Staken met buitenrijden en niet voorop willen rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:16

frankiej schreef:
is waarschijnlijk een dominantieprobleem. wij hebben er hier ook een. flink hard aftuigen helpt wel en dan bedoel ik echt hard. zelf niet erop zitten maar ernaast blijven anders heb je kans op steigeren of weet ik allemaal wat

Dit vind ik echt belachelijk. Een keer een mep verkopen oke, maar 'aftuigen terwijl je ernaast staat' vind ik wel erg bruut :( of word jij ook elke x lam geslagen als je iets niet doet :(

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:23

Jeetje wat een manieren van je paard rijden op buitenrit zeg :=
Mijn pony loopt ook niet vlekkenloos alleen op buitenrit, maar dan ga ik haar nog niet helemaal aframmelen..
Door zo af te meppen, maak het het mi alleen maar erger..

UrbanL

Re: Staken met buitenrijden en niet voorop willen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:27

paar keer mee rijden met ETR dan zien ze de lol erin. Probleem wat je nu hebt is dat je van een groep wegrijdt en en vind dat prima en de andere wil dat niet.

Bij ETR kan je aansluiten bij vreemde of alleen rijden op afstand dan leren ze dat het goed is en dan zal het thuis ook beter gaan. Ik heb dit ook bij die van mij gehad dit moest dus gewoon groeien.

Denk eraan blijft een kudde dier.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:31

Ik ben misschien blond. Maar wat is ETR?????

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:32

Enjoy the Ride.... van Knhs buitenritten rijden alleen of samen.

Is georganiseerd en zijn vaak erg mooie routes.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:36

jammer dat je hier allemaal reacties krijgt van flink meppen. ik heb precies het zelfde probleem met mijn merrie, en los het heel anders op. puur geduld!!! maar mijn merrie loopt nu vrolijk voorop, helemaal alleen en voor aan de groep. ik heb telkens gewacht laten snuffelen en kijken, maar heel duidelijk zijn dat je niet terug gaat, wat zij ook doet. zo sta je dan wel eens ergens een halfuur en 10 meter verder weer een halfuur. maar mijn merrie weet nu dat we noooooit terug gaan als ze zo doet, maar dat ik altijd samen met haar ga en het dus ook veilig is voor haar, waar ik haar ook naartoe breng! ga alsjebliefd niet slaan en schreeuwen. miss lost dit het probleem voor jou op, maar je paard zal er heel onzeker van worden. ik weet vrijwel zeker dat je paard gwn onzeker is en het ook niet leuk vind om alleen te gaan. dat is alleen even wennen. mijn merrie ging ook volle vaart achteruit. hoe meer druk, hoe harder achteruit. ben zo ook wel in draad en sloot terrecht gekomen. uiteindelijk weet ik de beste manier voor mijn paard. enkel niet toestaan als ze wil omdraaien. verder ontspannen, lange teugel, geen druk. echt waar, soms word je helemaal dol! maar het gaat zeker goed komen. succes!!

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:40

Beauty_J schreef:
elke reactie heeft een oorzaak') dus ook het staken.. zoek de oorzaak dan vind je de oplossing!.. maar slaan is geen oplossing.. een paard doe je dingen samen mee.. en die dwing je niet..

mooi gesproken!!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:07

Ojee ben ik niet mee eens...ik ben nog altijd de baas dus als ik hem wat vraag moet hij het gewoon doen. Bij niet luisteren is het gelijk straf.

Jullie willen vriendjes zijn en dat geeft naar verloop van tijd problemen. Duidelijk zijn naar ieder dier JIJ bent de baas en niet andersom.

Veel paarden willen niet mee omdat ze verwend zijn of niet gewend zijn alleen te lopen dit kost tijd en dat leer je hem door duidelijk te zijn en niet door hem aub op je knieen te vragen en ook niet met strontwerken dat geeft je paard teveel tijd om te bedenken dat die nu kan gaan verzinnen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:09

marisseudine schreef:
Beauty_J schreef:
elke reactie heeft een oorzaak') dus ook het staken.. zoek de oorzaak dan vind je de oplossing!.. maar slaan is geen oplossing.. een paard doe je dingen samen mee.. en die dwing je niet..

mooi gesproken!!

Hoe straf je je paard als die echt wat stouts doet wat gevaarlijk kan uitpakken....

Door te zeggen: Foei jongen/meisje dat mag niet wil je dat niet meer doen??.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:28

Prisca schreef:
Hoe straf je je paard als die echt wat stouts doet wat gevaarlijk kan uitpakken....

Door te zeggen: Foei jongen/meisje dat mag niet wil je dat niet meer doen??.

Hangt er vanaf hoe je paard op de straf reageert.. Als hij door zo een mep juist opzij een sloot of voor een auto springt is dat ook gevaarlijk.

Ik ben niet zo van het slaan in dat soort situaties meer van stoicijns volhouden. Vaak staken paarden uit onzekerheid en door ze te slaan bevestig je het feit dat het eng is.

Duidelijk zijn en slaan horen niet bij elkaar. Slaan is meer een kwestie van je eigen onmacht tonen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:31

Wow, wat een adviezen worden hier gegeven! "flink hard aftuigen helpt wel en dan bedoel ik echt hard", "blijven slaan totdat je in rengalop zit".... 8)7 Om te huilen, serieus.

TS, laat ik vooropstellen dat ik jou en jouw paard niet ken en dus ook niet kan beoordelen of er hier wel of geen angst in het spel is, wat voor karakter jouw paard heeft en wat dus de beste oplossing biedt. Bij de ene werkt juist begrip het beste, de ander moet op zijn plek gezet worden (en dit hoeft niet door 'm in tweeen te slaan).

Wat je denk ik, afgaande op jouw informatie, het beste kan doen is toch het terrein afgaan met iemand anders. Omdat je aangeeft dat je bang bent dat je in de sloot belandt, is het niet verstandig dit in je eentje daar te doen. Zoek in het bos een veilige plek uit waar je kan proberen om voorop/naast het andere paard te gaan. Als je dit namelijk doet op een plek waar je net zolang door kan blijven gaan tot het je lukt, heeft dit veel meer zin dan een plek waar je telkens moet "onderbreken" omdat je anders in de sloot ligt (met de kans dat het paard juist de sloot opzoekt).

Wanneer je naast het andere paard wil komen, gaat het vooral om jouw gemoedstoestand. Als je ook zelf maar enige twijfel hebt dat het je niet gaat lukken, gebeurt het niet. Bedenk voor jezelf dat je "die knol" voor die andere krijgt, al is het het laatste wat je doet. Klinkt misschien raar of grappig, maar deze instelling helpt echt. Het enige antwoord dat je accepteert, is ja baas en niets minder. Oftewel, handen naar voren, been geven en desnoods een tik/schreeuw. Je moet het zo zien dat je alle andere richtingen (opzij, achterwaarts) afsluit en als enige de voorwaartse richting als mogelijkheid openlaat. Als je dit met genoeg overtuiging doet, is afranselen niet nodig en zal het paard het doen. Wil hij opzij, dan stuur je hem weer recht; wil hij achterwaarts, dan geef je een tik. Gaat hij voorwaarts, dan beloon je. Zo laat je ook zien wat hetgeen is dat je wel wilt. Het zal de eerste keer misschien even duren (afhankelijk van hoe overtuigend je bent), maar met elke keer zal het makkelijker worden. Succes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:33

Mijn hemel ik lees hier dingen waarvan ik amper kan geloven dat mensen dat écht op internet als advies geven... Wij hier achter onze comp. hebben deze combi nog nooit gezien! hoe kunnen we dan een advies geven.... Helemaal als het adviezen betreft die niet veel verder komen dan 'slaan'. beetje jammer.

dit soort dingen zijn meestal een kwestie van meer balans tussen dominantie en vertrouwen. ja, het paard moet doen wat jij zegt omdat jij de baas bent. MAAR niet elk paard gaat daarmee zomaar akkoord. er zijn nu eenmaal paarden die zéker willen weten dát je ook echt de baas bent, want dat bepaal jij niet, dat bepaalt het paard. en pas als jij je bewezen hebt, gaat ie onvoorwaardelijk luisteren.
Ik lees dat je zelf bang bent dat er iets gebeurt, dat merkt een paard ook. die onzekerheid van jou merkt hij onmiddelijk op, en hij reageert daarop. hoe moet hij luisteren naar iemand die het zelf eigenlijk niet zeker weet?

stap jij liever in het vliegtuig bij een piloot die 9 van de 10 keer goed landt, of bij ééntje die 10 van de 10 keer goed landt?

