Aangifte doen? paard krijgt duw van auto ( met poll)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij aangifte doen?

Ik zou wel aangifte doen.
385 (93%)
Ik zou geen aangifte doen.
26 (6%)

Totaal aantal stemmen: 411

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:25

funnyhorses schreef:
Volgende keer afstappen en te voet met je paard aan de hand erlangs lopen!Dan ben je voetganger laat haar dan maar eens uit dr hut komen,kun je meteen uithalen!

Pas op hoor, dit is niet waar! De wet heeft het over bestuurders waar het gaat om personen die paarden of ander vee leiden, zowel te voet of te paard. Je bent dan dus geen voetganger!
Dat even terzijde, zou ik zeker aangifte doen! Te gek voor woorden en daarbij ontzettend gevaarlijk! Volgens mij zou een goede advocaat hier absoluut doodslag van kunnen maken (niet dat je dat wilt, maar even om de ernst van de situatie te benadrukken).

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:27

dan kun je helaas niet veel doen,
kun kunt een klacht melden dat die vrouw jullie paard heeft geduwd met de auto
maar veel meer zal het waarschijnlijk niet worden omdat je op een eigen weg was

Saar88

funnyhorses schreef:
Wat ben je dan als je bijv. met je hond loopt?Zolang IK op MIJN beide poten loop ben ik voetganger,laat een ander dan maar eens iets anders komen bepalen.
Kom nou wat een wereld zeg,kleinzerig rotgedoe om niks!Dat zijn nou van die dingen waar ik echt van kan flippen.Ik heb veel geduld en kan me zeker goed beheersen maar bij zoiets slaan me dan toch echt de stoppen door hoor. :(
(dit is verder geen uithaal naar jou hoor Yessy ;) )

Ik wens je veel succes als iemand bij je aan komt kloppen met een wetboek :+ (zie mijn post hierboven). In de wet gaat het om vee, honden horen daar niet bij.

_Dune_

Wat een idioot! Ook al reden jullie misschien op een pad waar je niet mag komen, dat geeft haar het recht niet om jullie opzettelijk aan te rijden! Ik zou zeker aangifte doen.
Gelukkig zijn de paarden ongedeerd gebleven. Hopelijk heeft het paard dat is geraakt er geen trauma aan over gehouden.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:28

funnyhorses schreef:
Wat ben je dan als je bijv. met je hond loopt?Zolang IK op MIJN beide poten loop ben ik voetganger,laat een ander dan maar eens iets anders komen bepalen.
Kom nou wat een wereld zeg,kleinzerig rotgedoe om niks!Dat zijn nou van die dingen waar ik echt van kan flippen.Ik heb veel geduld en kan me zeker goed beheersen maar bij zoiets slaan me dan toch echt de stoppen door hoor. :(
(dit is verder geen uithaal naar jou hoor Yessy ;) )

Dit klopt niet! Heb het er met mijn autorijschool over gehad.
Als jij loopt en je begeleid een rij/trek dier ben je nogaltijd bestuurder ;)

Maar ik zou zeker aangifte doen. Bah!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:29

Als de vrouw een probleem had met jullie aanwezigheid, had ze dat ook gewoon kunnen zeggen. Of misschien een bordje plaatsen om ruiters er attent op te maken dat ze ongewenst zijn.
Daarom hoeft ze jullie niet aan te rijden met een auto.

Dit had veel slechter kunnen aflopen.
Stel dat ze dit grapje nog eens uit haalt bij iemand anders maar dan met ergere gevolgen?
Alleen daarom zou ik al aangifte gaan doen.
Het maakt niet uit waar het precies gebeurd is, als zij jullie met opzet heeft aangereden heeft ze de intentie gehad jullie te verwonden.
En kan zelfs als moordpoging gezien worden. Je gaat niet iemand met een auto aanrijden als je geen slechte intenties hebt. (En iemand vermoorden mag je zelfs niet in je eigen slaapkamer :+ )

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:30

reed die vrouw jullie op het ruiterpad aan of op de eigen weg pad?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:30

Citaat:

Volgens de wet ben je een bestuurder als je aan de hand met een paard loopt, tenminste dat was 4 jaar geleden zo.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:32

Vergeet niet dat je in Nederland nog geen inbreker in je eigen huis mag neerslaan.

