Met 15 niet op een tomos het verkeer in, maar wel met paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:58

Pentax schreef:
Dus kan iemand mij vertellen waarom je niet op een 25km/u brommertje mag rijden op je 15e, maar wel op iets veel onberekenbaarders als een paard. (zonder begeleiding). Vaak nog zonder enige vorm van kennis van verkeersregels.

Nee, ik niet.

Voor mij is het zelfs totaal geschuffeld omdat een paard een dier is met een eigen overlevingsagenda:
Betrouwbaar veilig aan het verkeer deelnemen met een paard als rijdier is niet alleen complexer dan op een brommer rijden; het is ook een aanzíenlijk zwaardere verantwoordelijkheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:59

Rapperijder schreef:
Een paard is juist veel veiliger dan een brommer.

- Ander verkeer vertraagt en gaat aan de kant voor paarden

8)7

Het kan echter nóg gekker:

xxxmarexxx schreef:
In de verkeers regels staat dat andere verkeersdeelnemers voorrang moeten verlenen aan ruiter en paard.
Juist om dit soort ongelukken te voorkomen.

Het punt van de ts lijkt me behoorlijk geïllustreerd hiermee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:07

Haha, dat lijkt me fijn, voorrang van iedereen :+ nee was het maar zo'n feest. De meeste mensen weten niet hoe ze moeten reageren als ze een paard in het verkeer tegen komen. Daarom moet je als ruiter pas op stap gaan als het echt verantwoord is, altijd zelf het goede voorbeeld geven, en overal oren en ogen hebben. Voor de een is dat op 15 jarige leeftijd, de ander zal dat punt helaas nooit bereiken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:15

SusanH schreef:
De meeste mensen weten niet hoe ze moeten reageren als ze een paard in het verkeer tegen komen. Daarom moet je als ruiter pas op stap gaan als het echt verantwoord is, altijd zelf het goede voorbeeld geven, en overal oren en ogen hebben. Voor de een is dat op 15 jarige leeftijd, de ander zal dat punt helaas nooit bereiken.

Dus is het nodig om dit te toetsen :)*

marjolein_el

Re: Met 15 niet op een tomos het verkeer in, maar wel met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:39

En nog vind ik het niet leeftijdsgebonden...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:02

marjolein_el schreef:

Dus jij vindt ook dat stemrecht vanaf 12, 14 of 15 geldt?

Het is om twee redenen wél leeftijdsgebonden.
- kennis, kunde, ervaring, inzicht en begrip nemen in de regel toe met de jaren en de wetgever heeft daarom 18 jaar als grens voor meerderjarigheid gesteld
- tot die tijd zijn anderen om de bovenstaande reden aansprakelijk en dat is geen goede zaak

Bij paardrijden is er een fundamenteel groot verschil; een rijdíer.
Een rijdier heeft een eigen overlevingsagenda en bovendien is het een extra verantwoordelijkheid voor het dier zelf.
Bepaald anders dan een fiets of motorvoertuig.
Wie dat niet begrijpt is al gelijk ongeschikt.

Je hebt zonder meer gelijk met jouw opmerking dat er jeugdigen zijn die meer verantwoordelijkheidsbesef hebben dan sommige volwassenen. Sommigen 16 jarigen zouden inderdaad een auto kunnen besturen en sommige volwassenen slagen terecht nooit voor hun autorij-examen.
De minimum leeftijd daarvoor staat in Europa op 18. Ik vind paardrijden zwaardere eisen aan vaardigheden en verantwoordelijheid stellen dus zie niet waarom de grens daarvoor lager zou moeten zijn.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:22

Huertecilla schreef:
Rapperijder schreef:
Een paard is juist veel veiliger dan een brommer.

- Ander verkeer vertraagt en gaat aan de kant voor paarden

8)7

HC, waarom maak je de sfeer hier zo bits? Ik vind het nogal onvolwassen van jou dat je me maar half citeert (je hebt zelfs een zin in 2 gesneden omdat het 2de deel niet in je kraam paste), en me daarna in het belachelijke trekt. Geen respectvolle manier van discussieren. Jouw lap tekst over verantwoordelijkheid en volwassenheid klinkt hierna nogal vreemd.

