Rijden in het donker

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:32

Waratje schreef:
Pas met die kleine led-lampjes op dat het niet te bewegelijk is en/of ergens achter kan komen te zitten, want dan ben je nog niet zichtbaar. Verder zijn die hele kleine led-lampjes vaak slecht zichtbaar voor een automobilist, je ziet het ook wel eens bij fietsen op het allerlaatste moment dat er toch nog een lichtje is, heel vervelend.

Bij de hema heb je een variant met 2 ledjes erin. Die is een stuk beter dan die enkele, zolang je de batterij op tijd vervangt.

Eilinora

Re: Rijden in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:54

tja,ik heb menles en 1 van mijn pony,s word bij de club gereden en dan moeten ook wij in het donker over de weg,je hebt nu eenmaal geen keus.

ik zorg altijd dat we verlichting aan de pony hebben (voor wit licht en achter rood),we hebben oranje of gele hesjes aan en er fietst altijd iemand mee met verlichting aan de fiets die naast de pony loopt.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:31

Ik heb van die Bandjes voor om de bene van het paard, gekocht bij de welkoop, heel handig :D

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:37

Ik heb vandaag als extra, naast de lamp die we om onze linkerarm hebben (wit aan de voorkant rood aan de achterkant) en de hesjes met LED verlichting, ook lampen gekocht voor op onze cap zodat we zelf ook zien waar we heengaan (we moeten over een stikdonker zandpad zonder verlichting naar de rijbak). Deze heb ik besteld bij de plaatselijke fietsenzaak en is eigenlijk bedacht voor mountainbikers. En ik vind honden met een knipperende halsband ook moeilijk te traceren.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:55

Mensen hebben gewoon vaak niet de kennis dat paarden best kunnen zien in het donker,
alleen wij mensen zelf wat minder, gewoon een lampje mee, reflecterende kleding,
en natuurlijk een mobiel voor noodgevallen. :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:58

Knipperende lampjes zijn sinds vorig jaar / jaar daarvoor (?) wél toegestaan!

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:30

44Myrthe44 schreef:
Knipperende lampjes zijn sinds vorig jaar / jaar daarvoor (?) wél toegestaan!

:n, knipperend is niet toegestaan

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:31

Net nog in het donker gereden,

Voor en achter elastiekje in de manen, en voor een wit fietslampje achter een rode.
Op de laarzen twee rode, en zelf een geel reflecterend hesje aan. gaat prima :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:33

In het donker rijden, ik doe het liever niet. Ik heb laatst in de binnenbak gereden en het werd steeds donkerder. Ik merkte ook aan mijn paard dat hij het niet fijn vond om in het donker te rijden. Gelukkig hebben we op stal bakverlichting :)

Bos doe ik al helemaal niet in het donker. Ik ben echt een schijtebak in het bos als het donker is, en hier mag je alleen van zonsopgang tot zonsondergang het bos betreden :)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:36

Mijn ervaring is dat paarden schemer iets minder fijn vinden, maar donker geen probleem hoor. Soms moeten ze alleen ff wennen. Bos is lekker rustig als het donker is :) En paard galoppeert gewoon door op donkere stukken waar ik geen hand voor ogen zie, als ik hem niet terug zou nemen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:40

Knoffer schreef:
Mijn ervaring is dat paarden schemer iets minder fijn vinden, maar donker geen probleem hoor. Soms moeten ze alleen ff wennen. Bos is lekker rustig als het donker is :) En paard galoppeert gewoon door op donkere stukken waar ik geen hand voor ogen zie, als ik hem niet terug zou nemen.

