hoe houdt jij je bijrijd paard vast?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:47

Het hele probleem met bokt is dat er vaak wordt ingegaan op iets wat totaal niets met het topic te maken heeft, speciaal bij een simpele vraag als deze. Hoe houd jij je bijrijdpaard vast. Het feit of je dat wel of niet zou moeten doen wordt er niet gevraagd. Kan me de frustratie voorstellen, gezien het een typisch bokt-iets is.

Vraagstelling is simpel toch? Waarom een discussie aangaan over iets totaal anders?

Heb nog nooit een extra paard mee genomen, maar wel mijn hond. Gewoon vastgehouden, wel het veiligst dacht ik zo. Als ik een paard mee zou nemen dan zou ik het gewoon vasthouden :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:47

Ik vind het geen discussie waard TS, feit blijft dat je best agressief reageert op andermans berichten. Daarbij, ik geef je volgens mij best een handige tip, maar daar reageer je dan weer helemaal niet op. Kijk eerst even naar je eigen reacties voordat je een ander zijn oren afbijt.

connie64

Re: hoe houdt jij je bijrijd paard vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:51

dank je leffroi, tis af en toe zoooo frusterend hier.....

Jij begrijpt mijn vraag blijkbaar wel? ;)

Ook je hond bind je niet vast?hmmm,terwijl die toch niet zo sterk is als een ander paard...
mag ik vragen waarom niet?

Zie hier dus iemand rijden met zn herdershond vastgemaakt aan het zadel van paard met tja uhh een soort van stevig elastiek...het rekt dus wel uit maar niet te..snap je wat ik bedoel?

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:51

een leadrope is langer als een halstertouw, als ik met 2 paarden rij, maak ik de kleine er naast nooit vast maar dat is meer omdat ze in het begin nog al vervelend is, wat ik wel eens doe als het goed gaat dan ga in op het touw zitten :+ of doe ik heb even onder me been door zodat ik even me armen kan laten hangen, maar meer en deels van de tijd hou ik het touw vast.
verder zit niet zo op haar lip qua reacties, sta er boven, geef een tip als je die wil geven of anders gewoon lekker laten gaan :)

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:52

Connie64, Er word dan misschien niet altijd even taktvol gereageerd.. Maar je krijgt er wel antwoord op je vraag.
Het lijkt of je het allemaal al weet.. waarom vraag je het dan?
Hierbij antw. op je vraag:

En je pijnlijke gewrichten is heel vervelend, zeker als je dan het paard niet in de hand kan vasthouden (klemgreep).
Ik zou idd of een lus maken waar je hand doorheen kan (ruime lus).
Of idd gewoon het handpaard aan de hand wandelend nemen en dus niet 2 tegelijk

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:53

Ik doe wel altijd de lijn achter mijn rug langs

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:53

oh en ik vind de tip van kleinvosje ook erg goed!

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:54

ik zou zeggen TS, trek je plan..
mensen doen moeite je te helpen en je vraag beter te begrijpen, daarom de vragen.. Ga jij ze lekker afblaffen? :? gezellig mens ben jij :roll:

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:56

Misschien komt dat voort uit de frustratie van haar handen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:56

connie64 schreef:
troi tem lekker, ik ben niet asociaal en vind het juist asociaal als je iemand asociaal noemt die je helemaal niet kent!

Wordt doodziek van al dat bijdehante geneuzel,ik stel een vraag en dan krijg ik weer van die vreemde opmerkingen.....

Geef antwoord of niks, meer vraag ik niet...zo moeilijk is dat toch niet.Ik heb niks aan antwoorden als het LIJKT mij gevaarlijk, of IK zou het nooit doen etc etc....

Is niet de vraag....

Ik noem jou nergens asociaal, ik ken je helemaal niet. Ik noem wel je toon asociaal, dat is heel wat anders. Maar goed, aan de andere posters te zien ben ik bepaald niet de enige die opkijkt van jouw stijl. Punt is dus wel gemaakt lijkt me.

Hoe dan ook. Veel plezier met het rijden met beide dieren en ik hoop dat je een manier gaat vinden waardoor je prettiger buiten rijdt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:58

Caira, dat is nog geen rede (om mensen die ze notabene niet kent) zo te reageren.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:00

connie64 schreef:
Ook je hond bind je niet vast?hmmm,terwijl die toch niet zo sterk is als een ander paard...
mag ik vragen waarom niet?

Zie hier dus iemand rijden met zn herdershond vastgemaakt aan het zadel van paard met tja uhh een soort van stevig elastiek...het rekt dus wel uit maar niet te..snap je wat ik bedoel?

Dat is net zo dom als een paard vast maken aan een ander paard. Wat denk je dat er gebeurd als paardlief er vandoor schiet? Dat houd de hond echt niet bij en die wordt gewoon mee gesleurd met alle gevolgen van dien. Paard die in paniek raakt en zich omdraaid? Hond kan geen kant op en grote kans dat die onder het paard vertrapt wordt.....

