eva_nappie schreef:volgens mij heeft het ook met je verzekering te maken
het was (dacht ik) zo dat als je je ruiterbewijs hebt dan ben je verzekerd als je buitenrijdt en als je die niet hebt dan mag je alles zelf betalen als er iets gebeurt.
en ook voor het mennen, als je je ruiterbewijs hebt en geen koetsiersbewijs ben je evengoed verzekerd
ik weet dit niet helemaal zeker, maar volgens mij zat het ongeveer zo
Dit klopt niet helemaal.
In principe ben je als je buitenrijdt met een paard gewoon WA-verzekerd. Ofwel je hebt zelf een WA-verzekering, of je gaat met je ouders mee in de WA
Deze verzekering dekt de schade mocht die ontstaan na een ongeval. En als het niet jouw paard is en er gebeurt iets, dan is de eigenaar van het paard zelfs aansprakelijk als ik me niet vergis.Als je een ruiterbewijs hebt, heb je een persoonsgebonden verzekering die tot een x bedrag aan schade vergoedt mocht dit ontstaan als je op een paard buitenrijdt. In dat geval maakt het (voor zover ik weet) niet uit of het je eigen paard is of het paard van iemand anders.
Zou een beetje krom zijn dat je niet verzekerd zou zijn als je buitenrijdt met een paard maar geen ruiterbewijs hebt; dan zouden ze immers het ruiterbewijs wel verplicht stellen. Want reken maar dat jij niet blij wordt als er schade ontstaat en je moet de schade vergoeden van 5 auto's die op elkaar geknald zijn waarvan er 3 total loss. Is geen goedkoop 'grapje' hoor!
Bedoel dit uiteraard niet aanvallend, maar even om er een voorbeeld bij te halen 
En wat betreft het begeleidingsbewijs als je een normaal ruiterbewijs hebt, dat is ook een fabel.
Heb hierover nog gebeld met de Stichting Recreatie Ruiter, die de ruiterbewijzen afgeeft. Zoals ik net al zei, is de verzekering die bij een ruiterbewijs hoort persoonsgebonden. Als ík dus als begeleider van zeg 10 andere ruiters verantwoordelijk zou zijn, dan is de verzekering heus niet blij als er 10 paarden op hol gaan en de alle ontstane schade moet betalen. Gaan ze natuurlijk niet doen, dan zou het ruiterbewijs (of in elk geval het verlengen ervan) een stuk duurder zijn.Wat wel kan, is dat sommige maneges alleen begeleiders laten rijden die een ruiterbewijs hebben, omdat ze dan een soort "examen" hebben afgelegd en dus een soort "bewijs" hebben dat ze weten hoe ze zich in recreatiegebieden en in het verkeer op een paard moeten gedragen. Echter, verzekeringstechnisch haalt het weinig uit - in elk geval niet op het persoonsgebonden ruiterbewijs. Het kan wel zo zijn dat als die manege een verzekering heeft afgesloten voor buitenritten, dat er een eis is dat de begeleider van de groep in het bezit is van een ruiterbewijs. Maar hoe dat zit weet ik verder niet, ik weet alleen dat het verzekeringstechnisch niet waar is dat je anderen "op jouw ruiterbewijs" (dus jouw individuele verzekering) mee naar buiten kunt nemen. Wil je dat wel, moet je - meen ik - een aparte verzekering afsluiten (welke maneges bijvoorbeeld vaak wel hebben). Mocht je wel willen weten hoe dit verzekeringsverhaal zit met groepen begeleiden, dan zul je met de SRR of een andere verzekeringsmaatschappij contact op moeten nemen denk ik

Correct me if I'm wrong, maar heb toen zelf een en ander uitgezocht en gebeld met aantal instanties, mijn oude werkgever heeft ook nog een aantal dingen qua verzekeringen uitgezocht vorig jaar/iets langer geleden. Precieze details weet ik allemaal niet, maar in grote lijnen stak het zo in elkaar. Als je 't precies wilt weten zou ik gewoon contact opnemen met de Stichting Recreatie Ruiter (SRR)!
Tot zover even mijn kennis