nu al schriftelijk garandeen! Beetje Quad of Crossmotor springt daar moeiteloos overheen en daarmee is het nut van de balk om zeep.....

Sorry maar dit vind ik een hele rare reactie..

Ik rij een super lieve 6 jarige friese merrie die last heeft van een slappe knieband achter.
Ik moet juist veel rijden om de omliggende spieren sterker te maken en met de juiste bekapping rijde we al jaren probleemloos rond.
Maar springen is dus not done.. ook geen 40cm.
In jouw ogen hoor ik dus niet te rijden? Beetje raar om zo over anderen te oordelen.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:33

ik heb een shire merrie(17jr) , een laag balkje stappen gaat nog , maar om nou te gaan springen ...
ze breekt d'r net al bijna als ze van een stoeprandje af moet stappen :') laat staan 30/40cm springen .

beetje jammer dat ik dan van sommige maar op stal moet blijven :n

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:14

Wat apart. Kort door de bocht dat er wordt gezegd dat elk paard er maar overheen moet kunnen. Ik ken het helemaal niet, maar wie weet dat je met meerdere mensen sterker staat.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:24

tja... heb zelf eentje met een peesblesure...
vind 40 cm dan echt not done

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:32

Heb je al contact opgenomen met de regioconsulent van de KNHS?
https://www.knhs.nl/kenniscentrum/regioconsulenten/
Citaat:
Wat jouw regioconsulent voor je doet:

De Nederlandse natuur openhouden voor de paardensport
Fungeert als meldpunt voor problemen met ruiter- en menpaden
Ondersteunt bij de aanleg van ruiter- en menroutes
Lobbyt voor veiligheid van ruiters en menners in het verkeer bij lokale overheden
Onderhoudt de contacten met lokale terreineigenaren

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:41

unihorses schreef:

cherell0 schreef:
ik heb een shire merrie(17jr) , een laag balkje stappen gaat nog , maar om nou te gaan springen ...
ze breekt d'r net al bijna als ze van een stoeprandje af moet stappen :') laat staan 30/40cm springen .

Amvbeek schreef:
ikke schreef:

Twee opties:

Ik rij een super lieve 6 jarige friese merrie die last heeft van een slappe knieband achter.
Ik moet juist veel rijden om de omliggende spieren sterker te maken en met de juiste bekapping rijde we al jaren probleemloos rond.
In jouw ogen hoor ik dus niet te rijden? Beetje raar om zo over anderen te oordelen.

Ik vraag me bij deze reacties ernstig af hoe jullie tegen maatvoering aankijken. Elk paard boven de maat D-pony, stapt probleemloos over 40cm. Wellicht dat je ze even moet leren erover te stappen; mogelijk moet je even afstappen de eerste paar keer maar claimen dat een paard fysiek niet over 40cm kan stappen, daar heb ik geen enkel beeld bij......

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:59

Nou inderdaad.
40cm is nog geen kniehoogte.
Daar stappen bij ons op stal de camarque pony's ook zo overheen met hun 135cm :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:39

Sizzle, als er nou 1 paardenras is dat tredzeker en standvastig is dan is het wel de Camargue. Dat die met gemak die balkjes zouden nemen, dat is gewoon een zekerheid. :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:55

Maar nog een keer: er naast is een fietspad met een klaphekje. Daar kan je dan toch met je paard doorheen als je niet over 40 cm kunt of wilt stappen?
Of durft je paard ook niet door een klaphekje te stappen? Die kom je wel vaker tegen in het bos...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:00

Gini schreef:
Sizzle, als er nou 1 paardenras is dat tredzeker en standvastig is dan is het wel de Camargue. Dat die met gemak die balkjes zouden nemen, dat is gewoon een zekerheid. :')

Sorry, dat zijn uitvluchten om niet na te hoeven denken over oplossingen. Elk paard kan leren over die 40cm te stappen. Dat er lieden zijn die niet bereid zijn in oplossingen en opleiding te denken, ligt aan hen, niet aan de paarden of het balkje........

