Op openbare weg als op- en/of afstappen problematisch is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Op openbare weg als op- en/of afstappen problematisch is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:52

-> BRT

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:53

ik stap altijd met krukje op omdat ik anders teveel moet hangen aan het zadel om erop te komen (ben nogal stijfjes, helaas).
Ik kan echter wel zonder krukje opstappen, als ik op buitenrit zou zijn en eraf moet, dan moet ik maar een keer wat meer aan het zadel hangen om erop te komen, dat is dan zo.
In principe stap ik niet af tijdens een buitenrit, ik heb ook het gevoel meer te vertellen te hebben als ik erop zit, dan dat ik ernaast sta....

En de mest opruimen op straat? Ik heb niks bij me op buitenrit waarmee ik de mest op zou kunnen ruimen, dit blijft dus liggen, hoewel ik het ook een beetje asociaal vind...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:53

Bij mij is er geen enkel probleem met stilstaan enzo, het is dat ik zelf er niet voor te vinden ben. Omdat je niet alleen bent op de weg.

Als er een steentje ofzo in de hoef zit dan stap ik uiteraard wel af en zal ik er ook wel terug op geraken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:12

max66 schreef:
En de mest opruimen op straat? Ik heb niks bij me op buitenrit waarmee ik de mest op zou kunnen ruimen, dit blijft dus liggen, hoewel ik het ook een beetje asociaal vind...

Je kunt natuurlijk gewoon een plastic tasje in je zak hebben zitten voor "noodgevallen" en de meeste mensen hebben schoenen of laarzen aan waarmee je best een hoop mest een schuiver opzij kunt geven. Bij 99% van de ruiters is "niet kunnen" eigenlijk "niet willen", dat geldt zowel voor het mestopruimen als voor het kunnen op- en afstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:12

Max66, je hebt toch voeten waarmee je de poep aan de kant kunt schoppen? Mocht jij nou een van de weinige mensen zijn zonder voeten, sorry.

Volgens mij zijn veel ruiters gewoon aartslui en of hebben geen zin om af te stappen of hun paard op te voeden. Ik zorg er bijv voor middels training aan de hand dat mijn paard bomproof is in alle situaties, goed stil kan staan en goed luistert. Zo moeilijk is dat niet hoor. Kwestie van opvoeden. Voor mensen met een groot paard zou ik zeggen, trainen, oefenen of toch simpelweg doorlopen tot je een verhoging aantreft! En mensen wiens paard niet stil wil staan bij het opstijgen, vind ik dus niet thuishoren op de openbare weg. Dat is wel zo belangrijk en onderdeel van de basis... Tuurlijk lopen paarden weg in rare situaties (vluchtdieren) maar... Dat los je toch simpelweg op door even een rustig plekje te vinden? Dan loop je maar een stukje... So be it.

Het valt me op dat veel ruiters gewoon strontverwend zijn, 'ze' moeten maar goede ruiterpaden aanleggen, 'de fietsers' moeten minder aso zijn, 'het verkeer' is niet lief voor hun paardjes. Terwijl een groot deel zich te beroerd voelt om even paardenschijt in de berm te mikken met hun voet 'want dan moet ik afstijgen'. En wel klagen over alles en iedereen natuurlijk... Lekker makkelijk, en vooral veeeeel makkelijker dan je zelf eens netjes opstellen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:14

Hmm, ik vind het eigenlijk gevaarlijker om überhaupt al af te stappen := als je paard er vandoor gaat, zit je er tenminste op én dan ben je sterker dan als wanneer je er langs loopt of staat

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:16

Ffortuna schreef:
Max66, je hebt toch voeten waarmee je de poep aan de kant kunt schoppen? Mocht jij nou een van de weinige mensen zijn zonder voeten, sorry.