Je bewijst je overigens niet door hard en raak te slaan, maar door je paard te laten zien dat jij het allemaal wel weet. jij wilt dat je paard onvoorwaardelijk luistert, dan vraag je nogal wat. waarom zou hij dat doen? Bij een paard werkt het zo, als je ze een goede reden geeft om te luisteren zullen ze dit ook doen. onzekere mensen die maar beginnen te meppen zijn niet de beste leiders, net als de onrustige, onzekere meppende paarden dat in de groep niet zijn.

mijn ervaring is dat dit soort dingen gewoon wat tijd nodig hebben. met slaan creëer je stress, en dat wil je juist niet want dan betekent het verlaten van het erf dus stress. hou dus de stress zo minimaal mogelijk, hoe gaat het als je aan de hand gaat en halverwege opstijgt?
let goed op de signalen van je paard naar jou toe, werk aan verfijning en onvoorwaardelijk luisteren naar je 'gewone' rijhulpen. je paard moet op je kunnen vertrouwen, wil hij zijn hele wezen in jouw handen leggen. zorg dan ook dat je dat waard bent.

_MF_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:33

mijn paard doet dit bij een rooster midden in een tunneltje die veel gebruikt word..

tijden last van gehad, en ik ben als de dood dat ze een keer een fietser een tik gaf of iets.
kom ik bij dat rooster, vaders mee op de fiets, komt er een ligfiets, ik denk, nou dit word heb hoor, daar gaan we..
ze zag hem nieteens -.- zo erg was ze op dat rooster aan het letten...

nu heb ik sinds gister de perfecte oplossing gevonden :P

slaan, schoppen werkt nooit, paard gaat idd alleen maar achteruit.

ik ben afgestapt en gewoon 100 x over dat rooster gaan lopen.
op een bepaald moment dacht mijn paard echt, oke oke,, ik snap het nu wel..
vandaag weer hetzelfde gedaan.

die gaat echt niet meer stilstaan hoor :P anders weet ze dat ze er nog 100 x overheen han gaan lopen ;P

gewoon lekker gaan lopen, wat maakt het uit dat je daar een uur staat heen en weer te lopen, als je paard ervan leert dat hij/zij in het vervolg gewoon door moet lopen?

je kan het ook nog altijd aan een ervaren iemand in je omgeving vragen.

of neem een rustig en consequent(geen idee hoe je dat schrijft..;p) iemand mee, die jouw paard evt aan de hand mee neemt.
een paard kan veel steun vinden bij iemand, ookal is het maar iemand op de fiets die niet altijd iets voor je kan betekenen!

veel suc6! hopelijk kun je vlotte ritjes gaan maken zonder dat je paard denkt, bekijk het maar.. :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:40

Die van mij deed dat eerst ook.. steeds als we een rondje uit gingen stappen liepen we er voor uit, gingen we de eerste rechts en weer rechts zodat we aan de achterkant van stal kwamen..
Verderop in de straat ligt een groene bak waar ze dode dieren onder leggen en dat is natuurlijk eng.. die zag hij al voordat we die straat voorbij waren dus wou die snel daarin :D
Eerst sloeg ik hem ook helemaal lens maar dat werkte niet..
Ik zette hem in de richting waar hij heen moest en liet hem stil staan, toen been geven en als hij naar voren ging belonen, als hij naar achteren ging niks doen maar zorgen dat hij niet omdraaid.
Ook al geprobeerd om aan de andere kant van de weg te gaan lopen? werkte bij mij wel :j

