paard stopt niet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo20

Re: paard stopt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 23:13

Oke, bedankt aleemaal waarmee kan ik het beste beginnnen als eerste, en kunne jullie me handige tips of.sites enzo geven met hoe ik helemaal opnieuw moet beginnen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:20

Volgens mij lees ik dat TS al een hoop heeft geoefend met grondwerken, dus dat zal het niet zijn. Ik denk dat ie gewoon een beetje erg vrolijk is buiten, zou dat kunnen?

Wat je niet moet doen is hard gaan trekken, dan maak je je paard alleen maar sterker in zijn hals. Als hij in jouw ogen te hard gaat, kan je hem op een cirkeltje zetten (let wel op dat hij dan geen druk in zijn mond heeft op het moment dat hij je hand volgt in het cirkeltje), tot hij een beetje tot bedaren is gekomen. Dan gelijk weer belonen met rechtuit laten lopen. Heb je wel een beetje ruimte voor nodig, maar het zou wel kunnen werken. Rondjes draaien is niet leuk, dus hopelijk snapt ie dan dat als hij te snel gaat, dat soort dingen gebeuren :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:20

Goia schreef:
Ik denk dat grondwerk met jouw paard wel zou kunnen helpen, heb er persoonlijk geen ervaring mee maar heb er al veel goede dingen over gehoord =)
En zouden stemhulpen aanleren (aan de longe aanleren) ook niet helpen ?
Ook heb ik al gelezen over de one rein stop, maar ik denk enkel bitloos te gebruiken

Tuurlijk joh, grondwerk is de oplossing voor elk probleem (als ik Bokt moet geloven), Right.......

Eerst en vooral: weet je waarom ie niet wil stoppen?

Ik ken bijvoorbeeld een Draver die liep ook alleen maar hard, harder, hardst. Enig onderzoek leerde dat de eigenaar zich niet realiseerde dat hoe meer druk je op de teugel (en dus het bit) zette, hoe harder een Draver gaat lopen. Daar worden ze op getraind en deze draver had op de baan gelopen.
In goed overleg heb ik toen een vlijmscherp bit erin gehangen en de ruiter daar een beetje bang van gemaakt. Hierdoor durfde hij niet aan het bit te komen; kwam er dus geen druk in de mond en was er voor de draver geen trigger tot hard gaan. Probleem opgelost.

Hiermee is dus NIET gezegd dat een scherp bit de oplossing is; het was hier een middel om de ruiter te triggeren op z'n gedrag. Toen hem dit duidelijk was, was de noodzaak voor het scherpe bit ook weg, omdat we de werkelijke oorzaak (druk op het bit) hadden aangetoond en daarmee weggenomen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:26

Amigo20 schreef:
Bedankt allemaal, ik zal even wat meer info geven.
Sinds ik hem heb doet ie al. Moeilijk met stoppen, alleen in het begin reed ik meestal in de wei/bak, maar daar stopt ie gewoon normaal en met longeren reageert ie op het commando hoooo, en ik doe ook VD met hem. Maar als ik ga buitenrijden reageert hij niet goed op teugelhulpen, of ik nou met of zonder bit rijd of met. Of zonder zadel, dat maakt niet uit, het probleem blijft er, dus aan het tuig zal het niet liggen, hij wil altijd graag zijn eigen kant op of omkeren, en het maakt niet uit of het in stap draf of galop is hij wil niet goed stoppen in welke gang dan ook, en hij is ook niet alleen want ik rijd altijd samen met me buurmeisje.

Dan zou ik de buitenritjes tot trainingssessies maken en hem gewoon gaan leren dat er langs de weg en in het bos ook gewoon geluisterd wordt. Ga maar oefeningen met hem doen, niks lang teugeltje en beppen met je buurmeisje, maar serieus aan je pony werken. Ga schakelen in stap, maak overgangen stap-halt en halt-stap, zorg dat hij op jou let en direct reageert. Maak slingertjes om witte strepen op de weg of om plassen of zomaar. Hou hem scherp aan jouw hulpen.
En gaat hij er dan toch een keer (bijna) vandoor, wees dan niet te bang om hem een keer je (teugel)hulpen te laten voelen. Net als bij een corrigerende tik: hij moet wel binnenkomen, dus zo zacht als mogelijk en zo hard als NODIG. Het is zinloos om te vragen, als hij er vandoor wil moet je EISEN dat hij luistert.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:27

heb je les?
als ik jou was zou ik als je geen verstand hebt van hulpteugels ze niet zomaar gaan gebruiken ook niet met tips van internet.
mischien kan je je instructrice vragen om je te helpen bij verschillende oeveningenmof des noods het rijden met een martigaal of een thiedeman.
als je geen ervaring heb met hulpteugels zou ik zeker niet voor een slof kiezen,met een slof kan je ook heel veel kwaad aanrichten als je niet weet waar je mee bezig bent.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 23:47

Bedankt iedereen voor de tips.
@ waratje
Bedankt, dat is denk ik wel een goed idee, dat ga ik morgen uitproberen :)