Nog los daarvan blijf ik bij mijn verhaal. Het is pure fysica. E=m.v² waarbij dus de snelheid in het kwadraat bijdraagt aan de impact van een botsing. Als je te paard naar buiten gaat haal je maar een fractie van de snelheid van zo'n brommertje. Gevolg: minder gevaarlijk.

En in mijn ervaring met buitenrijden (en dat is ook heel wat) zal de normale, gemiddelde bestuurder echt wel vertragen en aan de kant gaan voor een paard. Je hebt natuurlijk altijd gekken en aso's; maar die zijn zeker niet in de meerderheid.

Ik ben het met je eens dat kinderen met paarden goed begeleid moeten worden door een volwassene, maar ik zie écht niet in waarom je ze verder het plezier van buitenrijden zou moeten ontnemen.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:23

Huertecilla schreef:
marjolein_el schreef:

Dus jij vindt ook dat stemrecht vanaf 12, 14 of 15 geldt?

Het is om twee redenen wél leeftijdsgebonden.
- kennis, kunde, ervaring, inzicht en begrip nemen in de regel toe met de jaren en de wetgever heeft daarom 18 jaar als grens voor meerderjarigheid gesteld
- tot die tijd zijn anderen om de bovenstaande reden aansprakelijk en dat is geen goede zaak

Bij paardrijden is er een fundamenteel groot verschil; een rijdíer.
Een rijdier heeft een eigen overlevingsagenda en bovendien is het een extra verantwoordelijkheid voor het dier zelf.
Bepaald anders dan een fiets of motorvoertuig.
Wie dat niet begrijpt is al gelijk ongeschikt.

Je hebt zonder meer gelijk met jouw opmerking dat er jeugdigen zijn die meer verantwoordelijkheidsbesef hebben dan sommige volwassenen. Sommigen 16 jarigen zouden inderdaad een auto kunnen besturen en sommige volwassenen slagen terecht nooit voor hun autorij-examen.
De minimum leeftijd daarvoor staat in Europa op 18. Ik vind paardrijden zwaardere eisen aan vaardigheden en verantwoordelijheid stellen dus zie niet waarom de grens daarvoor lager zou moeten zijn.

Dat vind ik totaal iets anders.

15 jarigen mogen toch ook gewoon fietsen? Nou is een paard iets anders dan een fiets, maar dan kom je weer op het punt van hoe goed kun je er mee omgaan. En dát vind ik niet leeftijdsgebonden, hoe goed je met een paard kunt omgaan.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:28

De massa van een paard is wel even wat meer dan die van een scootertje, als we toch bezig zijn met fysica.
Maar goed, het lijkt mij echt geen vreemd idee om een leeftijdsgrens te stellen en/of een ruiterbewijs verplicht te stellen voor iedereen die te paard alleen op pad wil. Te jong of geen ruiterbewijs: niet zonder begeleiding op pad. Als je leest dat een groot deel van de bokkers de verkeersregels voor paarden nog niet eens kennen, lijkt dat me echt geen overbodige luxe. (Ruiterbewijs bedoel ik niet zozeer het huidige ruiterbewijs, maar gewoon een soort rijbewijs waarvoor je dus de verkeersregels moet leren, en misschien ook je rijvaardigheid moet kunnen aantonen.)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:34

Rapperijder schreef:
Ik ben het met je eens dat kinderen met paarden goed begeleid moeten worden door een volwassene, maar ik zie écht niet in waarom je ze verder het plezier van buitenrijden zou moeten ontnemen.