Voor het klaphekje van Ibbel geldt hetzelfde.....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:04

Was gewoon een grappige opmerking, geen uitvlucht. Jeetje zeg, temperatuur is hier ook onder het nulpunt.
Lighten up!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:13

Hier liggen ook zulke balken, en op zich weinig problemen mee. Gewoon overheen stappen inderdaad. Maar of dat ook 40cm is weet ik niet en vind ik moeilijk in te schatten. Sommige paarden hier maakten van de achterste balk (de hoogste) inderdaad ook een sprong, en dat is niet echt handig. Dat is gedeeltelijk opvoeding en oefening, maar tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat 40cm zo hoog is dat lang niet elk paard/pony dat nog eenvoudig kan stappen. Bij de springles is 40cm meestal het punt dat paarden echt een sprongetje maken ipv de hindernis mee te nemen in hun gewone gang.

Wat betreft dat boomstammen op het pad-verhaal: dat vind ik echt een ontzettend non-argument. Dat is niet bepaald iets dat veel voorkomt, en als het voorkomt moet je maar net de mazzel hebben dat het mogelijk is om eroverheen te stappen / springen. Dat kan niet altijd: ik ben (op de fiets overigens) wel een boom tegengekomen die op 1.20 lag zo'n beetje, met heel veel zijtakken en de bladeren er nog aan. Wat doe je dan? Nou ja, eh, omkeren dus. En de boswachter inlichten zodat het opgeruimd wordt.

Wat betreft de klaphekjes: daar zijn veel verschillende soorten van. Als ze in zo'n inham zitten kun je er met je paard niet door, dat past gewoon niet. Op het punt waar wij hier de ruiterbalken hebben zit ook zo'n zeer krap fietshekje.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:16

Ik snap dat het vervelend is, maar verder stelt 40 cm toch helemaal niets voor? Ik vind eerlijk gezegd dat een beetje ruiter dat toch wel moet kunnen/durven voordat je naar buiten gaat. Voor 40 cm hoeft je nog geen wereldruiter te zijn, met een beetje training kan iedere pony dat (mijn shetten zijn geen ervaren springers, maar dat kunnen ze prima, nadat ze in de bak een paar keer gesprongen hebben.) Als je paard erg groen is dan levert het mss problemen op, maar dan vraag ik me af of je al naar buiten moet willen.

Mocht het door medische zaken niet kunnen dan kun je toch door het fietshekje? En mocht je paard dat ook niet durven/kunnen dan zullen er toch nog wel andere uitrijmogelijkheden zijn?

Wil je echt iets ondernemen, dan zou ik idd meerdere ruiters/stallen/maneges zoeken. Dan sta je veel sterker dan in je eentje.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:20

Ibbel schreef:
Maar nog een keer: er naast is een fietspad met een klaphekje. Daar kan je dan toch met je paard doorheen als je niet over 40 cm kunt of wilt stappen?
Of durft je paard ook niet door een klaphekje te stappen? Die kom je wel vaker tegen in het bos...

Hier zat ik net ook al aan te denken, of is dat te smal?

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:36

unihorses schreef:

"cherell0"

Twee opties:

Amvbeek schreef:

Ik vraag me bij deze reacties ernstig af hoe jullie tegen maatvoering aankijken. Elk paard boven de maat D-pony, stapt probleemloos over 40cm. Wellicht dat je ze even moet leren erover te stappen; mogelijk moet je even afstappen de eerste paar keer maar claimen dat een paard fysiek niet over 40cm kan stappen, daar heb ik geen enkel beeld bij......

Nee Anvbeek, niet elk paard stapt daar zomaar overheen! Ik ken genoeg superbrave verkeersmakke paarden die dat eng zouden vinden. Springen is inderdaad ook lang niet altijd een optie.
En wat als je nou (ook) een kleine pony bij je hebt? En wat als je menner bent?

Ik zou een duidelijke uitleg sturen naar zowel de beheerder als de KNHS tegelijk, waarin je ook duidelijk schrijft wat je van hen beide vraagt. (dat ze zich beiden aangesproken voelen om mee te zoeken naar een goede oplossing, want volgens mij hebben ze goede intenties)
Laatst bijgewerkt door kschulte op 30-05-13 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt