Hoe zichtbaar ben jij op buitenrit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:00

smurffie schreef:
Ik verbaas me altijd dat mensen alleen reflectie dragen in het donker.. zo onverantwoord want je bent gewoon niet zichbaar..

Maar hoe kan je nu niet zichtbaar zijn overdag bij helder weer? 's Avonds en bij slecht weer ben ik als het moet een kerstboom (al verkies ik dan nog om niet met mijn paard op pad te gaan), maar overdag bij helder weer doe ik idd niets speciaals. Op welke manier ben ik dan onverantwoord bezig?
Een paard met ruiter is toch niet onzichtbaar. Als automobilist spot je zo een combinatie toch van ver.

Michelleex

Re: Hoe zichtbaar ben jij op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:04

Ik rijd 97% van mijn route gewoon over het ruiterpad.
Overdag met helder weer gebruik ik niks speciaas, want als ik op de weg moet rijden, ga ik ook in het midden rijden, of op een bepaalde manier dat ik goed zichtbaar ben.

's avonds heb ik een reflecterende uitrijdeken, een koplamp (zo'n mijnwerkerslamp) een knipperend hesje.
Paard heeft om been ook nog reflecterende dingen wij vallen altijd goed op.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:06

Als ik ga mennen heeft mijn bijrijder die achterop de wagen staat altijd een hesje aan met daar op de tekst 'Let op Paard in het verkeer' en ook zorg ik ervoor dat mijn bijrijder als er auto's hard aan komen rijden even een seintje geeft zodat automobilisten doorhebben dat ze niet keihard langs moeten gaan scheuren. Mijn paard is wel verkeersmak maar kan soms nog best heftig reageren als een auto keihard langskomt vandaar dat ik zit zelf als fijner ervaar en merk ook dat de meeste mensen dan gewoon netjes passeren. Helaas heb ik wel eens meegemaakt dat er in de bocht een motorrijder stond met z'n motor nog uit in de berm. en mij zag en toch besloot zijn motor te starten terwijl het paard langs hem was en de wagen naast hem. Nou dat vond paard helaas niet leuk. Helaas beseffen nog weinig mensen dat een paard (ook voor de wagen) niet altijd een nette lijn vooruit blijven lopen en geen knopje hebben zodat ze in hetzelfde tempo door blijven lopen. ik zorg er dus altijd voor dat ik opval en er iemand achterop staat die kan seinen zodat ik goed op me paard kan letten als dat nodig is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:07

Gini lees is wat je gequote hebt?? je hebt het notabene in dat stukje staan :=

er staat toch heel duidelijk DONKER???

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:11

Nu rijd ik alleen over fietspaden en in het bos. Overdag met goed weer doe ik niks speciaals, maar in het donker als ik van de rijvereniging terug kom bijvoorbeeld heb ik een dekje met van dat felle geel van de Boerenbond. Heb ik zelf een hesje aan en ik heb lampjes :') van de action, echt heel handig. Die zitten in een siliconen hoesje met een lusje. Die doe ik dan aan m'n beugelriemen. Voor wit licht en achter rood :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:16

vibabu schreef:
Ik heb nooit wat aan. Ik zorg dat ik voor donker thuid ben en als het rrn beetje schemert zorg ik er voor dat ik daar loop waar een auto niet rijdt. Voor degene die roept ik heb een reflecterend hesje aan. Rij je zelf auto? Ik ken namelijk geen een auto waarvan de lampen omhoog schijnen. Reflecterende hesjes lichten dus ook niet op en zo word je nog niet gezien.

Dus jij ziet ook geen verkeersborden en bv straatnaambordjes? ;-)

Ik ben net een kerstboom, weet ik van vanuit een auto genomen foto.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:22

Overdag trek ik ook geen speciale kleding aan, 's avonds ben ik wandelende kerstboom, zowel onder het zadel als op de koets :+ Ben erg blij met de fietsverlichting van de Action!
Onder het zadel: veiligheidshesje, wit lampje op de neusriem van mijn paard, gele reflecterende uitrijdeken, rood lampje op de achterkant van de uitrijdeken, reflecterende kogel klitteband dingen, LV een wit lichtje er doorheen geregen en LA een rood lampje er doorheen geregen, beide zijden zadel voor witte lichtjes door de ringetjes bij de boom en rode lampjes door de stijgbeugel lusjes.
Op de koets: idem, maar dan ipv de verlichting aan zadel achter op de koets twee rode lampjes en aan het lamoen beide zijden een wit lampje.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:03

smurffie schreef:

Jij zegt: ik verbaas me altijd dat mensen alleen maar reflectie dragen in het donker.
Daar kan ik dus niets anders van maken dat jij vindt dat er ook overdag reflectie gedragen moet worden.

