Wat voor reflectie materiaal gebruiken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:05

Marije_jiplover schreef:
@ ikke: ik reed laatst me bovengenoemde optoming/reflectie in het donker en mijn stalgenote reed mij achterop. Zij vertelde mij dat ze de felecterende strepen op mijn deken én hesje al ruim vanuit de verte zag en toen ze dichterbij kwam, zag ze ook de verlichting.
Dus wat jij schrijft klopt toch niet helemaal, óók een hesje heeft wel degelijk nut.
En de lampjes om Jips benen en mijn beugels knipperen wel, ik weet dat dat eigenlijk niet mag.
Ik kwam tijdens dat ritje overigens ook een politie auto tegen, de agent achter het stuur stak zijn duim naar mij op.
Ik geloof dat ik me over dat knipperen niet zo'n zorgen maak.
Lampjes (geel) op borsttuig knipperen niet en rood op mijn laars ook niet, maar de rest dus wel.

Ehm, de wet schrijft voor dat je constant brandend wit of geel licht voor en rood achter moet hebben. Wat voor kerstboom je verder van jezelf maakt, zal de wetgever (en dus ook de politie) een zorg zijn; die gasten zijn vast allang blij dat je een serieuze poging onderneemt om zichtbaar te zijn.

Als ik groot licht opzet, zie ik alles, zelfs als je op een zwart paard zonder reflectie of verlichting rijdt (heb nogal illegale 100W schijnwerpers voorop), maar de overige weggebruikers zijn daar, terecht, niet zo blij mee. Ik zet die verlichting dus ook maar zeer sporadisch in!
Ik heb intussen iets te vaak meegemaakt dat mensen wel een hesje dragen, maar verder niks en dan zie toch bar weinig van zo'n ruiter met alleen je dimlichten aan. Wellicht dat die moderne projectieverlichting (al dan niet met xenon) dat beter aanstraalt, maar de "klassieke" halogeen verlichting kan er niet zo heel veel mee en daar zijn er nog steeds heel veel van......

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:23

Reflectie om de benen van het paard is het belangrijkst (naast de wettelijk verplichte verlichting). Daarnaast kan een hesje in de schemer goed helpen, zeker als het alternatief een donkere jas is. Maar als het echt donker is, moet er licht op kunnen vallen voordat je zo'n hesje van een ruiter ziet.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 20:44

Klasien schreef:
Ik rij in de herfst en winter altijd met reflecterend materiaal buiten.
Wij wonen aan een weg met veel bomen, waar het snel donker onder is. Zelf ben ik in de auto een keer enorm geschrokken van een dame op een Fries, met een zwarte jas aan. Levensgevaarlijk! En dat was gewoon overdag, maar met triest weer.

Als ik, na het rijden in de bak, alleen even op de weg uit ga stappen, heb ik zelf een reflecterend hesje aan.
Als ik een buitenrit ga maken, dan heeft het paard een reflecterend borsttuig om, bandjes om de benen en straks (met kouder weer) een reflecterende uitrijdeken. Zelf heb ik een knalgele reflecterende jas. Wij vallen wel op, auto's gaan er zelfs langzamer door rijden ;)

Dat is dus precies wat ik bedoel. Nou rij ik op een schimmel dus die zie je behoorlijk goed :+

Het is nu als je rond een uur of 4 de weg op gaat gewoon nog licht, maar als je bijna terug bent na 20 minuutjes merk je dat het iets donkerder wordt. Ik heb zelf ook een zwarte winterjas, en met een knaloranje hesje zou ik misschien wel meer opvallen.
Laatst zag een automobilist mij namelijk wel erg laat terwijl het gewoon nog licht was, vandaar mijn vraag.
Reflectiebandjes hebben niet zoveel zin denk ik, want die reflecteren niet echt als het nog dag is. Net als lampjes, die geven je bij daglicht ook niet extra zichtbaarheid.

Klasien

Re: Wat voor reflectie materiaal gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:33

De bandjes die ik heb, zijn knalgeel met een reflecterende streep, erg zichtbaar dus ;)

Dat je op een schimmel tijd, scheelt al een hoop hoor!

Erica_Risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:41

moet je het bekende "oranje" dragen of "geel", als je metname langs de weg rijd...?
of maakt dit helemaal geen verschil?
er is zoveel aanbod..ik weet het niet meer:P

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 08:34

Ik heb oranje. Dit komt met name omdat Horze van die rondom uitrijdekens met reflectie heeft.

Als het niet zou mogen dan zullen ze het vast niet verkopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:09

hotchocolat schreef:
Ik heb oranje. Dit komt met name omdat Horze van die rondom uitrijdekens met reflectie heeft.

Als het niet zou mogen dan zullen ze het vast niet verkopen.

Je mag zoveel reflectie om je heen hangen als je wil, daar zal niemand iets van zeggen, maar als je geen witte of gele verlichting voor en rode verlichting achter hebt, ben je gewoon strafbaar volgens de wet en krijg je gewoon een bon van oom agent.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:31

Zo'n ding heb ik ook nog ergens liggen.

Peerke, wetgeving in NL, ik zou niet weten eerlijk gezegt hoe dat die hier is.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:33

Ik bedoelde inderdaad de wetgeving in Nederland :j
Ondanks dat we 1 europa zijn, wil het nogal eens verschillen met onze buren...

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:34

Probeer zo vroeg mogelijk naar buiten te gaan; maar doe meestal hesje aan & pony krijgt lichtgevend ding in zijn staart (ik wandel alleen)