Alleen buitenrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:24

Arabesk schreef:
Ze vinden je tegen de tijd dat je een geraamte bent... :+

:') :')

Ik zou het gewoon lekker doen, als je maar wel inderdaad je telefoon meeneemt.
En zo lang je je paard tussen jou en de grond weet te houden komt dat wel goed :Y)

Marije_jiplover

Re: Alleen buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:36

Gelukkig zullen ze je paard eerder vinden en vast wel gaan zoeken, als die zonder jou terugkomt...

Ik zou het gewoon doen. Laat op stal weten dat je vertrekt en hoelang je ong. weg denkt te blijven.
Ik rijd in 90% van de gevallen alleen, ook in niet overal even dichtbezocht bos- en heidegebied. Maar als je over alle risico's gaat nadenken, krijg je straatvrees en kom je helemaal de deur niet meer uit.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:14

StableDoor schreef:
Ik heb nu wel een stuk alleen in duin gereden (echt maar heel kort), en toen wachtte mijn zus aan het eind van het pad. Toen was hij heel braaf. Er stonden wel plots 3 reeën op het pad. Hij schrok, maar die schrikreactie bestond alleen maar uit hard ademen en 2 seconden stilstaan, toen liep hij alweer verder. Hij schrikt eigenlijk niet snel, en als hij schrikt gaat hij eigenlijk alleen stilstaan...

@Arabesk: waarom wel op straat en niet in de duinen?

Edit: al gelezen :+. Ons duin (Noordwijk) is vrij druk. Als ik alleen ga spreek ik ook een tijd af dat ik terug ben, dan bel ik mijn vader. Als ik niet binnen de afgesproken tijd bel en ook niet opneemt, gaat mijn vader zoeken. Ik zeg ook van te voren welke route ik neem.

Kijk en dat vindt ik helemaal TOP, dat je verteld waar je langs gaat.

Moet zelf ook vaak alleen naar buiten met paard, dan gaat de telefoon ook mee, maar ik zou toch ook weleens met iemand anders erbij willen, ook veel gezelliger.

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:23

Inmiddels ga ik bijna altijd alleen buiten rijden. Mijn vriend kent de routes die ik rijd, dus vertel hem welke kant ik op ga, en ik heb mijn telefoon bij me.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:04

als jij een betrouwbaar verzorgpaard hebt .. moet dat wel lukken denk ik ? en als jij er vertrouwen in hebt gewoon doen! ben je bang dat er iets gebeurt.. doe het dan niet! want dan gebeurt er juist wat!

succes!

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:06

Ondanks dat ik een verschrikkelijk mak en nuchter paard heb, ga ik van m'n lang zal ze leven niet alleen naar buiten! Vooral niet in de duinen, het bos etc. Er zal maar wat gebeuren en er is niemand in de buurt! Ik neem het risico niet.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:46

sistar schreef:
Ondanks dat ik een verschrikkelijk mak en nuchter paard heb, ga ik van m'n lang zal ze leven niet alleen naar buiten! Vooral niet in de duinen, het bos etc. Er zal maar wat gebeuren en er is niemand in de buurt! Ik neem het risico niet.

Dat vind ik wel heel erg 'doemdenkend', er kan áltijd wat gebeuren en ook als je samen bent. Ik ben nu een paar keer met mijn (overigens bijzonder brave!) dressuurprikkerpaard alleen het bos/hei in gegaan en prima bevallen! Inderdaad telefoon mee, labeltje met nr aan mijn zadel en iemand die weet dat ik op pad ben.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:47

Ik ben net zo vaak alleen op stal als dat ik alleen naar het bos ga.
Als ik in de bak tegen het hek aanpletter, is er dan ook niemand die het meteen ziet. Tja, dan moet ik dus niet meer paard gaan rijden, kennelijk, want er kan altijd wat gebeuren?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:08

Of als je in een auto 's avonds langs een kanaal rijdt :)* , of over een kalm boerenweggetje met sloten links en rechts. Dan is er wellicht ook niet direct iemand die je ziet als er iets gebeurt!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:12

Hmm ik reed altijd alleen buiten, en vaak wist niemand waar ik reed en hoe lang ik weg bleef...
9 van de 10 keer wist de eigenaar niet eens dat ik was rijden omdat hij niet thuis was als ik het paard uit het weiland plukte...