Dat schrijf ik ook nergens :)*

Dat plezier is echter ondergeschikt aan de basis van het verkeersreglement:
De crux is dat de overige verkeersdeelnemers er vanuit mogen gaan dat een ruiter zich aan de regels houdt en betrouwbaar veilig het rjdier beheerst.
Als ruiterij de verantwoordelijkheid voor het betrwoubaar veilig van/voor het rijdier en de rest van de samenleving niet aan kan moet de overheid deze onder ´curatele´ stellen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:06

HC je verwoord mijn gedachten helemaal. Vroeger was er minder verkeer en men had wat meer respect voor elkaar. Nu is er veel verkeer en weinig geduld en is het een rare gedachte dat iets groots als een paard bij wijze van al met een 8 jarige alleen mee zou mogen volgens de wet, maar dat een brommertje absoluut verboden is t/m 16.
Ze hebben die regel niet voor niks aangenomen, en ik denk dat het voor de goede naam van de ruiterij ook belangrijk is om die regel door te trekken naar ruiters (onder begeleiding is een ander verhaal).
Waarom zijn ruiters superieur aan niet-ruiters? Een paard is zoveel meer verantwoording dan een brommer met een gashendel en een rem en in het aller ergste geval een schakelhendeltje. Je hebt te maken met schrikreflexen in goede banen leiden, goed aan het been maken en houden om snel weg te kunnen komen, een goede stop/rem ontwikkelen om binnen een hele korte afstand stil te kunnen staan, onwetendheid van medeweggebruikers etc etc.

Eagerly

Re: Met 15 niet op een tomos het verkeer in, maar wel met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:41

Iedereen maakt wel eens fouten in het verkeer, zowel jong als oud. Ouderen zien misschien sneller gevaar en kunnen door hun ervaring beter anticiperen, maar door de jaren heen heb ik toch heel wat engeltjes versleten.

Wat mij persoonlijk het meest dwars zit is de aansprakelijkheid voor de schade. Het Nederlandse recht is voor mij in sommige gevallen echt onnavolgbaar. Ik snap dat zwakkere in het verkeer beschermd moeten worden, maar als een ruitertje of amazone onder de 14 jaar schade veroorzaakt, dan blijft de automobilist/motorrijder praktisch altijd aansprakelijk voor alle schade. Onverantwoordelijk gedrag kan op deze manier voor de ongelukkige tegenpartij heel vervelend uitpakken.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:06

marjolein_el schreef:
15 jarigen mogen toch ook gewoon fietsen? Nou is een paard iets anders dan een fiets, maar dan kom je weer op het punt van hoe goed kun je er mee omgaan. En dát vind ik niet leeftijdsgebonden, hoe goed je met een paard kunt omgaan.

En ook voor de fiets gaan ze op school oefenen in de praktijk en in theorie en krijgen ze een "diploma". Uitgereikt voor VVN (Veilig Verkeer Nederland)
Dus waarom niet hetzelfde met een paard bij SRR (Stichting Recreatie Ruiter) Oftewel het ruiterbewijs.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:27

Eagerly schreef:
Iedereen maakt wel eens fouten in het verkeer, zowel jong als oud. Ouderen zien misschien sneller gevaar en kunnen door hun ervaring beter anticiperen, maar door de jaren heen heb ik toch heel wat engeltjes versleten.

Wat mij persoonlijk het meest dwars zit is de aansprakelijkheid voor de schade. Het Nederlandse recht is voor mij in sommige gevallen echt onnavolgbaar. Ik snap dat zwakkere in het verkeer beschermd moeten worden, maar als een ruitertje of amazone onder de 14 jaar schade veroorzaakt, dan blijft de automobilist/motorrijder praktisch altijd aansprakelijk voor alle schade. Onverantwoordelijk gedrag kan op deze manier voor de ongelukkige tegenpartij heel vervelend uitpakken.

Oftewel, goed opletten bij kinders in het verkeer?
HorseTopShop schreef:
marjolein_el schreef:

En ook voor de fiets gaan ze op school oefenen in de praktijk en in theorie en krijgen ze een "diploma". Uitgereikt voor VVN (Veilig Verkeer Nederland)
Dus waarom niet hetzelfde met een paard bij SRR (Stichting Recreatie Ruiter) Oftewel het ruiterbewijs.

Aangezien de uitwerking van dat "fietsbewijs" ongeveer net zoveel inhoudt als de inhoud van het ruiterbewijs, zie ik nog steeds het nut van het ruiterbewijs niet in.
Onvoorspelbaar gedrag (wat we onze paarden zo graag toedichten en zelfs "cadeau" krijgen van de wet) laat zich niet vangen in regeltjes.
Nog afgezien van de zinloosheid van sommige examenvragen..........

