buitenrit zonder hoefijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

Re: buitenrit zonder hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:23

In de meeste gevallen kan het gewoon, met wat beleid.

Met een enkel paard lukt het echt niet zonder ijzers. (Ik heb er helaas zo een)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:25

Kan goed hoor, gewoon opletten of de hoeven niet te hard slijten.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:38

idefix4 schreef:
Bij witte hoeven wel opletten, dat het niet te hard slijt. Maar idd, mijn paard heeft zelfs nog nooit ijzers onder gehad. Die zou volgens mij mét ijzers meer moeite hebben.

Dat klopt ook niet altijd, Devon is de enige met witte hoeven uit onze groep tinkers, hij heeft de hardste hoeven van allemaal, hij kan bijna het hele huifkarseizoen zonder ijzers terwijl zijn broertje die minder op de weg komt eerder ijzers nodig heeft.....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:40

Is geen enkel probleem. Ik had mijn haf eerst ook op ijzers, toen eraf gehaalt en kon gewoon prima op het asfalt, duurt wel even hoor! Bij mij heeft het echt een jaar geduurt voordat 'de stukken er niet meer afvlogen'. Had toen best wel veel scheuren en stukjes eraf, maar daarna was het geen enkel probleem meer.

Goia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:39

x_Quinta_x schreef:
Wat leuk om hier veel dingen te lezen van pro-blootvoets. Want op bokt heb je toch ook veel contra-blootvoets.
TS als je graag wat meer info wil lezen over blote hoeven en natuurlijke slijtage (dus bv door over harde wegen te gaan) dan is http://www.hoefnatuurlijk.nl een heel goede site. Is misschien niet jouw bedoeling zijn om over te stappen naar natuurlijk bekappen. Dat hoeft ook helemaal niet, maar daar kun je ook veel dingen terugvinden over: wat is het hoefmechanisme, waarom is dat belangrijk, waarom is een blote hoef gezonder dan een hoef met ijzer, waarom kunnen ze ook over straat zonder ijzer....
Ik ben de site gaan lezen naar aanleiding van mijn paard met HKO en ik wil ondanks mijn paard zijn hoefprobleem nooit nog ijzers.

ja dit is een zeer goede site en alles lijkt zoooo logisch !
Zeker eens helemaal doorlezen :)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:11

Kan prima, ik rij een tinker x shire met grote voeten, en rij alleen maar zonder ijzers. (hij heeft ook nog nooit ijzers gehad, en ben ik ook niet van plan). Mijn hoefsmid raad zelfs aan om op de weg te rijden, de hoeven worden er enorm hard van, dus is een kwestie van opbouwen, en ik moet zeggen het werkt bij mij perfect. En zijn hoeven zijn zo hard, dat de hoefsmid echt moeite moet doen om hem te bekappen. Het klinkt ook eigenlijk net alsof hij ijzers om heeft. Dus ik zeg lekker zonder ijzers de weg op.

Overigens ga ik hem straks laten beleren voor de kar, dan krijgt hij denk ik wel hoefschoenen om zodra hij voor de kar komt.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:32

Ik draaf welleens een heel stuk over de weg, pony (die nooit op ijzers staat) heeft nergens last van! is niet zo erg dus :)
Edit; spelfout eruit gehaald :+
Laatst bijgewerkt door Amiigo op 12-01-12 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:51

Ja, als jij haar draagt zal de pony er geen last van hebben :+

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 00:16

Waratje schreef:
Ja, als jij haar draagt zal de pony er geen last van hebben :+

Uuuh ik bedoel draaf _O- Haha

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:39

Dat kan prima hoor, gewoon even goed in de gaten houden en opbouwen.

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:54

Mijn haf staat na jaren op ijzers (had hij al toen ik hem kocht) nu ook zonder sinds drie maanden. In het begin liep hij alleen wat gevoelig op een pad met kleine kiezeltjes maar asfalt vanaf het begin geen probleem. Als hij mag kiezen tussen asfalt of het ruiterpad zal hij uit zichzelf op het asfalt gaan lopen, ook draven wij hier wel eens korte stukjes hoor. Deze week komt de hoefsmid en word hij weer bekapt, de laatste gaten van de nagels eruit en zijn hoeven zien er weer super uit!