Wel altijd een mobiel mee gehad, en in 7 jaar tijd nooit wat gebeurt...

Probeer anders eerst eens korte stukjes, en als dat vertrouwd voelt ga je gewoon steeds een groter stukje :j

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 00:16

Remember schreef:
sistar schreef:

Dat vind ik wel heel erg 'doemdenkend', er kan áltijd wat gebeuren en ook als je samen bent. Ik ben nu een paar keer met mijn (overigens bijzonder brave!) dressuurprikkerpaard alleen het bos/hei in gegaan en prima bevallen! Inderdaad telefoon mee, labeltje met nr aan mijn zadel en iemand die weet dat ik op pad ben.

Dat kan wel wezen en ik zeg ook niet dat jíj niet alleen naar buiten moet gaan, maar ik doe het niet.
Een paard is een levend wezen en er kan altijd iets zijn waardoor hij schrikt. Ja, misschien denk ik iets teveel, maar ik wil gewoon graag voorzichtig zijn. En mobiel of niet; als ik ergens in het bos buiten bewustzijn lig heb ik daar niet veel aan, no? Ik heb iemand voor mijn ogen van een paard in stap zien vallen en schedel in tweeën zien hebben, dus ja: ik neem liever géén risico's.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 00:43

Ik rij altijd alleen (heb niemand om mee samen te rijden), neem altijd de gsm mee.
Heb wel het geluk, dat de mijne nergens bang voor is, maja hebben ook 2/3 jaar na zn Haflinger gezocht :')
Maar goed, kan altijd wat gebeuren, maar dan had ik beter kunnen gaan golfen ofzo :')

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 00:52

Zo'n golfclub kan schade aanrichten hoor..!

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 00:53

NeverGiveUp schreef:
Zo'n golfclub kan schade aanrichten hoor..!

:') _O- ervaring mee?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 01:09

Een beetje :+

Maar ja ik ben gewoon nogal onhandig. Levensgevaarlijk voor mij om uberhaubt mijn bed uit te komen laat staan alleen naar buiten te gaan :7

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 01:11

NeverGiveUp schreef:

Maar ja ik ben gewoon nogal onhandig. Levensgevaarlijk voor mij om uberhaubt mijn bed uit te komen laat staan alleen naar buiten te gaan :7

Hahaha.. klinkt spannend :')

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 01:14

Ik ging vroeger met m'n pony altijd alleen naar buiten. Bos, strand, duinen, langs de weg, alles. Mobieltje mee en gaan (mijn moeder is over alles overbezorgd, maar zelfs zij deed er nooit moeilijk over :P )
Zelfs nu met m'n jonge paard alleen naar buiten geweest..
Ja, er kan altijd wel wat gebeuren en alles gaan vermijden wat mogelijk een risico is.

Edit: bedoel natuurlijk niet dat je gevaar bewust moet gaan opzoeken, maar zoals jij het beschrijft ben je je bewust van wat er evt. kan gebeuren, neem je telefoon mee en gaat het om en paard wat je vertrouwd..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 01:19

Als de eigenares het ook doet en dat altijd goed gaat, zie ik niet in waarom je het niet zou doen :)
Wat je eventueel kan afspreken met je vader is dat je elk halfuur even contact hebt (even telefoon laten overgaan bijvoorbeeld) dat het allemaal prima gaat :). Of je vader laten bellen.
Het zou zonde zijn als je angst je in de weg staat van een heerlijke rit in de duinen! Nogmaals, de eigenares kan het ook met hem dus hij is het gewoon. Hopelijk kan hij jou het vertrouwen geven dat je nodig hebt :) Succes ermee!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 01:29

Pieter25 schreef:
NeverGiveUp schreef:

Hahaha.. klinkt spannend :')

Zeker _O-

Maar bedoelde vooral te zeggen dat als je goede afspraken maakt en zo, het goed is.
Iedereen maakt het natuurlijk zelf uit maar mensen kunnen ook overdrijven..

