miriam2105 schreef:Maar nu mijn vraag zoals jullie allemaal weten is een paard niet 123 te stoppen maar wat nou als je die kids of andere mensen omver loopt/rijdt wie heeft er dan schuld? Deze discussie ging bij mij op stal de enen zegt van de ruiter en ander zegt van die mensen. (er staat duidelijk een bord met RUITERpad) dus wie heeft er volgens jullie schuld?
Juridisch is er verschil tussen schuld en aansprakelijkheid. Dat is handig, want zeker als er geen verdere getuigen zijn is het tamelijk zinloos om uit te zoeken wie schuldig is. Dat wordt een welles-nietes verhaal waar niemand iets aan heeft.
Als jouw paard schade veroorzaakt aan derden, ongeacht of dat kinderen, volwassenen of (loslopende) huisdieren zijn, dan ben jij als eigenaar aansprakelijk. Je AVP-verzekering zal dat overigens ook gewoon uitkeren, daar is die voor. Maar als redelijkerwijs kan worden aangetoond dat bij de partij die schade heeft sprake is van eigen handelingen die een te verwachten risico inhielden, dan heeft die partij juridisch óók 'eigen schuld'. En dat kan gevolgen hebben voor de aansprakelijkheid. Die wordt dan verdeeld, of gaat geheel over naar de andere partij.
Buiten heb ik ook áltijd een lange zweep bij me: het zal me niet nog eens gebeuren dat er een bullterrier of wat voor hond dan ook ineens in m'n paard z'n staart hangt.
)
, of zoals wij dat opeens een man op het ruiterpad achter de boom waar wij rakelings langs moesten stappen omhoog schoot, want hij dacht daar rustig te kunnen p..pen