Wild paard vangen op vakantie en naar huis brengen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:09

Exmoorpony's.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:09

Cavaletto schreef:
Alles kan of is te koop idd. Maar dit zou ik niet doen. :n Wat doe je zo'n paardje aan?

Als je het kan (wees eerlijk!) kun je beter en veulen (rijpaard) kopen in België of Nederland en het veulen zelf opvoeden en beleren. Maar wees gewaarschuwd; er zijn veel mensen die denken dat te kunnen maar als het puntje bij het paaltje komt bakken ze er niks van en kan een professional met veel moeite de schade herstellen.
Laat staan wat de gevolgen zijn als je een paardje uit het wild haalt, die is niet gefokt om rijpaard te zijn.

Exact wat ik ook vind!

iSofieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 14:09

Dat weet ik niet zeker ...
Brainless schreef:
Hebben jullie geen natuurgebieden (net zoals in Nederland) waar Konikpaardjes (of zo iets dergelijks) rondlopen?
In Nederland worden ze 1x per jaar verzameld en een gedeelte wordt soms verkocht.

Dani

Re: Wild paard vangen op vakantie en naar huis brengen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:10

Maar waarom wil je dit zo graag?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:10

het mag niet zo maar, en het word lastig om een echt (ver) wild (erd) paard in een container in een vliegtuig te zetten.in sommige gebieden doen ze 1 x per jaar alles bij elkaar, en verkopen de aanwas.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:11

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:14

Denk dat het heel erg ligt aanhoe je ervaring met paarden is enzo. Ik heb mijn paard uit Tsjechie waar ze in de natuur stond, maar niet als een wild paard. Ze kreeg in moeilijkere tijden gewoon hooi wat door mensen gebracht werd, kende mensen, wist dat ze niet eng waren, maar kon verder 0,0. Ik heb een gigantische klik met dit paard en mij verrouwd ze blind, maar het is en blijft altijd een moeilijker paard dan 1 die hier gewoon in zijn stalletje geboren is. Ze is ook flink eenkennig, wat het lastig maakt als je een dagje niet kan oid. Ze heeft hele strikte regels nodig, zoals ieder paard,maar zij maakt eerder misbruik van situaties. Ze is heel intelligent, brutaal en kent haar eigen kracht. Nu is mijn merrie 7 en heeft in de kudde altijd gevochten voor de hoogste plek in rang, dit maakt het ook wel lastiger natuurljjk.

Verder ken iknog iemand die een paard uit het wild heeft, deze kende geen mensen en is als veulen gevangen. Dezeis inmiddels 18 oid en een super braaf, sterk paard waarvan je niet zou zeggen dat hij uit het wild komt, maarin zijn jongere jaren is dat zeker wel eens anders geweest.

Ik denk dus dat je het niet zozeer moet willen. Je pakt je paard veel vrijheid af en het ‘temmen‘ gaat echt niet op zo een mooie manier als dat de films het altijd uitbeelden..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:16

Als je het minder groots wilt aanpakken kan je ook voor een net geimporteerde Tinker gaan :+ Vergis je niet in de trauma's die die dieren soms op lopen tijdens transport. Je kan ze ook particulier laten importeren. Eventueel kan je daar bokker snowdon voor contacteren, die vertegenwoordigen een fokker daar en importeren ook wel eens van daar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:20

Ik zou een leuke exmoor uit engeland halen, dat zie je genoeg. Niet echt wild, wel verwildert.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:27

Ik zou inderdaad gaan voor een verwilderde (dus niet wilde) exmoor/tinker/konik als je zoiets echt wil. Maar bedenk je dat dit niet; "dag 1: ik deed hem een halster om, dag 2: ik borstelde hem voor het eerst" zal zijn.
Als je je eigen paard wil opvoeden denk ik dat je beter een jong paard kan kopen en een paar jaar in de opfok doen.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:32

In duitsland heb je duhlmen (of dulmen) daar lopen grote kuddes wilde ponies. Elke jaar in de zomer wordt de kudde het dorp ingedreven en worden de jonge hensten per opbod verkocht. Zijn leuke muisgrijze iets grotere ponies. Het binnendrijven is al een volksfeest!