Ik zou gewoon het paard vasthouden. Denk dat er weinig andere en veilige opties zijn

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:01

klein vosje ik heb je antwoord gegeven maar hij is niet op het forum verschenen omdat mijn oren er dus door verschillende mensen werd afgebeten en ik me wild zit te typen om alles bij te houden.

Ik had je namelijk als antwoord gegeven dat ik nu idd ook met een langere lijn rijdt zodat mijn bij paard ruimte kan krijgen als t nodig is.
Ik bedoel dat hij achter ons kan gaan lopen op wat smallere doorgangen of een stap opzij doen mocht t nodig zijn.Mijn excuus dat t antwoord niet aangekomen is!

Femke, heb ik dus ook al eens gedaan, lekker stuk touw onder mijn kont gelegd, over de knop van mijn zadel gelegd om even mijn gewrichten wat rust te geven.

Musiess, het lijkt zeker niet of ik alles weet integendeel, hoopte eigenlijk dat iemand een voor mij leuke en simpele oplossing zou weten.
Lus maken zou ik eens kunnen proberen maar dan blijf ik het idee houden dat MOCHT er een noodgeval zijn en de lus ligt over mn knop van mn zadel ik niet snel genoeg de lus eroverheen zou krijgen.
Verder heb ik sinds een maand of 3 een 2e paard erbij en het is geen optie voor mij om eerst het ene paard een uur of 3 te rijden en daarna de ander......zoveel tijd heb ik helaas niet altijd iedere dag.

Verder moet mijn laatste nieuwe paard heel erg in conditie komen,vandaar dat ik m nog niet teveel wil belasten met zadel en mij erop,maar wel lekker mee te laten lopen om zijn bespiering terug te krijgen.

Hoop dat jullie wat meer achtergrond info hebben nu?
Het gaat om 2 criollos, en de laatste die ik erbij heb heeft ong 7 jaar soort van stilgestaan.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:01

Hallo,
Ik snap je probleem! ik vind het ook erg vervelend om hem steeds vast te moeten houden.
Ik doe het alsvolgd;;
Ik maak aan de ring van mijn zadel (voor) een dik elastiek, hieraan heb ik een halstertouw met 1 haak en 1 paniek haak. De paniek haak zit aan het elastiek en de gewone haak aan het halster!
Mocht een van de paarden dusdanig schrikken dan kan ik het halstertouw los trekken, mocht ik telaat zijn dan snapt het elastiek.
Het hasltertouw gaat van het elastiek over mijn bovenbeen dus altijd binnen handbereik, soms pak ik het touw gewoon beet (bij bijv. spanning)

Ik heb nooit problemen gehad en 1 keer is het elasiek al geknapt, Zat een Kip in de sloot! da's ook eng ja! :Y)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! :D

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:02

caira hoe bedoel je de lijn altijd achter je rug?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:04

Maar dat kunnen wij toch niet weten? Dat je wel antwoord had gegeven maar die niet geplaatst is? Dat vind ik geen excuus. Maar goed, ik heb mijn tip gegeven, doe ermee wat je wilt. Ik ga uit dit topic.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:04

noukie12 schreef:
Hallo,
Ik snap je probleem! ik vind het ook erg vervelend om hem steeds vast te moeten houden.
Ik doe het alsvolgd;;
Ik maak aan de ring van mijn zadel (voor) een dik elastiek, hieraan heb ik een halstertouw met 1 haak en 1 paniek haak. De paniek haak zit aan het elastiek en de gewone haak aan het halster!
Mocht een van de paarden dusdanig schrikken dan kan ik het halstertouw los trekken, mocht ik telaat zijn dan snapt het elastiek.
Het hasltertouw gaat van het elastiek over mijn bovenbeen dus altijd binnen handbereik, soms pak ik het touw gewoon beet (bij bijv. spanning)

Ik heb nooit problemen gehad en 1 keer is het elasiek al geknapt, Zat een Kip in de sloot! da's ook eng ja! :Y)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! :D

Met dik elastiek bedoel ik 2 van die post elastieken, die brede. :Y)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:05

noukie kijk dat is nou een tip!Had al van alles bekeken en bedacht over elastiek idd.

Even voor de duidelijkheid, paniekhaak aan elastiek, dan touw en daaraan haak aan halster?
Dus paniekhaak losklikken bij paniek?
Uh hier geen gevaarlijke kippen maar soms wel eens griezelige fazanten ;)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:06

Ik heb niet vaak met 2 paarden gereden, maar wel af en toe, en ik denk niet dat je het handpaard moet vast maken.
Dat is voor beide dieren, en voor jou! gevaarlijk.
ik denk dat de tip van iemand om een longeerlijn in te korten een hele goede tip was.
als je die los in je hand legt, dus er meer omheen vouwen, heb je geen last meer van de pijn denk ik.
dan kan je ook nog gewoon de teugels met beide handen vast houden.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:07

connie64 schreef:
Ik rijd met 2 paarden,dus 1 als handpaard mee.
Dit gaat meestal goed maar toch vind ik t irritant om steeds het bijrijdpaard vast te houden.
Hoe doe jij dat?
Maak je m vast aan je rij paard, ik vind dit niet geheel ongevaarlijk.
In eventuele moeilijke situaties zou dit naar mijn idee problemen kunnen geven.