Edit: ik heb de zin een paar keer in mijn hoofd opnieuw gelezen en nu snap ik hem: alleen reflectie in het donker, dus geen lampjes en lichtjes en dergelijke. Ik had de nadruk op andere woorden gelegd. :+

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:30

Sonja schreef:
vibabu schreef:
Ik heb nooit wat aan. Ik zorg dat ik voor donker thuid ben en als het rrn beetje schemert zorg ik er voor dat ik daar loop waar een auto niet rijdt. Voor degene die roept ik heb een reflecterend hesje aan. Rij je zelf auto? Ik ken namelijk geen een auto waarvan de lampen omhoog schijnen. Reflecterende hesjes lichten dus ook niet op en zo word je nog niet gezien.

Dus jij ziet ook geen verkeersborden en bv straatnaambordjes? ;-)

Ik ben net een kerstboom, weet ik van vanuit een auto genomen foto.

Straatnaambordjes zoek je naar. Naar ruiters niet. Borden zijn minder hoog geplaatst dan ruiters. Dus borden ja Ruiters nee.

Heb je een auto? Probeer het asjeblieft eens uit!

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:48

Overdag doe ik ook niet echt iets speciaals aan, ik heb van dat goedhard tuig (fel gekleurde hoofdstellen denk aan rood, blauw, geel etc.) en bijpassende jas enzo :') dus ben zeker wel een opvallend plaatje langs de weg.
Als ik weet dat het op de terugweg al een beetje gaat schemeren gaat wel mijn reflectiehesje aan, ik heb een complete set glow in de dark tuig (errug opvallend :') ) lampjes voor om mijn benen die op pagina 1 te zien waren en het feit dat ik een appaloosa heb werkt ook wel een beetje mee :) ik denk dat ik dus wel goed op weg ga.

De manege bij mijn stalling in de straat rijdt ook altijd met hesjes en verlichting, en de meeste ruiters hier rijden ook wel met reflectoren dus persoonlijk vind ik het er waar mijn paard staat goed aan toe gaan ;)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:03

Overdag doe ik ook nooit iets speciaals aan. Zeker in de zomer niet. Rij dan al met enige regelmaat in een witte broek met kleurtjes etc. Paard heeft wel altijd een opvallend dekje. Geel, rood etc.
Als het wat slechter weer is dan heeft paardlief een reflectiedekje op. Heb dan ook altijd lampjes mee, in het bos zijn die niet aan, maar mocht 't slechter worden of we bedenken opeens wat anders te doen, dan heeft paard ook een lampje. En ik probeer niet te vaak in m'n zwarte jas te rijden.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:36

Citaat:
Straatnaambordjes zoek je naar. Naar ruiters niet. Borden zijn minder hoog geplaatst dan ruiters. Dus borden ja Ruiters nee.

Heb je een auto? Probeer het asjeblieft eens uit!

Ik weet niet hoor, maar verkeersborden als voorrangsborden en dergelijke zijn weldegelijk in het donker reflecterend door je koplampen in de auto. en volgensmij ben ik als ruiter zijnde niet hoger dan die verkeersborden (of je hebt een paard van 1.90 dat kan natuurlijk ook) dus naar mijn inziens werken reflecterende jasjes weldegelijk. ik ben allen van mening dat je savonds in het donker geen buitenrit moet gaan maken en overdag is het gewoon verstandig om alsnog reflecterende kleding te dragen. bv motorrijders degene met een reflecterende jas vallen ook veel sneller op dan degene die in het zwart rondrijden.

evita2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:32

Ik geef mijn paard altijd reflectoren over haar peesbeschermers aan. Voor de rest heb ik zelf altijd een jas/vest aan waar 2 kleine reflectoren inzitten. Nu moet ik wel zeggen dat ik geen km over de straat loop en dan al op de dijk ben of in een park waar je kuny rijden. Maar op de momenten dat ik samen met een groep ga (op vakantie) heb ik en me moeder altijd een veiligheids vest aan waar evt als t weer omslaat lichten inzitten. (Ik loop alrijd achter en me ma altijd van voren en daatussen de rest)

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:36

Overdags rijd ik 'gewoon' rond, zonder iets.
Als het een beetje mistig is of schemer word dan doe ik mijn haf een reflectiedeken om en van die reflecterende neus en frontriem bandjes om het hoofdstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:35

Vibabu, sorry maar het is echt onzin wat je schrijft. Autolicht is geen geconcentreerde op de grond schijnende bundel. Het licht verstrooit.

MAAR: ik heb het wel over een hesje met echt dat grijze reflectiespul he! Alleen zo'n fluoriserend dingetje heb je niets aan.