@ AdnerB
Nee, ik heb geen les, want de pony staat bij mij aan huis, bedankt voor de info, ik weet niet zo veel van hulpteugels omdat ik ze liever niet gebruik maar ik heb er niks tegen maar meestal denk ik zo van: dat je een paard bvb zelf aan de teugel moet krijgen inplaats van met een hulpteugel maar als het nodig is heb ik er niks op tegen, maar vandaar dat ik er niet zo veel van weet. :)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:49

Amigo20 schreef:
Bedankt iedereen voor de tips.
@ waratje
Bedankt, dat is denk ik wel een goed idee, dat ga ik morgen uitproberen :)

@ AdnerB
Nee, ik heb geen les, want de pony staat bij mij aan huis, bedankt voor de info, ik weet niet zo veel van hulpteugels omdat ik ze liever niet gebruik maar ik heb er niks tegen maar meestal denk ik zo van: dat je een paard bvb zelf aan de teugel moet krijgen inplaats van met een hulpteugel maar als het nodig is heb ik er niks op tegen, maar vandaar dat ik er niet zo veel van weet. :)

mischien kan je opzoek gaan naar een ervaren iemand op dit gebied of een instructrice die jou hierbij kan helpen.
het kan erg gevaarlijk zijn met dood tot gevolg..ik zou hier niet te makkelijk mee om gaan!
wel goed dat je hulp zoekt (dan wel via internet)

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:52

Je zegt dat je met je buurmeisje samen rijdt! Heeft zij ook problemen dat haar pony niet te stoppen is? Misschien zijn de pony's onderling wel wedstrijdjes aan het houden :?

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 23:58

nee, ik heb besloten geen hulpteugels te gebruiken omdat jullie zeggen dat het gevaarlijk kan zijn als je er geen ervaring mee hebt :), maar me buurmeisje heeft geen problemen met stoppen, alleen mijn pony doet het.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:09

Ik zou in jouw geval( vooral omdat je nog zo jong bent) hulp vragen aan een instructrice! Het is voor je eigen veiligheid, en dat zullen je ouders vast ook wel goed vinden! Goed dat je niet aan de hulpteugels begint. En wees met rijden heel consquent in je hulpen, stoppen is stoppen en niet nog een extra pasje naar voren toestaan! Veel succes

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 00:16

Dankje, maar van mijn ouders mag ik geen les omdat ik al 3 eigen pony's heb, en ik kan een instructrice moeilijk mee laten lopen in het bos :D. Haha maar anders was het wel een goed idee.
Alleen mijn pony is een gevalletje apart haha, maar hij is waarschijnlijk ook vroeger mishandeld geweest, mischien dat ie drm niet wil stoppen, misschien is er vroeger wat gebeurd, maar ik wil het iniedergeval oplossen, dankjullie wel allemaal.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:17

fjordnina schreef:
lautje1996 schreef:
Misschien zou je er een hulpteugel aan kunnen doen martingaal,thiedeman of slof zodat je meer controle heb

Tuurlijk, hoe ging het ook alweer? Waar de kunde van de ruiter stopt beginnen de hulpteugels?

Voordat je naar buiten gaat moet je de pony onder controle hebben, zo niet dan moet er gewoon extra geoefend worden in een afgezette ruimte. Dit kan de bak zijn, maar ook een flink weiland om wat meer een buitenrij-effect te creëren.

Ga constant oefenen met remmen. Wordt je bewust van je ademhaling en je zit op het moment dat je langzamer wil.

er zijn paarden die in de bak super braaf zijn en buiten niet te houden zijn op een normaal bitje...
Heb er zelf een.
En veiligheid voor alles, dus als je moet oefenen met buitenrijden zul je toch voor je eigen veiligheid EN voor de veiligheid van anderen moeten zorgen dat hij wel stopt.
Ik rijd buiten met een pessoabitje of een normaal bitje met slof.
En ik gebruik de slof alleen als noodrem.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:21

lautje1996 schreef:
Een thiedeman misschien heb je toch meer controle ,een slof is wat 'scherper'

Een slof is zo scherp als je handen zijn.
Een slof kun je loslaten als je hem niet nodig hebt, een thiedemann soms, ligt eraan hoe strak je hem hebt zitten.

Punt is, je paard kan alleen snelheid maken door lengte in de hals te nemen.
Als jij zorgt dat hij dat niet kan, door bijv een brug met je teugels te maken, een slof, een martingaal (belemmert alleen de hoogte van zijn hoofd) etc dan kan hij ook geen snelheid maken.
Oh en knieën aanknijpen als je (scherpe) ophoudingen maakt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:22

Ik lees nu dat je geen les hebt, dan raad ik geen hulpteugels aan (behalve de losse martingaal) en al helemaal geen scherper bit.
Zonder goede begeleiding moet je niet aan dit soort dingen beginnen...
Dan maar niet meer naar buiten :n

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:25

Ook ik rij buiten met een pessoabit, veiligheid gaat voorop. Maar zou het niet zomaar adviseren zonder dat ik de ruiter(en paard) ken en diens rijstijl. Maar heel vreemd dat je ouders je geen les willen geven omdat je al drie pony's hebt! misschien moet maar eens vragen of ze zelf willen meegaan op de fiets! Kunnen ze het zelf beoordelen!