Graag ervaringen van anderen hierover.

Je stelt 2 vragen: 1) hoe doe jij dat en 2) graag ervaringen van anderen hierover.

1) Ik bereid mijn paard goed voor met grondwerk. Mijn paarden lopen standaard mee op kniehoogte (met doorhangend touw) en luisteren (door het grondwerk) goed naar aanwijzingen van touw of stick. Ik maak mijn paarden uiteraard niet vast; dat is gewoon te link. Maar doordat ze goed voorbereid zijn, zijn ze met doorhangend touw te sturen. Het touw staat (door de goede voorbereiding /grondwerk) praktisch nooit strak. "Vasthouden" is dus niet meer, dan het gewicht van het touw.

2a) Mijn ervaring is, dat veel te veel mensen hun paarden nauwelijks tot slecht voorbereiden. Ze gaan op pad en "kijken of het lukt". Na afloop hoor je zulke mensen dan trots zeggen "het ging goed" :+ . Van een voorbereid paard weet je vooraf al voor het grootste deel, dat het goed gaat.

2b) Ik doe er ook even een filmpje bij van de ervaring van de 16jarige Kiki; dit meisje bereid haar paarden ook goed voor op het "handpaarden".
Je kan gelijk naar 1minuut54 ; Op (1.54)daar zie je een fragment van haar handpaarden.

Door goed voorbereiden wordt "vasthouden" namelijk een fluitje van een cent.
( En zal het ook niet meer "irritant" aanvoelen ;) ) Succes!

Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 03-02-13 22:19, in het totaal 4 keer bewerkt

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:08

Leffroi, ik ga er vanuit dat jij je hond goed getraind hebt? hihi. Ik zie het met mijn hond en paard nog niet goed gaan. Ben altijd bang dat de hond onder het paard door schiet! oid. Nooit vast maken dus :0

Het idee van elastiek klinkt ook wel goed, als je hem op de een of andere reden niet vast wil, of kan houden.

Connie, mag ik vragen waar je het meeste last van hebt. Touw vast houden betreft, krijg je er een zere schouder, elleboog of pols van? Als het knijpen in het touw vervelend is zou een lus nog wel handig kunnen zijn die je om je arm kan doen. (snap ook dat dat weer gevaren mee kan brengen :S) Tennis elleboog is wel lastig, paard van kant wisselen oid is ook geen optie? (gevaarlijk)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:09

klein vosje, nu bied ik mijn excuus aan en die aanvaard je niet??
Mijn hemel zeg, het is ook echt nooit nooit goed he?
Ik schrijf je dit antwoord omdat ik mijn antwoord miste, ik open het topic met een vraag krijg dan wel of niet tips waar ik wat mee kan....
Dan geef ik een antwoord oa aan jou, omdat ik dat dus een goede tip vond,antwoord komt niet in mijn topic terug,stel je hiervan op de hoogte en dan aanvaard je mijn excuus niet.....wie was er nou ook weer asociaal?????

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:09

connie64 schreef:
noukie kijk dat is nou een tip!Had al van alles bekeken en bedacht over elastiek idd.

Even voor de duidelijkheid, paniekhaak aan elastiek, dan touw en daaraan haak aan halster?
Dus paniekhaak losklikken bij paniek?
Uh hier geen gevaarlijke kippen maar soms wel eens griezelige fazanten ;)

Haha Ja zo!

Zadel -> elastiek -> Paniekhaak + Touw + gewone haak + halster Dus een touw met 2 haken.
Dit kunt je laten maken, zelf maken, en misschien ergens wel kopen? ik heb het zelf gemaakt.
goeie draad door het uiteinde van het halstertouw zoals de gewone haak eigenlijk ook vastzit.

Bij paniek -> losklikken Ben je te laat?! jammer! dan knapt het elastiekje in de kracht van je paard.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:11

Nee, ik accepteer je excuses wel, ik leg alleen uit waarom er gereageerd wordt zoals er gereageerd wordt. Wij weten niet dat je het niet bij kan houden, en dat er dus reacties komen op het missen van reacties. Heeft niets met asociaal te maken, maar wel met het duidelijk maken van iets.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:14

wat een gezeik hier van alle kanten. Nooit een paard of hond of wat dan ook aan je paard vastmaken. als je paard er bijv vandoor gaat met je hond, is toch wel vervelend als die hond dat niet kan bijbenen en valt. of flinke trappen krijgt. kan van alles gebeuren! :)

evengoed met je paard. ik zou hem toch gewoon vasthouden, en misschien aan een hondenriem vastklippen? wel een sterke sluiting etc etc. maar dat houd veel prettiger vast!