Welk paardenras is geschikt om veel buiten te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:56

Steffie2012 schreef:
ikke schreef:
Ik heb hier een leuke 1/4 staan. Ik ben benieuwd hoe lang je die leuk zou gaan vinden, buiten..........

Begrijp je reactie niet helemaal -O- ?

Er bestaat geen "buitenrijras"!!!!
Elk paard met het juiste karakter is een prima buitenrijpaard, of er nu topsportgenen in zitten of dat ie van de paardenmarkt komt, het gaat erom dat het juiste karakter erin zit; de rest is bullsh*t!

Als je daar geen kijk op hebt, laat het kopen van dergelijke paarden dan over aan iemand die WEL in kan schatten of een paard bij de ruiter en diens beoogde doel past........

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:59

het is natuurlijk ook verschillend per paard, er zijn ook "sportgefokte paarden" waar je lange ritten mee kunt maken. maar ik moest meteen aan een Fell pony denken! ik heb er zelf een en het zijn heerlijke pony's, ze staan bekend om een goed uithoudingsvermogen, (ik maak met mijn fell pony ook ritten van 6 uur) ze kunnen aardig springen en kunnen ook wel een proefje lopen. heb vaker fell pony's gehad en allemaal top pony's!

Steffie2012

Re: Welk paardenras is geschikt om veel buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 22:07

Aan Ikke: Als je geen normaal antwoord kunt geven, antwoord dan lekker niet. Ik snap heus wel dat er onder elk paardenras geschikte en ongeschikte paarden zitten, maar ik mag toch naar de ervaringen van anderen vragen? Zo kan ik ook paardenrassen afgaan die eventueel bij mijn doel zouden passen. Ik heb ieder geval veel gehad aan de suggesties van mensen en natuurlijk ga ik zoeken naar een paard met veel buitenrijervaring en een cool karakter ongeacht het ras dat ik wil.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:20

als je veel geld te besteden hebt, zou ik voor een criollo gaan kijken. deze paarden zijn alleen niet engels ingereden, dat zou onhandig zijn omdat je ook dressuur wilt doen.

heb je niet zon grote bankrekening, dan kun je het beste opzoek gaan naar een paard wat je aanspreekt, waar altijd al mee buiten wordt gereden en wat kern gezond is. ga er gewoon wat uitproberen net zo lang tot je de klik vind met een paard.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:02

Fjord of haflinger
Die laatste heb ik zelf en ze heeft een heerlijk cool karakter, en is een zeer fijn paard om mee buiten
te rijden.
Dus een haflinger vindt ik zeer geschikt.
Maar eigenlijk kun je met alle paarden rassen wel buitenrijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:37

Alle rassen hebben heel geschikte exemplaren en compleet ongeschikte. Daarnaast speelt er nog een stukje opleiding en opvoeding een flink woordje mee.
Het is maar net wat je eigen wensen zijn in de randvoorwaarden, zoals extra gangen voor comfort, mogelijkheid om bagage te paard mee te nemen (=voldoende ruglengte), budget, stalling, etc.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:28

Het ligt ook voornamelijk aan de ruiter zelf. Mijn bijrijdster rijd al bijna 2 jaar heerlijk met onze pony buiten, maar ik loop vanaf het begin al tegen problemen aan.

En dan kan je je afvragen waar het aan ligt. Ik weet dat hij het kan, dus ben ik de stoorzender.

Het is trouwens een haf ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:34

Als je een klik hebt met het ras en het specifieke paard: een Arabisch Volbloed! Wanneer je wederzijds vertrouwen hebt opgebouwd, wat bij de AV vaak wat langer duurt dan een gemiddeld paard omdat ze vrij eenkennig zijn, gaat het dier voor je door het vuur en kun je blind op het paard vertrouwen. Daarnaast genieten ze intens van het samen buiten zijn, tenminste dat is mijn ervaring. Ze hebben een goed uithoudingsvermogen, harde hoeven en comfortabele gangen. Zelfs in "enge" situaties zijn ze op de pinken te rijden, zolang je zelf maar gelooft in je paard en vertrouwen hebt in de situatie, zodat het paard kan aanvoelen dat er helemaal niets is om bang voor te zijn. Als ze dat maar voelen, dan draaien ze in de meeste "enge" situaties vaak 180 graden om en lopen en met gezonde interesse langs het "enge" object.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:03

criollo is absoluut een buitenrij-ras....
sterker nog, je zal ze zelf andere dingen aan moeten leren.
Van huis uit lopen ze alleen maar buiten als werkpaard.
Je kunt ze leren voor de kar lopen,dressuur, springen etc maar dat zal je zelf moeten doen en ze zullen er niet altijd even blij mee zijn!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:43

In principe kan je elk paard voor de kar spannen, ermee dressuur rijden, springen noem maar op.. Waarom zou de Criollo daar niet blij mee zijn?