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 00:39

@ rox en wilvy
Waarom zou ik les moeten hebben om naar buiten te kunnen .
Ik heb vroeger op verschillende maneges gereden alleen nu mag ik dat niet meer omdat ik eigenpony's heb, en ik hoef niet persee hulpteugels te gebruiken om te kijken of hij stopt of een scherper bit, ik ga al andere dingen proberen zoals anderen boven mij zeiden zoals in een volte sturen of van de buitenrit een soort training maken.... En zoals je hierboven hebt gelzen wil ik geen hulpteugels gebruiken omdat ik daar geen ervaring mee heb. En ik mag geen les omdat daar geen mogelijkheid voor is, want er zijn geen maneges in de buurt waar ik met me pony rijdend heen kan want we hebben geen trailer, en het is best wel duur als we ook al hooi/DA/hoefsmid voor 6 pony's moeten betalen want me 2 zusjes hebben ook een klein pony'tje en me zus heeft ook een paard.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 00:40

Ow haha sorry het moet @ griebels zijn allleen het laatste stukje overwrm k niet op rijles mag in voor rox en wilvy

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:41

Er zijn ook instructrices die op locatie komen...

Edit: je hebt les nodig om te leren stoppen, met of zonder hulpteugels. (daarnaast is les goed voor iedereen)
Je gaat toch niet zelf aanklooien als je er geen ervaring mee hebt?

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:50

Misschien kun je via een advestensie op bokt, wel iemand( die bij jouw in de buurt woont) vinden die je kan helpen met dit probleem, maar er dan wel bij vermelden, dat je geen geld hebt! Wie niet waagt, wie niet wint! Succes

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 00:53

Waar slaat die reactie op, jij kent mij en mijn pony niet hoe zou je dan moeten weten dat ik les nodig heb, en als ik niet op les mag kan ik daar niks aan doen, en zoals je kunt lezen heb ik hiervoor heel lang op maneges gereden en ik heb al mijn hele leven pony's, alleen dit is de eerste keer dat ik het probleem heb dat een pony niet wil stoppen, drm vraag ik hulp op bokt, is dat zo raar of zou ik op mijn leeftijd al alles moeten weten. En ik klooi helemaal niet aan, als ik zou aanklooien zou ik geen hulp op bokt vragen maar zelf maar wat uitproberen.

@ rox en wilvy bedankt, aan zulke reacties heb ik wel wat .. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:56

'Les nemen' kan ook één of twee keertjes zijn hè ;) Als de betreffende lesgever ziet van 'Hé, maar dit en dit gaat verkeerd, als je nou dit en dit eens gaat proberen' dan schiet je al een heel eind op. :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:59

Hoi TS,

Waarom reageer je niet op mijn pb?
Ik wil je namelijk wat aanbieden, maar dat ligt aan de omgeving waar je woont.
Ik wil je namelijk ter plekke wat tips/adviezen geven. Ik kan dan zien waarom je pony zo reageert, dit kan natuurlijk verschillende redenenen hebben. Aan de hand daarvan zou ik wat tips kunnen geven.

Maar dan zou ik graag willen weten in welke omgeving je woont, zodat ik weet of het haalbaar is om langs te komen. Dit is overigens een GRATIS aanbieding.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:07

Amigo20 schreef:
Waar slaat die reactie op, jij kent mij en mijn pony niet hoe zou je dan moeten weten dat ik les nodig heb, en als ik niet op les mag kan ik daar niks aan doen, en zoals je kunt lezen heb ik hiervoor heel lang op maneges gereden en ik heb al mijn hele leven pony's, alleen dit is de eerste keer dat ik het probleem heb dat een pony niet wil stoppen, drm vraag ik hulp op bokt, is dat zo raar of zou ik op mijn leeftijd al alles moeten weten. En ik klooi helemaal niet aan, als ik zou aanklooien zou ik geen hulp op bokt vragen maar zelf maar wat uitproberen.

@ rox en wilvy bedankt, aan zulke reacties heb ik wel wat .. :)

Omdat wij via onze computer jou geen hulp kunnen geven die je terplekke nodig hebt. Iemand die er langs staat kan je wellicht beter adviseren.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 01:08

Ik heb op je pb gereageerd :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 09:09

Misschien is het een idee om voorlopig (hoe saai misschien voor jou persoonlijk ook) gewoon alleen stapritjes te maken.
Toen ik mijn Fjord net had zat er ook totaal geen rem op.
Ik moest hem de gehele rit tegenhouden (en dus met strakke teugel rijden, wat ik verschrikkelijk vind op buitenrit) anders was ik hem gewoon kwijt.
Dit was zijn automatisme geworden omdat hij ontzettend veel (te veel) heeft moeten werken waar hij vandaan kwam.
Door hem alleen maar te laten stappen kreeg hij rust in zijn koppie.
En inmiddels rij ik volop met een los teugeltje en dit kan inmiddels ook in alle gangen.
Meneer is soms zelfs liever lui dan moe en sjokt op z'n dooie gemakje een rondje mee thuis.