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:35

Ik ken iemand die een ijslander heeft die in Ijsland in een half-wilde kudde heeft geleeft. die paardjes worden daar 1 keer in de zoveel tijd gevangen en verkocht. Helaas heeft dat beestje wel een trauma van dit alles. Als je heel graag een paard uit het wild wil hebben is het misschien een idee.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:43

Andere optie is een fjordenpaard van SBB. Deze staan o.a. in halfwilde kuddes op de slikken van Flakkee en hier wordt ook jaarlijks de boel bij elkaar gejaagd om jonge aanwas eruit te halen.
Ik zou zo'n fjord niet willen hebben overigens, ze zijn echt totaal in vrijheid opgegroeid en het is knap lastig om daar een fijn rijpaard van te maken.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:46

In Engeland en Schotland heb je jaarlijks genoeg veilingen waar paarden en ponies heen gebracht worden die uit natuurgebieden komen.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:22

Als ik jou was geweest had ik die 1000den euro's er niet voor over gehad. Ik heb een Exmoorpony (die dus ook genoemd werden) uit een natuurgebied en die is ondertussen een jaar bij mij. De eerste 5 maanden kon ik uh vrijwel niks zeg maar. Je moet er enorm veel doorzettingsvermogen en geduld voor hebben en tegen héél veel tegenslagen kunnen. Maar wat je daar uiteindelijk voor terugkrijgt is het wel allemaal waard, maar je moet je beseffen dat wanneer ze uit de natuur komen dit er vooral de eerste jaren nooit helemaal uit gaat.

Als je dan toch zo graag een 'wilde' wilt om te temmen, zou ik kijken naar Konikpony's of Exmoorpony's die uit de kudde moeten ivm overschot (in ons geval dus 9 hengsten die niet in de kudde konden blijven).

chiara95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:35

Waarom een wild paard gaan vangen en meenemen als je evengoed een paard gelukkig kan maken door gewoon te kopen?
Je zegt dat het paard niets tekort zal komen, maar jij kan hem zijn kudde, zijn omgeving, zijn gewoontes,... bij jou niet geven. Vind het eerlijk gezegd een egoïstische gedachte...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:48

Mustangs in de VS worden wel degelijk gevangen en 'getemd' en dan ter adoptie afgegeven. Alleen mag je dat niet zomaar als toerist doen, alleen enkele organisaties mogen dat. Aangezien er meer mustangs worden gevangen dan er adoptiegezinnen zijn zou je best een kunnen vragen of je er één naar Nederland mag halen. Vroeger mochten mustangs niet geëxporteerd worden, maar hoe dat nu zit?

Dit is bijvoorbeeld zo'n organisatie: http://www.kbrhorse.net/wclo/blmnev01.html zelf vangen zal niet kunnen/mogen, maar wild is ïe dan nog wel. Qua kosten valt het ook mee denk ik; adoptie is niet zo duur dus het is vooral de quarantaine en de reis. Dus voor enkele (ik schat max tien) duizenden euro's maak jij je droom waar en zorg je ook nog eens dat een mustang niet in de hamburgers belandt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:57

Wil je succes hebben en er een leuk rijpaard aan over houden dan zou je zo'n dier als veulen moeten vangen, vang je ze op oudere leeftijd dan krijg je dat wilde er nooit uit en zit je met een paard wat nooit echt te vertrouwen zal zijn, heel moeilijk is in omgang en bovendien doodongelukkig.
Als je hem als veulen vangt, tjah, wat is er dan nog leuk aan?

Beside's; denk je echt dat je zelf je paard kunt vangen en temmen? In praktijk zul jij toekijken hoe ervaren volk hem vangt en beleert, misschien mag je wel meerijden met veedrijven op een ervaren paard.