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 02:01

ik ging altijd liever alleen uitrijden, tegenwoordig heb ik wat mensen op mn huidige stal waar ik soms een rustig ritje mee maak buiten, erg gezellig als afwisseling maar doorgaans ga ik toch alleen. telefoon wel altijd mee. Ik vertrouw t dier 100 % als ze schrikt schrikt ze minder heftig alleen dan samen. Uit zichzelf schrikt ze en staat dan gewoon opeens stil/zit bijna op dr kont of springt opzij. Als ze al vooruitschiet hoef ik mn teugels maar op te pakken en ze staat weer stil.
ben nu 2x gaan rijden met 2 verschillende paarden die dus in de galop ervandoor schieten als ze schikken, gevold dat de mijne t ook deed. ondanks dat t ff schikken was en ik de laatste keer er bijna af lag komt ze wel gelijk terug dus ik vertrouw dr gewoon. Tevens doe ik geen gekke dingen.

Kheb sowieso wat dat betreft snel vertrouwen in een paard. een rondje stappen durf ik met de meeste wel zolang ze maar een rem hebben.

Hoe dan ook. als jij je er nog niet goedo bij voelt om desnoods alleen een staprondje te maken dan moet je t nog niet doen. krijg eerst eens t vertrouwen dat t in stap allemaal wel goed komt en ga DAN pas met je paard daarheen. Is er geen ruiter bij je op stal of in de buurt die eens rustig met je mee wilt?
Je woont niet hier anders was ik wel mee gegaan

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:35

9 van de 10 keer rij ik ook alleen buiten.
Aangezien veel stalgenootjes niet buiten rijden, en alleen in de bak, dan moet ik maar alleen naar buiten.
Soms ook wel fijn, mijn paard is namelijk altijd erg druk als er een ander paard bij is.
Heb wel altijd GSM bij :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:40

De ene duin is de andere niet blijkbaar. :D De Belgische duinen zijn zo druk dat de kans groter is dat je door iemand opgevangen wordt tijdens je val dan dat je teruggevonden wordt als geraamte.
Deze afweging moet je zelf maken. Ik ga gewoon overal alleen naartoe, geen probleem.

NaomiFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:13

Nou alleen naar buiten toe is geen probleem. Maar de duinen dat is wel een beetje eng.
Maar misschien dat je dan een keertje een vriendin meeneemt. Die ook een paard of pony heeft.
Of je neemt haar mee voor mee te fietsen. Misschien is dat een oplossing ! :)

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:59

Met mijn paard ging ik eerst ook niet alleen.. maar met een fietser of een ander.
Maar bij mij op stal en in de buurt zijn niet echt buitenrijmensen :o
De eerste keer dat ik alleen ging was wel een drama, paard was niet bang van honden maar zag toen een hond en ging er vandoor etc.
Waarschijnlijk had hij toen nog niet genoeg vertrouwen, inmiddels gaat het al heel lang goed. Ik vertel vaak niet eens dat ik buiten ben gaan rijden.. Doe het wel als ik langer dan 2 uur weg denk te blijven, ik was een keer 4-5 uur weg en toen maakte de staleigenaar zich best wel zorgen :+
Ik denk er ook niet zo bij na.. Op dit paard zit ik gelukkig ook zo goed als vastgelijmd :j
Geen duinen hier, wel de veluwe. In nederland wordt je denk ik zo goed als overal snel gevonden als je van je paard afdondert!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:13

Hier ook een ruiter die alleen naar buiten gaat en 9 van de 10 keer het strand op. Op jonge paarden geef ik altijd iemand een seintje dat ik ga rijden en ook hoe ongeveer.

Schrijf anders voor je vader en jezelf de route op op kaart en bedenk hoelang je weggaat ben je dan ong 20 minuten na de geplande tijd nog niet terug dat hij dan gaat bellen. (je weet nooit wie je tegenkomt en staat te kletsen aan het eind van de straat }:0 )

Een tip voor in de duinen strand trek schoenen/laarzen aan waarmee je ook goed kan lopen :+ ik heb wel eens een paar km kunnen lopen om mijn paard te pakken te krijgen (wie gaat er ook op het strand rijden voor de eerst ekee met een jong paard tijdens een vlieger festival :') )