Paarden en ligfietsen: Hoe worden ongevallen voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:00

Mijn relaxte paard schrok de eerste keer ook van een ligfiets die ze niet aan zag komen. Normaal gesproken doet ze een paar pasjes opzij als ze iets spannend vindt, maar toen we de ligfiets tegen kwamen sprong ze bijna weg. Na die eerste keer geen problemen meer mee gehad. Vandaag een ligfiets met een vlaggetje erop tegen gekomen. De fietser zag dat mijn paard het toch wel spannend vond en is even stil gaan staan. Toen was de spanning bij mijn paard weg en konden we elkaar rustig passeren +:)+
Natuurlijk kan niet iedere ligfietser dit zo goed inschatten, maar als ze door een artikel zoals die in de OP wat meer op de hoogte zijn, denk ik dat daar al wel winst mee behaald kan worden.

Niels_Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:30

Dag Ruiters,

Op zich hebben de publicaties het effect, dat er meer begrip en kennis is van elkaar en van de eigenaardigheden. Doorgaan en doorrijden zou ik zeggen.
Omdat ik ook aan het vorige artikel heb meegeschreven, heb ik wat bewuster op het gedrag van ruiters en paarden gelet. Het is goed om te merken, dat ruiters het rekening houden met het paard als zeer prettig ervaren. Communicatie en begrip over de ander is dus een voorwaarde voor goed rijden.

Na het lezen van het artikel snap ik de reden beter, maar het toedraaien van de kont van het paard naar de ligfiets/velomobiel is voor de fietser eng. Je komt dan dicht bij de hoeven en die probeer je juist te vermijden. Ik weet niet wat er geleerd wordt, maar om deze reden zou ik liever aan de zijkant van het paard, en dus met enige afstand, willen passeren.

Ooit heb ik een paard een drukke tweebaansweg over zien kletteren en toen snapte ik ook, dat ligfietsen voor paarden erg eng kunnen zijn. Uit het vorige stuk begreep ik ook, dat vooral racefietsers soms weinig rekening houden met de eigenaardigheden van paarden. Invloed op racefietsers heb ik niet, maar als ze in een groep rijden, staat vaak de naam van de vereniging op hun shirt. Het kan zin hebben om te formuleren, hoe een groep racefietsers een ruiter passeert en zo invloed uit te oefenen. Hou er dan wel rekening mee, dat dit soort groepen graag in het zelfde tempo door willen rijden, en dat achter elkaar rijden (wind) voordeel heeft.

En dan net zoals wij: veel rijplezier!

Boompje1985

Re: Paarden en ligfietsen: Hoe worden ongevallen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:54

ja ik ruik een workshop aankomen!!!! wie voelt zich geroepen??? denk wel dat in de rijbaan fietsen geen succes is dus iemand met een groot betegeld erf misschien?

ligfietser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 02:02

Niels_Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:23

Omdat hier een vlaggetje genoemd wordt, hierbij een gedeelte van de reden dat veel ligfietsers er bewust voor kiezen om geen vlaggetje op de fiets te monteren, ook al lijkt dit zichtbaarder. Waarschijnlijk is een gedeelte de zelfde reden, dat niet alle paarden oranje geschilderd worden als ze de weg op gaan.

Het meest gevaarlijk voor ligfietsen zijn automobilisten. Deze klagen vaak dat ligfietsers geen vlaggetje hebben en daardoor niet zichtbaar zijn.
Vlaggetjes hebben een mast en in deze dunte kan hij flink zwiepen. Dat is niet aardig voor andere weggebruikers.
Een vlaggetje wordt vaak geassocieerd met een kinderfiets. De snelheid kan dan niet goed ingeschat worden.
Automobilisten moeten veel besluiten nemen en dit gaat vooral op de automatische piloot. Hierdoor wordt er vooral gelet op zaken die zich snel voort kunnen bewegen. Hierom hebben veel velomobielen een dieren motief en vallen paarden meer op in het verkeer.
Het 'zien' van een ligfiets gebeurd dus op een veel onbewuster niveau, en een vlaggetje veranderd daar weinig aan. Als ligfietser moet je dus goed opletten en dus ook weten wat van belang is voor andere weggebruikers. Waarschijnlijk zit dat ook achter het artikel en is deze discussie zeer welkom.
Omdat het meer op een dier lijkt, rijden sommige ligfietsen met een dubbele koplamp.