Laten we regels maken zodat niet elke randdebiel kinders op de wereld mag zetten.......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:20

ikke schreef:
Onvoorspelbaar gedrag (wat we onze paarden zo graag toedichten

Hoho, niet zo snel.
Ík niet.
Ík stel juist dat paarden voorspelbaar zijn binnen het programma paard en dat de mens dermate veel intelligenter is dat deze dit in HEEL hoge mate kan inschatten.
In de spreekwoordelijke uitzondering horen opleiding van het paard en marge door de ruiter te voorzien.

Voor dat kunnen inschatten is kennis, kunde en ervaring nodig; begrip. Ook invoelend vermogen.
Vandaar dat is vind dat paardrijden niet voor idereen is weggelegd. Net zo min als straaljagerpiloot, beursbelegger of chefkok.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:32

SusanH schreef:
Haha, dat lijkt me fijn, voorrang van iedereen :+ nee was het maar zo'n feest. D.

Moet zeggen dat ik toch best vaak voorrang krijg te paard hoor, sta ik netjes op iemand te wachten bij kruising en laten ze mij voor gaan.

En verder ben ik niet voor nieuwe regeltjes. Het probleem ligt bij de manege-eigenaren en medewerkers die pony's meegeven aan onervaren ruiters.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:35

HorseTopShop schreef:
marjolein_el schreef:

Nou het lijkt mij een behoorlijke taak, bovendien vind ik eigenlijk dat zo'n bewijs dan voor een combinatie moet gelden niet voor een ruiter. Want dat je een paard door het verkeer kan rijden betekend niet dat je elk paard door het verkeer kan leiden. Sterker nog een paard kan binnen een vrij korte periode ook nog zo veranderen dat je hem niet meer door het verkeer kan leiden terwijl je eerder misschien gewoon een ruiter bewijs met betreffende paard had kunnen halen. Bij het ruiterbewijs moet je trouwens ook kunnen springen ik ken paarden die daar echt het nut niet van inzien, dus dan word het al lastiger per combinatie.

Ik zou het overgens best een goed idee vinden als verkeersles ook een plaats kreeg bij manege lessen, maar verplicht invoeren van een bewijs lijkt mij echt heel onpraktisch. Bovendien heb ik de ervaring dat je bij de SRR de examenresultaten meer afhangen van het humeur van de examinator dan van een daadwerkelijk prestatie. (Maar mijn ervaring is met het koetsiersbewijs)

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:43

marjolein_el schreef:
Sorry ik vind het een beetje onzin. Ik ga al vanaf me 12e alleen naar buiten en ook toen al was ik verantwoordelijk genoeg om een beetje op de rest van het verkeer te letten. En weet je wat het is, een paard is met iemand van 15 erop even onberekenbaar als met iemand van 20 erop. Dus ik vind het niet echt iets met leeftijd te maken hebben.

Ben ik het eigenlijk wel mee eens :j Als mijn paard met mij erop (15) op weg vervelend doet, zal ze dat ook wel doen met iemand erop die ouder als 20 is ;)
Tuurlijk had dat ongeluk voorkomen kunnen worden door in de berm te gaan rijden :j Maar ik vind niet dat een ruiter van 15 tegen over iemand van 16/17 minder weet over de verkeersregels.. Ja, er zijn genoeg mensen met paard op de weg die denken dat ze de enige op de wereld zijn op dat moment, maar echt niet iedereen is zo.. op mijn 12e heb ik ook met school een fiets examen af moeten leggen, waarbij genoeg verkeersregels bij te pas kwamen... Dus (de meeste) 15 jarigen weten echt wel wat over de verkeersregels af, misschien zijn sommigen nogwel voorzichtiger (met of zonder paard) in het verkeer dan aantal 16/17 jarige..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:46

liedje89 schreef:
HorseTopShop schreef:

Nou het lijkt mij een behoorlijke taak, bovendien vind ik eigenlijk dat zo'n bewijs dan voor een combinatie moet gelden niet voor een ruiter. Want dat je een paard door het verkeer kan rijden betekend niet dat je elk paard door het verkeer kan leiden. Sterker nog een paard kan binnen een vrij korte periode ook nog zo veranderen dat je hem niet meer door het verkeer kan leiden terwijl je eerder misschien gewoon een ruiter bewijs met betreffende paard had kunnen halen. Bij het ruiterbewijs moet je trouwens ook kunnen springen ik ken paarden die daar echt het nut niet van inzien, dus dan word het al lastiger per combinatie.