Ga dan naar een handelaar en 'vang' bij hem een jaarling uit de kudde, of haal desnoods een konik uit de oostvaardersplassen. Daar kun je tenminste een leuk paard aan hebben.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 00:08

sallandval schreef:
. Dus voor enkele (ik schat max tien) duizenden euro's maak jij je droom waar en zorg je ook nog eens dat een mustang niet in de hamburgers belandt.

Eerlijk? Ik denk dat die Mustangs beter als hamburger kunnen eindigen als bij een mens.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:48

Joscaa schreef:
sallandval schreef:
. Dus voor enkele (ik schat max tien) duizenden euro's maak jij je droom waar en zorg je ook nog eens dat een mustang niet in de hamburgers belandt.

Eerlijk? Ik denk dat die Mustangs beter als hamburger kunnen eindigen als bij een mens.

Och. Dat ligt er aan; sommige mensen waarderen een duur weide-ornament met een leuk verhaal misschien meer dan een rijpaard ;) . Maar ik ben het wel met een eerdere poster eens; ga gewoon op zoek naar een kudde paarden in Nederland die niet in de hand zijn geweest; die zijn er meer dan genoeg... Dan kun je hem 'vangen' en 'temmen' en het kost je geen extra geld (alleen een hoop tijd).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:53

En dan heb je een ras wat wel gedomesticeerd is, scheelt een hele hoop narigheid

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:56

anneliesdj schreef:
En dan heb je een ras wat wel gedomesticeerd is, scheelt een hele hoop narigheid

Mustangs zijn ook geen echt wilde paarden he? Zijn verwilderd, dat wel maar het is een ras dat is ontstaan door gedomesticeerde (grotendeels iberische) paarden die zijn vrijgelaten. Later zal er nog wel wat amerikaanse stock bij in zijn gekomen.

Mustangs zijn makkelijker te 'temmen' dan prezwalski's of zebra's bv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:58

sallandval schreef:
Mustangs in de VS worden wel degelijk gevangen en 'getemd' en dan ter adoptie afgegeven. Alleen mag je dat niet zomaar als toerist doen, alleen enkele organisaties mogen dat. Aangezien er meer mustangs worden gevangen dan er adoptiegezinnen zijn zou je best een kunnen vragen of je er één naar Nederland mag halen. Vroeger mochten mustangs niet geëxporteerd worden, maar hoe dat nu zit?

Is nog steeds het geval. De Mustangs moeten na adoptie minimaal een jaar in Amerika blijven. BLM komt controleren en als alles goed is, wordt de Mustang je eigendom. Dan zou je hem mogen exporteren. Voorwaarde is echter dat het paard veilig vervoerd kan worden. Aangezien je aangeeft zelf te willen temmen, zul je dus in dat jaar in Amerika moeten verblijven. Duur grapje! Ik zou voor een leuk dier in België gaan!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:04

sallandval schreef:
Mustangs zijn ook geen echt wilde paarden he? Zijn verwilderd, dat wel maar het is een ras dat is ontstaan door gedomesticeerde (grotendeels iberische) paarden die zijn vrijgelaten. Later zal er nog wel wat amerikaanse stock bij in zijn gekomen.

Maar wel dermate verwilderd dat het niet meer te vergelijken is met onze tamme paarden. Een zebra mag dan nog moeilijker zijn, maar ook een mustang is een stuk lastiger dan onze doorsnee paarden, niet geschikt om zelf mee aan de slag te gaan. (nee ook niet als je wel eerder een paard hebt 'getemd' ;))

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:04

anneliesdj schreef:
sallandval schreef:

Maar wel dermate verwilderd dat het niet meer te vergelijken is met onze tamme paarden. Een zebra mag dan nog moeilijker zijn, maar ook een mustang is een stuk lastiger dan onze doorsnee paarden, niet geschikt om zelf mee aan de slag te gaan.

Een zebra zelf vangen en temmen is natuurlijk nóg unieker :D