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:41

_MF_, afstappen zou ik niet zomaar doen ;)
Als paarden niet naar voren willen en er staat druk op de teugels, hoeft het paard maar 1x zijn hoofd omhoog te trekken en hij is los ;)

_MF_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:51

mijn paard heeft geleerd dat ze mij hoort te volgen.
op het moment dat ze voor het rooster aarzeld en besluit stil te staan of achteruit te gaan,
dan stap ik af, ze loopt dan achter mij aan over het rooster, op het moment dat wij over het rooster lopen,
let ze meer op mij dan op het rooster zelf, omdat ze er niet alleen voor wilt staan.

vanaf haar rug kan ik haar niet het vertrouwen geven dat het rooster niet eng is.
ze denkt waarschijnlijk gwn zoiets van, eerst zien dan geloven, als jij gaat, dan ga ik.

mijn paard heeft zich nognooit los getrokken met hoofdstel in.

wel met halster, maar daarom gebruik ik ook een hengstenketting.

met buitenritten gebruik ik sinds 2 dagen ook een pessoa,
dus trekken zou ze zeker niet doen.

dit is mijn oplossing voor haar gedrag.

iedereen heeft zijn eigen manier, en proberen mag altijd :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:00

Hangt ook van het paard af, hoe je het oplost.
En de reden waarom een paard staakt: verlatingsangst (van de andere paarden weg), geen zin, angst omdat ie het niet gewend is, onzekerheid etc.

Mijn paard was 8 toen ik haar kocht, zij was ook niet gewend om buiten te rijden.
Ik heb het gewoon voorzichtig opgebouwd.
Zij had geen verlatingsangst, ze vond het helemaal niet erg om van het erf af te gaan.
Maar wel onzeker 'voor het onbekende'.

Stilstaan en kijken mocht ze van mij, zolang ze maar niet achteruit ging lopen.
Ik liet altijd de teugels zo ontspannen/los mogelijk zodat ze makkelijk om zich heen kon kijken.
In het begin deden we 10-15 minuten over 300 meter, maar ze ging wel vooruit.
En daar beloonde ik haar voor, als ze weer ging lopen.
Het stilstaan negeerde ik helemaal, bleef zelf ook ontspannen zitten. :D
En als ze weer ging lopen, ging ik haar ook niet aandrijven omdat het niet snel genoeg ging. Ik liet haar gewoon maar lopen.
Daarom heeft ze eigenlijk ook nooit achteruit gelopen, gesteigerd, gedraaid of wat dan ook, omdat ik haar vrij liet en gewoon liet kijken.

Nu kan ik zelfs alleen met haar naar het bos, en ook het tempo bepalen.
Als ze iets eng vindt, blijft ze nog wel eens stilstaan en kijken, maar dat komt steeds minder voor.
Maar ze wordt niet nerveus, omdat ze weet dat ik haar niks zal doen.
En als ze er langs gaat, beloon ik haar alsof ze een grote prestatie heeft geleverd. :)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 23-07-12 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:08

_MF_ schreef:
mijn paard heeft geleerd dat ze mij hoort te volgen.
op het moment dat ze voor het rooster aarzeld en besluit stil te staan of achteruit te gaan,
dan stap ik af, ze loopt dan achter mij aan over het rooster, op het moment dat wij over het rooster lopen,
let ze meer op mij dan op het rooster zelf, omdat ze er niet alleen voor wilt staan.

vanaf haar rug kan ik haar niet het vertrouwen geven dat het rooster niet eng is.
ze denkt waarschijnlijk gwn zoiets van, eerst zien dan geloven, als jij gaat, dan ga ik.

mijn paard heeft zich nognooit los getrokken met hoofdstel in.

wel met halster, maar daarom gebruik ik ook een hengstenketting.

met buitenritten gebruik ik sinds 2 dagen ook een pessoa,
dus trekken zou ze zeker niet doen.

dit is mijn oplossing voor haar gedrag.

iedereen heeft zijn eigen manier, en proberen mag altijd :)