Volgens mij zijn veel ruiters gewoon aartslui en of hebben geen zin om af te stappen of hun paard op te voeden. Ik zorg er bijv voor middels training aan de hand dat mijn paard bomproof is in alle situaties, goed stil kan staan en goed luistert. Zo moeilijk is dat niet hoor. Kwestie van opvoeden. Voor mensen met een groot paard zou ik zeggen, trainen, oefenen of toch simpelweg doorlopen tot je een verhoging aantreft! En mensen wiens paard niet stil wil staan bij het opstijgen, vind ik dus niet thuishoren op de openbare weg. Dat is wel zo belangrijk en onderdeel van de basis... Tuurlijk lopen paarden weg in rare situaties (vluchtdieren) maar... Dat los je toch simpelweg op door even een rustig plekje te vinden? Dan loop je maar een stukje... So be it.

Het valt me op dat veel ruiters gewoon strontverwend zijn, 'ze' moeten maar goede ruiterpaden aanleggen, 'de fietsers' moeten minder aso zijn, 'het verkeer' is niet lief voor hun paardjes. Terwijl een groot deel zich te beroerd voelt om even paardenschijt in de berm te mikken met hun voet 'want dan moet ik afstijgen'. En wel klagen over alles en iedereen natuurlijk... Lekker makkelijk, en vooral veeeeel makkelijker dan je zelf eens netjes opstellen.

Vetgedrukte:
Hoe moet ik dit opvatten, je paardje ergens gaan parkeren, alleen laten en dan terug lopen? Ik denk het niet of bedoel je er iets anders mee?

Maartje1990: dat vind ik ook, het feit dat ik niet afstap heeft helemaal niets te maken dat ik lui of strontverwend ben of wat dan ook.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:22

Maartje1990 schreef:
Hmm, ik vind het eigenlijk gevaarlijker om überhaupt al af te stappen := als je paard er vandoor gaat, zit je er tenminste op én dan ben je sterker dan als wanneer je er langs loopt of staat

Dat bedoel ik dus met; je paard moet ook aan de hand gehoorzaam zijn buiten. Is voor mij echt een dikke voorwaarde om naar buiten te gaan.. Ik ga regelmatig aan de hand stappen buiten en ik heb daar echt geen spierballen voor nodig.

Poep opzij schuiven doe ik gewoon met mijn voet :? Ik sta met dezelfde schoenen/laarzen in de stal, dus die mogen wel vies worden. Zo niet dan kun je inderdaad een plastic tasje meenemen of ga je het direct na thuiskomst opruimen.
Als mijn paard mest in de wijk ruim ik het altijd op, hoor van veel bewoners dat ze dat erg waarderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:22

Chanel, nee ik bedoel dat je dan een rustig plekje zoekt om op te stappen ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:24

ik woon hier in het buiten gebied, en daar word honden poep net zo goed niet op geruimt. ik ruim mijn poep ook echt niet op hoor, ik zeg gewoon is goed voor de natuur, of hij moet nou echt bij iemand op de oprit hebben gepoept

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:24

Ik ga dan ook niet wandelen in een woonwijk maar in de bossen, moet er enkel een drukke baan voor over en de rest is bos of kleine paadjes tussen de weide's, de boeren maken meer vuil met hun traktoren dan de paarden, dus dat valt niet op.

Ffortuna: aaah, ik snapte het niet goed, bedankt voor te verduidelijken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:43

Maartje1990 schreef:

Dan maar de paarden niet meer voor de kar zetten? Of aan de hand wandelen buiten?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:44

Je moet het in de context zien van elke keer afstappen als je paard iets gezien heeft of schrik heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:51

Ireen_ , met lange stijgbeugel is het nog steeds heel moeilijk. Daarbij is het hartstikke slecht voor het paard omdat je erg veel kracht moet zetten en erg moet gaan hangen. Ik denk dat veel mensen dan wel snappen dat ik mijn paard niet ga afbreken omdat een ander vindt dat ik dat moet doen ;)
In geval van nood kom ik er wel op zonder opstap, maar als ik dat dagelijks een aantal keren zou doen zou ik genoodzaakt zijn de opleiding paardenosteopaat te doen omdat ook zo'n groot en sterk paard daar rugklachten van gaat krijgen.

