Trektocht te paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UniQueU2

Re: Trektocht te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 17:13

De kilometers liggen niet vast.. Kaartlezen gaat zeker wel lukken hoor.. Ik ben 1 van de weinig vrouwen die opgegroeid is met kaartlezen ;-) haha.. Maar zoals ik al zei.. Het ligt niet vast, het aantal kilometers, dit was een richtlijn omdat ik ook meegedaan heb met de eper vierdaagse en dit ook 20 km (en soms meer) was plus de 5 km heen en terug van de plaats waar we stonden... Ons doel is: op vakantie gaan met de paarden.., van punt naar punt rijden.. En gewoon genieten.. We willen zoveel mogelijk in stap doen en gewoon op het gemakje.. En bezig zijn met de paarden.. Dus wie concrete anwoorden heeft op mijn vragen... Brand maar los!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:20

De eper vierdaagse is heel anders dan een trektocht :j
Daar kun je veel meer tempo maken, je hebt geen bagage bij enz.
Verkijk je daar niet op ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:52

Silence schreef:
De eper vierdaagse is heel anders dan een trektocht :j
Daar kun je veel meer tempo maken, je hebt geen bagage bij enz.
Verkijk je daar niet op ;)

Dat is precies de kern van de zaak!

UniQueU2 schreef:
De kilometers liggen niet vast.. Kaartlezen gaat zeker wel lukken hoor.. Ik ben 1 van de weinig vrouwen die opgegroeid is met kaartlezen ;-) haha.. Maar zoals ik al zei.. Het ligt niet vast, het aantal kilometers, dit was een richtlijn omdat ik ook meegedaan heb met de eper vierdaagse en dit ook 20 km (en soms meer) was plus de 5 km heen en terug van de plaats waar we stonden... Ons doel is: op vakantie gaan met de paarden.., van punt naar punt rijden.. En gewoon genieten.. We willen zoveel mogelijk in stap doen en gewoon op het gemakje.. En bezig zijn met de paarden.. Dus wie concrete anwoorden heeft op mijn vragen... Brand maar los!!

Als genieten je doel is, is het eerste wat je overboord kunt zetten de afstand. Dat zou ik kiezen voor een dijk van een gebied, vogelvluchtafstanden van hooguit 10km nemen en dan lekker kris-kras door dat gebied trekken.
Je kunt je dan de luxe permiteren om pas rond 11.00 op te stappen en er om 14.00 alweer te zijn, maar evengoed om 9.00 opstappen, een pracht van een omweg nemen en om 16.00 arriveren. Hoe korter de vogelvluchtafstanden, hoe groter de mogelijkheden om de meest bizarre maar mooiste omwegen te nemen.

DAT is het wezenlijke verschil tussen een vakantietrektocht door een mooi gebied en het jakkeren van afstanden, omdat je binnen je limiet zo'n grote afstand wilt overbruggen.......

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 19:18

Dat van de vierdaagse snap ik.. Daar ging ik zonder echt te trainen heen.. Daarom wil ik weten hoe je je pasrd hierop voorbereidt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:25

UniQueU2 schreef:
Dat van de vierdaagse snap ik.. Daar ging ik zonder echt te trainen heen.. Daarom wil ik weten hoe je je pasrd hierop voorbereidt

Veel rijden (conditie) en zorgen dat het paard effectief stapt, zonder al te veel uit elkaar te storten, dus ook trainen op je basishouding (basisdressuur dus).

Daarnaast bereid je jezelf het beste voor door enkele kleine trektochten te rijden. Rijdt met volle bepakking en let op wat je gebruikt, hoe de bepakking blijft liggen en meer van dat soort "onbenullige" details. Ook deze tochten hoeven niet lang te duren; een rit van 5km leert je vrijwel net zoveel over je bepakking dan een rit van 20km. Je kunt daarin dus varieren, beetje afhankelijk van het aanbod in overnachtingsadressen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:03

Ik bereid me ook voor door te beginnen met tochtjes vanuit huis.
Eerst uitzoeken hoe je je bagage het beste aan kunt pakken.
En dan een tocht met overnachting plannen zodat je wat langer achter elkaar bezig bent met je bagage.
En kritischer aangezien het gewicht aan beide kante gelijk moet zijn.

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 12:31

Kaartlezen is geen probleem geweest.. tip: denk in mogelijkheden.. niet in problemen.. ben overigens volwassen ... lijkt net of er over een minderjarige wordt gesproken.. ik vroeg alleen tips.. en waar op letten.. geen discussie.. overigens heb ik nu al wel wat ervaring opgedaan..

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 12:35

Bovendien ligt de afstand niet vast.. het was een richtlijn..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:09

Belangrijkste punten zijn:
-dagafstand niet te groot
-accomodatie met weidegang (boerencampings hebben vaak wel weiland)
-met name de derde dag een kleine afstand rijden, de derde dag is voor een onervaren paard de moeilijkste.

De mentale belasting van een paard met een trektocht wordt nog wel eens onderschat. Gewone buitenritten zijn eigenlijk altijd rondjes, dus weer terug naar waar je begon. Het niet terug gaan naar waar je begon is een heel ander concept en paarden hebben door dat ze niet "terug" gaan. Daar kunnen ze behoorlijk onzeker van worden. Dag 2 gaan ze nog verder weg van het beginpunt en dag 3 vragen ze zich af of het ooit wel goed komt. Daarom is dag 3 zwaar voor een onervaren paard.
Wat je dus wel kunt doen als training is alvast een keer ergens heenrijden, daar overnachten en de volgende dag terug. Dan haal je alvast het eerste scherpe randje er vanaf.
Bagage is een hoofdstuk apart, kun je een hele studie van maken ;)