Mijn pony heeft ook geleerd om te volgen, maar als hij iets engs ziet gaat écht niet mee als hij iets engs vind.
Ieder paard, nouja bijna ieder paard, trekt zijn hoofd omhoog als er te veel druk op de teugels komt, maakt niet uit of je een liverpool stang hebt of een simpel trensje ;)
Maargoed, ieder zijn ding, maar ik stap nooit meer af

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 07:20

ik stap ook altijd af als ik voel dat het echte angst is. er is een groot verschil tussen zich ergens makkelijk vanaf willen maken en echt angst. Mijn paarden lopen stuk voor stuk zonder een enkel twijfeltje mee als ik er vooruit loop, hoe groot, gemeen of gevaarlijk iets ook lijkt. ik loop er dan ook recht op af, en dat maakt ze dapperder en nieuwsgierig. de volgende keer doen ze het dan zonder die hulp van mijn kant.

als het wel een geval is van 'zich er makkelijk vanaf willen maken', dan voel je dat ook snel genoeg. leer dat verschil zien/ voelen/ onderscheiden, dan kan je je paard bieden wat hij nodig heeft, ipv hem eers 'lens te slaan', zoals hier geschreven wordt, en daarna dan tot de conclusie te komen dat je ernaast zat.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 07:36

Ohh het was zoo herkenbaar :')
Op sommige momenten ging ze gewoon compleet in de staak.
Ze draaide als een gek om en wilde de andere kant op.
Als je der terug draaide, liep ze met een noodvaart achteruit. ( sloot of wat dan ook, maakt niets uit )
Wanneer je der voorwaarts wilde rijden ging ze kaarsrecht overeind of gaf ze een bok.
En inderdaad, wanneer ze wél liep, liep ze ook echt als een zonnetje.
Perfecte rem erop, luisterde keurig naar alle hulpen, en was súper verkeersmak.
En het gekke is, als ze iets eng vond, vertrouwde ze me volledig.
Ze blies en deed, maar ze zou er (soms met een beetje aanmoedigen ) altijd langsgaan.

Na heel veel oefenen gaat het steeds beter, nooit terug gaan als je pony staakt. ALTIJD wanneer jij ze omdraait.
Verder heel veel geduld en consequent zijn. Ik ben ook gewoon vaak alleen gaan buitenrijden, met een ander paard erbij was ze namelijk wel lief ( voor en achterop). Dus heel veel rijden zonder andere paarden ( voor de veiligheid eventueel iemand op de fiets mee ) en oefenen oefenen oefenen..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:22

TS, mijn paard had hier vroeger ook veel last van. Ik heb het op twee verschillende manieren aangepakt, beide werken voor mijn paard. Het staken ging bij mijn paard ook zo ver dat we in onze achteruit velden en sloten inliepen en als dat niet werkte, kreeg ik even een steigersessie op mijn dak.

Manier 1, als paard bang/onzeker is en daarom staakt: paard staakt, reageert niet op het been, tenzij met achteruit lopen. Prima, blijven we wel staan. Maar we blijven dan wel stilstaan met hoofd in de juiste richting, geen gedraai, geen achteruit gaan, niks. Hier moet je een beetje een lange adem voor hebben, je kan zomaar een kwartier stilstaan in de juiste richting. Uiteindelijk had mijn paard zoiets (na veel vruchteloos proberen om te draaien richting thuis, dat mag je niet toelaten, we blijven staan in de richting dat je uit wilt!!), ok dan maar, en liep uit zichzelf terug naar voor. Uiteraard uitgebreid belonen. Na een tijdje valt het kwartje echt wel, staken heeft geen zin, we kunnen uiteindelijk toch enkel vooruit, anders staan we net zo goed gewoon uren stil ter plaatste. En uiteindelijk wordt elk paard dat wel beu ;) De clue is dat jij de langste adem moet hebben.