Ik zou het overgens best een goed idee vinden als verkeersles ook een plaats kreeg bij manege lessen, maar verplicht invoeren van een bewijs lijkt mij echt heel onpraktisch. Bovendien heb ik de ervaring dat je bij de SRR de examenresultaten meer afhangen van het humeur van de examinator dan van een daadwerkelijk prestatie. (Maar mijn ervaring is met het koetsiersbewijs)

Het ging erom dat de ruiter de verkeersregels kent. Niet over de combinatie paard/ruiter.
Want we kwamen tot de conclusie dat de meeste niet eens weten waar ze in het verkeer horen, wanneer ze voorrang hebben, wanneer voorrang te verlenen, etc.
Bij de SRR hangt niks af van de examinator. Je moet het goed doen en dan slaag je. Doe je het niet goed zak je.
Daarbij heb je ook nog theorie. Zal wat zijn dat je alle vragen goed hebt, de examinator een slechte bui heeft en je daarop laat zakken. En de theorie is waar het mij vooral om gaat.

Ik zag ze vandaag weer ongecontroleerd met 2 paarden naast elkaar op het fietspad en half op de stoep allemaal mensen in draf inhalen en passeren.
Duidelijk geval van geen ruiterbewijs hebben.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:54

HorseTopShop schreef:
marjolein_el schreef:

nou geloof me aan dat 'fiets examen' was niet veel moeilijks. :') Kwestie van met z'n alle fietsen en je even netjes aan de regels houden als je bij de controle kwam.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:56

marjolein_el schreef:
HorseTopShop schreef:

nou geloof me aan dat 'fiets examen' was niet veel moeilijks. :') Kwestie van met z'n alle fietsen en je even netjes aan de regels houden als je bij de controle kwam.

Ja, aan de regels houden. Die leer je ermee ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:22

HorseTopShop schreef:
liedje89 schreef:

Het ging erom dat de ruiter de verkeersregels kent. Niet over de combinatie paard/ruiter.
Want we kwamen tot de conclusie dat de meeste niet eens weten waar ze in het verkeer horen, wanneer ze voorrang hebben, wanneer voorrang te verlenen, etc.
Bij de SRR hangt niks af van de examinator. Je moet het goed doen en dan slaag je. Doe je het niet goed zak je.
Daarbij heb je ook nog theorie. Zal wat zijn dat je alle vragen goed hebt, de examinator een slechte bui heeft en je daarop laat zakken. En de theorie is waar het mij vooral om gaat.

Ik zag ze vandaag weer ongecontroleerd met 2 paarden naast elkaar op het fietspad en half op de stoep allemaal mensen in draf inhalen en passeren.
Duidelijk geval van geen ruiterbewijs hebben.

Het is toch echt mijn ervaring dat je bij de SSR voor de beoordeling van een praktijk examen compleet bent overgeleverd aan de je examinator en dat het helemaal niet gestandariseerd is. (Wie bij de ene examinator slaagd, zakt zwaar bij de ander, de een noemt een paard "lekker voorwaarts goed leerpaard" de ander "compleet gestoord, totaal niet geschikt voor examens".) De examen resultaten die wij hebben behaald hebben veel minder met de kwaliteiten van de leerlingen te maken dan met hoeveel geluk/pech je hebt met de examinator. Tuurlijk is de theorie objectief te meten maar vooral bij het koetsierbewijs staan er van de 40 vragen vaak maar 5 over verkeersregels de rest gaat over harnaschement, wagens, beleeftheidsregels en zelfs kledingvoorschriften }:0 .