Een vlaggetje lijkt dus veilig, maar is het niet. Om bewust te blijven van de slechtere zichtbaarheid en de hogere snelheid, kiezen veel ligfietsers liever voor goede remmen en verlichting en het aanpassen van de rijstijl, daar waar nodig.

En tja, net als paardrijden, het is wel leuk :-)

ligfietser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:16

Op de kletslijst van ligfietsers staat nu een oproep van een ruiter uit Huizen die contact zoekt met mensen die een velomobiel hebben en wil helpen paarden aan zo'n fiets te laten wennen. Te vinden op http://goo.gl/drVpU

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:19

suuzepuus schreef:
Goof schreef:
Jammer dat er niet gewoon alleen verkeersmakke paarden buiten komen....

Dit vind ik zo'n waardeloze opmerking....

Gelukkig voegt jouw reactie veel toe :')

Nee, een paard kent niet al alles en zo vaak zie je geen ligfietsen nee.
Maar een paard kan wel leren luisteren naar jou als ruiter en daardoor niet schrikken of op zijn minst niet reageren. Dat iets eng is prima, maar een reactie kan je in de hand houden.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:32

Mijn paardje vind ligfietsen geen enkel probleem maar dat komt vooral dat ze gewoon al aan heel veel spannende dingen is blootgesteld.
Werkt net als met politiepaarden denk ik. Hoe vaker ze iets zien hoe beter het gaat.
Je kunt alleen nooit helemaal voorkomen dat als een paard de eerste keer iets ziet dat het schrikt...enige wat je dan kunt doen is proberen je paard onder controle te houden en gerust te stellen...(stem en zachtjes kroelen naast de schoft werkt erg goed en soms gewoon aan het werk zetten)
Je kunt er niet vanuit gaan dat alle andere weggebruikers rekening met je houden, zeker omdat er altijd rotzakken tussen zitten die het leuk vinden om extra hard op te trekken met motoren, om te toeteren, hun vlieger ongeveer voor de neus van je paard te laten neerkomen of een poncho aan te trekken over hun rugzak :D Die vond paard echt het allergekst....
Wel makkelijk praten misschien voor mij omdat mijn paard niet echt keihard vertrekt als ze schrikt.

LLQH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:13

Onderstaand bericht heb ik op het ligfietsforum geplaatst:

Ik heb al eens eerder gereageerd op berichten over paarden en ligfietsen. Ik ben zowel ruiter als ligfietser. Als ruiter heb ik ruim 35 jaar ervaring, als ligfietser iets minder; namelijk ruim 10 jaar.
Het belangrijkste is om te gaan praten/zingen, zodat het paard weet dat je gewoon een mens bent en geen angstaanjagend monster. Ik roep altijd iets van: "Hooooo maar, braaf. Rustig maar, Nellie." Ik noem alle onbekende paarden altijd "Nellie", dit heb ik ooit overgenomen van een paardrij-instructeur en dat blijf ik dus blijkbaar de rest van mijn leven doen.
Stil gaan staan is ook niet altijd handig, want voor veel paarden wordt de spanning dan alleen maar hoger. Als er ruimte is, dan rijd ik altijd gewoon door.

Het grootste probleem is toch echter meestal de ruiter/amazone. Als die meteen de teugels strak aantrekt op het moment dat hij/zij jou in het vizier krijgt, dan is dat voor jou een signaal dat het een ruiter is die bang is dat zijn/haar paard gaat schrikken. Door dit gedrag van die ruiter, denkt het paard echter dat er vast iets ergs aan de hand is, want de ruiter is tenslotte de leider en als die bang is dan zal er wel iets engs aan de hand zijn. Ik weet natuurlijk niet echt wat een paard denkt, maar na al die jaren weet ik wel een beetje wat er in een paardenhoofd omgaat. Ruiters die gewoon lekker ontspannen blijven doorrijden, hebben vaak de minste last van schrikachtige paarden. Sommige paarden zijn echter echt heel erg bang, dan zou de ruiter beter even kunnen afstappen om zijn paard te kalmeren. Het probleem is dan weer dat veel van die zondagsrijders niet snel op en af kunnen stappen; dus dat gaat vaak niet lukken. De vraag of dat soort ruiters op een openbare weg moeten gaan rijden, vind ik dan ook zeer legitiem.