Ik zou dat dus doodeng vinden. Je ziet helemaal níets, kuilen in de weg niet, je ziet niet waar het pad ophoud of waar je heen moet. En weet jij veel wat voor gespuis er rondhangt in het donkere bos :=
Bah

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:43

Met zo'n geel vestje (ook verplicht om in je auto te hebben voor geval van pech in Duitsland) val je echt mega op en kost niets.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:48

Wat ik ook nog extra heb ( buiten alle al genoemde zaken ) : beugelblokjes met daaronder rood/witte reflectoren :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:27

Marjoow schreef:
Ik zou dat dus doodeng vinden. Je ziet helemaal níets, kuilen in de weg niet, je ziet niet waar het pad ophoud of waar je heen moet. En weet jij veel wat voor gespuis er rondhangt in het donkere bos :=
Bah

Zolang je paard maar ziet waar het gaat is er niets aan de hand. Paarden kunnen gelukkig goed zien in het donker en ook nog op zich zelf passen! Ik neem nooit routes die volledig onbekend zijn dus weet altijd waar ik heen moet en hoe een pad loopt.

Gespuis kan altijd en overal rondhangen daar maak ik mij verder niet zo druk om. Rijd liever met mijn paard in een donker bos dan dat ik bij een donkere parkeergarage in de stad ben..alleen.

Mijn evraring is ook niet dat paarden drukker zijn in het donker.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:28

fransje23 schreef:
Marjoow schreef:
Bah

Zolang je paard maar ziet waar het gaat is er niets aan de hand. Paarden kunnen gelukkig goed zien in het donker en ook nog op zich zelf passen! Ik neem nooit routes die volledig onbekend zijn dus weet altijd waar ik heen moet en hoe een pad loopt.

Gespuis kan altijd en overal rondhangen daar maak ik mij verder niet zo druk om. Rijd liever met mijn paard in een donker bos dan dat ik bij een donkere parkeergarage in de stad ben..alleen.

Toch vind ik het doodeng in het bos :') ben sws al geen held in het donker xD

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:35

CarolineCF schreef:
Met zo'n geel vestje (ook verplicht om in je auto te hebben voor geval van pech in Duitsland) val je echt mega op en kost niets.

nou nee hoor.. dat reflecteert namelijk, en dan val je pas op als er iemand met een lichtbundel op je schijnt!
Verlichting moet, zoals hier ook al terecht genoemd wordt!

Ik kwam gisteren met de auto nog 2 ruiters tegen. Het kostte me 5 seconden om te zien dat ''wat daar liep'' 2 paarden betrof. Reflectie om de benen, voortuig met reflectie, hesjes, uitrijdekens met reflectie. Voortuig vol met lampjes (wit) laarzen voor wit en achter rood licht
Echt heel netjes gedaan van de dames! :)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 00:00

Marjoow schreef:
Knoffer schreef:

Bah

Haha, je bent niet de enige, op stal zijn er nog steeds mensen die mij/ons vet stoer vinden dat we in het donker het bos in gaan.
Maar ik ken de paden goed, ook de slechte delen in de paden. En de paarden ook. Heb slechts 1x een afslag gemist omdat het bizar donker was die nacht. Ik maar kijken naar rechts, voor m'n gevoel moesten we toch echt allang op de hoogte van de afslag zijn en toen kwam ik op een stuk dat na die afslag is, ik: he! Echt gewoon niet gezien. Maar als het zó donker is, dan wordt het een stapritje.

Enige waar ik extra alert op ben, zijn eventuele takken op het pad. Maar meestal zien de paarden het toch eerder. Die vertragen veel eerder dan dat ik die tak heb gezien. Ik ga in het donker dan ook meer op het oordeel van m'n paard af. Als hij remt, ga ik ervan uit dat daar een reden voor is en dan stappen we rustig verder.

Qua gespuis voel ik mij veiliger op een paard dan op een fiets. En anders heb ik nog een zweep ~~}>

Paarden zien gespuis trouwens ook eerder dan ik :P wel handig. Keer een kerel in de bosjes eindje verderop, paard stond in een keer stokstijf stil, haar oortjes straks naar voren, toen spotte ik hem ook. Hij had ons nog niet gezien. Heb d'r toch ff in een rustige galop gezet om er langs te gaan. Hij keek ons verbaasd aan :+ Achteraf had ik hem willen vragen wat hij daar deed (stuk waar ook geen fiets- of voetpad lag), maar toen was ik al voorbij.

fransje23 schreef:

Eerder rustiger.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:56

Ik maak ook regelmatig 's avonds een ommetje in het donker.

