Trekkers rijden veelste hard?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:41

Als je ziet dat ze van achter of voor aan komen rijden kun je daar op inspelen door je paard meer naar het midden van de weg te laten lopen. Daarmee dwing je af dat men gaat remmen. Evt. zwaaien met je arm.

Mensen vinden dit duidelijk en hebben nooit boos gereageerd omdat op het moment van voorbijgaan je al weer netjes aan de zijkant van de weg rijd!

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:42

Nog even reactie op, die 20 seconden afremmen..... Je maakt een geintje hoop ik........

Ik rij zelf op de trekker met 20 ton erachteraan vaak genoeg, en hou gerust rekening met paarden! Misschien is dat wel omdat ik zelf rijd, maar evenn afremmen voor een paard is een ingreep van ongveer 800 m! om weer geheel op snelheid te komen. Trekkers remmen zwaar af, en trekken langzaam op veel verbruik van diesel olie en ook tijd.

Nu het op noodweer staat, en de zomer geen weken lang mooi weer bied, gaat alles even op sneltempo. En natuurlijk zijn er een aantal bestuurder, met namen jongens van een jaar of 16 die zelf niet inzien wat het risico is.. Tsja enigste wat werkt, is uitleg geven.... Ooit dringt het ook tot hun door hoor!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:44

eclair98 schreef:
idd ze rijden veel te hard en dat valt mij ook op als ik op de fiets zit of in de auto.

Moet je eens hier in Duitsland komen rijden. Hier mogen de tractors harder rijden dan ze in NL mogen.

Maar ik ben het wel met de meeste hier eens: het is nu volop hooi- en oogsttijd. Weilanden worden gemaaid en de eerste graanvelden (stro dus) zijn hier ook al kaal. Als ik buitenrij en ik hoor of zie een tractor aankomen dan kijk ik eerst altijd wat voor 1tje het is. Alleen maar een tractor? Dan blijf ik gewoon doorrijden in de berm die van mij zijn braaf genoeg om daar niet van te schrikken. Is het een grotere combinatie? Dan zoek ik even een klein zijpadje of weiland-ingang op, draai mijn paard om zodat ze naar de combi kunnen kijken en wacht rustig af tot ze voorbij zijn. Want kom op, die mensen moeten toch ook hun brood verdienen? (en jouw brood mogelijk maken?)

LadyMadonna

Re: Trekkers rijden veelste hard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:48

Mister, natuurlijk heb je wel een keuze.
Ik wilde vanmorgen buiten gaan rijden. Ik rij aangespannen, dus ben wat breder en ik pas niet zomaar in een inham.
Toen ik naar stal ging en heel veel drukte op de diverse landerijen zag, heb ik dus de keuze gemaakt om niet naar buiten te gaan.
Vrij simpel :j

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:51

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:52

stef schreef:
Mister, natuurlijk heb je wel een keuze.
Ik wilde vanmorgen buiten gaan rijden. Ik rij aangespannen, dus ben wat breder en ik pas niet zomaar in een inham.
Toen ik naar stal ging en heel veel drukte op de diverse landerijen zag, heb ik dus de keuze gemaakt om niet naar buiten te gaan.
Vrij simpel :j

Jij hebt het over voor je plezier naar buiten gaan, ik heb het over de minimale zorg over je paard kunnen bieden.
Ik moet bijna 1 km over de weg van de wei naar stal.
Het is inmiddels al een dag of 5 zo druk op de weg, ik kan toch moeilijk mijn paard een week laten staan vanwege maaitijd?
Hier heb ik dus geen keuze in.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:58

Mister01 schreef:
Het lijkt mij wel een idee om te proberen dat alle ruiters zich aan de ruiter etikette gaan houden, dan gaat de rest van het verkeer ons waarschijnlijk ook wat meer waarderen en rekening met ons houden.