Wat het opruimen van de mest betreft heb ik in het betreffende topic uitgelegd dat ik altijd terug ga na de rit met de auto en de mest ophaal. Aan de kant schoppen is geen opruimen vind ik.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:56

Ik ben het met je eens. Als je niet normaal op-af kan stappen dan niet op buitenrit gaan. Los van het opruimen van de mest, je kan namelijk ook een keer vallen, in buitenrijgebieden hekken op en dicht moeten doen, om andere reden af moeten stappen.

Ben wel van mening dat als mesten gebeurd door een spannende situatie dat afstappen niet altijd eenvoudig is. Hier in het dorp is dan ook de regel; opruimen binnen 24 uur en persoonlijk vind ik dat wel prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:59

Dus dan is een grote shire bijvoorbaat niet geschikt om buitenritten op te maken? Want daar kun je niet normaal opstappen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:02

Brainless schreef:
Maartje1990 schreef:

Dan maar de paarden niet meer voor de kar zetten? Of aan de hand wandelen buiten?

ook voor de kar, ben je er nog bij. En van hierboven, mijn paard luistert zeker aan de hand, maar het is nog wel steeds een dier dat er vandoor kan gaan.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:22

Ik rij niet buiten omdat mijn paard dus ook een opstap probleem heeft.

Maar met mijn vorige paardjes reed ik alleen maar buiten.
Ik rij al meer dan 20 jaar en ben nog nooit zomaar van mijn paard afgestapt.
Buiten het feit dat we bv ergens naar toe reden en op de plaats van bestemming aan kwamen of als we bv een ijsje gingen halen of tussendoor eens gingen picknicken.
Ik vind poep opruimen ook echt zo een onzin!!!(ik weet krijg nu half bokt over me heen)
Ik ga echt niet met mijn schoenen tegen verse poep lopen trappen.
Als de mijne buiten poept is het angst poep en daardoor meestal dun(nig) no way dat ik er met mijn schoenen aan ga!!
Een plastic zak meenemen om het zo op te ruimen..... waar ga ik een volle zak laten?? Weer meenemen??
Laten liggen??? platic verteerd niet terwijl mest binnen een paar dagen weg is!!!
Ik ga me eigen echt niet gek laten maken door opmerkingen van mensen...
(ik heb trouwens ook nog nooit iemand op zien ruimen)
Ik vind dat ze mensen aan moeten pakken die vuil achterlaten wat niet verteerd zoals blikjes of platicjes van sigarettenpakjes en weet ik allemaal niet meer!!!
Maar jeetje ik ga me echt niet druk maken op mest hoor!!

En wat betreft de goede ruiterpaden : ik vind het niet meer dan terrecht!!!
i\Ik weet niet hoe het elders is maar hier is het echt een zooi!!! Onduidelijk aangegeven of ineens een stop op een ruiterpad dat ik oet gaan zoeken waar ik nu weer naar toe moet.
Fietsers zijn ook zoiets : waarom recht achter me rijden houdt afstand en rakelings voorbij crossen!!!!
Ik snap mensen echt niet...
Waarom toeteren als ze een paard zien???of een boer kan ook eens een x rekenig houden met paarden!!! Waarom met zo een groot gevaarte geen gas minderen??
Kan het ook opkomen dat een paard nog maar net mee op buiten rit gaat??
Je kan het alleen maar oefenen als je mee op buiten rit (wandeling) gaat.

Mensen houdt eens rekening met de paarden en ruiters!!! (die ene x dat je ze tegen kom)
En zeur alsje blieft niet over mijn mest.

Misschien dat het bij ons anders is dan elders in het land maar zoveel ruiters rijden hier niet...
En als een paardje schrikt het is een dier geen robot!!!!!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:26

Anoniem schreef:
Dus dan is een grote shire bijvoorbaat niet geschikt om buitenritten op te maken? Want daar kun je niet normaal opstappen.

Ook niet als je even je beugel een paar gaten langer doet of een natuurlijk opstap blokje gebruikt?