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:57

Tja,meestal zijn de rustige rassen om lekker mee buiten te rijden een fjord,tinker etc.
Ik reed zelf op een shetxijslander buiten,die was ook erg rustig,maar toch lekker vlot buiten,daar paste ik nog op,met mijn 1,62,die is nu verkocht omdat ik nog groei,en toch echt wel wat te groot werd,maar dat is wel een aanrader,zo een kruising :P

xAntgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:52

s6801881 schreef:
Als je een klik hebt met het ras en het specifieke paard: een Arabisch Volbloed! Wanneer je wederzijds vertrouwen hebt opgebouwd, wat bij de AV vaak wat langer duurt dan een gemiddeld paard omdat ze vrij eenkennig zijn, gaat het dier voor je door het vuur en kun je blind op het paard vertrouwen. Daarnaast genieten ze intens van het samen buiten zijn, tenminste dat is mijn ervaring. Ze hebben een goed uithoudingsvermogen, harde hoeven en comfortabele gangen. Zelfs in "enge" situaties zijn ze op de pinken te rijden, zolang je zelf maar gelooft in je paard en vertrouwen hebt in de situatie, zodat het paard kan aanvoelen dat er helemaal niets is om bang voor te zijn. Als ze dat maar voelen, dan draaien ze in de meeste "enge" situaties vaak 180 graden om en lopen en met gezonde interesse langs het "enge" object.

precies deze!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:55

Ik zou niet naar ras kijken,maar eerder naar karakter,en naar de ervaringen van het dier.kijk ook dat het beest je natuurlijk wel aanspreekt

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:57

simodi schreef:
Westernpaarden zoals paint en quarter! :j

Inderdaad!
En nog een groot voordeel ze hebben heerlijke vlakke gangen waardoor je makkelijk uuren kunt rijden.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:05

Ik heb zelf een Hannoveraan en een Zangersheide staan en dat zijn beide super makkelijke paarden.Ik heb ook een draver gehad en dat was ook een heerlijk paard om mee buiten te rijden. Ga gewoon lekker kijken naar alle paarden die als recreatiepaarden worden aangeboden en test ze buiten uit dan loop je vanzelf tegen eentje aan die bij je past!

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:18

Haflinger !! (of Connemara?)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:01

Ik heb zelf een Wielkopolski (Pools warmbloed). Oorspronkelijk gefokt voor de cavalerie. Het zijn dus nuchtere paarden, maar hebben wel een groot uithoudingsvermogen.
Maarja, waarschijnlijk genoeg uitzonderingen ;)
Zoals gezegd, uitkiezen op karakter!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:32

Idd karakter is alles. Wij hebben sinds van de zomer een ruin van Zangersheide, 100 % springbloed maar wel nuchter in zijn kop. Wij kunnen er prima mee buiten rijden. Het is maar net waar je voorkeur ligt, en hoe ervaren je zelf bent, maw hoeveel frissigheid/temperament kan je aan en vindt je fijn? Dat is echt paard en niet rasgebonden.

Grappig, zie nog iemand met een Zangersheide :D even off topic LauEef, welke afstamming heeft jouw Zangersheide?

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:56

Een Argentijnse Criollo!

120941

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:34

heeeee
ik heb zelf een new forest en die is echt super braaf op buitenrit die is liever op buienrit dan in de bak
echt een top dierjeee

mvg ek

MarjoleinvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:03

Heb nu een draver als verzorgpaardje, geen tractor te groot, geen vrachtwagen te luid, ze geeft er niks om. Ontzettend nuchter beestje. Helaas wel erg snel en af en toe is de noodrem afwezig, zijn hier (off topic) mensen die goede ervaringen hebben met een thiedeman oid om dit tegen te gaan?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:30

Bij een draver zou ik niet een thiedemann doen, dravers gaan vaak juist harder als je druk op het bit zet. Misschien handig om ook een teugel aan de neusriem te maken of een touwhalster onder je hoofdstel te doen met een tweede teugel? Wat ook nog wel eens wil helpen als extra rem is een halstouwtje, bijvoorbeeld een halstertouw waarvan je de uiteindes aan elkaar knoopt. Je geeft daarmee druk op de borst en dat is een duidelijker remsignaal dan aan het hoofd.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:50

Het is al vaker gezegd. Je moet inderdaad naar het paard, en niet naar het ras kijken. Ik heb een Haflinger die buiten enorm heet kan worden. Wel betrouwbaar, maar ontspannen met een los teugeltje rijden is er niet altijd bij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:29

Zamora schreef:
In principe kan je elk paard voor de kar spannen, ermee dressuur rijden, springen noem maar op.. Waarom zou de Criollo daar niet blij mee zijn?

Dat heeft te maken met het intelligentieniveau van de bezitter..........

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:38

simodi schreef:
Het is bijv algemeen bekend dat westernpaarden relatief cool in de kop zijn en van oorsprong gefokt om uren mee te kunnen rijden om de kuddes te beheren. :j

Bij die "westernpaarden" zitten ook een hoop binnenvetters die cool lijken totdat ze hun grens hebben bereikt....... Geloof me, dat geeft best pijnlijke effecten #)