Marije_jiplover schreef:@ ikke: ik reed laatst me bovengenoemde optoming/reflectie in het donker en mijn stalgenote reed mij achterop. Zij vertelde mij dat ze de felecterende strepen op mijn deken én hesje al ruim vanuit de verte zag en toen ze dichterbij kwam, zag ze ook de verlichting.
Dus wat jij schrijft klopt toch niet helemaal, óók een hesje heeft wel degelijk nut.
En de lampjes om Jips benen en mijn beugels knipperen wel, ik weet dat dat eigenlijk niet mag.
Ik kwam tijdens dat ritje overigens ook een politie auto tegen, de agent achter het stuur stak zijn duim naar mij op.
Ik geloof dat ik me over dat knipperen niet zo'n zorgen maak.
Lampjes (geel) op borsttuig knipperen niet en rood op mijn laars ook niet, maar de rest dus wel.
Ehm, de wet schrijft voor dat je constant brandend wit of geel licht voor en rood achter moet hebben. Wat voor kerstboom je verder van jezelf maakt, zal de wetgever (en dus ook de politie) een zorg zijn; die gasten zijn vast allang blij dat je een serieuze poging onderneemt om zichtbaar te zijn.
Als ik groot licht opzet, zie ik alles, zelfs als je op een zwart paard zonder reflectie of verlichting rijdt (heb nogal illegale 100W schijnwerpers voorop), maar de overige weggebruikers zijn daar, terecht, niet zo blij mee. Ik zet die verlichting dus ook maar zeer sporadisch in!
Ik heb intussen iets te vaak meegemaakt dat mensen wel een hesje dragen, maar verder niks en dan zie toch bar weinig van zo'n ruiter met alleen je dimlichten aan. Wellicht dat die moderne projectieverlichting (al dan niet met xenon) dat beter aanstraalt, maar de "klassieke" halogeen verlichting kan er niet zo heel veel mee en daar zijn er nog steeds heel veel van......