Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Cavaletto schreef:Alles kan of is te koop idd. Maar dit zou ik niet doen.Wat doe je zo'n paardje aan?
Als je het kan (wees eerlijk!) kun je beter en veulen (rijpaard) kopen in België of Nederland en het veulen zelf opvoeden en beleren. Maar wees gewaarschuwd; er zijn veel mensen die denken dat te kunnen maar als het puntje bij het paaltje komt bakken ze er niks van en kan een professional met veel moeite de schade herstellen.
Laat staan wat de gevolgen zijn als je een paardje uit het wild haalt, die is niet gefokt om rijpaard te zijn.
Vergis je niet in de trauma's die die dieren soms op lopen tijdens transport. Je kan ze ook particulier laten importeren. Eventueel kan je daar bokker snowdon voor contacteren, die vertegenwoordigen een fokker daar en importeren ook wel eens van daar. Joscaa schreef:sallandval schreef:. Dus voor enkele (ik schat max tien) duizenden euro's maak jij je droom waar en zorg je ook nog eens dat een mustang niet in de hamburgers belandt.
Eerlijk? Ik denk dat die Mustangs beter als hamburger kunnen eindigen als bij een mens.
. Maar ik ben het wel met een eerdere poster eens; ga gewoon op zoek naar een kudde paarden in Nederland die niet in de hand zijn geweest; die zijn er meer dan genoeg... Dan kun je hem 'vangen' en 'temmen' en het kost je geen extra geld (alleen een hoop tijd). anneliesdj schreef:En dan heb je een ras wat wel gedomesticeerd is, scheelt een hele hoop narigheid
sallandval schreef:Mustangs in de VS worden wel degelijk gevangen en 'getemd' en dan ter adoptie afgegeven. Alleen mag je dat niet zomaar als toerist doen, alleen enkele organisaties mogen dat. Aangezien er meer mustangs worden gevangen dan er adoptiegezinnen zijn zou je best een kunnen vragen of je er één naar Nederland mag halen. Vroeger mochten mustangs niet geëxporteerd worden, maar hoe dat nu zit?
sallandval schreef:Mustangs zijn ook geen echt wilde paarden he? Zijn verwilderd, dat wel maar het is een ras dat is ontstaan door gedomesticeerde (grotendeels iberische) paarden die zijn vrijgelaten. Later zal er nog wel wat amerikaanse stock bij in zijn gekomen.
Mustangs zijn makkelijker te 'temmen' dan prezwalski's of zebra's bv.
) anneliesdj schreef:sallandval schreef:Mustangs zijn ook geen echt wilde paarden he? Zijn verwilderd, dat wel maar het is een ras dat is ontstaan door gedomesticeerde (grotendeels iberische) paarden die zijn vrijgelaten. Later zal er nog wel wat amerikaanse stock bij in zijn gekomen.
Mustangs zijn makkelijker te 'temmen' dan prezwalski's of zebra's bv.
Maar wel dermate verwilderd dat het niet meer te vergelijken is met onze tamme paarden. Een zebra mag dan nog moeilijker zijn, maar ook een mustang is een stuk lastiger dan onze doorsnee paarden, niet geschikt om zelf mee aan de slag te gaan.