Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
anneliesdj schreef:Huertecilla schreef:De plaats van het paard = ruiterpad tenzij dat er niet is en dan is het rijbaan.
Elanor heeft keurig uitgelegd waarom de wetgever het paard niet bij voetgangers/fietsers wil.
Dat is overigens helemaal geen oude aanpassing.
Het is niet aan de ruiter om te bepalen wat het veiligste ´is´ omdat deze een afweging maakt in eígen belang en dat van voetganger/fietser daarmee schendt.
Een paard hoort simpelweg van voetgangers/fietsers gescheiden te blijven in het belang van die twee veel kwetsbaarder groepen.
Aangezien de ruiterij zich hier massaal niet aan houdt en daar zelfs rechten aan ontleent, is stringenter handhaving m.i. noodzaak.
Ik ben het eens met wat je hier noemt, mi zou de positie van het paard als bestuurder ook niet veranderd hoeven worden.
Alleen is het wel zo dat wanneer je als ruiter langs een 80 km weg wilt je daar niet op het fietspad mag rijden terwijl je daar op de rijbaan een groter gevaar bent dan op een fietspad met brede berm.
Waar alle auto's 80 rijden ben je als paard/ruiter in de eerste plaats vaak slecht zichtbaar en is het verschil in snelheid enorm, daarbij ben je als paard/ruiter erg kwetsbaar in zo'n situatie.
Ik vind wel dat voor zulke situatie's een oplossing zou moeten komen.
Adrian schreef:Het is gewoon heel simpel:
* ruiters horen op het ruiterpad en bij het ontbreken daarvan op de rijbaan of in de berm. KLAAR !!
Als je dat niet wilt of te gevaarlijk vindt, dan moet je daar niet gaan rijden als ruiter. KLAAR !!
Sorro schreef:De verkeersregels worden voortdurend aangepast aan nieuwe wensen en inzichten. Indien bijvoorbeeld 15 jaar geleden het rijbewijs is behaald, dan is inmiddels 40% van de wegenverkeerswet gewijzigd en de kennis verouderd.
Wellicht dat de plek van de ruiter over 15 jaar dus wel op het fietspad is. Net zoals de plek van de bromfietser buiten de bebouwde kom op het fietspad is en nu sedert 15 december 1999 binnen de bebouwde op de rijbaan is.
Huertecilla schreef:Ik blijf erbij; NL ruiterij tel je zegeningen.
Bonita_Bon schreef:Huertecilla schreef:Ik blijf erbij; NL ruiterij tel je zegeningen.
Even serieus, welke zegeningen?

Gypsy schreef:Nieuwe weg aanleggen? Ruimte voor een brede berm laten!
Citaat:Gevaarlijke situatie? Kijken of er een ruiterpad omheen aangelegd kan worden.
Citaat:Bos met ruiterpaden? Ga eens na of het vanuit de nabijgelegen maneges/stallen ook fatsoenlijk te bereiken is.
voor die bedrijven en hun klanten. Waarom lossen díe niet eens wat ZELF op ipv op ´men´ te wachten?!
Hier in de stad ben je trouwens ook vergunningsplichtig als je oogkleppen wilt gebruiken voor een paard
)