Vereniging voor recreatieruiters Twente

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:27

Stem laten horen en voor je belangen opkomen is toch een heel andere benadering als "plek opeisen", lijkt mij. Als je iets "opeist" impliceert dat dat je er recht op zou hebben, als je aangeeft dat je graag gebruik zou maken van een terrein en ook bereid bent om daar tijd en moeite in te investeren praat dat toch heel anders. Juist een club als Natuurmonumenten is niet bijzonder paardgezind, dus daar is met diplomatie nog wel het nodige te bereiken, maar met opeisen gaan daar zeker een aantal hakken in het zand. En als het tegen zit nemen ze ook op terreinen elders in het land paardwerende maatregelen in plaats van er ruimte voor te geven.
Besef wel dat de terreineigenaren hun terrein openstellen voor gasten, dat is hun keuze (deels gestuurd door maatschappelijke druk en soms door bepalingen bij aankoop/erfenis/gift van de vorige eigenaar), het is geen verplichting. Er is dus geen "recht op toegang" door ruiters om op te eisen anders dan openbare wegen.
Ga vooral in overleg met terreineigenaren, maar dan vooral met argumenten dat het een verrijking is van de recreatieve mogelijkheden en wellicht zelfs positieve effecten op het natuurgebied heeft (zie het struinen dat bij de Hoge Veluwe mag) en dat je graag aparte ruiterpaden zou zien om andere recreanten niet voor de voeten te lopen (of zoiets).
Wellicht ook een nuttige club om contact mee op te nemen is de Stichting Hippisch Toerisme, die hebben ook in Twente volgens mij al wat werk gedaan en hebben daar dus ook de nodige contacten.

Santano

Re: Vereniging voor recreatieruiters Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:10

Warantje, mee eens. Misschien was de formulering 'plek opeisen' wat onhandig, want ik begrijp dat veel mensen het hier letterlijk opvatten, terwijl dat niet zo bedoeld was en ook helemaal niet confronterend bedoeld. Zoals in mijn reactie op Ikke, ik heb het niet over het direct eisen bij een landeigenaar. Ik bedoel het figuurlijk: dat ik vind dat ruiters ook belangrijk zijn, en nu nog ondervertegenwoordigd/onvoldoende gehoord. Niet direct en letterlijk eisen, maar laten zien dat we bestaan en op een diplomatieke manier opkomen voor onze belangen, zonder de belangen van anderen te schaden. Achteraf had ik het beter anders kunnen formuleren, want nu ontstaat er een discussie die niet nuttig is: we willen het op een uiterst diplomatieke manier gaan doen, en zijn echt niet van plan om op onze strepen te staan. Met overleg en overtuiging willen we het voor elkaar krijgen, niet met dwang of de hakken in het zand.

Uiteraard heeft iedere grondeigenaar, particulier of publiek, het recht om ruiters wel of niet toe te staan, en onder welke voorwaarden. Als een grondeigenaar om wat voor reden ook besluit om geen ruiters toe te laten is dat zijn/haar keuze en recht. Maar ik merk, bijv. o.a. in Twickel, dat door het gebrek aan initiatief van de kant van de ruiters en het ontbreken van een aanspreekpunt, weinig gebeurt, terwijl o.a. voor mountainbikers, waar Twickel ook op tegen was, wel wat gebeurt, mede door initiatief van een fietsvereniging en goede afspraken. Hetzelfde geldt voor bossen waar ooit het bekende 'opengesteld'-bordje (bij veel particuliere landgoederen hier in de buurt) opgehangen is, en op grond daarvan paarden verboden zijn. Navraag leert dat het in een aantal gevallen geen bewuste keuze is van landgoedeigenaren om paarden te verbieden, maar is het, mede door dat bordje en omdat niemand er ooit om heeft gevraagd, gewoon nooit gebeurd is.

De stichting Hippisch Toerisme gaan we er ook zeker bij betrekken. Zij hebben een doorgaande route in Twente ontwikkeld ooit, die prachtig is voor een lange trektocht door Twente. Maar voor de lokale ruiters is deze route maar beperkt nuttig, in ieder geval bij ons in de directe omgeving, omdat het lange routes zijn, over een groot gebied en sommige delen van Twente alleen aan de verbindingszone liggen. Je zou dan alleen op en neer langs die route kunnen rijden, maar dan moet je niet (overal) denken aan een mooi ruiterpad, maar aan een rustige of minder rustige asfaltweg door het buitengebied.

We willen het ook heel gestructureerd aanpakken, beginnend met een (beleids)plan wat het doel is, welke initiatieven en actoren van belang zijn, welke mogelijkheden voor bijv. subsidie of ondersteuning er zijn etc.
Daarna een inventarisatie van bestaande ruiterroutes en zandwegen, en vervolgens kijken waar we eventueel wegen en routes kunnen verbinden. In veel gevallen zal het alleen om eenvoudige verbindingen gaan, in andere gebieden, waaronder Zenderen/Bornerbroek en zoals ik het hier lees ook de Lutte, is het streven een echte route te realiseren, omdat daar bijna niets geregeld is.

Daarbij gaan we met diverse grondeigenaren (natuurmonumenten heeft in de directe omgeving waar ik woon nauwelijks grond, maar er zijn wel particuliere landgoederen en bijv. Landschap Overijssel) praten en kennismaken.

Ook met bijv. lokale boeren is het soms te regelen dat je niet een heel eind langs de 80 km weg hoeft, maar dat je kunt 'afsnijden' als zij hun grond ter beschikking willen stellen. En we willen aansluiten bij de gedragsregels van de NVVR, zodat de routes die we misschien met veel inspanning kunnen samenstellen, niet kwijtraken door onverstandig gedrag van sommigen. Hoewel dat natuurlijk altijd lastig blijft, want we kunnen natuurlijk niemand iets opleggen en dat willen we ook niet.

Verder willen we leren van initiatieven in andere delen van het land. Zo begreep ik dat er in Limburg een knooppuntennetwerk voor ruiters is aangelegd. Ook in Drenthe ligt iets vergelijkbaars. We willen contact zoeken met de initiatiefnemers van deze projecten, om te kijken hoe zij het aangepakt hebben (zowel in de voorbereiding, dus contact en afspraken met grondeigenaren, als in de uitvoering, zoals bordjes/paardenstoelen/kaartmateriaal). Daarnaast zijn er in Twente al veel wandel- en fietsknooppuntenroutes. Ook met hen willen we contact opnemen om van hen te leren en samenwerking te zoeken.

Daarbij zullen we ook op de positieve punten voor de ecologie wijzen. Struinen is mede toegestaan op basis van een onderzoek waaruit blijkt dat zeldzame planten vaak langs ruiterroutes voorkomen. Dit komt omdat het zand daar is omgewoeld, waardoor zaden van kwetsbare planten plek vinden om te wortelen.
Misschien dat we grondeigenaren daarmee kunnen overtuigen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:31

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:33

en als tip om mensen in te zetten als ze tijd hebben. Ik ben bestuurskundige/organisatieadviseur en werk als projectleider. En ik weet toevallig dat Wendy ook bestuurskundige is ;)

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:41

Hoi Anya,

super! Bedankt voor het rapport. En ik zou graag van jouw en Wendy's deskundigheid gebruik maken.
De drie (bestuurskundige) musketiers ;-)