Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
HannahFrouk schreef:Bedenk wel dat als je een vreemd stuk gaat verkennen, het van het type paard afhangt hoe rustig en relaxed hij dan is. Sommige paarden zijn meteen erg onrustig in een stuk bos dat ze niet kennen en dan kan het gebeuren dat het rustige ritje opeens niet zo rustig meer is.
RusselNuwell schreef:12 kilometer doe ik in ongeveer een uur tot anderhalf uur, maar dat is dan wel het grootste deel draven/galloperen.
Als ik moet gokken dan stapt een paard ongeveer op 4/5 km per uur, draf rond de 13-15 en handgalop rond de 30-40, puur als ik naar mijn eigen paard kijk t.o.v. als iemand op de fiets meegaat..
Ibbel schreef:RusselNuwell schreef:12 kilometer doe ik in ongeveer een uur tot anderhalf uur, maar dat is dan wel het grootste deel draven/galloperen.
Als ik moet gokken dan stapt een paard ongeveer op 4/5 km per uur, draf rond de 13-15 en handgalop rond de 30-40, puur als ik naar mijn eigen paard kijk t.o.v. als iemand op de fiets meegaat..
Je snelheden voor stap en galop kloppen, maar een handgalopje is 15-20 km/u. 30-40 km/u is een fikse rengalop.
Reken op een rondje van 12 km/u 2 uur, dan kom je aardig uit. Beginners in de kennismakingsklasse van de endurance (minimumsnelheid 8 km/u) verkijken zich enorm op hoe moeilijk het is 8 km/u te rijden (en dus een rondje van 12 km in anderhalf uur te doen). Wil je zo'n rondje op gemiddeld 10 km/u doen, moet je eigenlijk al het hele rondje draven plus misschien een stukje galopperen (en een paar honderd meter is véél...! als je dat niet gewend bent) en alleen de eerste en laatste kilometer stappen wil dat lukken.
2 kilometer stappen is nl al 20 minuten tot een half uur, afhankelijk van hoe snel je paard stapt. En de meeste lopen idd 4-5 km/u, sneller is eerder een uitzondering. En dan moet je al aardig vaart maken om die andere 10 km in een half uur tot 40 minuten te doen...