Nee je mocht daar niet rijden, maar dat praat nooit goed wat zij deed.
Het is een poging tot vernieling (paard is voor de wet een ding, dus dan is het geen mishandeling, maar vernieling) en bovendien had ze bij jullie letsel kunnen toebrengen als de paarden niet zo kalm waren gebleven.
En ze heeft ook anderen in gevaar gebracht, als de paarden op hol waren geslagen hadden ze ergens een ongeluk kunnen veroorzaken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:33

Tuurlijk.....als je ergens loopt met je paard,jaaaahh dán komt de wet in aktie nou nou dán zijn ze erbij hoor.Maar wedden dat die aangifte ergens in de onderste la op het buro beland! :(
Dát is Nederland nml,de "zwakkere" is makkelijke prooi,maar het échte werk tjaaaa daar moet zwaar over nagedacht worden en afgedaan met een tik op de vingertjes. :(

Hoe dan ook het spreekt voor zich dat de tijden flink aant veranderen zijn.Nederland wordt steeds voller en dat uit zich duidelijk in het gedrag van de mens.
Niemand gunt een ander iets,overal is bemoeizucht en 0,0 begrip of medeleven. -O-

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 21:33

nicky_rilana schreef:

Dat zou ik eigenlijk niet weten.
We waren al een bocht om, en ik weet niet of dat stuk nog bij haar weg hoorde.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:34

nicky_rilana schreef:

Dat maakt helemaal niet uit.
Je mag niemand met opzet proberen te verwonden al staat die persoon binnen in je huis.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 06-11-11 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:34

Saar88 schreef:
funnyhorses schreef:
Volgens mij zou een goede advocaat hier absoluut doodslag van kunnen maken (niet dat je dat wilt, maar even om de ernst van de situatie te benadrukken).

Al heb je Spong of Moszkowicz, dan nog krijgt die er geen doodslag van. Of de advocaat moet zeer bijzondere manieren hebben :') . Zal eerder poging tot doodslag worden.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:35

Sowieso aangifte doen. Zij reed jullie moedwillig aan met een auto!! Dan spoor je niet.

Dit soort situaties kunnen makkelijk vreedzaam worden opgelost, als ze op jullie was afgestapt en ze had duidelijk gemaakt dat jullie daar niet meer mochten komen, was het punt ook over gekomen. Okee, het was eigen terrein waar jullie misschien niet op mochten komen... Om dan je auto te pakken en een paard+ruiter aan te rijden 8)7 Maakt niet uit dat het een "duw" was.

Maar goed, de poll is duidelijk genoeg.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:36

Ik zou zeker aangifte doen. Natuurlijk waren jullie op een plek waar jullie niet mochten zijn maar dat kan ook een andere manier gebracht worden. Ze mag niet voor eigen rechter spelen en daarbij een ander in gevaar brengen.

WhySoWhite

Aangifte!
Als ik dit lees dan schiet mijn hartslag toch echt wel de 100 voorbij! Rijbewijs 5 jaar afpakken! Mens heeft echt een kink in dr kabel!
Wat is dit joh... Ik ben bang dat als dat bij zou overkomen ik toch niet meer voor mezelf in sta... Ookal ploeg je met zijn 3e haar hele gazon om.. Zij heeft gewoon geen recht een paard aan te rijden...
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 06-11-11 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

[/quote]
Met je paard aan de hand ben je nog steeds bestuurder ofwel geleider van een dier, geen voetganger. Ik zou eerder aangifte doen dan dit advies opvolgen, dan kan zij namelijk aangifte doen wegens mishandeling en ben je verder van huis...[/quote]

(dit is verder geen uithaal naar jou hoor Yessy ;) )[/quote]
Klinkt heel stom inderdaad maar volgens de wet ben je als je naast je paard loopt inderdaad bestuurder of begeleider. Hoe dat met een hond zit weet ik trouwens niet. Regels zijn helaas heel vaag hier haha

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:37

Niels schreef:
Al heb je Spong of Moszkowicz, dan nog krijgt die er geen doodslag van. Of de advocaat moet zeer bijzondere manieren hebben :') . Zal eerder poging tot doodslag worden.

