Leren buitenrijden, eerst ernaast lopen of gelijk erop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

Re: Leren buitenrijden, eerst ernaast lopen of gelijk erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:27

liljebo: tuurlijk mag en kan je je mening geven maar ik vind (her)opvoeding best aan de overdreven kant voor een paard wat verder goed op de hulpen reageert enz. maar zo ieder zn mening en omgang met het paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:34

jep, klopt ook. Ieder zijn eigen mening. Ik doel er alleen op dat de paarden hier iig wel een heropvoeding krijgen, omdat ik gewoon absoluut wil dat ze ook ernaast goed aan de hulpen zijn en de juiste relfexen hebben in een noodsituatie .
Toegegeven... dat is voor mij zo vanzelfsprekend, dat ik nooit begrijp dat het voor anderen niet zo is.

Want stel er gebeurt iets in een drukke situatie en je kunt er niet op blijven zitten... dan kan er toch een behoorlijke linke situatie ontstaan, als je het dier aan de hand niet kunt hanteren. Niet alleen voor jezelf, maar vooral ook voor andere weggebruikers. Je hebt tenslotte ook verantwoordelijkheid voor andere weggebruikers, niet alleen voor jezelf.
Alleen al om die reden vindt ik het gewoon een voorwaarde dat een paard goed hanteerbaar is voordat je ermee de weg op gaat en al helemaal voor je erop gaat zitten.

Maar het mag duidelijk zijn dat anderen daar anders over denken. Ik vroeger ook. Maar ik ben door schade en schande wijzer geworden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:44

Zou het ook te maken kunnen hebben met het incalculeren van het risico wat je neemt?
Ik zie veel "beren" op de weg dus wil ik zoveel mogelijk risico uitsluiten en ik denk dat te doen door vooral ook controle op de grond te hebben.
Ik schat het risico dat mijn paard echt op hol slaat laag in.

Ik denk dat de ts het risico dat ze er af "moet" laag inschat en daarom ervan uit gaat dat ze er beter op blijft zitten.
Je kunt niet voor een ander inschatten vanaf je pc hoe groot het risico is wat iemand neemt, dat is per persoon en paard verschillend.

Ts neemt wel iemand mee wat ik ook zou doen, ik ben erg benieuwd hoe het is gegaan straks.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:46

is het een idee om iemand mee te nemen die ernaast fietst terwijl jij er op zit?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:52

Justkid, absoluut. Ik denk ook dat je in de loop van je leven ook meer bewust wordt van alle risico's en daar rekening mee gaat houden. Vroeger dacht ik daar niet eens bij na en kroop ik ook overal op.
Doe ik allang niet meer.
Ik wil een paard door en door kennen, ook ernaast.
Maar vooral ook omdat ik inmiddels alles al zo'n beetje heb meegemaakt en spreek vanuit een stukje levenservaring.

Ik sprak eigenlijk ook alleen mijn verbazing uit dat het geen gemeengoed is, maar eerlijk is eerlijk.. ik ben zelf ook door schande en schade wijzer moeten worden.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:54

Ik zou er eerst naast lopen en kijken hoe hij reageert. Je hoeft dan niet eens zo heel ver te lopen maar dan weet je al ongeveer hoe hij gaat zijn als je erop gaat. Beetje minder druk stuk voor het begin? Eventueel opbouwen.
Of je er nu naast loopt en het paard wijkt uit of je zit erop, als het paard schrikt doet hij dat toch wel. Is niet echt een kwestie van het paard is onhandelbaar... Nee, moet net vertrouwen opbouwen buiten en ernaast lopen biedt het paard net een beetje houvast. Maar dat is mijn mening, voor mij heeft dit altijd geholpen en ik woon in een dorp waar we naast een vrij drukke weg staan dus ze zijn het al een beetje gewend.
Succes!

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:11

hunter87 schreef:
ik ben van mening dat je er beter op dan naast kan lopen. erop hou je er toch meer aan dan bijv aan je halstertouwtje of aan je teugel als je dr naast loopt. ik rij nu 5 jaar een fries, hij en ik hebben super vertrouwen in elkaar maar ik ga echt niet met hem langs de weg lopen. moet dr niet aan denken. springt die een keer opzij heb ik zn 600kg op me liggen + die grote voeten met ijzers... nee bedankt.

Dàt vind ik echt onvoorstelbaar. Je op weg wagen met een paard dat je niet aan de hand kan of durft te leiden. Ik vind echt een vereiste alvorens je op pad gaat met een paard, dat je die aan de hand ook volledig controlleert. Er kan zich altijd een situatie voordoen dat je moet afstappen en een stuk naast je paard moet lopen. Zo maakt mijn echtgenoot elk jaar een meerdaagse trektocht, enkele jaren geleden kreeg zijn paard last van rugpijn, het is een paard dat niet vervoerd kan worden (claustrofoob), ze waren zo'n 200km (jawel tweehonderd) van huis, die mijn echtgenoot te voet met zijn paard aan de hand heeft afgelegd (hij heeft er een week over gedaan). Bovendien, moet je paard zoveel vertrouwen hebben in jou dat het geen probleem mag zijn om hem aan de hand te geleiden.
En wat te doen met je paard als hij bvb. een peesblessure heeft? niet mag gereden worden maar toch op harde grond moet stappen voor zijn herstel?
Zo heb ik gedurenden màànden mijn paard dat van een koliekoperatie moest revalideren, elke dag aan de hand moeten wandelen en het tempo opdrijven tot een fikse draf. Als je op zo'n moment je paard niet aan de hand controlleert of vertrouwt zit je in de rats.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 15:16

K heb een kleine van 1,5 dus kan het me echt niet meer permitteren om gebroken botten of erger op te lopen. Verstand zit nu op de goeie plek, vroeger was ik allang met haar naar buiten geweest, zonder overleg iod Maar bij ons is er een gezegde: vaak buj te bange. En zolang je de juiste voorzorgsmaatregelen treft is er maar 1 manier om erachter te komen wat ze gaat doen..
Gelukkig is het waar Mike staat altijd vrij rustig, bijna geen grote weg te bekennen

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:18

Een ongelukje zit altijd in een klein hoekje en ik kan het weten haha reed op een jong paard met een groep (stuk of 25 mensen) helaas schrok mijn paardje destijds en ik verbrijzelde mijn neus dus erop zitten is niet altijd handig...

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:21

ik denk dat ik maar niet vertel hoe ik voor het eerst met mijn paard naar buiten ben geweest, denk dat ik dan in een psygiatrische inrichting word gestopt....

kasztanka: in alle jaren dat ik rij, ben ik nog nooit in het bos van me paard gegaan. en daarnaast erop komen is voor ons geen probleem. maar als TS een route uitkiest waarbij dat niet hoeft is dat toch geen probleem voor haar. het gaat nog steeds over haar situatie.. tuurlijk is de situatie van jou man heel anders dan van TS.
paard met een peesblessure gaat gewoon aan de hand mee over het terrein, daar hoeven wij de weg niet voor op.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 15:25

Hunter87, nou ben ik wel nieuwsgierig hoe je voor ut eerst naar buiten bent geweest. Gezien het feit dat je dit kan typen ga ik er vanuit dat het goed gegaan is?

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:29

splinterz: nou hier komt dan de volgende bokt rel... maar goed omdat je het vraagt zal ik het vertellen...

dit is MIJN verantwoordelijkheid en MIJN manier en IK durfde het aan want ik had VERTROUWEN in hem.

Frids was nog geen 2 maand onder het zadel, nog niet eens los in de bak geweest. (altijd nog even vast gezeten voor het geval dat, we konden wel zelf sturen en remmen enz.)
vriendinnentje opgebeld, zij met haar paad gekomen en het bos ingegaan. stappen en draven achter haar aan. in het bos een super lang pad (a 14km) uitgezocht, zij ging galopperen en gelukkig is mijn paard zn lief kudde dier en ging dr netjes achteraan. lang leven heel relaxt bosritjes maken :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:31

Waarom zou je hier een boktrel mee krijgen? Ik vertrouw mijn paard ook genoeg zodat ik met halster en doorhangend halstertouw gewoon buiten ga wandelen. En bosritten maken we ook genoeg ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:32

aangezien er ook mensen zijn die rustig bij eerste keer (wel goed aan de hand rem, stuur, etc. er op en buiten wandelen gewend) meteen de weg op gaan met als reden dat ze dan zoveel te zien hebben dat ruiter bijzaak is, valt dat heel erg mee.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 15:33

Wowww hhahha gaaf!! Je voelt het zelf wel aan he, of het goed gaat! Superrrr

Maar ben idd wel bang dat je (onder sommige) een dikke rel ontketend hebt nu ;)
Laatst bijgewerkt door Splinterz op 31-08-12 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:34

noujah je weet hoe bokt is....
dat is niet verantwoordelijk en bla bla, hij is nog geen 2 maand onder het zadel en nog niet eens los in de bak. toen ik dit had gedaan had ik een heel vrolijk stuk tekst hierover geschreven, eindigde in 22 blz en op aanvraag maar een slotje want ik werd finaal de grond in getrapt.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:39

Ach ja natuurlijk, krijg je dat gezeik weer...nou ik heb genoeg over mijn paard te zeggen. En hij luisterd goed naar me, maar als een paard schrik dan schrikt hij... Dan kan hij gewoonweg wel eens iets minder rekening houden met mijn maatje 40. En dat heeft geen ruk met respect te maken.

Gejank hier atijd op bokt. Steletje mutsen die hun paard super onder controle hebbenen het werkelijk waar altijd beter weten..

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 15:41

AMEN! _/-\o_

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:42

Ik zie niet in waarom je methode een rel zou uitlokken. Ik ken er velen die het zo doen. Ikzelf ben ook recreatieruiter en mijn man is lid van een vereniging van trekruiters die uitsluitend buitenritten maken (van soms wel 40km/dag dagen aan een stuk.), dus niet bepaald pisteruiters.

Hunter, als je gewoon op je stalling kunt wandelen aan de hand als je paard voor de een of de andere revalidatie aan de hand moet stappen is het einde discussie. Toch zou je vroeg of laat in een situatie kunnen belanden dat je in het bos moet afstappen
Ik was ook onderweg met mijn paard en zo'n 30km van huis toen mijn paard zich misstrapte en begon te manken (peesblessure). In zo'n geval kon ik toch echt niet gewoon blijven rijden hé. En dit buiten beschouwing, ik vind het een onderdeel van de opvoeding van een paard dat hij correct aan de hand meeloopt (is mijn persoonlijke mening, mss denken anderen er anders over).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:43

Ik zou zelf gaan rijden en iemand er eventueel met een halstertouw aan naast laten lopen. Aan de hand is het één onverwachtse ruk en het paard is weg, ik vond zelf dat ik meer te zeggen op m'n paard ipv ernaast.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:45

Wij kunnen de steun van een braaf paard nooit vervangen, het allermooiste is dus om een aantal keer een ervaren paard mee te kunnen nemen. Is het echt niet voor elkaar te krijgen dat er iemand mee gaat?
Je zult er later alleen maar winst uithalen.

En anders zou ik ervoor kiezen om eerst een aantal keer je paard aan de hand mee te nemen ipv onder het zadel direct. succes! Tis genieten zodra het eenmaal gewend is.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:47

blabla HELEMAAL MEE EENS :)

kasztanka, nee ok een peesblessure is iets anders dan een wandelingetje over de weg. stel, ik ben dus idd in het bos en hij verstapt zich, peesblessure en de hele reutemeteut erbij, zou die vast niet wegspringen enz. tja ik heb gewoon een ontzettend zenuwachtig paard en als ik erop zit is dat fijner dan dat ik er naast loop

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:47

Met mijn merrie zijn we eerst begonnen buiten uit te stappen na een zware training en steeds een beetje eerder en langer naar buiten.

janneke0_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:52

als je zelf op je paard zit, en er iemand naast loopt en jullie vast houd met een halstertouw ofzo? zelf heb ik het ook zo gedaan, alleen had ik dan niet zo'n sterke fries onder me ;)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:02

als je paard in de bak goed aan de hulpen staan gewoon lekker gaan met die banaan en vooral zelf ontspannen blijven (dat is de grote truk)

hunter87 schreef:
splinterz: nou hier komt dan de volgende bokt rel... maar goed omdat je het vraagt zal ik het vertellen...

dit is MIJN verantwoordelijkheid en MIJN manier en IK durfde het aan want ik had VERTROUWEN in hem.

Frids was nog geen 2 maand onder het zadel, nog niet eens los in de bak geweest. (altijd nog even vast gezeten voor het geval dat, we konden wel zelf sturen en remmen enz.)
vriendinnentje opgebeld, zij met haar paad gekomen en het bos ingegaan. stappen en draven achter haar aan. in het bos een super lang pad (a 14km) uitgezocht, zij ging galopperen en gelukkig is mijn paard zn lief kudde dier en ging dr netjes achteraan. lang leven heel relaxt bosritjes maken :)

Hunter dat duurde nog lang, voordat je naar buiten ging :+
Hier was het na 2 weken en stuur was soms nog wat ver te zoeken. Maar mijn pa mee en die riep haar dan en dan ging ik weer de goede kant op (reden op het strand en merrie was al gewend om daar te zijn aan de hand).
Van die keer geen foto's maar wel de keer erna toe hadden we ook stuur
Afbeelding

Maa dus toch even verstand op nul, desnoods ander paard meenemen met een ruiter die jij vertrouwd voor noodsituaties en lekker een rondje gaan rijden.