Als je paarden tegenkomt die voor een koets lopen, dan heb je als ligfietser waarschijnlijk veel minder last. De meeste koetspaarden luisteren veel beter en zijn vaak veel cooler in het hoofd, dan rijpaarden. Ook hebben paarden voor een koets vaak oogkleppen op, daardoor kunnen ze naast/schuin achter zich niets zien. Paarden zien recht voor zich bijna niets; dus die schrikken ook veel minder van jou. Houd wel je voeten stil, want ze zijn natuurlijk niet doof. Alhoewel........er zijn ook koetsiers die een soort oordoppen in de oren van hun paard doen.

Mocht er nog iemand hele specifieke paardenvragen hebben, dan mag je me die altijd stellen. Niet dat ik alles weet, maar ik weet er toch echt wel wat van.
Succes met het ontmoeten van paarden.
Wim - die zelfs met de roeifiets niet stopt als hij een paard passeert

Ik hoop dat dit bijdraagt aan wederzijds begrip.

Ligfietsers moeten hun verantwoordelijkheid nemen, maar dit geldt ook zeker voor ruiters/amazones.

Ik hoor te vaak en te veel van ruiters/amazones dat zij er niets aan kunnen doen hoe hun paard reageert. Als je dat echt zo vindt, dan is het mijn mening dat je eigenlijk niet op de openbare weg moet gaan rijden. Ik denk dat je anderen niet aan dat gevaar mag blootstellen.

ligfietser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:36

Op een weblog van een ligfietser het verslag om paarden (quarterhorses) te laten wennen aan een velomobiel. http://beekiepouwer.blogspot.com/2011/1 ... art-1.html

Beekie de schrijver heeft wel een eigen stijl en schrijfwijze. Degenen die zijn weblog vaker lezen, zijn er aan gewend maar het kan even wennen zijn.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:45

Goof schreef:

Deze opmerking lees ik vaker en begrijp ik niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:56

Ik kwam eens een bananenfiets tegen, en daar schrok mijn verkeersmakke pony toen onwijs erg van, toen heb ik een oproep gedaan op hyves destijds, of iemand een kennis/vriend had die mij kon helpen bij het probleem. En ja hoor, ik had iemand gevonden. Die persoon was vanuit een andere naastgelegen stad naar mij toe gekomen en zo zijn we een uur lang rond wezen rijden, verschillende scenario's geoefend. En dat heeft toen zeker geholpen.

Fijn dat er zoveel aandacht aan besteed wordt. En zelf kun je natuurlijk altijd zo'n oproep op facebook of twitter zetten.

ligfietser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:52

ligfietser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:58

Ligfietsers zijn niet altijd blij met deze opmerkingen :

"Zuidweg pleit ook voor een maximumsnelheid voor fietsers in het gebied. ,,Vooral groepjes wielrenners en gele bananen, die ligfietsen, halen erg hoge snelheden. Daar schrikken paarden van.’"

te lezen in de Gooi en eemlander http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/re ... -Hilversum

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:01

Dit was het meest recente topic over ligfietsers dat ik vinden kon dus ondanks dat hier even niet gepost is plaats ik mijn berichtje toch hier. Als dat niet mag, sorry. :)

Ik ben vanavond voor het eerst sinds tijden een 'banaan'ligfietser tegen gekomen. Mijn paard vond het buitengewoon spannend. HULDE ( _/-\o_ ) voor de ligfietser die op mijn verzoek afremde en zelfs stopte voor ons. Ik kan me voorstellen dat je daar niet echt op zit te wachten als je net lekker in je fietsritme zit. Maar op deze manier was het voor de paarden een spannende maar leerzame ervaring. Volgende keer gaat het makkelijker verwacht ik.

@Maroescha; goed idee. Het is veel fijner voor beide partijen om samen te oefenen.

ligfietser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:05

@Ir111

altijd leuk om te horen zulke berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:19

Ligfietser; zat jij nou in de buurt van Houten of was dat iemand anders?

ligfietser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:31

Nee, ik woon niet in Houten. Je kunt op http://www.velomobiel.nl/rijderslijst/i ... =&amount=0 wel zien wie er bij jou in de buurt rijden.

Trouwens voor politie paarden moet je ook uitkijken :) Kijk maar wat een ligfietser uit Weesp er over schrijft http://ligfietserweesp.weblog.nl/geen-c ... /klapband/

"Onderweg naar huis moest ik 2 paarden van de politie passeren. Deze liepen lekker breeduit op de weg. Ik had voldoende ruimte om te passeren en belde netjes om de ruiters en paarden te waarschuwen voor mijn komst. Op het moment dat ik naast het paard fietsste krijg ik plots de staart van het dier in mijn gezicht. Schrik me kapot en wijk uit naar links,"
Laatst bijgewerkt door ligfietser op 03-04-12 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:35

Ik ga wel eens met een bonte samen met haar baas aan de wandel. We kwamen vorige week zondag 2 ligfietsers tegen. Ze moest even kijken maar besloot dat het wel mee viel. Tja als de baas zegt dat er niks loos is hoef ik ook niet op schoot te gaan zitten :D

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:37

Goof schreef:

Mijn paard is verkeersmak, in 15 jaar buitenrijden nog nooit geschrokken. Blijft gewoon stil staan kijken als er iets spannends is. Maar de enige keer dat mijn paard zich echt kapot schrok was van een ligfiets. Zo'n gele banaan!

Je opmerking is best wel ongenuanceerd en is ook onhaalbaar daar je het over een levend wezen hebt en niet over een machine.

Annika__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:40

Goof schreef:

Hoe denk je dat paarden verkeersmak gemaakt worden?

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:50

ligfietser schreef:
Op de kletslijst van ligfietsers staat nu een oproep van een ruiter uit Huizen die contact zoekt met mensen die een velomobiel hebben en wil helpen paarden aan zo'n fiets te laten wennen. Te vinden op http://goo.gl/drVpU

Is deze persoon met paard inmiddels "gekoppeld" aan iemand met een ligfiets? Ik ken iemand met een ligfiets in de buurt die hier wel mee wil helpen, stuur maar een pb indien dit nog nodig is.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:30

Ik ben bezig met het verkeersmak maken van mijn paard en zou ook maar al te graag een keer (met alle respect :+) 'gele banaan' op bezoek willen hebben.. Mijn stalling is in Eemnes aan een zeer lange doorlopende weg waar ik ze zelf (elke keer zonder paard) wel eens tegenkom. Helaas, omdat het zo'n lange doorgaande weg is, staat er nooit iemand stil zodat ik het verzoek kan doen of mijn paard even mag kijken..
Nu gaat mijn paard binnenkort de wei op en hoop ik dat er genoeg langs hij weiland zal worden gereden zodat hij er wat meer gewent aan raakt, maar een echte ontmoeting zou toch wel eens fijn zijn.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:55

PBT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:11

Citaat:
Op een weblog van een ligfietser het verslag om paarden (quarterhorses) te laten wennen aan een velomobiel. http://beekiepouwer.blogspot.com/2011/1 ... art-1.html

Beekie de schrijver heeft wel een eigen stijl en schrijfwijze. Degenen die zijn weblog vaker lezen, zijn er aan gewend maar het kan even wennen zijn.

Erg leuk om dit hier terug te zien. Wij hebben met Beekie goefend (zie zijn verslag) en binnenkort gaan we een volgende oefensessiedoen. Het was echt geweldig om te zien hoe Red langzaam wende aan Marcels fiets. We zijn er nog niet. Red is helaas niet zo dapper. Ons andere paard wel. Een stukje zit toch ook in het karakter van het paard. Aan ons (als leider) de taak om het samen op te lossen.