Die laatste opmerking vind ik helemaal briljant ik zie dan ook echt dagelijk mensen die duidelijk geen rijbewijs hebben en gezakt zijn voor hun fietsexamen :') . Of zouden er misschien heel veel mensen zijn die zich niet zoveel aantrekken van verkeersregels <<). Veel ruiters voelen zich ook net zo veiig of veiliger op het fietspad. De snelheden komen meer over een en hoewel een fietspad smaller is heb je dus wel veel meer tijd om de ruimte op te zoeken, vooral op drukke 80 wegen waar geen redelijke route omheen is kan ik het ruiters echt niet kwalijk nemen dat ze soms het fietspad pakken. En je word daar ook zeer zelden voor bekeurd als je het wel doet. Bovendien blijft het gewoon zo dat je wel kan weten waar je hoort maar als je niet genoeg controle hebt over je paard om daar ook daadwerkelijk te zijn heb je niets aan die kennis. Bijna alle gevaarlijke situaties waar ik ingekomen ben met een paard op de weg kwamen door stuur of inschattingsfouten van de koetsier/ruiter of schrikreacties van het paard, had niets te maken met wel of niet de regels kennen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:33

Het is alweer 14 jaar geleden dat ik mijn ruiterbewijs (en menbewijs trouwens ook) heb gehaald. Misschien is er dan een hoop veranderd in die tijd. Maar ik kan me niet voorstellen dat als je 60 cm moet springen, je dat doet, de examinator een slechte bui heeft, je erop laat zakken.

Deze ruiters reden zowel op het fietspad als op de stoep, dravend langs alles en iedereen (iedereen met een ruiterbewijs weet dat je fietsers e.d. stapvoets passeert) En dan ook nog met 2 naast elkaar wat al helemaal niet past op een fietspad. Ruiterpaden heb je hier trouwens niet. Wij moeten hier op de weg.
En ja, er zijn genoeg automobilisten waarvan ze het rijbewijs af moeten pakken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:35

HorseTopShop schreef:
Het is alweer 14 jaar geleden dat ik mijn ruiterbewijs (en menbewijs trouwens ook) heb gehaald. Misschien is er dan een hoop veranderd in die tijd. Maar ik kan me niet voorstellen dat als je 60 cm moet springen, je dat doet, de examinator een slechte bui heeft, je erop laat zakken.

Deze ruiters reden zowel op het fietspad als op de stoep, dravend langs alles en iedereen (iedereen met een ruiterbewijs weet dat je fietsers e.d. stapvoets passeert) En dan ook nog met 2 naast elkaar wat al helemaal niet past op een fietspad. Ruiterpaden heb je hier trouwens niet. Wij moeten hier op de weg.
En ja, er zijn genoeg automobilisten waarvan ze het rijbewijs af moeten pakken.

Tuurlijk niet, maar de een doet moeilijk als je paard (bij wijze van) een oor de verkeerde kant op draait en de ander gaat zich pas druk maken bij een vliegende galop.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:35

Ik heb zowiezo nooit begrepen dat iedere gup met een pony zomaar de weg op kan, zonder enige vorm van opleiding whatsoever.

Goed, een paar voorbeeldjes uit de dagelijkse praktijk op plaatsen waar regelmatig kinderen zonder begeleiding buitenrijden. De eerste is bij een kinderboerderij (die niet meer bestaat of in elk geval niet meer de zelfde eigenaar heeft en ook geen ponies meer heeft). Iedereen die zei dat ie zin had om te rijden mocht zo een pony pakken en het park in. Of je kon rijden deed er niet toe, van te voren werd je nog even verteld dat als je schopte hij ging lopen, als je harder schopte hij ging draven en als je nog harder schopte hij ging galopperen, als je wilde remmen moest je heel hard aan de teugels trekken en als je links wilde trok je aan de linkerteugel en rechtsaf aan de rechterteugel. Hoppa, kind erop en gaan met die banaan. Maar voordat ze in het park waren moesten ze nog wel even een drukke, doorgaande weg oversteken of een stukje omrijden en eronderdoor, dat deed dus niemand. Wel moest je als automobilist regelmatig in de ankers (de oversteekplaats lag niet erg overzichtelijk) omdat er een paar kindjes van een jaar of 8 in galop aan kwamen en geen zin hadden om te remmen, of het remmen niet bij lukte. En dan waren ze in het park, waar ze gewoon op het voetpad reden. Iedereen die in de weg liep werd aan de kant geschreeuwd en gecholden of gewoon omver gereden. Als je met de in de buurt gelegen manege een buitenrit wilde maken gebeurde het regelmatig dat je in rengalop gepasseerd werd door die guppen die niet konden rijden en alleen maar wilden galopperen.