Dat vind ik een hele mooie en wijze opmerking :D

Ik irriteer me zelfs aan ruiters in het verkeer terwijl ik zelf ook rijd :') Ze gaan bijv. alleen met een paard de weg op die uhm de lucht in vliegt en alle kanten op springt etc etc. Dat vind ik persoonlijk gewoon dom want dan vraag je mijn inziens gewoon om ongelukken :o Natuurlijk worden paarden niet verkeersmak in de bak, maar oefenen kun je ook op stukken waarbij er geen mensen last van je hebben... En net wat hier word gezegt; zoek een inhammetje op als je buiten rijd. Helemaal niks mis mee want zo kan je paard goed zien wat er aan komt :)

En vwb die hardrijdende trekkers... De meeste denken dat als je op de weg bent met een paard dat het niet schrikt! Ookwel gezegt hun denken dat ze door kunnen rijden en diegene op het paard gaat zich zitten ergeren omdat ze niet afremmen :7 Gewoon een comminucatieprobleempje...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 21:19

Mister sorry, ik haal je door de war met ts

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 21:41

Stef: haha no worries!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 21:54

Ik kan ts wel begrijpen, ik heb hier van de week ook al een paar keer bijna van mijn fiets moeten springen en mijn de berm in moeten scheuren omdat de trekker rijders zo snoeihard door onoverzichtelijke bochten, over de gehele weg rijden.
Voor diegene die zeggen dat je dan een rustig stuk op moet zoeken, die zijn hier nu weinig te vinden.
En als ze er al zijn zul je toch eerst langs wegen moeten waar het volop tractordrukte is.

Amees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 22:05

Ik vind het bij mij in de buurt wel mee vallen! Eigenlijk word er altijd wel rekening met mij gehouden als ik op de weg rij....! Laats reed ik naar mijn les en er reed een trekker achter mij op een smal fietspad en deze bleef netjes achter mij rijden om ruime afstand totdat ik een goede plek had gevonden om stil te kunnen staan! Ook moet ik langs een 80km per uur weg stappen en ook hier remmen ze vaak 'even' af voordat ze weer gas gaan geven! Laatst deed de politie ook netjes zijn sirene uit toen hij langs mij reed en een paar honderd meter verder ging deze pas weer aan (nou is dit van de politie/ambulance niet altijd het geval, maarja je hebt soms echt haast!)

Dat is net als met de trekkers ze doen het niet allemaal, maarja het is wat iedereen zegt het was deze week mooi weer en misschien wel een van de weinige kansen om alles droog naar binnen toe te halen!

En ik vind dat sommige ruiters ook gewoon associaal zijn! De meeste laten hun poep midden op de weg liggen (ik stap zelf altijd af en schop het naar de zijkant of de bosjes in) vooral in woonwijken. En sommige zijn levensgevaarlijk op de weg!! Dus ik snap wel dat mensen er minder begrip voor krijgen om bijvoorbeeld even af te remmen

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 22:16

In deze periodes vind ik dat de ruiter rekening moet houden met de boeren/loonwerkers die druk bezig zijn om hooi/stro/graan voor jou en je paard aan het regelen zijn.
Netzoals dat ik in de tijd van de bieten/aardappels ook rekening met hun houd ipv hun met mij, vind ik niet meer dan logisch :n

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 11:00

Mister01 schreef:
Jij hebt het over voor je plezier naar buiten gaan, ik heb het over de minimale zorg over je paard kunnen bieden.
Ik moet bijna 1 km over de weg van de wei naar stal.
Het is inmiddels al een dag of 5 zo druk op de weg, ik kan toch moeilijk mijn paard een week laten staan vanwege maaitijd?
Hier heb ik dus geen keuze in.

