Pony wil buiten nog steeds alleen maar hard, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rienie1986

Re: Pony wil buiten nog steeds alleen maar hard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:51

Ik lees dit ook even mee. :j
Toevalllig vanavond een buitenrit gemaakt met een vriendin van me! Nou ik had mijn handen vol aan m'n paardje! Rij haar normaal op een dubbel gebroken bitje en buiten hang ik er dan extra een martigal aan, aangezien ze nog wel eens haar hoofd omhoog wil doen, als je ff een sprintje trekt, en dan kun je helemaal niks meer!
Maar ze is alleen goed te rijden buiten op dit bit, maar vanavond was het een feest, ze wou alleen maar hard, hard, hard! Constant voor dat andere paard willen komen en als je dan terug wou nemen, trok ze me gewoon uit het zadel en wou ze alleen nog maar harder!
Nu zeiden ze op stal om even een paar keer met een scherper bitje te gaan rijden.Passoa of stang.
Dat ze even weet, wie er de baas is buiten en dat ze mijn tempo aan moet houden.

Wel interessant topic, om te lezen hoe de rest dit oplost.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:08

Passoa lijkt me een goed idee, misschien wordt ze wat milder van de alcohol :+
Scherper bit (of hackamore) kan wel als je maar wel heel goed beseft wat je in handen hebt. Oude paard van mijn vriend had dat bij buitenritten ongeveer 1x per jaar even nodig, in de lente "vergat" ze altijd wel een keer dat ze zich aan een bepaald tempo had te houden en werd er dan dus ook weer 1x aan herinnert dat het niet gewenst was. Dan was het voor de rest van het jaar weer duidelijk ;)

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:52

Lous schreef:
Mijn haflinger is een geval apart. Je kunt haar helemaal in het zweet rijden, ze blijft energie voor tien hebben en zeker als je na het rijden nog eens iets leuks gaat doen, zoals een bosritje maken.

Haha dat heeft mijn pony ook maar meestal ga ik eerst een groot stuk doorzitten/lichtrijden en verschillende gangen. Meestal denkt hij er dan niet zo veel meer aan om hard te willen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:57

mijn vp is ook zo. Longeer die altijd een half uur flink zwaar, daarna is ze vaak zo mak als een lammetje.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:01

Ik lees ook even mee.
Ik denk dat een scherper bit (pessoa) dit probleem niet gaat oplossen, ik denk dat je het probleem zo verplaatst? Dan trekken ze uiteindelijk toch ook door het scherpere bit heen? als dat niet meer werkt, wat dan?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:40

shadow19871 schreef:
Ik lees ook even mee.
Ik denk dat een scherper bit (pessoa) dit probleem niet gaat oplossen, ik denk dat je het probleem zo verplaatst? Dan trekken ze uiteindelijk toch ook door het scherpere bit heen? als dat niet meer werkt, wat dan?

Daar heb ik dus ook schrik voor. Je gebruikt het 1 keer, 2 keer, 4 keer, voor je het weet kan je niet meer zonder en heb je met het scherp bit hetzelfde probleem...