Een ander voorbeeld: Het dorp waar de mijne staat. Een echt paardendorp en ook daar heb je een paar kinderen van grofweg tussen de 10 en de 12 jaar oud met Shetten. Zij kunnen best rijden op zich, helaas lijken ze dat te vergeten zodra ze het erf afgaan. Rijden midden op de weg, hun pony's schieten alle kanten op de weg over, schelden en tieren. Zij zijn ook van mening dat iedereen maar voor ze aan de kant moet en alles moet wijken voor hun pony's.

Nog een voorbeeldje uit de dagelijkse praktijk: Een clubje volwassenen van een pensionstal, die als hobby heeft op zondagmiddag met mooi weer een buitenrit te maken en meteen even goed bij te kletsen. Zitten de helft van de tijd achterstevoren op hun paard, hebben totaal geen oog voor wat er om ze heen gebeurt en rijden lekker stapvoets, achterstevoren, in het midden van de weg. Dat er een hele file achter ze ontstaat hebben ze niet eens in de gaten en ook zij zijn alles behalve vriendelijk als je ze vraagt of ze ook af en toe even om zich heen willen kijken. En omdat de kopruiters veelal achterstevoren zitten hebben ze ook geen idee wat ze tegemoet komt en dat heeft ook al een keer een trekker in de sloot betekent. De kopruiters hadden de trekker niet zien of horen aankomen, zo druk waren ze in gesprek, en de trekker wilde liever geen paard met ruiter op z'n motorkap. Moet wel toegeven dat hun paarden wel echt verkeersmak zijn.

Dat zijn slechts een paar voorbeeldjes.

Ik zou het totaal geen ramp vinden als buitenrijden tot een bepaalde leeftijd alleen onder begeleiding mag, liefst na behalen van een diploma dat iets meer voorstelt dan het ruiterbewijs, en zowiezo alleen maar mag met een degelijke opleiding. Het ruiterbewijs vind ik trouwens geen degelijke opleiding, iedere halve zool die een jaartje op de manege rijd kan dat zonder veel problemen halen, maar die mensen kom je toch liever niet met een paard op de weg tegen.

De vergelijking met motorvoertuigen is zo gek nog niet. Voor ieder motorvoertuig moet je een diploma halen, met daaraan vooraf een uitgebreide opleiding omdat een motorvoertuig nou eenmaal best een beetje vermogen heeft en als je niet oplet ernstige ongelukken kan veroorzaken. Een paard is een levend wezen dat in de regel een aardig gewicht meebrengt, soms zelfs zwaarder is dan een oud, klein, licht autootje en alleen al door dat gewicht ernstige schade kan aanrichten, en daarnaast heeft het paard ook nog een eigen mening. Ik moet de eerste brommer of auto met een hele eigen mening nog meemaken en als zo'n ding die per ongeluk toch heeft word ie meestal zo snel mogelijk van de weg gehaald. Maar om dat ding te mogen besturen moet je wel eerst uitvoerig bewijzen dat je dat ding onder controle kan houden, ook in lastiger situaties, en dat je op de hoogte bent van de geldende regels. Het paard, MET z'n eigen mening, mag wel iedere gup van 8 jaar zomaar de weg mee op zonder enige verkeerskennis en laat staan inzicht, of zelfs maar aantoonbare ervaring. Dat is toch gewoon van de zotte? Ik pleit er al jaren voor dat je pas zelfstandig met een paard de weg op mag als je minstens 18 jaar bent EN een gedegen opleiding hebt gehad die je niet met een jaartje ervaring op de lokale manege kan halen.

Volgens mij is het in Belgie trouwens al zo dat er leeftijdseisen zijn aan het buitenrijden. Voor de Belgen onder ons, klopt dat en zo ja, hoe zit dat dan precies?