Het is jouw keuze om je paard zo te stallen dat je een kilometer langs de weg moet. Dan koop je dus een paard dat daarmee om kan gaan of je regelt stalling waar het veilig dingen kan leren. Er zijn altijd keuzes, ook al is het niet echt wat je wil. :j
Het lijkt erop dat mensen met paarden niet erg bereid zijn om hun paard netjes op te leiden, een paard is niet zomaar braaf, je moet er werk insteken. Leer een paard netjes langs de weg te gaan bijvoorbeeld door een ervaren paard daarbij te gebruiken, verwacht niet dat de hele wereld wel rekening met jou houdt, maar regel dat het niet nodig is dat ze dat doen. Kies tijden om dat te doen zodanig dat je minimaal last hebt van ander verkeer en zij dus ook geen last hebben van jou.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:01

Lizet1994 schreef:
Nog even reactie op, die 20 seconden afremmen..... Je maakt een geintje hoop ik........

Ik rij zelf op de trekker met 20 ton erachteraan vaak genoeg, en hou gerust rekening met paarden! Misschien is dat wel omdat ik zelf rijd, maar evenn afremmen voor een paard is een ingreep van ongveer 800 m! om weer geheel op snelheid te komen. Trekkers remmen zwaar af, en trekken langzaam op veel verbruik van diesel olie en ook tijd.

Nu het op noodweer staat, en de zomer geen weken lang mooi weer bied, gaat alles even op sneltempo. En natuurlijk zijn er een aantal bestuurder, met namen jongens van een jaar of 16 die zelf niet inzien wat het risico is.. Tsja enigste wat werkt, is uitleg geven.... Ooit dringt het ook tot hun door hoor!

Ehm, mag ik je erop wijzen dat het VERBODEN is om potentieel gevaarlijke situaties te veroorzaken!!!

Als jij niet wenst af te remmen voor een ruiter, doe je dat dan wel voor ouders met kinders op de fiets?? Stel dat zo'n kind een zwieper maakt en jij rijdt er overheen omdat je je snelheid niet wenste aan te passen?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:34

@waratje: je slaat de plank compleet mis over mij, maar denk wat je wil denken.
Onze weides liggen allemaal rond de boerderij, alleen deze niet, en de kuddes staan om en om op die verre weide.

Als een paard eenmaal echt schrik heeft van iets dan ben je jaren verder om het eruit te krijgen ALS je het er al uit krijgt.
Ik zeg niet dat ik mijn paard niet onder controle heb, mits ik in een inhammetje kan gaan staan, maar daar moet je wel de kans voor krijgen.
De wegen bij ons zijn zo smal dat 2 auto's met moeite langs elkaar kunnen, dus je kan je voorstellen hoe veel ruimte er nog over is met een trekker of vrachtwagen.

Maar ieder zijn mening, en gelukkig is straks de schoolperiode weer voorbij en zijn het geen opgeschoten schoolgasten van 16 die met colossen rond vliegen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:43

Ken mensen die de rijbak aan de andere kant van een drukke weg hebben liggen. Die gaan dus met de auto met trailer naar de bak. Is natuurlijk ook een goede oplossing.

bartissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:49

een beetje rekening met elkaar houden kan geen kwaad,maar niet altijd naar de trekkers wijzen dat die het verkeerd doen,is gewoon vaak onbegrip.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:51

Hier rijden sommige mensen ook als gekken met trekkers over kleine weggetjes. Als je op de fiets of in de auto zit dan kun je maar zorgen dat je snel de berm in vlucht want afremmen of gas los laten doen ze niet. Levensgevaarlijk! Met mn paard ga ik vaak even in een inham staan anders verongelukken we nog. Zijn vaak jonge jongens die op grote combinaties rondrijden en nergens rekening mee houden. Maar ook wel oudere. Tijdje terug was er nog een ongeluk met een trekker die zo uit het land kwam rijden en de weg op reed en een auto aanreed. Was een zwaar ongeluk, geen idee of de autobestuurder het overleefd heeft maar het zag er niet best uit. Ze rijden ook vaak veel harder dan ze mogen. Hoop dat de politie er eens flink op gaat controleren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:15

Mister01 schreef:
@waratje: je slaat de plank compleet mis over mij, maar denk wat je wil denken.
Onze weides liggen allemaal rond de boerderij, alleen deze niet, en de kuddes staan om en om op die verre weide.

