Buitenrijden in vreemde gebieden, zonder te verdwalen, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:35

Heb jarenlang op scouting gezeten kan dus prima kaartlezen en met kompas omgaan. Bovendien ben ik niet snel bang om de weg kwijt te raken. Als ik op safe wil gaan en ergens rijd waar ik de weg niet ken (en geen kaart heb) rijd ik gewoon een half uur (of een uur) heen, en dan precies dezelfde weg weer terug. Wel goed opletten wanneer je links/rechts gaat plus herkenningspunten. Erg saai, maar van daaruit pak ik dan steeds een ander zijpaadje en zo leer je vanzelf de weg ergens kennen.

Froemel

Re: Buitenrijden in vreemde gebieden, zonder te verdwalen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:43

Ik ben nog nooit verdwaald, heb denk ik gewoon een goed orientatiegevoel.. ben vaak gewooon de meinweg of Duitse bos ingerede op goed geluk.

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:39

als je met een rit van enjoy gaat verdwaal je echt niet hoor. Als je na tijdje denkt "ik heb al tijd geen pijltje of lintje gezien" moet je stukje terug gaan tot je het laatste lintje weer tegen komt................
Je krijgt trouwens ook kaartje mee voor alle zekerheid dus daar kan je ook nog op kijken als het nodig is.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 19:39

Met ETJ verdwaal ik ook niet, dit staat in mijn OP.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:58

Als ik iets organiseer dan zet ik een route uit of laat goede kaarten maken en meenemen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:09

Hoe werkt dat dan als je een gewone Tom Tom meeneemt ? zie je jezelf dan ook niet ? voor de richting ?
Ik ben echt een ramp met gewone kaarten en kampioen verdwalen :+

Sillemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:34

Zo lang ik in de buurt van de wei blijf ga ik gewoon op mijn richtingsgevoel. Maar ga ik ergens anders dan is het met een goede kaart + kaarthouder om aan je paard te bevestigen. Maar dan moet je wel stafkaarten kunnen lezen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:37

Ik ben nog nooit verdwaald :n
Ik ga gewoon op mn gevoel af en een beetje logisch nadenken. dus 3x rechts of 3x links en je bent weer terug...

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:05

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:05

@Bertine37. jep zo'n dingetje heb ik. Werkt op zich wel fijn! Alleen in echt heel dicht bos raakt hij het signaal weleens kwijt.
Ik gebruik hem niet meer zoveel (heb intussen ook smartphone met gps), dus als er iemand interesse heeft wil ik hem wel van de hand doen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:20

Telefoon met gps, maar in NL kun je niet verdwalen. Als je de weg kwijt bent ga je gewoon rechtdoor tot je een bord of weg tegenkomt.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:05

In Nederland kun je soms zeker verdwalen, zeker als je in bossen zit dat grenst met een ander land en echt heel erg groot is.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:17

Ik rijd altijd op richtingsgevoel.
Ben nog nooit verdwaald en weet altijd de weg terug te vinden.
Ook in omgevingen waar ik nog nooit ben geweest.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:03

MyselfandI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:31

Ik ben nog nooit verdwaald, maar misschien even een kaart meenemen o.i.d?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:37

Ik heb ook een sterk richtingsgevoel en als mijn interne kompas het niet doet, kan ik gelukkig op mijn paard vertrouwen. Maar voor iedereen die dit niet heeft of niet durft kan ik Sporty Pal Pro aanraden voor op de smartphone.
Gebruikt erg weinig batterij en houdt heel mooi en nauwkeurig de route bij. Onderweg kun je dus ook je route terug kijken en weet je precies waar je bent!
Ik gebruikte het om mijn tijden en snelheden bij te houden, maar als kaart en kompas is hij dus ook uitermate geschikt!
Het leuke is ook nog eens dat je je trainingen en routes kunt opslaan en kunt terug kijken...
Ik zet m nu dus standaard aan tijdens een bosritje.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:05

als ik verdwaald was in een bos hier in de buurt, gooide ik mijn teugel lang en liet mijn pony zelf lopen, kwamen we altijd goed uit! alleen jammer genoeg dat ik dat nog niet bij mijn paard durf haha!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:14

Proudje schreef:
Op dit moment ben ik bezig met een app voor je Iphone ( sorry nog alleen voor apple) [...].

Bij voorbaat een gemiste kans door niet ook meteen de ontwikkeling voor Android mee te nemen. Ik zou zeker interesse hebben voor zoiets als er meer kaarten in NL beschikbaar zijn en er eventueel ook nog wel een klein bedrag voor willen betalen. Of denk aan de integratie met een bestaande app, zoals bijv. Endomondo. Daar hoef je zelf het wiel niet voor uit te vinden op sommige punten.

De knooppuntenkaart heb ik nu maar gewoon gescand en geprint zodat 'ie op A4 beschikbaar is en dan gaat 'ie aan een mapje aan mijn zadel. Ik ken het UHR-gebied een beetje vanwege de endurance-wedstrijd die daar gehouden wordt.

@TS: in het gebied waar ik nu sta moest ik eerst ook de weg vinden - ik ben veel op pad geweest met de kaart en in het begin heb ik best veel gezocht. Op den duur weet je het wel uit je hoofd en kan je ook wat meer tempo gaan maken.