Kan ieder paard op buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Robin

Re: Kan ieder paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:40

Ik ben zo'n ruiter met een pony die wel naar buiten kan, maar ik kan niet naar buiten met hém. Erg jammer.

Bij een vorige pony hebben we het rustig opgebouwd door na het rijden over de weg uit te stappen en dan steeds iets verder gaan. En ik nam altijd iemand mee op de fiets.

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:22

Nou het is vast wel bij veel paarden gewoon aan te leren. Maar sommige paarden zijn er ook niet voor geschikt om echt een buitenrit te maken.
Het zou denk ik geen kwaat doen als je gewoon aan de hand eerst veel naar buiten gaat. Eerst maar een klein stukje en dat herhaal je een paar dagen en dan weer iets verder lopen en dat ook een paar dagen herhalen en zo verder misschien kan je dan straks wel aan de hand t hele bos door!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:21

Ja met elk paar kan je naar buiten /3
alleen met de 1 wat makkelijker dan met de ander.

_suus19_Jarig

Re: Kan ieder paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:26

Ik denk ook wel dat ieder paard naar buiten kan :)
Je bent iig goed begonnen om rustig vertrouwen te krijgen! En als ik je verhaal zo lees is het niet dramatisch, alleen wat onwennig. Lijkt me logisch voor de eerste keer, en dan ook nog helemaal alleen.
Mijn paard is ook altijd heel kijkerig en schikkerig en gevoelig. Maar op buitenrit ontspant hij juist helemaal. Natuurlijk vindt hij soms wat eng, maar daar komt hij dan wel weer overheen.
Onze andere pony is met een ander paard erbij heel stoer, maar durft niet alleen weg. Dit zijn we langzaam op gaan bouwen, met lopend iemand ernaast, en nu kan hij al een klein rondje zelf :) Dus ik denk dat het zelfs bij hem te leren is.
Voor het ene paard zal hooguit wat meer geduld nodig zijn dan voor het andere paard.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:48

MarliesV schreef:
Elk paard durf ik niet te zeggen maar bijna elk paard wel.

Je bent goed begonnen. Eerst aan de hand vertrouwen opbouwen buiten.

Later onder het zadel met iemand er bij zodat ze steun heeft. Een wandelaar, fietser of braaf ander paard.

Je zou ook eerst na de training kunnen beginnen met een rondje uitstappen buiten en dit opbouwen.

Sommige paarden blijven kijkerig maar wel prima te rijden als ze vertrouwen krijgen en steun hebben aan de ruiter.

Absoluut niet mee eens. Je houd er niets aan als hij schrikt aan de hand, kun je er veel beter op zitten. Om maar niet te spreken hoe gevaarlijk het is als jij erop zit en een ander ernaast hem vasthoud. Als die persoon hem niet kan houden zit je erop met een touwtje erachteraan, dan vraag je om paniek.

Gewoon naar buiten gaan met 1 a 2 andere brave paarden, dan komt het helemaal goed. En ook zelf je niet te druk maken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:50

kareldeg schreef:
Absoluut niet mee eens. Je houd er niets aan als hij schrikt aan de hand, kun je er veel beter op zitten. Om maar niet te spreken hoe gevaarlijk het is als jij erop zit en een ander ernaast hem vasthoud. Als die persoon hem niet kan houden zit je erop met een touwtje erachteraan, dan vraag je om paniek.

Gewoon naar buiten gaan met 1 a 2 andere brave paarden, dan komt het helemaal goed. En ook zelf je niet te druk maken.

Ik weet niet hoe jij je paarden normaal gesproken opvoedt, maar je zorgt natuurlijk wel dat je weet hoe je paard zich gedraagt bij schrikreacties voordat je naar buiten gaat. Een paard dat zo explosief schrikt dat "je er niets aan houdt" heeft nog een stukje basisopvoeding te krijgen en daar wil je ook niet opzitten als hij schrikt. Als een paard zo redeloos er vandoor gaat bij een schrikreactie zit ik er toch echt liever niet op, want je hebt niets te zeggen over richting en tempo. Dat vind IK pas onverantwoord.
Je laatste zin ben ik het dan wel in principe mee eens, met alleen de kanttekening dat een paard gewoon een stuk basisopvoeding moet hebben gehad voordat je er het erf mee af gaat. Maakt mij niet uit of je het erop of er naast doen, maar met stabiele paarden erbij is altijd een goed idee.