Als een paard eenmaal echt schrik heeft van iets dan ben je jaren verder om het eruit te krijgen ALS je het er al uit krijgt.
Ik zeg niet dat ik mijn paard niet onder controle heb, mits ik in een inhammetje kan gaan staan, maar daar moet je wel de kans voor krijgen.
De wegen bij ons zijn zo smal dat 2 auto's met moeite langs elkaar kunnen, dus je kan je voorstellen hoe veel ruimte er nog over is met een trekker of vrachtwagen.

Maar ieder zijn mening, en gelukkig is straks de schoolperiode weer voorbij en zijn het geen opgeschoten schoolgasten van 16 die met colossen rond vliegen.

Waarin sla ik de plank mis? :? Het is jouw keuze om onervaren paarden op een moment dat er veel verkeer langs die weg komt in die verste wei te zetten, of niet dan? Je kunt er ook voor kiezen om dan even te kiezen voor een andere wei voor die groep. Verder kun je ook kiezen om op een rustig moment die paarden van of naar die wei te brengen, loonwerkers die met hooi/stro/graan bezig zijn doen dat niet vroeg in de ochtend als er nog dauw in zit.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 14:41

ikke schreef:
Lizet1994 schreef:

Ehm, mag ik je erop wijzen dat het VERBODEN is om potentieel gevaarlijke situaties te veroorzaken!!!

Als jij niet wenst af te remmen voor een ruiter, doe je dat dan wel voor ouders met kinders op de fiets?? Stel dat zo'n kind een zwieper maakt en jij rijdt er overheen omdat je je snelheid niet wenste aan te passen?

Ik veroorzaak geen gevaarlijke situaties, ga eraltijd ruimschoots voorbij...... Mij zie je rustig als het even kan door de andere kant van de berm gaan als ik een paard tegen kom.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 14:57

Lizet1994 schreef:
ikke schreef:

Ik veroorzaak geen gevaarlijke situaties, ga eraltijd ruimschoots voorbij...... Mij zie je rustig als het even kan door de andere kant van de berm gaan als ik een paard tegen kom.

Jawel, maar als jij aan 40km/h door die berm gaat, kan er nog steeds een potentieel gevaarlijke situatie ontstaan!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:04

Met een ruiter en paard die niet op de weg horen ontstaan zelfs met stilstand in de berm nog levensgevaarlijke situaties.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:10

slimmerik schreef:
Met een ruiter en paard die niet op de weg horen ontstaan zelfs met stilstand in de berm nog levensgevaarlijke situaties.....

Maar zelfs een 200% verkeersmak paard is voor de chauffeur geen vrijbrief om de rechterpoot onderin te trappen!

Wanneer je zo'n te grote combinatie met een te licht chauffeurtje eens een noodstop hebt zien maken, komen sommige zaken toch in een wat ander daglicht te staan, ook als er geen paarden in het spel zijn.........

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:18

Dat ze te hard rijden waardoor ze bij bepaalde omstandigheden zoals hard remmen geen controle meer hebben over de combinatie, is niet goed te praten maar eisen dat ze af moeten remmen tot stapvoets en uit moeten gaan wijken vind ik persoonlijk belachelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:21

slimmerik schreef:
Dat ze te hard rijden waardoor ze bij bepaalde omstandigheden zoals hard remmen geen controle meer hebben over de combinatie, is niet goed te praten maar eisen dat ze af moeten remmen tot stapvoets en uit moeten gaan wijken vind ik persoonlijk belachelijk.

Mag jij best vinden. De wetgever denkt daar anders over, sorry.

Je moet ALTIJD kunnen stoppen over de afstanden waarover de weg vrij EN te overzien is.
Als begeleider van rij- en trekdieren en vee dien je het te geleiden dier onder alle omstandigheden onder controle te hebben.

Zo zijn er nog wel meer van die "kapstokartikelen".