Is misschien eens het proberen waard als je je paard niet verrot wil slaan :)

Manier twee, als paard niet meer onzeker/bang is: na een tijd was paardlief gewend alleen op pad te gaan, en was zijn staakgedrag (dat dus al een enorm stuk geminderd was) duidelijk om te klieren. Dat zag je ook gewoon aan alles, dat hij even wou proberen of het nog werkte. Op zo'n moment kreeg hij één welgemikte tik van de zweep (en dan echt een tik, paard wordt nooit met zweep gereden dus die reageert al op een tikje alsof hij een wespensteek kreeg), zodat hij echt een megasprong naar voor nam en weer vooruit ging. Timing is belangrijk, één keer been, niet reageren is metéén een tik van de zweep achterna, het is voorwaarts en dat weet 'ie goed genoeg! Uiteraard belonen als hij netjes voorwaarts gaat, ook niet meteen in reflex aan de teugels trekken moest hij een sprong vooruit maken, élke voorwaarts reactie is goed, zelfs een galop for that matter. Daarna kan je gewoon weer rustig verder rijden.

Succes!

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:53

nickynicole schreef:
brownhorse schreef:
Meteen als hij stopt een megamep, geen seconden later.
Ik zou het staken opzoeken om het af te leren.
Als hij bokt of stijgert op je zweep, Nog een mep tot hij loopt.
Als hij niet luisterd, gewoon blijven meppen.

Dit zijn geen geliefde bokt-uitspraken :o

Nee, dat weet ik :)
Maar 't werkt wel (Bij mijn pony dan :) )

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:35

Door te zeggen: Foei jongen/meisje dat mag niet wil je dat niet meer doen??.[/quote]

Ik weet niet waar jij de informatie vandaan haalt dat het paard zo gestraft word. wat wel zeker is, is dat het paard bij straf (slaan of verhefde stem) in de stress schiet in dit geval. nergens staat dat het paard overal mee wegkomt. het lijkt mij ook meer zo, dat je een paard niet KUNT dwingen in dit geval. geloof mij dat ik alles al heb geprobeerd, van slaan tot stem verheffen. en nu is toch duidelijk gebleken dat mijn paard het best reageert als ik haar laat ruiken, kijken en op haar wacht. als zij omkeert laat ik horen dat dat niet mag en hou ik tegen. kijkt ze weer vooruit, ontspan ik direct. werkt perfect!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:38

natuurlijk. als een paard ECHT BANG is, is hij echt bang. dan moet je wel met een goed verhaal komen om hem toch te overtuigen. in zo'n situatie werkt slaan NOOIT, maar dan ook écht nooit.
als slaan wél werkt was het paard niet echt bang, of niet bang genoeg. simpel zat. angst sla je er nu eenmaal niet uit.

een paard acteert niet, kán simpelweg niet doen alsof hij iets eng vindt. wat wél gebeurt, is dat de eigenaar niet goed kijkt/ het paard niet kan lezen. KIJK dus naar je paard EERLIJK, en niet redenerend vanuit je eigen zin in een buitenritje of je eigen tijdgebrek of je ongeduldige karakter of je pesthumeur, maar kijk EERLIJK naar wat je ziet en voelt. is je paard echt bang? wees dan de dapperste van de twee en laat hem zien dat er niets is om bang voor te zijn, dat jij er bent om het op te lossen. wees duidelijk, terug naar huis gaan we niet, we gaan dat enge overwinnen, hier en nu. geen gepamper, maar wel begrip voor de oprechte angst van je paard.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:18

nou ja .. indd sommige reacties zijn bedroevend!!.... ik heb indd ook goeie ervaringen met gewoon stil laten staan.. en indd ookal sta je mer een half uur stil, uiteindelijk gaat het paard echt wel lopen!!... want dan is het niet zo eng meer. en dan begrijpt een paard ook van oke, ik ga niet eerder naar huis dan dat ik klaar ben....

slaan lost echt niks opm, miss een keer je stem vrheffen, of gewoon praten om je paard over te halen het wel te doen... maar slaan echt NOT DONE!!... kom op zeg, als jij niet in een achtbaan durft slaan we je toch ook niet net zolang tot je de pijn zat bent... O-N-G-E-L-O-V-E-L-I-J-K. BLIJ DAT IK ZULKE MENSEN ONDER WEG NOG NOOIT BEN TEGEN GEKOMEN!