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:30

Ik kan wel op me paard komen zonder krukje, maar liever niet. Ze is 177, en als ze iets eng vind word ze volgens mij wel 195 (:+). Ik met mijn 168 vind het dan een heuleeee klim. Niet fijn voor mij, maar zeker niet voor haar. Ik hang dan met me volle gewicht aan 1 kant om me omhoog te trekken, en het is nogal een hijs. Dus nee ik stap nooit zonder op. In het bos stap ik ook eigenlijk nooit af (waarom zou ik???) ze kan er prima zelf langslopen. Hekken opmaken en dichtdoen kan ik vanaf het paard, en als dat echt niet lukt zoek ik naar voetgangers en anders stap ik af. Maar een boom zoeken, en er naast blijven stilstaan is vaak best moeilijk, dus mij zal je niet snel van het paard af zien

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:42

Ik liever ook niet. Maar ik vind dat het wel mogelijk moet zijn om zonder krukje op en af te stappen, gewoon voor "nood" gevallen.
Als ik buiten op en af moet stappen, dan kijk ik altijd of er een verhoging is(duintje, groot blok, paaltje, bankje oid), waarmee ik weer op kan stappen. Maar als dat niet mogelijk is zul je er toch even zo op moeten stappen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:53

makkie79 schreef:
Een plastic zak meenemen om het zo op te ruimen..... waar ga ik een volle zak laten?? Weer meenemen??
Laten liggen??? platic verteerd niet terwijl mest binnen een paar dagen weg is!!!

Of doe het plastic tasje om je voet, wordt je laars niet vies. Zakje binnenste buiten en thuis gewoon weggooien.. of denk ik nu wel heel creatief? :+
Als je echt in een buitengebied woont snap ik dat je de poep niet opruimt, ik doe dat op het ruiterpad uiteraard ook niet. Mijn paard staat aan de rand van een woonwijk en ik moet een klein stukje langs de wijk als ik naar buiten ga, mest ze daar of in de buurt van een fiets/wandelpad dan ruim ik het gewoon op. Mensen hebben last van de paardenpoep in de wijken hier, er wordt al gedreigt met verplichte poepzakken en daar zit ik dus echt niet op te wachten.

Met krukje opstappen doe ik ook met mijn E-pony, maar als dat niet gaat dan kan het ook prima van de grond voor een keertje, zo snel gaat de rug daar ook niet stuk van.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:01

Maartje1990 schreef:
ook voor de kar, ben je er nog bij. En van hierboven, mijn paard luistert zeker aan de hand, maar het is nog wel steeds een dier dat er vandoor kan gaan.

Min paard luistert (gelukkig) super aan de hand.
Maar ik heb ook einden met haar gewandeld voordat ik echte buitenritten ging maken.
Ook staat ze perfect stil met opstijgen, maar dat vind ik (persoonlijk) een vereiste voordat ik mijn paarden mee naar buiten neem.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:07

hmm, mijn haf is echt bomproof maar ze staat niet zo makkelijk stil, kan haar prima houden hoor, maar ze staat altijd wat te drentelen (maar tegenwoordig berijd ik haar niet). Maar een dier is ook geen machine dus je kunt niet alles van ze verwachten. Mijn haf is een super paard en al helemaal voor buitenrijden, is echt nergens bang voor, alleen 't stilstaan is een probleem. En ik heb moeite met erop stappen maar dat komt omdat ik zo klein ben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:10

makkie79 schreef:
Ik vind poep opruimen ook echt zo een onzin!!!(ik weet krijg nu half bokt over me heen)

Mede dankzij aso's zoals jij hebben wij ruiters een slechte naam, bedankt he _-:(

Citaat:
Ik ga echt niet met mijn schoenen tegen verse poep lopen trappen.

Nee maar een ander mag er wel in staan zeker :?

Ik ben een van die ruiters die bijna altijd afstapt (of nog probeert paard in berm te parkeren) en de poep opzij schuift met de zool van mijn schoen en dan de zool afvegen in het gras.

Hoe vaak ik wel niet tirades heb gehad over paardenmest die niet van mij was -:(- Het feit dat je óók paardrijdt betekent dat je dus ook de mest overal laat lopen ofzo. -O- :roll: 8)7 #)