Wij gaan ook als kerstboom over straat.

Ik zelf een reflecterend hesje met rode knipperlichtjes, en een helmlamp.

Pony krijgt een reflectiedeken op, een reflectie borsttuig om en een wit lampje aan de frontriem/rood lampje bij de staart.

Ik heb ook de beenbeschermers, maar die blijven met draven en galopperen niet goed zitten. Dus die gebruik ik alleen met stapritjes!

lotte663

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 22:44

Heel erg bedankt allemaal!

Inmiddels hebben we reflecterende hesjes en uitstapdekens
tevens wit licht voor en rood achter op zowel de ponys als onszelf
De reflecterende banden voor rond de benen zijn niet goedkoop maar zeker de moeite waard.

We worden nu zelfs meer ontzien als overdag :-)

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:53

Ik had wel altijd een veiligheidsvest om, paard een zweetdeken over het zadel en daar had ik dan lampjes voor en achter aan bevestigd. Ook had zij reflecterende bandjes om haar benen en ik om mijn armen. Alles knipperde en deed, vooral bij ons met (groot) licht zag je van ver af prima dat de ruiter een veiligheidsvest aan had. Wij hebben hier ook niet bomen, alleen maar veel weiland dus dat scheelt denk ik wel. Vaak had ik ook nog een lampje aan mijn chaps aan de linkerkant (buitenkant). Wie liepen echter wel op het fietspad met een stukje berm er tussen dus niet aan de berm bij de weg.

stefan1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:02

je hebt speciale reflecterende dingen voor je paard misschien kun je daar eens voor kijken

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:05

Hoi bij de halfords heb ik vanmiddag een setje lampjes wit en rood gekocht met klitteband, 7,50

stefan1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:07

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:56

ik ben onlangs verhuisd naar een andere stal en die ligt naast een donkere polderweg waar de auto's redelijk hard rijden, verlichting is dus tegenwoordig belangrijk voor mij en daarom vind ik dit topic wel interessant. Ook ik ben samen met een vriendin als een kerstboom over straat gegaan :+
- reflecterend vest
- reflecterende dingen om peesbeschermers
- wit lampje voor op mijn buik
- rood lampje achter op mijn rug
- en nog een wit lampje aan mijn linkerbeen.
De lampjes kun je voor 1.50 euro bij de action kopen, echt een aanrader!
Mijn vriendin had hetzelfde in principe, alleen zij had er ook nog een reflectieuitrijdeken bij.

Ik heb nog ff gekeken op internet naar die knipper verlichting, en idd voor fietsers is het verboden, al blijkt uit het onderzoek dat een knipperend (wit) voorlicht beter opvalt dan een normaal voorlicht, en dat een knipperend achterlicht juist minder goed opvalt. En volgens mij weten ze niet waarom dat zo is ;) wel grappig dat een voorlicht juist extra opvalt en achter niet, dat had ik niet verwacht.
Voor wie tijd over heeft en het hele rapport wil lezen.....veel plezier :o .... maar je kunt ook gewoon de samenvatting lezen.
http://www.fietsberaad.nl/library/repos ... chting.pdf

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 01:13

Ik reed vroeger verkleed als kerstboom langs de weg op een ruiterpad naar een binnenbak 800 meter verderop. (lampjes aan de enkels, frontriem, staart en reflectiemateriaal om de benen, hals, uitrijdeken en brandweerjas) Toch heeft een automobilist het gepresteerd om onder mijn paard door te kijken en zo uit een overzichtlijke uitrit vlak voor me de weg op te draaien terwijl ik me op het ruiterpad naast het fietspad bevond. Fietspad was ook apart verlicht met lantaarnpalen dus echt donker was het niet. Paard sprong over auto; niet foutloos want er zat wel een ster bovenin de voorruit. Daar had nog een achterijzer de ruit geraakt. Ben me kapot geschrokken en na nog wat vervelende akkefietjes met als toppunt een mes langs mijn been pak ik de trailer. Ook voor 800 meter langs de weg in het donker.