Overigens gebruik ik zelf bij minder zicht/schemering of bij ritten in het donker reflecterende peesbeschermers, reflecterende teugelhoezen, reflecterende bakstukhoezen, licht voor en achter EN een goed reflecterend vest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:49

Heb altijd reflecterend hesje aan en mijn man ook. Hier in Frankrijk zijn mensen niet ingesteld op ruiters en rijden anders te hard. Iedereen tot nu toe houdt in. Kan men in NL nog een voorbeeld aan nemen.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:53

Mijn zusje draagt altijd naar les toe een reflecterend hesje met een reflecterende in/uitrijdeken en reflecterende klitterbandbandage/peesjes, een refelecterende band om haar cap met nog een lampje om haar arm als het echt donker is. En vaak fietst mijn moeder er nog wel naast met een reflecterende jas aan. Dus zeer goed zichtbaar :D

Edit: dit is 's avonds. Overdag rijd ze gewoon zonder.

miekjuh3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:59

ik heb allebei de armen lampjes en een geel vestje aan en soms een deken en daaraan heb ik ok 2 lampjes aanhangen aan de achterkant.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:17

Gini schreef:
smurffie schreef:

Jij zegt: ik verbaas me altijd dat mensen alleen maar reflectie dragen in het donker.
Daar kan ik dus niets anders van maken dat jij vindt dat er ook overdag reflectie gedragen moet worden.

Edit: ik heb de zin een paar keer in mijn hoofd opnieuw gelezen en nu snap ik hem: alleen reflectie in het donker, dus geen lampjes en lichtjes en dergelijke. Ik had de nadruk op andere woorden gelegd. :+

daarom is het handiger het hele stuk te quoten: ik schrijf namelijk ook dat ik overdag zelf niks speciaals draag, maar s'avonds als kerstboom ga.

Hier zo veel die zonder eigen verlichting op pad gaan. Donker paard = gewoon niet te zien :n .

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:44

Hoe kan het dan dat ik bijna een paard op mn motorkap had? Pas op het laatste moment zag ik een paar benen voor me lopen.
Je kan het onzin noemen maar probeer het eerst een uit voor je keihard roept 'ik ben te zien'. Want ik zie je namelijk met alleen een hesje aan in het donker niet. En als ik je niet zien... zijn het er vast meer. Doe er je voordeel mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:47

Ik ga alleen over het voetpad, dus kom hooguit een fietser tegen als sneller verkeer. Dus ik trek niets speciaals aan :)

Bij mistig weer doe ik paard een borsttuig om met reflectie en ik heb verlichting.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:48

Gini schreef:
Ben ik dan de enige die vanuit de auto een paard al van kilometers ver spot. :=

Nee, serieus, eigenlijk vind ik dat een paard met ruiter op al opvallend is, laat staan een hele groep of een koets. Bij duisternis of bij slecht weer is dit natuurlijk anders, dan zorg ik dat ik reflecteer en licht geef. Maar overdag bij helder weer is 'op een paard zitten' toch opvallend genoeg volgens mij?

nee hoor ik herken ook al van ver een ruiter te paard, als ik s,avonds ga rijden doe ik altijd een geel hesje aanen van die reflecterende bandjes om de benen van mijn paard.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:13

Westerntrail @dat is echt vragen om problemen..
Op de fiets of auto ga je toch ook niet alleen reflectie dragen? Waarom op een onvoorspelbaar paard dan wel? :n

En als je aangereden wordt zeker boos schreeuwen tegen die auto terwijl jij verzuimt op de veiligheid?
Ik spreek uit ervaring: ik ben met mijn verlichting eens aangereden door een auto die ons niet zag.

Het is tevens net als op een fiets verplicht om licht te voeren.
Bizar dat mensen zo dom zijn om daarop te bezuinigen :n

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:02

Een paard die een heel eind van je af is zie je inderdaad want het is relatief "laag" hoe dichterbij je komt des te hoger zit de reflectie en daar is geen licht. Dus veraf zie je dat iets loopt. Of dat nu iemand op een fiets zonder licht is of lopend is of op een paard zit. Dat zie je echt niet.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:13

smurffie schreef:
Westerntrail @dat is echt vragen om problemen..
Op de fiets of auto ga je toch ook niet alleen reflectie dragen? Waarom op een onvoorspelbaar paard dan wel? :n

En als je aangereden wordt zeker boos schreeuwen tegen die auto terwijl jij verzuimt op de veiligheid?
Ik spreek uit ervaring: ik ben met mijn verlichting eens aangereden door een auto die ons niet zag.

Het is tevens net als op een fiets verplicht om licht te voeren.
Bizar dat mensen zo dom zijn om daarop te bezuinigen :n

Heb vast niet goed uitgelegt :D , als ik s,avonds buiten ga rijden is meestal nog licht, en kom ik bij schemer thuis.

die ene keer dat ik echt in het donker heb gereden, was toen na een evenement, heb toen de pensionhoudster opgebeld en die is naar me toe gekomen, en is toen met de auto rustig achter me aangereden, zodat ik kon zien waar ik reed met mijn paard.

Ga nu echt niet in het donker rijden buiten, dan zie ik de veeroosters niet, en daar wil ik toch echt niet inkomen met me paard.