Oeps, die bedoelde ik haha _O-

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:38

Niels schreef:
Als heb je Spong of Moszkowicz, dan nog krijgt die er geen doodslag van. Of de advocaat moet zeer bijzondere manieren hebben :') . Zal eerder poging tot doodslag worden.

Nochtans had ik hier een afgelopen week een verzekeringsexpert op bezoek die beweerde dat wanneer er een pv opgesteld wordt bij een opzettelijke aanrijding (wat dit is) dat dit inderdaad onder moordpoging valt. ('Moord' en niet 'doodslag' aangezien er hier een voorbedachtheid mee te maken heeft. Mevrouw is expres de auto gaan halen.)
En dat jullie niet gewond zijn, maakt daarbij niet uit, het is immers 'poging tot'.
Paard of fiets maakt niet uit, jullie waren als bestuurder het slachtoffer.
Dit kan echt wel een lelijk staartje krijgen voor die mevrouw hoor :j

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:39

Annickkii schreef:
Klinkt heel stom inderdaad maar volgens de wet ben je als je naast je paard loopt inderdaad bestuurder of begeleider. Hoe dat met een hond zit weet ik trouwens niet. Regels zijn helaas heel vaag hier haha

Je bent de geleider van vee als je met je paard aan de hand loopt, dus bestuurder. Een hond is geen vee, dus ben je gewoon voetganger.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:40

Luckystory schreef:
nicky_rilana schreef:

Dat maakt helemaal niet uit.
Je mag niemand met opzet proberen te verwonden al staat die persoon binnen in je huis.

dat mag wel, of tenminste: als er een inbreker in je huis is mag je die zo lang slaan tot hij uit je huis is, en als hij nog een laptop van jou heeft, mag je hem nog net zo lang slaan tot jij die laptop in bezit hebt. dit is allemaal pas veranderd.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:40

Een brommer rijder heeft het eens gepresteerd om mijn beestje van achter aan te rijden en zo op te jagen! _-:(
Nooit geweten dat een brommer zó snel een garagebox in kon vluchten! }> <<)
Die ben ik dus in galop over het asfalt achterna gereden,ik zag écht helemaal duivels rood!!!! }:) -:(-
Dit soort dingen zijn voor mij écht dé druppel,dan gaat bij mij echt een knop om. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:41

Bericht hierboven was een quote, laatste twee zinnen zelf erbij gezet.
Maar anyway, denk dat je met aangifte veel verder van huis bent omdat je ook nog op priveterrein van een ander reed dus zelf ook een overtreding hebt begaan. Niet dat ik absoluut mee eens ben wat die vrouw gedaan heeft, kan echt niet en zou haar daar zeker op aan spreken en uitleggen dat jullie daar reden omdat jullie dachten dat het mocht. En ja dan ook zeker zeggen dat ze dat echt niet kan maken om een paard aan te rijden. Mocht ze dan nog over de rooie gaan zou ik denk ik wel aangifte doen.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:42

Absoluut aangifte doen. Dat jullie fout zaten voor wat betreft het niet mogen rijden op dat pad, doet hieraan niets af. Die vrouw heeft geen enkel excuus om deze actie te ondernemen. Ze heeft bewust gekozen om haar auto in te zetten als wapen en is moedwillig op jullie ingereden. Politie/OM zou dit kunnen aanmerken als poging tot doodslag/(poging tot) zware mishandeling.
En zelf -uiteraard- handen thuishouden, al jeukt het je nog zó na zoiets...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:42

nicky_rilana schreef:
dat mag wel, of tenminste: als er een inbreker in je huis is mag je die zo lang slaan tot hij uit je huis is, en als hij nog een laptop van jou heeft, mag je hem nog net zo lang slaan tot jij die laptop in bezit hebt. dit is allemaal pas veranderd.

Vergeet het.
Je mag jezelf alleen verdedigen als je leven in gevaar is. En dat moet je nog kunnen bewijzen ook.
Bezit mag je niet verdedigen.
Afgelopen week is dat zelfs nog in het nieuws geweest toen een juwelier een overvaller met een mes te lijf ging.
De juwelier wordt hier gewoon voor vervolgd!
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 06-11-11 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt