Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
eclair98 schreef:idd ze rijden veel te hard en dat valt mij ook op als ik op de fiets zit of in de auto.
stef schreef:Mister, natuurlijk heb je wel een keuze.
Ik wilde vanmorgen buiten gaan rijden. Ik rij aangespannen, dus ben wat breder en ik pas niet zomaar in een inham.
Toen ik naar stal ging en heel veel drukte op de diverse landerijen zag, heb ik dus de keuze gemaakt om niet naar buiten te gaan.
Vrij simpel
Mister01 schreef:Het lijkt mij wel een idee om te proberen dat alle ruiters zich aan de ruiter etikette gaan houden, dan gaat de rest van het verkeer ons waarschijnlijk ook wat meer waarderen en rekening met ons houden.
Ze gaan bijv. alleen met een paard de weg op die uhm de lucht in vliegt en alle kanten op springt etc etc. Dat vind ik persoonlijk gewoon dom want dan vraag je mijn inziens gewoon om ongelukken
Natuurlijk worden paarden niet verkeersmak in de bak, maar oefenen kun je ook op stukken waarbij er geen mensen last van je hebben... En net wat hier word gezegt; zoek een inhammetje op als je buiten rijd. Helemaal niks mis mee want zo kan je paard goed zien wat er aan komt 
Gewoon een comminucatieprobleempje... 
Mister01 schreef:Jij hebt het over voor je plezier naar buiten gaan, ik heb het over de minimale zorg over je paard kunnen bieden.
Ik moet bijna 1 km over de weg van de wei naar stal.
Het is inmiddels al een dag of 5 zo druk op de weg, ik kan toch moeilijk mijn paard een week laten staan vanwege maaitijd?
Hier heb ik dus geen keuze in.
Lizet1994 schreef:Nog even reactie op, die 20 seconden afremmen..... Je maakt een geintje hoop ik........
Ik rij zelf op de trekker met 20 ton erachteraan vaak genoeg, en hou gerust rekening met paarden! Misschien is dat wel omdat ik zelf rijd, maar evenn afremmen voor een paard is een ingreep van ongveer 800 m! om weer geheel op snelheid te komen. Trekkers remmen zwaar af, en trekken langzaam op veel verbruik van diesel olie en ook tijd.
Nu het op noodweer staat, en de zomer geen weken lang mooi weer bied, gaat alles even op sneltempo. En natuurlijk zijn er een aantal bestuurder, met namen jongens van een jaar of 16 die zelf niet inzien wat het risico is.. Tsja enigste wat werkt, is uitleg geven.... Ooit dringt het ook tot hun door hoor!
Mister01 schreef:@waratje: je slaat de plank compleet mis over mij, maar denk wat je wil denken.
Onze weides liggen allemaal rond de boerderij, alleen deze niet, en de kuddes staan om en om op die verre weide.
Als een paard eenmaal echt schrik heeft van iets dan ben je jaren verder om het eruit te krijgen ALS je het er al uit krijgt.
Ik zeg niet dat ik mijn paard niet onder controle heb, mits ik in een inhammetje kan gaan staan, maar daar moet je wel de kans voor krijgen.
De wegen bij ons zijn zo smal dat 2 auto's met moeite langs elkaar kunnen, dus je kan je voorstellen hoe veel ruimte er nog over is met een trekker of vrachtwagen.
Maar ieder zijn mening, en gelukkig is straks de schoolperiode weer voorbij en zijn het geen opgeschoten schoolgasten van 16 die met colossen rond vliegen.
Het is jouw keuze om onervaren paarden op een moment dat er veel verkeer langs die weg komt in die verste wei te zetten, of niet dan? Je kunt er ook voor kiezen om dan even te kiezen voor een andere wei voor die groep. Verder kun je ook kiezen om op een rustig moment die paarden van of naar die wei te brengen, loonwerkers die met hooi/stro/graan bezig zijn doen dat niet vroeg in de ochtend als er nog dauw in zit. ikke schreef:Lizet1994 schreef:Nog even reactie op, die 20 seconden afremmen..... Je maakt een geintje hoop ik........
Ik rij zelf op de trekker met 20 ton erachteraan vaak genoeg, en hou gerust rekening met paarden! Misschien is dat wel omdat ik zelf rijd, maar evenn afremmen voor een paard is een ingreep van ongveer 800 m! om weer geheel op snelheid te komen. Trekkers remmen zwaar af, en trekken langzaam op veel verbruik van diesel olie en ook tijd.
Nu het op noodweer staat, en de zomer geen weken lang mooi weer bied, gaat alles even op sneltempo. En natuurlijk zijn er een aantal bestuurder, met namen jongens van een jaar of 16 die zelf niet inzien wat het risico is.. Tsja enigste wat werkt, is uitleg geven.... Ooit dringt het ook tot hun door hoor!
Ehm, mag ik je erop wijzen dat het VERBODEN is om potentieel gevaarlijke situaties te veroorzaken!!!
Als jij niet wenst af te remmen voor een ruiter, doe je dat dan wel voor ouders met kinders op de fiets?? Stel dat zo'n kind een zwieper maakt en jij rijdt er overheen omdat je je snelheid niet wenste aan te passen?
Lizet1994 schreef:ikke schreef:Ehm, mag ik je erop wijzen dat het VERBODEN is om potentieel gevaarlijke situaties te veroorzaken!!!
Als jij niet wenst af te remmen voor een ruiter, doe je dat dan wel voor ouders met kinders op de fiets?? Stel dat zo'n kind een zwieper maakt en jij rijdt er overheen omdat je je snelheid niet wenste aan te passen?
Ik veroorzaak geen gevaarlijke situaties, ga eraltijd ruimschoots voorbij...... Mij zie je rustig als het even kan door de andere kant van de berm gaan als ik een paard tegen kom.
slimmerik schreef:Met een ruiter en paard die niet op de weg horen ontstaan zelfs met stilstand in de berm nog levensgevaarlijke situaties.....
slimmerik schreef:Dat ze te hard rijden waardoor ze bij bepaalde omstandigheden zoals hard remmen geen controle meer hebben over de combinatie, is niet goed te praten maar eisen dat ze af moeten remmen tot stapvoets en uit moeten gaan wijken vind ik persoonlijk belachelijk.